Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@10:59:20 GMT

جشن میوه گرمسیری کُنار در شهرستان سرباز برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۲۵۲۷

جشن میوه گرمسیری کُنار در شهرستان سرباز برگزار شد

زاهدان- ایرنا- جشن میوه گرمسیری کُنار برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان امروز/چهارشنبه/ در شهرستان سرباز برگزار شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هزار و 400 هکتار از باغات استان به کشت محصول گرمسیری کُنار اختصاص دارد که هزار و 100 هکتار آن بارور و بقیه نابارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اردشیر شهرکی متوسط برداشت کُنار در هر هکتار را هفت تن ذکر کرد و افزود: سالانه هفت هزار و 500 تن از این محصول گرمسیری در سیستان و بلوچستان تولید و روانه بازار مصرف می شود.
وی سوپی، بهزادی، سیبی سیاه و سفید و فرزادی را از عمده ارقام کشت شده کُنار در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: شهرستان های فنوج، سرباز، نیکشهر، کنارک، چابهار، قصرقند و دلگان در جنوب استان از عمده مناطق کشت این محصول محسوب می شوند.
وی با اشاره به خواص این میوه گرمسیری گفت: کُنار میوه مغذی و سرشار از ویتامین C با دارا بودن مقادیر نسبتا مناسبی از ویتامین B ،E، کلسیم، فسفر و آهن است.
شهرکی اظهار داشت: برداشت کُنار در سیستان و بلوچستان از نیمه دوم دی آغاز و تا اسفند ادامه دارد و همچنین نهال کاری آن نیز در 2 مرحله مرداد تا شهریور و بهمن تا اسفند توسط کشاورزان انجام می شود.
وی هدف از برگزاری این جشنوار را معرفی هر چه بیشتر ظرفیت های سیستان و بلوچستان و شهرستان سرباز در تولید کُنار و بازار پسندی بسیار بالای آن عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان بر خلاف آنچه که تاکنون بر آن گذشته و در اذهان عمومی به عنوان استانی محروم معرفی شده اما از چنان نعمات فراوان خدادادی بهره مند است که گویا گوشه ای از بهشت در این سرزمین آفریده شده است.
پالسا، گواوا، چیکو، سیتاپُل، پاپایا، جَم، تمبر هندی، بیرام، جمبولان، کنار، انبه، موز و بسیار نام های دیگر از جمله میوه های تولیدی سیستان و بلوچستان بویژه جنوب این استان است که در ظاهر و طعم بی نظیر است.
هرگاه از میوه های گرمسیری نامی آورده می شود ذهن به سمت میوه هایی چون موز، انبه، نارگیل، خرما و مانند آن می رود، در حالی که در سیستان و بلوچستان به علت شرایط آب و هوایی ویژه و چهار فصل بودن انواع میوه ها به ویژه میوه های گرمسیری خاص کشت و تولید می شود، میوه هایی که به مانند آن در هیچ جای ایران یافت نمی شود و نه تنها خیلی آن ها را ندیده و طعمشان را نچشیده بلکه نامی هم از آنها نشنیده اند.
شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و تقریبا استوایی این استان را به خواستگاه متنوع ترین میوه های گرمسیری کشور تبدیل کرده، میوه هایی خاص که در مزه و نمونه کم نظیر بوده و توجه هر مخاطبی را به خود جلب می کند.
7316**3213

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي جشنواره ميوه ها سرباز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۲۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه صنایع‌غذایی و سوغات محلی سیستان در شهرستان هیرمند برگزار شد

 مهدی پودینه‌واحد گفت:  به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) و در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان نمایشگاه صنایع‌غذایی و سوغات محلی در شهرستان هیرمند با همکاری سمن‌ها برگزار شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هیرمند افزود: در این نمایشگاه انواع سوغات محلی شامل چلبک، قتلمه، بورک، لندو و قروت توسط صنعتگران آماده شده و در کتابخانه امام علی (ع) هیرمند در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

وی گفت: درپایان نیز مراسم افطار ساده با حضور فرماندار و بازدیدکنندگان و مسافران نوروزی برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۷۶۰ لیتر ماده اولیه روان گردان شیشه در زاهدان کشف شد
  • افزایش سرعت وزش باد در منطقه سیستان
  • افزایش سرعت وزش بادهای شمالی در سیستان و بلوچستان
  • کشف ۷۶۰ لیتر ماده اولیه روان گردان شیشه در زاهدان
  • هشدار افزایش سرعت وزش بادهای شمالی در سیستان و بلوچستان
  • هشدار سطح زرد جوی هواشناسی سیستان و بلوچستان
  • نمایشگاه صنایع‌غذایی و سوغات محلی سیستان در شهرستان هیرمند برگزار شد
  • مرمت وبازسازی ۱۴۵ بندسارخسارت دیده از سیل به اتمام رسید
  • ویژه برنامه محافل قرآنی بهار در بهار در زاهدان برگزار شد
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه روستای سندحمزه شهرستان دشتیاری