Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند وقتی است، دوباره بازار خودرو در کشور با نوسان شدیدی روبه رو شده است، به گونه‌ای که در همین هفته جاری، بهای پراید به حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد؛ هر چند فعالان این بازار ادعا می‌کنند، خریدار واقعی با این قیمت‌ها در بازار وجود ندارد، این نوسانات تأثیرات خود را بر بازار‌های دیگر نیز گذاشته و قیمت سایر اقلام به تناسب با افزایش‌هایی روبه رو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ البته در همین روز‌ها، برخی نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت صمت ادعا کرده بودند، به زودی قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد، به گونه ای که همین دو روز پیش، رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با تابناک ادعا کرده بود، قیمت خودرو از فردا ارزان می‌شود!

اکنون یک روز دیگر از وعده این نماینده مجلس می‌گذرد و هنوز اتفاقی در این بازار رخ نداده و جالب‌تر اینکه افزایش قیمت خودرو بر قیمت دیگر اقلام نیز اثر گذاشته و مردم در شب عید، هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار‌های گوناگون هستند.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع می‌گوید: هرچند به زعم مسئولان وزارت صمت، فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار، باعث کاهش تنش موجود در بازار و ارزانی چهارچرخ‌ها می‌شود، در روز‌های اخیر شاهد جهش قیمت در حوزه خودرو هستیم که در صورت ادامه این روند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو با مدیریت موجود، موضوع دور از انتظاری نبود، افزود: در صورتی که طرح ساماندهی بازار خودرو در زمان مناسب بررسی می‌شد، می‌توانست تا حدود زیادی از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: در جریان بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن علنی، بنده میزان بدهی خودروسازان را ۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کردم، در حالی که هیچ از یک از مسئولان شرکت‌های خودروسازی، این اعداد و آمار را تکذیب یا تأیید نکردند؛ در صورتی که این ادعا غلط بود و خودروسازان باید از مطرح شدن این آمار معترض می‌شدند و ادعای تشویش اذهان عمومی می‌کردند. از سوی دیگر، اگر ۸۰ هزار میلیارد ضرر درست است، مسئولان امر باید توضیحات لازم را درباره چرایی ایجاد این زیان بدهند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گرانی برخی کالا‌ها بر قیمت سایر کالا‌ها نیز اثرگذار است؛ مثلا در صورت گرانی خودرو، سایر کالا‌ها نیز افزایش قیمت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه پراید ۴۸ میلیونی در ذهن نمی‌گنجد، گفت: هم اکنون شرکت‌های خودروسازی، بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش کرده‌اند که سرمایه هنگفت و کلانی است و باید مشخص شود در چه محلی هزینه شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، با بیان اینکه خودروسازی به باتلاقی تبدیل شده است که هر روز وضعیتش بدتر می‌شود، تأکید کرد: هرچند هم اکنون برای نجات از وضعیت و مشکلات خودروسازی، کلاه به کلاه می‌کنیم، این وضعیت تا کجا ادامه پیدا می‌کند! سیاست حاکم بر خودروسازی درازمدت نیست و در صورتی که تدابیر لازم برای رفع مشکلات اندیشیده نشود، خودروسازی نیز به مؤسسات مالی جدید تبدیل می‌شود.

همچنین سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه فرمولی که وزارت صمت برای ارزانی خودرو به کار برده به گرانی مجدد در بازار منجر شده است، گفت: در صورتی فرمول حاشیه بازار در کاهش قیمت خودرو مؤثر است که عزم خودروساز، جلوگیری از حضور دلالان در قیمت‌گذاری و تأمین قطعات موردنیاز خودرو محقق شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که هر یک از مؤلفه‌های مذکور کنترل نشود، اعمال سیاست حاشیه بازار ـ ۵ درصد زیر قیمت بازار ـ کمکی به کاهش قیمت خودرو نمی‌کند؛ به طور مثال، اگر قطعه‌سازان منابع مالی کافی برای تولید قطعه نداشته باشند، نمی‌توانند نیاز خودروسازان را برآورده کنند؛ در نتیجه خودرویی به بازار عرضه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: با اعمال سیاست حاشیه بازار، دلالان نیز به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند، چون با گرانی خودرو در کارخانه، سود آن‌ها نیز در بازار بیشتر می‌شود؛ بنابراین، سوداگران قیمت خودرو را روز به روز افزایش می‌دهند تا سود بیشتری به دست آورد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پراید 48 میلیونی قیمت خودرو وزارت صمت افزایش قیمت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۲۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳/ رشد حباب، لیدر نوسانات صعودی سکه شد

به گزارش خبرآنلاین ؛قیمت طلا و سکه روز سه‌شنبه در تمام قطعات و وزن‌ها روند افزایشی داشت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:مسیر صعودی بازار طلا در حالی رخ داد که قیمت دلار با افزایش محدود ۳۰۰ تومانی همراه بود.

علاوه بر آن روز دوشنبه و بعد از بسته شدن بازارهای داخلی انس جهانی طلا افزایش ۲۰ دلاری داشت و وارد محدوده ۲۳۷۶ دلاری شد. معامله‌گران معتقدند بازار طلا در واکنش به تحرکات انس جهانی در روند صعودی قرار گرفت.

رشد تقاضا حباب سکه را افزایش داد

در چهارمین روز معاملاتی هفته حباب قطعات سکه نیز به تناسب قیمت رشد کرد و این موضوع حکایت از افزایش روند تقاضا در بازار دارد. به اعتقاد فعالان بازار طلا روند تقاضا میان فعالان صنفی افزایش داشته و همین موضوع رشد حباب سکه را به همراه داشته است.

کارشناسان اقتصادی نیز تحرکات بازار سکه و طلای داخلی را متاثر از انس جهانی می‌دانند. آنها سقف قیمت سکه امامی را منطقه ۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی و کف آن را محدوده ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عنوان می‌کنند.

سکه بهار پرچمدار بیشترین رشد قیمت شد

سکه امامی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین با قیمت ۴۴ میلیون و ۲۹۴ هزار تومانی معامله شد و رشد ۵۹۲ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. سکه‌ بهار با افزایش ۷۲۰ هزار تومانی بیشترین مقدار رشد قیمت را در میان قطعات سکه داشت و به کانال بالاتر صعود کرد. این قطعه با رقم ۴۱ میلیون و ۲۵ هزار تومانی معامله شد.

گفتنی است در چهارمین روز معاملاتی هفته، قیمت نیم‌ سکه افزایش ۲۰۰ هزار تومانی داشت و در کف کانال ۲۶ میلیونی قرار گرفت. قیمت ربع سکه با رشد ۳۰۰ هزار تومانی در کف کانال ۱۶ میلیونی قرار گرفت. سکه گرمی نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به کانال هفت میلیونی صعود کرد و روی رقم هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی ایستاد.

حباب سکه به تناسب قیمت رشد کرد

قیمت طلا روز سه‌شنبه افزایش داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۲۱ هزار تومان گران شد و با رقم ۱۶ میلیون ۲۵۸ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۱۴ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۷۵۷ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز رقم سه میلیون و ۷۰۷ هزار تومان شد.

حباب سکه روز سه‌شنبه در تمام قطعات به تناسب قیمت افزایش داشت. حباب سکه امامی ۵۰۱ هزارتومان، سکه بهار ۶۲۳ هزار تومان،‌ نیم‌سکه ۱۵۷ هزار تومان، ربع سکه ۲۷۸ هزار تومان و سکه گرمی ۱۹۷ هزار تومان افزایش داشت.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896013

دیگر خبرها

  • گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار نیست
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳/ رشد حباب، لیدر نوسانات صعودی سکه شد
  • هونگچی H ۵؛ سدان چینی ۵میلیاردی در بازار!
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید
  • قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳؛ ریزش ۲۰ میلیونی شاهین در یک روز
  • پیش‌بینی قیمت میلگرد آجدار در سال 1403
  • قیمت رانا در بازار امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات سایپا دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت پراید در بازار
  • قیمت این خودرو ۸۰ میلیون تومان ریخت