Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۸۰ درصد از کارگاه‌های فرش غیر متمرکز استان مجوز گرفته‌اند که حداقل ۲۰ بافنده دارند. ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمدرضا حاجی‌پور ظهر امروز در کارگروه فرش استان مرکزی با اشاره به اهمیت برطرف کردن مشکلات صنعت فرش استان مرکزی اظهار داشت: 80 درصد از کارگاه‌های فرش غیر متمرکز استان مجوز گرفته‌اند که حداقل 20 بافنده دارند، به تازگی هم بنیاد تعاون زندانیان اراک و ساوه هم به دنبال گرفتن مجوز بوده که دارای 200 پرسنل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تعداد کاربران واقعی صنعت، تولید و بازار فرش در استان مشخص نیست، اگر این کارگروه بخواهد تسلط و نظارت واقعی برای حمایت از صنعت فرش داشته باشد باید یک آمار واقعی داشته باشد، باید آمار مواردی مثل میزان تولید در استان و تعداد کاربران این حوزه را داشته باشیم.

وی افزود: همچنین باید بر کیفیت صنعت فرش هم توجه شود تا بتوانیم از محدوده استان آن را خارج و صادرات را افزایش دهیم، فرش ساروق یک برند شناخته شده و کارگروه بایدبر روی کیفیت توجه داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به سند راهبردی فرش دستبافت استان مرکزی تصریح کرد: در این سند به مواردی مثل مواد اولیه، رنگرزی، نقشه‌ها، بازار داخلی و خارجی و دیگر موارد دیده شده و در تدوین آن از نظر صاحب‌نظران این عرصه استفاده و موارد جمع‌بندی شده است، مجری طرح این سند مرکز جهاد دانشگاهی استان مرکزی است.

حاجی‌پور با اشاره به لزوم ایجاد رنگ‌رزی در استان گفت: چندین بار از بخش خصوصی برای ایجاد یک رنگرزخانه درخواست کردیم که متاسفانه پاسخی داده نشده است.

اراک| سقف پنج نفر به منظور بیمه برای کارگاه‌های تولیدی فرش برداشته شودمرکز صادرات فرش ایران به آمریکا دیگر رونق ندارد؛ سایه رکود بر بازار فرش همدان+ فیلمخوزستان|"نقش برکت بر تاروپود فرش دست بافت ایرانی"

 

صادرات فرش فراهان به آمریکا، اروپا و ژاپن

مدیر تولید فرش فراهان هم در این کارگروه با اشاره به مشکلات صنعت فرش استان مرکزی گفت: استان مرکزی یک استان فرش‌خیز و دارای برندهای خوب صادراتی است، اساس فرش‌خیز بودن استان این است که در روستاها و بعضا شهرهای استان فرش‌بافی انجام می‌شده و هم اکنون زنان بالای 50 سال روستاهای استان هنچنان توانایی تولید فرش را دارند.

فراهانی افزود: بیشتر آنهایی که در روستاها فرش‌بافی می‌کنند الزامات فروش را نداشته و می‌خواهند کارت قالی‌بافی داشته باشند، این مهم سبب شده تا آمار جامعی از تعداد کاربران این حوزه نداشته باشیم، شرکت فرش فراهان 20 سال است که به کشورهایی مثل آمریکا، اروپا و ژاپن صادرات دارد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل صنعت فرش استان تهیه و بی‌کیفیتی مواد اولیه است، استان یک رنگرزی مناسب ندارد، هرچند که واحد تولیدی فرش فراهان جداگانه برای خود رنگ‌رزی دارد اما باید توجه کرد که مواد اولیه موضوع مهمی است.

مدیر تولید فرش فراهان ادامه داد: در استان ضعیف‌ترین مواد اولیه تقسیم می‌شود، در استان بافنده‌های ماهر و توانایی وجود دارد، همچنین برعکس بسیاری از استان‌ها تقلب در استان وجود ندارد اما مواد اولیه موجود در استان جزو ضعیف‌ترین مواد اولیه است، که باید به آن توجه و رسیدگی کرد.

استان مرکزی در حوزه تبلیغات برندهای فرش ضعیف عمل کرده است

طراح و نقاش فرش هم در این کارگروه با اشاره به مشکلات حوزه صنعت فرش استان گفت: واقعیت این است که در استان مواد و مصالح اولیه مرغوبی در استان وجود ندارد، سند راهبردی فرش دست‌بافت استان تهیه شده اما عملا کاربردی ندارد، باید دید چرا استان با این ظرفیت در حوزه فرش باید در ضعیف‌ترین سطح نمایشگاه فرش ظاهر شود، ما هیچ کار مفیدی برای جامعه آماری حوزه فرش انجام ندادیم، همچنین در حوزه تبلیغات برندهای فرش استان هم‌ضعیف عمل کردیم.

گرجی افزود: تسهیلات این حوزه به کدام سو حرکت می‌کند، وقتی کیفیت وجود نداشته باشد تسهیلات به چه درد می‌خورد، باید بپذیریم که ما از نظر مواد و مصالح اولیه خوب کار نکردیم، باید بر بحث کیفیت توجه ویژه شود.

انتهای پیام/

R41371/P/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی ایران، به‌عنوان صنایع حیاتی در کشور، اوایل این هفته تفاهم‌نامه امضا کردند تا از دستاوردهای یکدیگر به‌صورت متقابل بهره‌ ببرند اما در این میان شاید برای خیلی از مردم این سؤال پیش بیاید که به‌واقع این دو صنعت چه کمکی می‌توانند به‌ یکدیگر کنند؟

یکی از مدیران صنعت هسته‌ای که روزگاری در زمان جنگ تحمیلی سکان وزارت نفت را در دست داشت و نقش اساسی نیز در رشد سال‌های اخیر سازمان انرژی اتمی ایفا کرد، غلامرضا آقازاده، از مدیران موفق وزارت نفت است. ارتباط این دو صنعت راهبردی در ایران از دیرباز به‌دلیل حضور وی وجود داشته است، اما به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم این ارتباط رشد و ارتقا خواهد یافت. یکی از نشانه‌های آن هم امضای تفاهم‌نامه جامع همکاری‌های دو مجموعه با یکدیگر است. شاید در جامعه، صنعت هسته‌ای محدود به چرخه سوخت هسته‌ای و نیروگاه‌های اتمی تلقی شود، به همین دلیل در این نوشتار تلاش می‌شود کاربردهای صنعت هسته‌ای در صنعت نفت به‌صورت خلاصه بیان شود.

شرح و بسط علمی تفاهم‌نامه اخیر بین این دو صنعت بزرگ کشور در فرصتی دیگر و در مجامع علمی و صنعتی باید در دستور کار دو طرف باشد. بی‌شک مهم‌ترین نقش انرژی هسته‌ای در جهان امروز، تولید برق هسته‌ای است که به‌صورت میانگین حدود ۱۰درصد برق جهان را تأمین می‌کند. متأسفانه کشور ما در این شاخص با میانگین جهانی فاصله دارد، که امید است با اقدام‌های در حال انجام سازمان انرژی اتمی، در سال‌های آینده کمتر شود. باید توجه داشت که به‌ دلیل ناترازی برق در سال‌های اخیر، دولت صنایع بزرگ را به‌سمت مشارکت در تأمین برق مورد نیاز خود سوق داده است.

همچنین، از محل صرفه‌جویی ناشی از مصرف سوخت فسیلی، مشوق‌هایی برای نیروگاه‌های تولیدکننده برق پاک و سایر صنایع قرار داده شده است که در هر دو زمینه، وزارت نفت می‌تواند کمک شایانی به توسعه برق هسته‌ای کند. رادیوایزوتوپ‌ها به‌دلیل خواص خود نقش بارزی در صنعت ابزار دقیق و سنجش‌گرها دارند و به همین دلیل رادیومتریک و ابزار دقیق هسته‌ای یکی از مهم‌ترین زمینه‌های کاربرد فناوری هسته‌ای در صنعت نفت است. سازمان انرژی اتمی در این زمینه فعالیت موفق و بسیار پرثمری از سال‌های دور داشته و بسیاری از صنایع را از واردات این تجهیزات بی‌نیاز کرده است.

چاه‌پیمایی و اکتشاف مخازن نفت و گاز، ردیابی سیال با مواد نشان‌دارشده با رادیوایزوتوپ‌ها و نشت‌یابی با رادیوایزوتوپ‌ها ازجمله نشت‌یابی خطوط لوله زیرزمینی نفت، ضخامت‌سنجی، تشخیص عیوب به روش رادیوگرافی، جریان‌سنج/غلظت‌سنج دوفازی، سطح‌سنج و ارتفاع‌سنج هسته‌ای نقطه‌ای و پیوسته مخازن به‌ویژه در سیالات دوغابی و تشخیص سطوح مرزی، چگالی‌سنج هسته‌ای، چگالی – سطح‌سنج هسته‌ای، رسوب‌سنج هسته‌ای برای اندازه‌گیری آنلاین و غیرمخرب ضخامت رسوبات درون خطوط لوله، بازرسی برای تشخیص عیوب ساختاری یا عملکردی برج‌های فرایندی با گاما اسکن، تصویربرداری نوترونی از اجزای داخلی قطعات و درکل بسیاری از آزمون‌های غیرمخرب، از موارد در حال انجام در این حوزه است.

از خدمات جانبی واحدهای مختلف این سازمان در این بخش می‌توان به تولید چشمه‌های رادیواکتیو مورد نیاز دستگاه‌های مختلف از نوع نقطه‌ای و میله‌ای، خدمات پسمانداری برای مراقبت از چشمه‌های رادیواکتیو استفاده‌شده، تولید چشمه‌های مورد استفاده در کالیبراسیون و تعمیرات و استانداردسازی تجهیزات ابزار دقیق پرتوی اشاره کرد.

از دیگر کاربردهای فناوری هسته‌ای در صنعت نفت و دیگر صنایع وابسته می‌توان به کاربرد پرتوها در تبدیل مواد یا بهبود خواص مواد اشاره کرد. ازجمله این موارد می‌توان شیرین‌سازی میعانات خام ترش، کراکینگ مشتقات نفتی سنگین و تبدیل به نفت سبک، ارتقای خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها، و استحصال سوخت از پسماندهای پلاستیک به روش پیرولیز حرارتی - پرتوی را نام برد.

یکی دیگر از زمینه‌های کاری سازمان انرژی اتمی و صنعت هسته‌ای، کار روی انواع ایزوتوپ‌ پایدار ازجمله آب‌ سنگین است. استفاده از اکسید دوتریوم (آب سنگین) به‌عنوان ردیاب در صنایع بالادستی و مخازن و چاه‌های نفت و گاز، شناسایی هویت سیالات (Finger Printing) میدان‌های نفتی منتخب با استفاده از آنالیز غنای ایزوتوپ‌های پایدار سیالات مخزنی (آب و نفت) میدان‌های نفتی و آنالیز ایزوتوپی ایزوتوپ‌های پایدار سبک (هیدروژن، اکسیژن، کربن، نیتروژن و گوگرد) ازجمله خدمات قابل ارائه در این بخش است.

فناوری پلاسما از دیگر زمینه‌های فعالیت در صنعت هسته‌ای به‌ شمار می‌رود که در سال‌های اخیر با اقبال دوچندان همراه شده است و ازجمله کاربردهای آن در صنعت نفت می‌توان به ساخت مشعل و چشمه پلاسمایی، ازدیاد برداشت نفت با استفاده از فناوری پلاسما، امحای پسماندها به کمک زباله‌سوز پلاسمایی و گوگردزدایی از ترکیبات نفتی اشاره کرد. شایان ذکر است که برخی از موارد بالا در مرحله تحقیقاتی است.

وزارت نفت در حوزه اکتشاف چاه‌های نفت و گاز و سازمان انرژی اتمی در حوزه اکتشاف و استخراج اورانیوم و دیگر عناصر پرتوزا نقشی بی‌بدیل و منحصربه‌فرد دارند. تجربه ممتد چنددهه‌ای هر دو سازمان در این حوزه، کمک شایانی به طرف مقابل است. تبادل گزارش و نتایج مطالعات زمین‌شناسی، اطلاعات ژئوفیزیک هوابرد و ژئوفیزیک زمینی شامل مغناطیس‌سنجی، ثقل‌سنجی، تبادل اطلاعات در زمینه مطالعات انجام‌شده روی شیل‌های سیاه (Black Shale) و حضور عناصری ازجمله وانادیوم، مولیبدن و نیکل و اورانیوم در این مناطق و تبادل نتایج و اطلاعات چاه‌پیمایی، از ضروری‌ترین حوزه‌ها برای هم‌افزایی این دو سازمان خواهد بود.

در زمینه محیط‌زیست، فناوری هسته‌ای با تصفیه پساب‌ها و کاهش آلاینده‌های پساب‌های پتروشیمی ازجمله کاستیک مستعمل، با استفاده از پرتودهی و فناوری پلاسما می‌تواند کمک شایانی به صنعت نفت کند. همچنین، سازمان انرژی اتمی به‌دلیل نیاز به ساخت تجهیزات با کاربرد در اتمسفر خلأ، تجربه مناسبی در این زمینه از جمله ساخت انواع شیرآلات خلأ و فشارسنج خلأ خازنی نیز دارد.

وانگهی باید به نقش تنظیم‌گری سازمان انرژی اتمی و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای آن در حوزه کنترل پرتوگیری مردم و کارکنان نیز اشاره کرد. باید توجه داشت که مواد پرتوزای طبیعی در تمام فرایندهای اکتشافی نفتی و غیرنفتی همراه مواد در پوسته زمین حضور دارند و با استخراج مواد، کارکنان و دیگر مصرف‌کنندگان در معرض این عناصر پرتوزا خواهند بود. مرکز نظام ایمنی هسته‌ای ایران با چند دهه فعالیت در این بخش می‌تواند در زمینه بررسی سطح پرتودهی و پرتوزایی، مدیریت پسماندهای حاوی مواد پرتوزای طبیعی، مشاوره، آموزش ضوابط، تنظیم دستورعمل‌ها و دیگر موارد کمک‌کار صنعت نفت باشد.

جواد اصغری

دیگر خبرها

  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • از کشف کود شیمیایی قاچاق در عجب‌شیر تا کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت
  • آمار ورزشکاران سازمان یافته استان مرکزی ۱۴ درصد افزایش یافت
  • ۵۱ هزار درخواست صدور مجوز الکترونیکی در استان مرکزی ثبت شد
  • ثبت ۱۰۰۰ درخواست صدور مجوز الکترونیکی در استان مرکزی
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه