Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا الماس‌وندی مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران، با بیان این‌که میزان آب مصرفی ایران در بخش کشاورزی قابل مقایسه با کشورهای دنیا نیست، اظهار کرد: در اکثر کشورهای دنیا، برای این میزان تولید محصول کشاورزی تنها ۳۰ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که لازم است در ایران نیز با انجام اقداماتی هم‌چون توسعه کشت‌های آبی زیرسطحی و کشت‌های گلخانه‌ای این موضوع را مدیریت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، با اشاره به مصرف ۹۰ درصدی آب کشور در حوزه کشاورزی، ادامه داد: دولت باید به دنبال ایجاد راهکارهای تجربی و عملی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باشد، علاوه بر این، باید قوانین و مقرراتی در این حوزه تنظیم شود و دولت نباید این مساله را برعهده کشاورز بگذارد.

مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر این مساله که در طول سال‌ها، نتوانسته‌ایم در این حوزه، نتایج محدودی را به دست آوریم، گفت: همان‌طور که دولت در بخش‌های تامین هم‌چون سدسازی و تونل سرمایه‌گذاری می‌کند، باید در بخش توزیع شبکه‌های شهری و کشاورزی نیز سرمایه گذاری کافی کند که میزان مصرف آب تا حجم قابل توجهی در حوزه کشاورزی کاهش یابد.

الماس‌وندی ادامه داد: اگر کشاورز بتواند با میزان مصرف آب کمتر، محصول بیش‌تری را تولید کند، قطعا حاضر خواهد بود تا برای آب نیز هزینه بیش‌تری بپردازد که از این طریق، دولت می‌تواند سرمایه‌گذاری خود را در این حوزه پس بگیرد.

کشاورز برای کاهش مصرف غیرضروری آب انگیزه ندارد

در این باره، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - چندی پیش با بیان این‌که مقایسه قیمت پایین آب با سایر نهاده‌ها در بخش کشاورزی نشان می‌دهد که چرا کشاورز، انگیزه چندانی برای کاهش مصرف غیرضروری آب ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت دریافتی بابت تامین آب بهای کشاورزی از آب زیرزمینی به‌عنوان یکی از نهاده‌های کشاورزی، تقریبا رایگان و درباره آب سطحی، حداکثر سه درصد هزینه تامین آن است. در بخش شرب نیز برای بخش شهری، حدود ۴۷ درصد و در روستاها تنها ۲۴ درصد هزینه تمام شده تامین آب، از مصرف کننده دریافت می‌شود.

او افزود: البته اختصاص یارانه به بخش کشاورزی در بسیاری از کشورهای جهان امری معمول است، ولی مدیریت مقدار و چگونگی تخصیص آن مسئله بسیار مهمی است که بخصوص باید از منظر اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد. باید توجه کرد که مفاهیم اصلاح قیمت آب و واقعی کردن قیمت آن از هم متفاوت هستند، در اصلاح قیمت، وضع موجود پذیرفته شده و بر اساس سیاست‌های دولت تغییراتی در آن اعمال می‌شود؛ اما در واقعی کردن قیمت، اصلاح ساختار اقتصاد آب مدنظر است.

وزیر نیرو تاکید کرد: اصلاح ساختار فقط منحصر و محدود به وزارت نیرو نیست. بلکه باید آب، محیط زیست، خاک و منابع طبیعی با هم و در کنار هم دیده شوند تا بهترین نتیجه برای کشور حاصل آید. ورود بخش خصوصی به بحث اقتصاد آب که زیرساخت‌های بازار آب را شکل می‌دهد نیز تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت مدیریت عرضه و بهره‌برداری مطلوب‌تر از آب خواهد داشت.

اما از نمونه‌های موفق عملکرد سرمایه‌گذاران در حوزه آب، فروش آب بسته‌بندی است. ازسوی دیگر، وزارت کشاورزی نیز با ورود به مقوله آب مجازی، کشت‌های فراسرزمینی مشروط به وارد کردن محصولات به کشور و تنظیم سیاست‌های صادرات و واردات محصولات کشاورزی، افق روشن‌تری را برای اصلاح مشکلات و ورود بخش خصوصی فراهم کرده است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۳۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌نیازی از مصرف هزاران تن قارچ‌کش شیمیایی با پروبیوتیک گیاهی

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که در حوزه کشاورزی کاربرد دارد و می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ‌کش‌ شیمیایی شود که هم برای سلامت جانداران مضرند و هم اغلب به دلیل کیفیت نامناسب، کارایی ندارند.

به گزارش ایسنا، مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در معرفی این شرکت، اظهار کرد: این شرکت در حوزه‌های بیوتکنولوژی کشاورزی، پروبیوتیک‌های دامی و انسانی همچنین مکمل‌ها و استارترهای لبنی و غذایی فعال است. کارخانه ما قادر به تولید بیش از هزار و ۵۰۰ تن مواد بیولوژیک پودری و حدود ۱۰ هزار تن فرآورده‌‏های بیولوژیک مایع است که کیفیت و کارایی آنها با تکیه بر تجهیزات تخمیری پیشرفته و روش‌های اجرایی استاندارد، تیم تحقیق و توسعه قوی، کنترل دقیق حین تولید، پایش مستمر کیفیت و اجرای صحیح استانداردهای کنترل کیفی تضمین می‌‏شود. همچنین می‌توانیم با تولید چهار میلیون تن کود بیولوژیک نیاز کشور به واردات سموم شیمیایی برای آفات پروانه‌ای را برطرف کنیم.

به گفته وی، این شرکت دانش‌بنیان، یکی از دو شرکت بزرگ دنیا در تولید پروبیوتیک است و تقریبا هیچ موجودی نیست که این شرکت برای آن پروبیوتیک تولید نکرده باشد.

وی تصریح کرد: ما در سه حوزه فعالیت می‌کنیم؛ نخست پروبیوتیک‌های کشاورزی، دام و طیور و انسانی که پروبیوتیک‌های انسانی ما از دو بخش دارو و غذا تشکیل شده است و در هر یک از این سه حوزه بیش از ۶۰ محصول دانش‌بنیان داریم.

مرادی با بیان این که کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی بعنوان جدیدترین پروبیوتیک‌ تولیدشده در این شرکت چندی پیش در رویداد برترین‌های دانش‌بنیان کشاورزی هم رونمایی‌شد، در خصوص عملکرد این محصول، گفت: این محصول، یک کود قارچ‌کش یا یک پروبیوتیک گیاهی است که در حوزه کشاورزی کاربرد دارد و می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ‌کش‌های شیمیایی شود که هم مضر سلامت و هم مضر خاک است و اغلب به دلیل کیفیت نامناسب کارایی هم ندارند.

به گفته وی، این محصول حاوی فرمولاسیون ویژه‌ای از دو پروبیوتیک مهم گیاهی به نام Bacillus velezensis و Trichoderma است و با هدف بهبود تغذیه و رشد گیاهان و کاهش یا مدیریت خسارت قارچ‌های بیمارگر خاکزاد در محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای تولید شده است و در تولید محصول سالم در گلخانه‌ها و مزارع کاربرد دارد، ضمن اینکه یک افزایش عملکرد ۱۰ تا ۱۵ درصدی در کشاورزی را هم به دنبال دارد.

مرادی با بیان اینکه میزان نیاز کشور به محصول چیزی حدود دو تا پنج هزار تن است، اظهار کرد: بازار فروش این محصول تا پایان ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۰۰ تن برآورد شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بر اهمیت واردات محصولات دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی تاکید کرد و دلیل این امر را در فرصتی دید که از رهگذر واردات برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌شود و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید اجازه رقابت داشته باشند تا بتوانند هم کیفیت‌شان را ضمن این رقابت ارتقاء دهند و هم قیمتشان را کاهش دهند و در نتیجه این اقدامات عملا، مصرف‌کننده خدمات بهتری را دریافت خواهد کرد.

مرادی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان مادامی اثرگذار هستند که بتوانند نیاز جامعه را طرح کرده و برطرف کنند، وگرنه تبدیل دانش به یک محصول در آزمایشگاه کار چندان باارزشی نیست. اقدامات این شرکت‌ها زمانی اقتصادی است که بتوانند در جامعه اثر بگذارند.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی شرط اثرگذاری شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت‌های سیاستی دانست و افزود: حمایت فقط پول نیست. هیچ کجای دنیا تغییر سیاست‌ها  اعم از چپ و راست، بر کار شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان تاثیری نمی‌گذارد؛ بنابراین، بزرگترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی همچون ما، همین حمایت سیاستی است و اگر دولت‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان را با اتخاذ سیاست‌های اثربخش حمایت کنند، آنها خود می‌توانند کل بازار کشور را از آن خود کرده و نیاز داخل را برطرف کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • میزان تولیدات بخش دام و طیور قم افزایش می‌یابد
  • صدور مجوز بهره‌برداری از نخستین واحد پرورش جلبک اسپیرولینا در شیراز
  • راهنمای خرید برچسب اصالت کالا
  • تولید سالانه بیش از ۴۱ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان همدان
  • دامداران اصلاح نژادی دام سبک در قم حمایت می‌شوند
  • راه‌اندازی نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی با نرخ مصوب در لرستان
  • تولید بیش از ۱۵۰ میلیون گلدان گل‌های زینتی، آپارتمانی و نشائی در اصفهان
  • افزایش تولید ۶۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی در کردستان
  • کسادی بازار فروش و صادرات محصولات کشاورزی در دزفول+فیلم
  • بی‌نیازی از مصرف هزاران تن قارچ‌کش شیمیایی با پروبیوتیک گیاهی