Web Analytics Made Easy - Statcounter

به ‌گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدرضا حاجی‌پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ظهر امروز اول اسفندماه در کارگروه فرش استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، با اشاره به اهمیت برطرف کردن مشکلات صنعت فرش استان مرکزی اظهار داشت: 80 درصد از کارگاه‌های فرش غیر متمرکز استان مجوز گرفته‌اند که حداقل 20 بافنده دارند، به تازگی هم بنیاد تعاون زندانیان اراک و ساوه به دنبال گرفتن مجوز بوده که دارای 200 پرسنل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: تعداد کاربران واقعی صنعت، تولید و بازار فرش در استان مشخص نیست، اگر این کارگروه بخواهد تسلط و نظارت واقعی برای حمایت از صنعت فرش داشته باشد باید یک آمار واقعی داشته باشد، باید آمار مواردی مثل میزان تولید در استان و تعداد کاربران این حوزه را داشته باشیم.
وی افزود: همچنین باید بر کیفیت صنعت فرش هم توجه شود تا بتوانیم از محدوده استان آن را خارج و صادرات را افزایش دهیم، فرش ساروق یک برند شناخته شده است لذا کارگروه باید بر روی کیفیت توجه داشته باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به سند راهبردی فرش دستبافت استان مرکزی تصریح کرد: در این سند به مواردی مثل مواد اولیه، رنگرزی، نقشه‌ها، بازار داخلی و خارجی و دیگر موارد دیده شده و در تدوین آن از نظر صاحب‌نظران این عرصه استفاده و موارد جمع‌بندی شده است، مجری طرح این سند هم جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی است.
حاجی‌پور با اشاره به لزوم ایجاد رنگ‌رزی در استان گفت: چندین‌بار از بخش خصوصی برای ایجاد یک رنگرزخانه درخواست کردیم که متاسفانه پاسخی داده نشده است.
مجتبی فراهانی، مدیر تولید فرش فراهان هم در این کارگروه با اشاره به مشکلات صنعت فرش استان مرکزی گفت: استان مرکزی یک استان فرش‌خیز و دارای برندهای خوب صادراتی است، اساس فرش‌خیز بودن استان این است که در روستاها و بعضا شهرهای استان فرش‌بافی انجام می‌شده و هم اکنون زنان بالای 50 سال روستاهای استان همچنان توانایی تولید فرش را دارند.
فراهانی افزود: بیشتر آن‌هایی که در روستاها فرش‌بافی می‌کنند الزامات فروش را نداشته و می‌خواهند کارت قالی‌بافی داشته باشند، این مهم سبب شده تا آمار جامعی از تعداد کاربران این حوزه نداشته باشیم، شرکت فرش فراهان 20 سال است که به کشورهایی مثل آمریکا، اروپا و ژاپن صادرات دارد.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل صنعت فرش استان تهیه و بی‌کیفیتی مواد اولیه است، استان یک رنگرزی مناسب ندارد، هرچند که واحد تولیدی فرش فراهان جداگانه برای خود رنگ‌رزی دارد اما باید توجه کرد که مواد اولیه موضوع مهمی است.
مدیر تولید فرش فراهان ادامه داد: در استان ضعیف‌ترین مواد اولیه تقسیم می‌شود، در استان بافنده‌های ماهر و توانایی وجود دارد، همچنین برعکس بسیاری از استان‌ها تقلب در استان وجود ندارد اما مواد اولیه موجود در استان جزو ضعیف‌ترین مواد اولیه است، که باید به آن توجه و رسیدگی کرد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی حاجی پور فرش استان مرکزی اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۳۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران

عطا حسن‌پور در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی لرستان در سالن جلسات این مجموعه با اشاره به اینکه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در همه زمینه‌ها در حال توسعه و گسترش است و ما شاهد ارتباطات خوب این نهاد انقلابی با مسئولان و مدیریت استان هستیم، ادامه داد: مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان، مرکز امیدی برای کسانی که از داشتن فرزند ناامید هستند.
وی با یادآوری اینکه در وزارت میراث فرهنگی۳۰ میز تخصصی تشکیل شده که در این راستا چندین میز گردشگری ازجمله ژتوتوریسم، اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی در لرستان تشکیل شده است، افزود: میز‌های تخصصی گردشگری در هر استان به تناسب پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد و در هر منطقه چند میز تخصصی گردشگری، تشکیل می‌شود.
وی تصریح کرد: در این راستا همایش سراسری گردشگری کشاورزی با هدف آموزش گردشگری کشاورزی، معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی لرستان، با حضور مسئولان عالی وزارت گردشگری به مدت سه روز در استان برگزار شد.
حسن‌پور با اشاره به اینکه بزرگترین بانک ژن گیاهان دارویی در مناطقی از لرستان ازقبیل اشترانکوه، تمندر، گله بادوش و خلیل آباد لرستان وجود دارد، افزود: گردشگری کشاورزی علاوه بر آشنا کردن مردم با محصولات کشاورزی می‌تواند در جهت اقتصادی کردن کشاورزی نیز موثر باشد کمااینکه فقط یک نمونه گیاهان دارویی لرستان به نام کرفس‌کوهی به قیمت ۵ میلیون تومان است.
وی با اشاره به ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری توسط میراث‌فرهنگی لرستان گفت: این بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری مانند سد ایوشان، سد شهید بروجردی، کاروانسرای چمشک، گوشه شهنشاه و… را شامل می‌شوند.
حسن‌پور با بیان اینکه جشنواره‌ها، برنامه‌ها و نمایشگاه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان از زمینه‌های همکاری این اداره‌کل با جهاد دانشگاهی خواهد بود، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت انتشارات جهاد دانشگاهی و از طرفی کتاب‌هایی از قبیل معماری‌های لرستان، پل‌های تاریخی لرستان و جاذبه‌های گردشگری لرستان آماده چاپ هستند می‌توان در این راستا از ظرفیت انتشارات این نهاد انقلابی استفاده کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و برگزاری دوره‌های آموزشی هتل داری را از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک این اداره‌کل و جهاد دانشگاهی برشمرد و گفت: یکی از اولویت‌های کاری ما تلاش در جهت ثبت ملی و جهانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بود که در این راستا غذای محلی «جگروز» و «چزنک» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان در سمت خود ابقا شد
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران
  • رئیس شورای راهبردی بیست‌وچهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر منصوب شد
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه
  • جهادگر اردبیلی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳ را کسب کرد