Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:46:54 GMT

بخش بزرگی بدهی های دولت در سال 98 تسویه می شود

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۳۷۶۴

بخش بزرگی بدهی های دولت در سال 98 تسویه می شود

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: بر اساس پیش بینی های بودجه 98، بدهی های دولت به پیمانکاران، بانک مرکزی و همچنین تامین اجتماعی و آستان قدس است که بخش اعظم آن از طریق فروش اوراق، سهم الشرکه و همچنین واگذاری اموال و دارایی های دولت تسویه می شود.

محمد حسینی به خبرنگار سیاسی ایرنا، گفت: در خصوص بدهی های دولت، موضوعات متفاوتی مطرح است، بخشی از بدهی ها بر اساس میزان اعتبارات است؛ دستگاه های اجرایی به طور کلی تعهد ایجاد کرده اند، از یک طرف پیمانکارانی نیز هستند که در اکثر پروژه های زیربنایی کشور کار کرده و به علت کمبود منابع و اعبتارات، بدهکار شده اند و این یکی از علل کندشدن پروژه های عمرانی و ناتمام ماندن آن ها در سطح کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای این موضوع دو راهکار در بودجه 98 پیش بینی شده است؛ پیمانکاران برای اینکه بدهی های خود را به اشخاص زیرمجموعه خود،کارگران، مصالح خریداری شده بپردازند؛ از بانک وام و تسهیلات گرفته اند و الان باید با سودهای بالا بازپرداخت کنند؛ تاخیر در پرداخت این وام ها به سیستم بانکی کشور لطمه می زند.
وی افزود: راهکار پیش بینی شده در بودجه97 و 98 برای پرداخت بدهی پیمانکاران؛ اجازه داده شد که قسمتی از بدهی ها را تا سقف 2 هزار میلیارد از طریق اوراق اسناد تسویه بابت مالیات به دولت، تهاتر کنند. همچنین اگر پیمانکاران تسهیلات دریافت کنند، اگر پیمانکار از دولت طلبکار و از سویی به بانک بدهکار باشد و بانک ارائه دهنده تسهیلات، به بانک مرکزی بدهکار باشد؛ از طریق اوراق تسویه، این بدهی ها به عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل شوند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با انتقال بدهی های پیمانکاران به دولت، از یک سو پروژه های عمرانی کشور و از طرفی توان مالی پیمانکاران تقویت می شود.
حسینی با اشاره به بند ح تبصره 5 قانون بودجه، افزود: بر این اساس پیش بینی شد که مبلغی اسنادخزانه در اختیار دولت قرار گیرد تا بابت تعهدات این بدهی ها پرداخت کند.
وی اظهار داشت: بدهی های بزرگی در حوزه دولت وجود دارد، از جمله بدهی به سازمان تامین اجتماعی، آستان قدس، و امثال آن بدهکار است که برای پرداخت آنها با سازوکار رد دین، یعنی واگذاری سهام(سهم الشرکه- حق الامتیاز) یا واگذاری قسمتی از اموال و دارایی های دولت در سال 98 پیش بینی شده است؛ این هم به بازپرداخت بدهی های دولت و هم تقویت توان مالی طرف های بستانکار کمک می کند.
حسینی گفت: امیدواریم بتوانیم این بخش از بدهی های دولت را از روش های مذکور به بخش های غیر دولتی کاهش دهیم.
وی افزود: بخش از بدهی های دولت نیز مربوط به بدهی دولت به بانک ها و بدهی آن بانک به بانک مرکزی را شامل می شود؛ بخش نیز بدهی های دولت از بابت خط اعتباری به بانک مرکزی است که مبحث جداگانه ای است ودر مقوله قانون بودجه نیست و بر اساس قانون رفع موانع تولید باید در درستور کار قرار گیرد و پیگیری ها در حال انجام است و نظارت های لازم نیز در این زمینه صورت می گیرد.
سیام**3050**1535

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي بودجه 98 تسويه بدهي هاي دولت فروش اوراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۳۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد

‏مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نوشت: بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد.

او در همین باره مجددا از اصحاب رسانه درخواست می‌کند ضمن دقت‌نظر در انتشار مطالب، اخبار موثق، رسمی و صحیح را از این مرجع دریافت و منتشر نمایند و از اعلام و انتشار اخبار حساس مربوط به حوزه پولی و بانکی به نقل از منابع و مراجع ناشناس و غیر‌رسمی در فضای مجازی به شدت خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • تکذیب چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد
  • واکنش بانک‌ مرکزی به انتشار تصاویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی
  • بدهی ۳۱ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد
  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا
  • آخرین خبر از واگذاری سرخابی‌ها/ رد یک شایعه درباره خریدار استقلال و تسویه بدهی ۱۵۰ میلیاردی پرسپولیس
  • آخرین خبر از واگذاری سرخابی‌ها/ رد یک شایعه در مورد خریدار استقلال و تسویه بدهی ۱۵۰ میلیاردی پرسپولیس
  • آخرین خبر از واگذاری سرخابی ها/ رد یک شایعه در مورد خریدار استقلال و تسویه بدهی ۱۵۰ میلیاردی پرسپولیس
  • انتقادات تند از تیم اقتصادی رئیسی /دولت باید خانه تکانی کند و کل تیم را تغییر دهید /قیمت ارز حباب نیست آقای فرزین /محسن رضایی توان کار ندارد