Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@07:20:41 GMT

تاریخ استان یزد با قنات گره خورده است

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۳۸۵۸

تاریخ استان یزد با قنات گره خورده است

به گزارش ایرنا محمدرضا تابش روز چهارشنبه در بیانیه ای که در همایش قنات، میراث ماندگار و آب در ادرکان قرائت شد، گفت: قنات، میراث تاریخی و فرهنگی ماندگار و مشترک بشری است و اهمیت این سازه ارزشمند از این منظر باید مورد توجه همه دست اندرکاران و اندیشمندان قرار گیرد.
وی ادامه داد: تا این امر انگیزه ای باشد برای حفظ این فناوری هویت بخش و آفرینش پدیده هایی مشابه با همان سطح از ماندگاری، تاریخ سازی و فرهنگ پروری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اهمیت برگزاری چنین همایشی در آن است که بتوانیم در روزگار جدید با بهره گیری از ظرائف و خلاقیت های فناوری چند هزار ساله قنات، روش هایی مشابه، جهت آبادانی این سرزمین و پاسداشت اقلیم، فرهنگ، دین و آئین خود ابداع کنیم.
وی ادامه داد: تا بدین وسیله بر مشکلات فائق آمده و روند پیشرفت، تعالی ، توسعه کشور، استان و شهرستان مان را سرعت بخشیم.
نماینده مردم اردکان در مجلس تصریح کرد:‌ در قرن بیست و یکم که به واسطه کمبود منابع آبی، قرن جنگ بر سر تصاحب و دسترسی به منابع آبی نام گرفته است، انتظار مردم و جامعه از مسئولان و متخصصان این است که با تاسی و درس آموزی از روش زندگی آفرین حفر و پیدایش قنات، بتوانیم منابع آبی پایدار و مطمئنی برای این اقلیم فراهم آوریم.
تابش اظهار داشت :‌ البته پر واضح است در استان یزد که از دیرباز با اقلیمی خشک و کم بارش دست و پنجه نرم می کند، باید روش های علمی صرفه جویی در مصرف آب با جدیت دنبال شود.
به گفته وی روش هایی که جزئی از باور، تاریخ و آموزه های پیشینیان ما در این دیار است و در فرهنگ ملی و آموزه های دینی ما جایگاه والایی دارد.
وی در این بیانیه تاکید کرد: ‌در عین حال بایستی مباحثی چون اجرای خطوط انتقال آب به استان با جدیت دنبال شود، اما اتکاء ما باید بر منابع آبی خود استان باشد و این امر میسر نمی شود.
این نماینده مجلس تصریح کرد: مگر با رعایت اصول علمی، آموزش های اجتماعی و فرهنگی و تکیه بر سبک زندگی هویت بخش، تمدن آفرین و تاریخ ساز مردمان استان یزد که درست مصرف کردن و تخصیص آب با توجه به ارزش افزوده ای که این فعالیت ها ایجاد خواهد کرد را بیاموزیم و عملی کنیم.
نماینده اردکان در مجلس افزود: به کارگیری روش های مکانیزه و کاهنده مصرف آب در همه عرصه ها خصوصا حوزه کشاورزی که بخش مهمی از آب موجود استان و کشور را به خود اختصاص داده و تاکید بر استقرار صنایع کم آبخواه و متعهد به پاسداشت منابع آبی در استان، بخش مهم دیگری از فرایندی است که بایستی در جهت پایداری منابع آبی استان به آن اهتمام شود.
تابش گفت:‌ پاسداشت تلاش و مجاهدت فنی، علمی و عملی دانشمندان، مقنیان و همه کسانی که در طول قرن ها، این سازه ارزشمند و این میراث جاودان بشری را در دل بیابان خلق کرده و اکنون نیز درعرصه ملی و بین المللی به معرفی و حراست از فناوری حفر قنات و فرهنگ پاسداری از منابع آبی مشغولند.
وی اظهار داشت: این وظیفه ای است که باید به شایستگی در حق این سرمایه های اجتماعی ارزشمند صورت گیرد.
وی عنوان کرد:‌ سخن آخر اینکه اگر امروز از یزد و یزدی ها و فرهنگ و تمدن کهن این استان و سبک زندگی خاص مردمان این دیار آوازه ای بر جای مانده، همه مدیون خستگی ناپذیری آنانی است که با حفر قنات، آب را از دل بیابان بر خاک تفتیده آن جاری کرد و زندگی را در قلب ایران طراوت بخشیدند.
تابش خاطرنشان کرد: باید یاد و نام این زحمتکشان عرصه های حیات و طراوت و شادابی سرزمین پرافتخارمان ایران عزیز باید هماره جاودان بماند و از خدمات شان تجلیل شود.
وی افزود:‌ از زحمات همه دست اندرکاران همایش سپاسگزاری می کنم و از اینکه زمان برگزاری آن مصادف با برگزاری جلسات علنی مجلس در موضوع رسیدگی به بودجه کل کشور شد و توفیق حضور را از من سلب کرد، عذرخواهم.
وی یادآور شد: امیدوارم نتایج این همایش افق تازه ای در چگونگی حفظ این میراث ماندگار و مصرف بهینه آب و روش های بهره برداری موثرتر از این منبع حیات بخش، که در توسعه و تداوم ماندگاری کشور موثر است، فرا رویمان بگشاید.
همچنین به گفته علیرضا جدیدی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اردکان این شهرستان در گذشته 250 رشته قنات داشت اکنون به 192 رشته کاهش یافت و در شهر اردکان از 35 رشته قنات زنده ،‌اکنون به چهار رشته رسید که شامل قنات های قطب آباد ، شیرین، زین آباد و علی آباد است .
وی عنوان کرد:‌ بیشترین آبدهی قنات « چاربازار» با 27 لیتر در ثانیه داشت و همچنین طولانی ترین قنات اردکان صدرآباد بود که 60 کیلومتر طول داشت که اوایل دهه 60 این قنات خشک شد.
وی ادامه داد: هرچند احیا قنات خشک شده امری دشوار به نظر می رسد ولی پیشنهادها و بررسی های خوبی توسط محققان و فعالان قنات در اردکان انجام شد که تقاضای بررسی جدی و اجرای آنها را در این گردهمایی دارم.
تمام مقاله این همایش در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد.
محورهای اصلی همایش شامل قنات، میراث ماندگار، جاذبه‌ها و گردشگری پایدار، قنات، نماد مدیریت مصرف آب و سازگاری با محیط، ابعاد فنی، هنری و خلاقانه ساخت، نگهداری، احیا و مرمت قنات، ابعاد اجتماعی - اقتصادی مدیریت سنتی آب و قنات و قنات، آب: آینده ‌نگری و افق آینده است .
از 170 مقاله ارسالی به همایش 102 مقاله پذیرفته شد.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 خلاقیت صرفه جویی در مصرف قلب معاون برنامه ریزی یزد 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۳۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا

ایسنا/کرمان بخشدار شهداد گفت: روز گذشته در پی وقوع سیلاب در روستای پشوئیه، شبکه آب و برق دچار مشکل و قنات روستا تخریب شده، همچنین در روستای جهر نیز شاهد وقوع سیلاب بودیم.

محسن محمدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آغاز بارندگی‌ها از روز گذشته در بخش شهداد شهرستان کرمان با اشاره به طغیان رودخانه‌های فصلی در چند نقطه افزود: با طغیان رودخانه در مسیر ورودی روستا، این منطقه مسدود و باعث ایجاد مشکل در شبکه آب و برق شده بود.

محمدی بیان کرد: در حال حاضر برق روستای پشوئیه وصل و مردم آب آشامیدنی دارند اما قنات روستا دچار خسارت شده و مردم خواستار تسریع در بازسازی آن هستند.

بخشدار شهداد با اشاره به آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدماتی، امدادی، کمک‌رسان و بسیج گفت: یک تانکر ۲۰‌ هزار لیتری آب آشامیدنی به روستای پشوئیه ارسال شده است.

وی افزود: با صدور هشدار هواشناسی، ماشین آلات عمرانی در همه روستاهای در مسیر سیل مستقر شده بود که سیلاب روستای پشوئیه نیز به طرف رودخانه و مقدار کمی به سمت خیابان اصلی هدایت و از ورود به منازل مسکونی جلوگیری شد.

محمدی اظهار کرد: امروز نیز در روستای جَهَر سیلاب به وقوع پیوست که به سمت رودخانه فصلی روستا هدایت شده و ضمن اینکه بارندگی همچنان ادامه دارد دستگاه‌های اجرایی در حالت  آماده باش هستند.

وی در پایان اظهار کرد: بارندگی و سیلاب در بخش شهداد تاکنون خسارت‌های محدودی بر جا گذاشته است.

بانتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • سیل در مسیر چَک‌چَک اردکان
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • قنات روستای ۱۷ شهریور کلاله به لایروبی و کانال کشی نیاز دارد
  • شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود
  • دایی بایدن را آدمخوارها خورده اند؟ | جیمز ماراپه: ما آدمخوار نیستیم
  • اهمیت توجه محمود نجم‌آبادی به نسخ خطی و ترجمه‌شان
  • خدمات محمود نجم‌آبادی به علم پزشکی