Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری شامگاه سه‌‌‌شنبه در ششمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور که در دانشگاه خاتم برگزار شد، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب و دستورالعمل‌‌‌های موجود در این بیانیه گفت: بار اصلی تحقق منویات مقام معظم رهبری بخصوص در بخش توسعه علم و فناوری بردوش دانشگاهیان، انجمن‌‌های علمی و مراکز علمی و پژوهشی کشور قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: وقتی در کشور درباره مسائل بنیادی به درک مشترک برسیم و درباره راهکارها نیز به اجماع برسیم، احتمال حل مسائل بسیار بیشتر از زمانی خواهد بود که هم درباره مسائل و هم درخصوص راهکارها اختلاف نظر وجود داشته باشد.

معاون اول رئیس‌‌‌جمهور با ابراز تاسف از برخی اختلاف‌‌‌ها در کشور درباره مسائل و راهکارها اظهار داشت: البته در شرایط خطیر امروز کشور بر سر برخی مسائل و راهکارها اجماع و تفاهم به وجود آمده و همین اجماع و تفاهم بیانگر عقلانیت بسیار بالایی است.

معاون اول رئیس‌‌جمهور ادامه داد: در شرایطی که محدودیت‌‌ها، سردرگمی و یأس بیشتر می‌‌شود، اگر جامعه به درجه‌‌ای از عقلانیت برسد که به جای یأس و سردرگمی به سمت اجماع و تفاهم حرکت کند، زمینه حل مسائل و مشکلات فراهم می‌‌‌شود.

جهانگیری در تبیین این موضوع به رفتار گروه‌‌ها و جریان‌‌ها سیاسی پاکستان در به تعویق انداختن اختلاف‌‌نظرها اشاره و تصریح کرد: در همین سال‌‌های اخیر و در دوره ترامپ، وقتی آمریکا کشور پاکستان را به اعمال تحریم و فشار تهدید کرد، گروه‌‌ها و جریان‌‌های سیاسی پاکستان که در شرایط عادی با یکدیگر رویارویی داشتند در برابر تهدید خارجی زیر یک سقف جمع شدند تا با تفاهم کشورشان را از خطر عبور دهند. 

وی افزایش ظرفیت ملی را مهمترین ضرورت برای حل مسائل کشور و سرعت بخشیدن به توسعه ملی ارزیابی و خاطرنشان کرد: ما در مقطعی هستیم که نخبگان، صاحبنظران، اندیشمندان و گروه‌‌های مرجع کشور که مردم به حرف آنها توجه و اعتماد دارند، باید نیازهای اصلی کشور را در اولویت قرار دهند. 

معاون اول رئیس‌‌‌جمهور یکی از اولویت‌‌های کشور را ترمیم و بالا بردن سرمایه اجتماعی برشمرد و ابراز داشت: اعتماد همگانی و امید به آینده باید در کشور افزایش پیدا کند چرا که این موارد نیازهای اصلی کشور برای برون رفت از مشکلات پیش‌‌رو است؛ البته همین نقطه کانونی تمرکز دشمن نیز هست. آنها می‌‌خواهند کاری کنند تا مردم نسبت به آینده مأیوس باشند و اعتماد متقابل میان جامعه و حکومت دچار آسیب جدی شود. 

جهانگیری با بیان اینکه هیچ کشور، ملت و جامعه‌‌‌ای وقتی از خارج تحت فشار است، به مسائل داخلی و اختلافات دامن نمی‌‌زند، عنوان کرد:‌ آنها به دنبال راهکارهایی است تا از اختلافات کاسته و از طریق گفت‌وگو مسایل را حل و فصل کند و اجازه نمی‌‌دهد اختلافات کهنه و قدیمی استمرار پیدا کند.

وی ارتقای سطح استقلال و اقتدار ملی کشور را یکی دیگر از اولویت‌‌ها در مواجهه با مسائل جهانی و منطقه‌‌ای دانست و یادآور شد: در اجلاس ورشو عده‌‌ای دور هم جمع شدند و با کمک آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌‌ها تلاش کردند تا ایران‌‌هراسی را که با دیپلماسی قوی کشورمان از بین رفته را مجدداً احیا کنند اما به فضل الهی مفتضح و ناموفق شدند. اما نخبگان و دانشگاهیان باید به این بیندیشند که چگونه باید در برابر چنین مسائلی، مواجهه عاقلانه و عالمانه‌‌ای داشته باشیم تا بتوانیم اقتدار و استقلال کشور ا عزتمندانه حفظ کنیم.

معاون اول رئیس‌‌‌جمهور با اشاره به توفیقات جمهوری اسلامی ایران در مسائل بین‌‌المللی و روی کار آمدن گروه های دوستدار ایران در عراق، افغانستان و لبنان، عنوان کرد: این موقعیت ایران و نیز شکست گروه‌‌های تروریستی نظیر داعش با کمک ایران، حسادت برخی کشورها را برانگیخته و می‌‌خواهند اقتدار منطقه‌‌ای ایران را از بین ببرند. 

جهانگیری با تأکید بر اینکه ما با مردم مسلمان عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه مسئله‌ای نداریم، گفت: جریانی می‌‌خواهد اقتدار منطقه‌‌‌ای جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشاند و مواجهه با این مسئله باید مواجهه‌‌ای عالمانه باشد تا بتوانیم با کمترین هزینه از این مسائل عبور کنیم. 

وی با اشاره به چالش‌‌ها و ساختارهای معیوب اقتصاد کشور نظیر اتکا به نفت، دولتی بودن، تورم، مسئله بودجه دولت و نقدینگی اظهار داشت: این مسائل در بیانیه گام دوم انقلاب رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته و باید برای حل این مسائل با کمک نخبگان کشور گام برداریم. 

معاون اول رئیس‌‌‌جمهور توسعه علمی را پیش نیاز توسعه ملی دانست و با تأکید بر اینکه بدون توسعه علمی نمی‌‌توان به توسعه پایدار دست یافت، تصریح کرد: بار اصلی توسعه علمی بر دوش مراکز علمی، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پارک‌‌های علم و فناوری و نهادهای واسط یعنی انجمن های علمی است. 

جهانگیری با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های گسترده‌‌ای در انجمن‌‌های علمی کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: دولت دست خود را به سوی همه دلسوزان کشور و به‌‌خصوص جامعه علمی و نخبگان دراز می‌‌کند و از آن استمداد می‌‌طلبد تا بتوانیم با سربلندی از مشکلات عبور کنیم. 

در این مراسم با حضور معاون اول رئیس‌‌جمهور از انجمن‌‌های علمی برگزیده در رشته‌‌های مختلف علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و فناوری تقدیر شد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ابتدای این مراسم با اشاره به توصیه‌‌‌های مقام معظم رهبری مبنی بر طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نگاه آینده نگرانه پنجاه ساله ابراز داشت: بدون نگاه کارشناسانه و توجه به علم و فناوری قادر نخواهیم بود به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اسحاق جهانگیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۴۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلسفه ملاقات وضیافت نمایندگان مجلس با ابراهیم رضایی در ژنو چه بوده است؟

 

تابناک _ یکصد و چهل و هشتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی، شنبه چهار فروردین ۱۴۰۳ در ژنو آغاز به کارکرد. اتحادیه بین المجالس جهانی، به عنوان بزرگترین نهاد پارلمانی با بیش از ۱۸۰ عضو از پارلمان‌های جهان از سال ۱۸۸۹ میلادی تأسیس شد. این دوره از نشست مجمع با شعار «دیپلماسی پارلمانی، ایجاد پلی برای صلح و تفاهم» از تاریخ ۴ تا ۸ فرورین ۱۴۰۲ در ژنو برگزار شد. در این اجلاس تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز در آن حضور داشتند.

در همین ارتباط شنیده می‌شود که در شهر ژنو یکی از افراد متواری از کشور بنام ابراهیم رضایی طی ۱۵ سال اخیر بعد از اتفاقات مربوط به بابک زنجانی از کشور فرار نمود، سکونت دارد. وی دارای بدهی‌های خیلی سنگین ارزی به بانک‌های ایرانی مانند بانک مسکن و شرکت نیکو وابسته به وزارت نفت و ... می‌باشد. بر اساس اطلاعات موثق تعدادی از نمایندگان ایرانی که در ژنو حضور دارند با این فراری و بدهکار جلسه وملاقات وضیافت داشته اند.

هدف از سکونت وی در آن شهر همیشه در صدد حضور مسئولین عالی رتیه کشور در ژنو بدلیل حضور در جلسات بین المللی و ایجاد ارتباط با آن مسئولین به مانند وزرا و معاونین وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت استفاده از امیال تجاری خود در داخل کشور با استفاده از روابط اداری آن مسئولین دارد که می‌توان در آن به روند بازرگانی او با شرکت‌های پتروشیمی و پشتیبانی امور دام و ... اشاره کرد. در حال حاضر او دارای شرکت‌هایی در ترکیه، امارات، قطر و عمان می‌باشد.


با توجه به مطالب گفته شده امید است پیش از آغاز مجلس شورای اسلامی جدید، دستگاه‌های نظارتی با بررسی مجدانه دلیل نشست این نمایندگان (که تعدادی از آن‌ها منتخب دوره جدید نیز هستند) با این شخص در ژنو را مورد واکاوی دقیق قرار دهند و شاید شایسته‌تر باشد که در صورت صحت این موضوعات علاوه بر پیگیری‌های نظارتی شورای نگهبان در تایید صلاحیت آن‌ها تجدیدنظر نمایند.

گفتنی است؛ هیأت نمایندگی کشورمان از مجلس شورای اسلامی به ریاست مجتبی رضا خواه و با حضور عباس گلرو، الهام آزاد، احمد نادری، مجتبی یوسفی و رحیم زارع در این اجلاس شرکت کرده و در کمیته‌های تخصصی چهار گانه اعم از مجمع نمایندگان، سمینار نمایندگان زن، صلح و امنیت بین المللی، دموکراسی، حقوق بشر، توسعه پایدار و امور سازمان ملل مشارکت داشتند.

دیگر خبرها

  • پیشرفت در عرصه اقتصاد به مشارکت مردم گره خورده است
  • شعار سال ۱۴۰۳ شعاری اقتصادی با ابعاد اجتماعی است
  • توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند ایجاد یک اکوسیستم تخصصی است
  • قرآن کریم ظرفیت امیدآفرینی را در سطح جامعه دارد
  • طغیانی: تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور است
  • نیازمند ایجاد واحد پژوهشی و فناوری مجزا در کشور هستیم 
  • فلسفه ملاقات وضیافت نمایندگان مجلس با ابراهیم رضایی در ژنو چه بوده است؟
  • توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند بازآفرینی اکوسیستم جدید است
  • کمک هزینه ۱۰۰میلیون یورویی به دانشگاه‌ها تعلق گرفت
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه در تهران