Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتقال همزمان سه مهاجم نوک با خصوصیات مختلف به سه باشگاه مطرح اروپایی در یک پنجره نقل و انتقالاتی آن هم در ژانویه، به خوبی نشان می دهد که بخش مهمی از تیم های بزرگ و مطرح اروپایی با چالش های مهمی در این پست رو به رو هستند.

طرفداری - فوتبال هر روز پیچیده تر می شود و هر روز روش های جدیدی در بخش های گوناگون آن توسط سرمربیان ارائه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وظیفه تاکتیک نویسان در سراسر دنیا، مطالعه و بسط دادن این روش ها و بیان این پیچیدگی ها به زبان ساده تر برای علاقه مندان و هواداران فوتبال است. اوضاع خیلی پیچیده تر از آن چیزی است که در صفحه تلویزیون می بینید یا بعدها ویدیوی صحنه های مختلف آن را تماشا می کنید. بخش اعظمی از حرکات گروهی یا حتی انفرادی بازیکنان در طول مسابقه در فوتبال مدرن از پیش طراحی شده است و هر کدام مربوط به عنوان و روش مشخصی می شود. در وب سایت طرفداری در حالی سعی کرده ایم به بهانه های مختلف به توضیح مفصل این روش ها و مثال های مربوط به آن بپردازیم (اینجا، اینجا، اینجا و اینجا) که نمونه این یادداشت ها در هیچ رسانه فارسی زبانی یافت نمی شود و در منابع خارجی نیز بسیار محدود است.

پیش از این به طور مفصل در مطالب مختلف در خصوص پست شماره 9 و نقش هایی که بازیکنان می توانند در این پست عهده دار شوند، صحبت کرده ام (اینجا، اینجا و اینجا) و در این مطلب نیز سه سال پیش از این گفتم که مهاجمان پست 9 با خصوصیات واقعی مشابه آنچه در دهه های قبل تر دیده ایم، کمتر شده اند. ژانویه امسال رد و بدل شدن سه مهاجم نوک در میان تیم های مطرح اروپایی بار دیگر بحث را میان تاکتیک نویسان در سراسر دنیا پیرامون اهمیت بازیکنان این پست و ویژگی های آنان داغ کرده است. مربیان مشهور فوتبال پایه در بزرگ ترین آکادمی های دنیا از همان ابتدا اصول مشخصی را به بازیکنانی که در این پست می خواهند آینده حرفه ای خود را جست و جو کنند، آموزش می دهند و وقت زیادی را صرف می کنند تا این اصول را که می تواند مهاجمان نوک واقعی را تربیت کند، در بازیکنان نهادینه کنند. 

در این مطلب به طور مفصل و تخصصی طی دو قسمت با مثال های مختلف به مطالعه این اصول پرداخته ایم که در بین تاکتیک نویسان با عنوان «Baiting manoeuvre» شناخته می شود. مطالعه این اصول به هواداران فوتبال کمک می کند تا بدانند چرا بسیاری از سرمربیان (از جمله سرمربیان مولف) در طول تاریخ تاکید زیادی رو مهاجمان نوک با ویژگی های مشخص داشته اند. نمونه مدرن شده این مسئله نیز مائوریتسیو ساری است که تقریبا از همان ثانیه های اول حضورش در استمفوردبریج از ضرورت خرید یک مهاجم نوک با ویژگی های مشخص صحبت کرد تا سرانجام آبراموویچ راضی شد تا بازیکن مورد علاقه او را در این پست خریداری کند. در قسمت اول به بررسی مفصل کلیدی ترین اصل در نوع حرکت و جایگیری مهاجمان نوک می پردازیم که پیش شرط تمامی تصمیم گیری های آنان است. در قسمت دوم نیز روی انواع حرکات مهاجمان نوک متمرکز می شویم که در نهایت منجر به تصمیم گیری و زدن ضربه نهایی می شود.

«Manoeuvre off the line»

اولین نکته و اصلی که سرمربیان فوتبال پایه روی آن تاکید دارند، نوع حرکت و جایگیری مهاجمان نوک نسبت به خط دفاعی و مدافعان حریف است. اصلی کلیدی که به راحتی می تواند مشخص کند یک مهاجم نوک در چه کلاس کاری قرار دارد. فرانچسکو فاریولی، مربی ایتالیایی مشهور رده های پایه که در آکادمی اسپایر فعالیت می کند (آکادمی که به واسطه قهرمانی قطر در جام ملت های آسیا مدتي است در ایران نامش میان هواداران فوتبال شنیده می شود) نحوه جایگیری درست مهاجمان نوک را نسبت به خط دفاعی و مدافعان حریف این گونه به طور تئوری تعریف می کند: "یک مهاجم واقعی حرکات خود را باید طوری طراحی کند که بیشترین اشراف را حین حرکت نسبت به وضعیت مدافعان حریف و خط دفاعی داشته باشد و بتواند در یک ثانیه با توجه به موقعیت مدافعان، با تصمیمی به موقع آن ها را غافلگیر کند." 

«Manoeuvre off the line» اولین اصلی است که یک مهاجم نوک باید به آن واقف باشد. مربیان فوتبال پایه «Manoeuvre off the line» را به معنای حرکت مهاجم نوک با فاصله ای مشخص عقب تر از خط دفاعی و مدافعان حریف و خارج از میدان دید آن ها تعریف می کنند. عقب تر حرکت کردن با فاصله ای مشخص از مدافعان حریف باعث می شود تا مهاجم ابتکار عمل را در دست داشته باشد و ضمن داشتن میدان دید مناسب نسبت به مدافعان، بتواند با تصمیم گیری لحظه ای (در قسمت بعد از این تصمیمات صحبت می کنیم) مدافعان را غافلگیر کند.

«Manoeuvre off the line» به خوبی در تک تک حرکات مهاجمان نوک بزرگ دنیا متجلی است. به تصویر زیر دقت کنید. در حالی که یک بازیکن بایرن مونیخ در میان دو مدافع دورتوند درون باکس قرار گرفته (دایره قرمز)، مهاجم اصلی این تیم یعنی لواندوفسکی، با رعایت اصل «Manoeuvre off the line» در فاصله ای مشخص عقب تر و دور از میدان دید خط دفاعی حریف خود را جای داده است. همان طور که در تصویر مشخص است نحوه حرکت و جایگیری لواندوفسکی باعث می شود تا او فضا و دست برتر را نسبت به خط دفاعی حریف در اختیار داشته باشد.

به تصویر زیر نگاه کنید که نمایی دیگر از «Manoeuvre off the line» توسط لواندوفسکی را نشان می دهد. باز هم می بینیم که این مهاجم نوک لهستانی چگونه خودش را در فاصله ای مشخص عقب تر از مدافعان حریف قرار داده تا با اشراف کامل نسبت به مواضع حریف، تصمیم گیری نهایی را برای زمان و مکان حضور در باکس اتخاذ کند.

لواندوفسکی یکی از بهترین نمونه ها برای مطالعه اصول مربوط به مهاجمان شماره 9 است. به یک تصویر و نمای دیگر از نوع حرکت کردن این مهاجم استثنایی دقت کنید. در تصویر اول می بینیم که همچون نمونه های قبل او چگونه به خوبی با «Manoeuvre off the line» خودش را در موقعیت درست نسبت به مدافعان و خط دفاعی حریف قرار داده است.

تصویر دوم نتیجه «Manoeuvre off the line» را نشان می دهد. در حالی که دو بازیکن دیگر بایرن مونیخ در درگیری نفر به نفر و مستقیم با مدافعان حریف هستند، لواندوفسکی خودش را در موقعیت کلیدی قرار داده و با بلند کردن دستش انتظار ارسال هم تیمی اش را نزدیک به نقطه پنالتی می کشد، آن هم بدون حضور مدافعان حریف در یک فضای کاملا باز.

تصویر زیر نمونه ای دیگر از «Manoeuvre off the line» این بار از مائورو ایکاردی است. مهاجمی  که توانسته خودش را به عنوان یکی از بهترین ها در این پست مطرح کند. عمده ارزش مهاجم آرژانتینی اینتر از نظر فنی مربوط به نحوه حرکت و جایگیری او درون باکس می شود. به جایگیری و حرکت ایکاردی دقت کنید (دایره قرمز). او با رعایت اصل «Manoeuvre off the line» به خوبی خودش را در فاصله ای مشخص عقب تر از مدافعان و خط دفاعی حریف قرار داده و اشراف کاملی به اوضاع درون باکس دارد. او در نهایت به خوبی خودش را در نقطه کور دید دو مدافع حریف قرار می دهد و توپ ارسالی از سمت راست را وارد دروازه می کند. بخش اعظمی از گل های ایکاردی دقیقا به همین شکل است. حرکات «Manoeuvre off the line» نسبت به خط دفاعی حریف و در نهایت تصمیم گیری لحظه ای سر بزنگاه.

ادینسون کاوانی، یکی دیگر از مهاجمان نوک کلاس A+ جهانی است که همواره حرکاتش می تواند توسط مهاجمان جوان مورد مطالعه واقع شود. تصویر زیر نمونه ای دیگر از «Manoeuvre off the line» را این بار در حرکات مهاجم پاری سن ژرمن نشان می دهد. کیلیان ام باپه از سمت راست نفوذی را ترتیب داده و آماده است تا توپی را روی دروازه ارسال کند. به جایگیری ادینسون کاوانی نگاه کنید: با فاصله ای مشخص پشت سر آخرین مدافع حریف. او به این نوع حرکت کردن ادامه می دهد تا زمانی که لحظه تصمیم گیری فرا برسد. او در تمام این لحظات دست برتر را نسبت به مدافع مستقیمش در اختیار دارد و می تواند در یک لحظه، او را با غافلگیری از پیش رو بردارد.

در تصویر آخر سعی شده تا کمی از زاویه دید مدافعان نیز به ماجرا نگاه شود. داوید سیلوا از سمت چپ در حال طراحی یک حمله برای منچسترسیتی است. سرخیو آگوئرو، مهاجم نوک سیتی مطابق روالی که توضیح داده شد با «Manoeuvre off the line» توانسته با فاصله ای مشخص عقب تر از آخرین مدافع حریف حرکت کند. به زاویه دید مدافع حریف نگاه کنید. او هیچ اشرافی روی آگوئرو و موقعیت مکانی او ندارد. در چنین شرایطی طبیعتا این مدافع نمی تواند از پارامتر بازیخوانی استفاده کند و آماده پیش بینی حرکات آگوئرو باشد چرا که مهاجم آرژانتینی به خوبی خودش را در موقعیت برتر نسبت به او قرار داده است. نتیجه چه می شود؟ آگوئرو از پشت سر رفته رفته به مدافع نزدیک می شود و ناگهان با تصمیم گیری به موقع (در قسمت بعد مفصل از آن صحبت خواهیم کرد) ضمن عبور از مدافع در موقعیت تک به تک با دروازه بان قرار می گیرد و در نهایت نیز دروازه را باز می کند.

همان طور که پیشتر گفته شد، «Manoeuvre off the line» پیش شرط تمامی حرکات و تصمیمات یک مهاجم نوک است. یک مهاجم نوک در صورت رعایت این پیش شرط، می تواند خودش را در موقعیت های خوبی برای تصمیم گیری و زدن ضربات نهایی قرار دهد. در قسمت بعد به طور مفصل به بررسی این موارد خواهیم پرداخت و به توضیح مفاهیمی همچون «Baiting manoeuvre» و «Counter-manoeuvre» می پردازیم. مفاهیمی که همگی مربوط به تصمیم گیری یک مهاجم نوک برای زدن ضربه نهایی است.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۴۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوژه میم؛ کلافگی دیگو سیمئونه از فرصت‌سوزی مهاجمان تیمش / عکس

سرمربی آرژانتینی روخی بلانکوس از دست مهاجمان تیمش پیر شد!

حسرت خوردن دیگو سیمئونه پس از فرصت از دست رفته آنخل کوریا، سوژه کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. 

طرفداری | اتلتیکو مادرید پس از برتری در دیدار رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل دورتموند، با امید زیادی سراغ بازی برگشت آمد. آن‌ها در بازی برگشت علیرغم ۲-۰ عقب افتادن از تیم میزبان توانستند به بازی برگردند ولی در نهایت دورتموند با زدن گل‌های سوم و چهارم، حریف خود را میخکوب کرد. تصویری که در ادامه از سیمئونه خواهید دید، پس از فرصت‌سوزی آنخل کوریا به ثبت رسیده است. سرمربی اتلتی ناباورانه خودش را نقش برزمین کرده است.

حسرت دیگو سیمئونه بابت فرصت‌سوزی مهاجمان اتلتیکو مادرید

 

از دست ندهید ????????????????????????

لیست تیم ملی بسکتبال آمریکا برای المپیک 2024 خشم سرمربی چلسی: این مسخره‌بازی تکرار نمی‌شود تقابل ستاره رئال مادرید با بدترین داور جهان بیرانوند جدید از خرم‌آباد ظهور کرد

دیگر خبرها

  • گل اول استقلال به شمس‌آذر + فیلم
  • تاکتیک تیم ملی برمبنای شوت بود/ به لحاظ تیمی خوب نبودیم
  • وضعیت دستفروشان از چین تا آمریکا | آیا دستفروشی در مترو شهرهای بزرگ دنیا آزاد است؟
  • افتتاح کلاس‌های درس تخصصی تربیت بدنی سرخه
  • وقتی همدلی رئالی ها بر تاکتیک های پپ گواردیولا پیروز شد / ویدیو فان
  • استارت آقای تاکتیک‌دان با پیروزی در جام ملت‌ها
  • ترانسفر نافرجام در تبریز؛ مهاجمان استقلال و پرسپولیس به نیمکت پیچ شدند
  • عنایتی: در پیکان با مهاجمان بیشتر کار می‌کنم/ شرایط خوبی را داریم اما بازی فردا برای ما سخت است
  • فرزند چهارم کایل واکر به دنیا آمد؛ خیانت بزرگ واکر فراموش شد؟!
  • سوژه میم؛ کلافگی دیگو سیمئونه از فرصت‌سوزی مهاجمان تیمش / عکس