Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@07:39:18 GMT

سامانه نیما یقه می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۴۵۰۴

از رسانه‌ها اسم تقابل بانک مرکزی و اسدالله عسگراولادی را به دعوای سلطان صادرات و پلیس ارزی گذاشته‌اند؛ دعوایی که هنوز هم با اظهار نظر رئیس بانک مرکزی و عسگراولادی علیه همدیگر ادامه دارد، اما ماجرا از کجا شروع شد؟ چند وقت پیش اسدالله عسگراولادی که رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین است، در مصاحبه‌ای با گلایه از سیاست‌های بانک مرکزی و سامانه نیما گفت: «صادرکنندگان در شرایط فعلی مشکلات بسیاری برای صادرات کالا و بازگشت ارز حاصل از صادرات دارند و نمی‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما برگردانند؛ زیرا طرف خارجی سامانه نیما را نمی‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک مرکزی دقیقا به صادرکنندگان بگوید که سامانه نیما چیست و یک صادرکننده باید چطور با آن کار کند، دو ماه است که برای نخستین‌بار بعد از ۶۴ سال صادرات خود را تعطیل کرده‌ام.»

به گزارش شهروند، این حرف‌ها باعث شد که بانک مرکزی اطلاعیه افشاگرانه‌ای علیه عسگراولادی منتشر کند. در این اطلاعیه آمده بود: «او تا آبان ماه امسال، ١٦,٦‌میلیون یورو ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور وارد نکرده است. برخی آقایان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند و این‌که تمایلی ندارند در فضای شفاف فعالیت کنند و طی سالیان طولانی در اتاق‌های بسته حوزه تجارت خارجی کشور را قبضه کرده‌اند و صرفا منافع شخصی و گروهی خود را می‌بینند، بدانند که مردم کاملا آگاه و هوشیار هستند و صادقانه به مردم بگویند «نیما» سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی موجب می‌شود کار‌های پنهان ما بر ملا شود».

در بخش دیگری از این اطلاعیه هم آمده بود: «جای تاسف است هر وقت در کشور در جهت شفافیت اقدامی می‌شود، فشار‌ها و هجمه‌های زیادی با بهانه‌های به‌ظاهر موجه صورت می‌گیرد. شرایط تحریم نباید موجب بی‌نظمی و عدم شفافیت لازم شود؛ برعکس در زمان تحریم باید نظم، حساب‌وکتاب و شفافیت‌های سیستمی قابل کنترل افزایش یابد. سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) صرفا به منظور ثبت شفاف اطلاعات و بازاری است که بدون هیچ‌گونه محدودیت و سقفی امکان ثبت اطلاعات و قیمت خرید و فروش ارز در این سامانه براساس نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده وجود دارد. برخی آقایان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند و این‌که تمایلی ندارند در فضای شفاف فعالیت کنند و طی سالیان طولانی در اتاق‌های بسته حوزه تجارت خارجی کشور را قبضه کرده‌اند و صرفا منافع شخصی و گروهی خود را می‌بینند، بدانند که مردم کاملا آگاه و هوشیار هستند. صادقانه به مردم بگویند نیما موجب می‌شود کار‌های پنهان ما برملا شود.»

طبیعی بود که عسگراولادی در مقابل این اطلاعیه افشاگرانه ساکت نماند پس همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، او در گفتگو با یکی از سایت‌ها گفت: «بنده سه ماه است که صادرات را تعطیل کرده‌ام و از طرفی تنها با یک شرکتی که دارم، بیش از یک‌میلیون یورو صادرات نداشته‌ام که آن هم هنوز سررسیدش نشده است. این‌ها دروغ می‌گویند، چه‌کارش کنم؟ بانک مرکزی می‌خواهد با این حرف‌ها سربه‌سر من بگذارد.»

او دوباره از خیر حمله به سامانه نیما نگذشت و گفت: «ببینید الان وقتی صادرات داریم (صادرات خشکبار) طرف خریدار (خارجی) به بنده می‌گوید یک بانک معرفی کن تا پول را واریز کنم. من هم می‌گویم نیما واریز کنید. خب در مقابل طرف خارجی می‌گوید نیما را نمی‌توانم واریز کنم. چقدر باید بگویم خارجی‌ها نیما را نمی‌شناسند. حتی اگر اسمی از نیما ببریم، حساب‌هایمان را می‌بندند؛ زیرا تحریم هستیم. با این شرایط پیش‌بینی می‌کنم که صادرات کمتر شود، هر چند برای صادرات خشکبار در شرایط فعلی کار بسیار سخت شده است و به همین دلیل سه ماه است که صادرات خشکبار را تعطیل کرده‌ام.»

همه علیه شفافیت
جدا از این‌که عسگراولادی در مورد صادراتش چقدر شفافیت داشته و چقدر تخلف از او سر زده، دعوای بین عسگراولادی و بانک مرکزی بر سر سامانه نیما یک بحث کارشناسی می‌طلبد. مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه در گفتگو با «شهروند» در جواب این‌که بالاخره سامانه نیما خوب است یا بد می‌گوید: «به نظر من استدلال بانک مرکزی درست است. آقای عسگراولادی نباید از زیر بار پرداخت مالیات و عوارض صادراتش شانه خالی کند و با غوغاکردن علیه سامانه نیما سعی کند این مسائل را به حاشیه ببرد.»

او ادامه می‌دهد: «این سامانه باعث شده که شفافیت مالی صادر و واردکننده‌ها بیشتر شود؛ کاری که همه کشور‌های جهان انجام می‌دهند و ما باید با دقت بیشتری انجام بدهیم، چون پای ارز دولتی در میان است و فاصله ارز دولتی با ارز موجود در بازار آزاد خیلی زیاد است و اگر شفافیت و نظارت نباشد، این اختلاف می‌تواند فساد‌های زیادی به وجود بیاورد همان طور که آورده و اقتصاد ما را گرفتار انواع و اقسام مشکلات کرده است.»

تقوی ادامه می‌دهد: «الان سامانه نیما یقه بعضی‌ها را گرفته است و این باعث عصبانیت آن‌ها شده، پیشنهاد من این است که آقای عسگراولادی پیشنهاد کنند که چه سازوکاری می‌تواند شفافیت ایجاد کند و مشکلات مد نظر ایشان را هم نداشته باشد نه این‌که صرفا این سامانه را بکوبند و در مقابل شفافیت تا این حد مقاومت نشان بدهند.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: سامانه نیما تبادل ارزی واردات و صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۴۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه

امتداد - حجم تراکنش ارزی در سال ۱۴۰۲ از مرز ۱۳۸ میلیارد دلار گذشت و در سال گذشته بیش از ۶۹ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  بانک مرکزی در واکنش به سخنان صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که با عناوینی همچون ” وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است/ بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید برای واردات مواد اولیه ارز ندارد” در رسانه‌های منتقد دولت منعکس شد، ضمن تاکید بر جریان روان تامین و تخصیص ارز بابت واردات کالا‌های اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی اعلام کرد از ابتدای سال جاری تا یکم اردیبهشت ۳ میلیارد دلار ارز برای کالا‌های اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از سوی بانک مرکزی تامین شده است.

براین اساس از ابتدای فروردین ماه تا ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ۳ میلیارد و ۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

برای کالا‌های اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان ۶۲۱ میلیون دلار، برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ یک میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار و برای خدمات ۵۳۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

همچنین برای واردات کالای اسای کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵۴۸ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۷۳ میلیون دلار و در مجموع ۶۲۱ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۳۹۸ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۱۳۴ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۱۲ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۸۸ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۱۵۵ میلیون دلار صورت گرفته است. همچنین تا پایان فروردین ماه امسال این گروه‌های به ترتیب ۱۶۵، ۲۶، ۱۲۶، ۹۱، میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند. 

علاوه بر این گروه ها، ۸۶۱ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۳۰ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

آمار‌ها حاکی از این است که حجم تراکنش ارزی کشور در سال ۱۴۰۲ از مرز ۱۳۸ میلیارد دلار گذشت. بانک مرکزی در سال گذشته بیش از ۶۹ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا و خدمات مورد نیاز تامین کرده است، برآورد اولیه نشان می‌دهد حجم صادرات کالا و خدمات نیز سال گذشته بیش از ۸۵ میلیارد دلار بوده است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که بانک مرکزی آمادگی دارد به منظور ارائه اطلاعات صحیح از وضعیت ارزی کشور؛ اطلاعات مورد نیاز را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • صادرات زعفران به ۲۰۰ تن رسید
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد
  • افزایش قیمت برخی گوشی‌ها با وجود تخصیص ارز نیمایی
  • جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی
  • بارش‌های بهاری و رگباری از فردا ۳ اردیبهشت در فارس
  • صدور هشدار سطح نارنجی / بارش‌های رگباری خراسان شمالی را فرا می‌گیرد
  • رگبار باران و طوفان لحظه‌ای اصفهان را دربرمی‌گیرد / هوای استان خنک‌ می‌شود
  • معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد