Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@11:55:40 GMT

کشت 92 نوع محصول زراعی و باغی در گلستان

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۴۵۵۱

کشت 92 نوع محصول زراعی و باغی در گلستان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: تمامی بذرو محصولات استراتژیک استان از قبیل گندم و سویا که مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد، حاصل کار محققان و کارشناسان این مرکز است.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل فرجی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در استان گلستان 30 درصد اشتغال مستقیم و 24 درصد تولید ناخالص مربوط به بخش کشاورزی است و این موضوعات اهمیت توجه به کشاورزی را در استان نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه در گلستان 92 نوع محصول زراعی و باغی کشت می‌شود، افزود: بیش از 90 درصد آفات شناخته شده در کشور، در این استان وجود دارد لذا مقابله با این آفات و بیماری‌ها نیاز به تحقیقات زیادی دارد.

فرجی بیان کرد: در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، 210 نفر شامل محقق و عضو هیات علمی، کارشناس، نیروی ستادی و پشتیبانی مشغول به فعالیت هستند. علاوه بر آن 25 نیروی شرکتی و 100 کارگر دائمی نیز با ما همکاری دارند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با اشاره به قدمت 60 ساله این مرکز، تصریح کرد: در سطح استان از شرق تا غرب مجموعا 12 ایستگاه یا پایگاه تحقیقاتی داریم.

وی با بیان اینکه ‌سالانه 200 پروژه تحقیقاتی کاربردی در این مرکز اجرا می‌شود، گفت: 200 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان داریم که بخش زیادی از آنها کم سواد و یا بی‌سواد هستند و انتقال دانش فنی به آنها سخت است. کشاورز با دیدن نتایج یک کار اقدام به انجام آن می‌کند.

فرجی با اشاره به اینکه تولید محصولات تراریخته در کشور ممنوع است، اظهار کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه محصولات تراریخته سرطان‌زا است، ارائه نشده است.

وی با اشاره به تلاش برای تولید رقم آزاد گرده افشان کلزا در استان، گفت:‌در حال حاضر بذر آزاد گرده افشانی را خودمان 100 درصد تولید کردیم و 30 هکتار از آن را در کردکوی برای بذر کشت کردیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با تاکید بر اینکه به دنبال تولید ارقامی مقاوم به بیماری‌ها و آفات هستیم، تصریح کرد: در سال‌های گذشته بیماری زنگ گندم مشکلات زیادی را در مزارع گندم ما ایجاد کرده بود اما به ارقامی دست یافتیم که مقاوم به این بیماری است.

فرجی یادآور شد: میزان خوداتکایی کشور ما در دانه‌های روغنی تنها 10 تا 15 درصد است و وزارت خانه برنامه هایی را برای توسعه کلزا در مناطق سرد و نیمه سرد دارد.

وی افزود: استان گلستان رتبه نخست تولید دانه‌های روغنی کشور را با تولید 50 درصد از دانه‌های روغنی داراست.

فرجی در ادامه کنجد را یکی از محصولات مناسب برای جایگزینی برنج دانست و گفت: کنجد گیاهی کم آب بر و مقاوم به خشکی است و قابلیت کشت در مناطق شمالی استان را دارد. به رقمی از کنجد دست یافتیم که ناشکوفا است و قابلیت برداشت با کمباین را دارد. امسال 3.5 تن از این رقم تولید و در اختیار برخی کشاورزان قرار گرفت و به‌زودی به صورت عمده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا این محصول در 20 تا 30 هزار هکتار از اراضی استان کشت شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان بیان کرد: امسال دو سایت تحقیقاتی برای کنجد و خشکه کاری برنج در این مرکز در نظر گرفته شده است.

فرجی با بیان اینکه سایت خشکه کاری برنج اولین سایت تحقیقاتی این بخش در سطح کشور است، گفت: با خشکه کاری سه تا چهار هزار مترمکعب از مصرف آب در هر هکتار صرفه‌جویی می‌شود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بذر منطقه گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۴۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون جوین

      به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، سرپرست جهاد کشاورزی جوین روز چهارشنبه گفت: با جذب این تسهیلات ۱۲ دستگاه تراکتور، پنج دستگاه کمباین و ۱۲۵ دستگاه ادوات کشاورزی به شبکه مکانیزاسیون شهرستان جوین افزوده شده است.   قاسمعلی نیک‌‍پسند با بیان اینکه افزایش عملکرد تولید محصولات نیازمند به‌روزرسانی دانش کشاورزان و نوسازی ادوات است افزود: استفاده از سامانه های نوین در مراحل کاشت تا برداشت، منجر به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی می شود.   وی گفت: شرایط تسهیلات مکانیزاسیون پرداخت شده ۲۰ درصد آورده متقاضی و ۸۰ درصد سهم دولت است و این تسهیلات با نرخ سود ۲۳ درصد کارمزد، توسط متقاضیان جذب شده است.   گستره زمین های باغی و زراعی جوین ۳۵ هزار هکتار و محصولات عمده آن گندم، جو، چغندر قند، زیره، پیاز، هندوانه و پسته است که ۱۲ هزار بهره‌بردار در بخش‌های کشاورزی، باغداری، دامپروری و طیور این شهرستان فعالیت دارند.   نقاب مرکز شهرستان جوین در ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • ۱۴ هزار هکتار باغ مازندران شناسنامه‌دار شد
  • افتتاح اولین مرکز تخصصی فنی پنبه در گلستان
  • بررسی ۳ هزار و ۸۱۱ مورد درخواست متقاضیان صدور سند برای اراضی زراعی و باغی
  • بهسازی ۵۳۰ متر جاده بین مزارع در میاندورود
  • جذب ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون جوین
  • همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳
  • نزدیک به 576 هکتار اراضی ملی به بیت المال بازگشت
  • رونق گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در گلستان
  • سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی و باغی چهارمحال و بختیاری
  • لایروبی ۳۱ درصد انهار کشاورزی اصلی در گیلان