Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@12:44:09 GMT

جلین سوگناک ؛ در غیبت اسطوره

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۴۷۴۴

جلین سوگناک ؛ در غیبت اسطوره

هرکار کردم در سوگ پهلوان داوود تازیکی بنویسم نشد! و هرکارکردم ننویسم باز نشد! گویی ما رسالتی داریم که نباید از آن عدول کنیم. مگر قرآن به قلم قسم نخورده؟! ومگر داوود تازیکی را میتوان فراموش کرد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما؛ حسین پائین محلی فعال فرهنگی و اجتماعی طی یادداشتی نوشت: یکی از متفکرین غربی گفته بود عصرما عصرمرگ اسطوره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برای غربی ها شاید مصداق داشته باشد ولی برای ما نه. ایرانی به تعبیر میرچالیاده تمام ساحات وجودیش اسطوره ای است.

بگذارید خیلی صادقانه باشماسخن بگویم! هرکار کردم در سوگ پهلوان داوود تازیکی بنویسم نشد! و هرکارکردم ننویسم باز نشد! گویی ما رسالتی داریم که نباید از آن عدول کنیم. مگر قرآن به قلم قسم نخورده؟! ومگر داوود تازیکی رامیتوان فراموش کرد؟

بدون هیچ مقدمه ای و فلسفه پردازی به سراغ داوود تازیکی می روم. او آنقدر بزرگ بود و هست که بی مقدمه از او سخن بگویی. هروقت از کنار او رد می شدیم در وجود او هیبت و عظمتی می دیدیم.  

این هیبت وعظمتی با ادب واخلاق قرین بود.داوود تازیکی برای ما یاد آور این جمله بروس لی بود که می گفت:چون ببری خشمگین باش اما از کنار آهویی به آرامی گذرکن. عزیزان! روزگاری بود که زنده یاد داوود تازیکی وامثال او چون عباس سلطان آبادی پشت هر رقیبی را به خاک می مالیدند! و روزگاری بود که هیچکس نتوانست پشت آنها را به خاک بمالد! چه روزگاری! روزگاری همه دور آنها جمع می شدند و در مراسم کشتی شباش می کردند! چه روزگاری! روزگاری بود که جلین را با کشتی و پهلوانی چون داوود تازیکی معروف به داوود جلیلی می شناختند!

چه روزگاری!روزگاری بود که داوود جلینی پرچم جلین را بلند کرد و علمدار جلین بود! چه روزگاری!! در مراسم تشییع داوود جلینی از هرطیفی آدم دیدم . از روستاهای مختلف شاهد حضور ورزشکاران و ورزش دوستان.از فعالین حوزه کشتی شال تاپیشکسوتان ورزش.از لوتی ها وداش مشتی ها تااصحاب قلم.

روزگاری بود که دور و بر داوود تازیکی بسیار شلوغ بود. چه روزگاری!!در مراسم داوود جلینی یکی از نویسندگان فاضل وصاحب قلم جناب آقای فخار(سید النگی) را دیدم که او نیز غمگنانه در مراسم تشییع حضور یافته بود.چه روزگاری!!!!

و روزگاری رسید که او تنها شد! چه روزگاری! و روزگاری رسید که به سرنوشت اسطوره های کشورش دچار شد! چه روزگاری! باپژوهشی درعصر اسطوره ها و قهرمانان این سرزمین با حقیقتی تلخ مواجه میشویم و آن سنت اسطوره کشی است!بله! از رستم تاسهراب! از سیاووش تا اسفندیار! گویی فرهنگ ما فرهنگ اسطوره کشی و قهرمان کشی و پهلوان کشی است! مگر نمیگوییم شاهنامه پایانش خوش است!؟

پس چراپایانش خوش نیست؟! مگر نمی گوییم پهلوانان نمی میرند؟پس چرا این گونه می میرند!؟ بله! پهلوانان نمی میرند بلکه کشته میشوند! کشته روزگار غدار! به پاس آنهمه هیبت وظایف که در روزگاری پهلوانان داشتند و نگذاشتند روح زمانه از مردمشان انتقام کشد انها باید تاوان پهلوانی راپس دهند. بله! ماهم می گوییم پهلوانان نمی میرند! آنان قربانی مکر زمانه می شوند. اکنون باید غیبت همیشگی و سوزناک پهلوانان رابه سوگ نشست چرا که اگرچه پهلوانان نمی میرند اما عسرت زمانه و تاریخی چنان عرصه را بر اسطوره های ما به عثرت تبدیل می کند که  اگرچه در ذهن وزبان ما زنده اند اما می میرند!!! بله! پهلوانان می میرند! درست مثل سو و شون سیمین دانشور باید در سوگ قهرمان و پهلوان مان مویه سرکنیم.

نظرحقیراین است که با برگزاری مراسم کشتی با نام پهلوانان ویاد بود آنان و برگزاری مراسم تجلیل از چهره های ماندگار جلین و اختصاص یک بخش به قهرمان ورزشی خلا وکوتاهی تاریخی اجتماعی صورت گرفته درباب این بزرگان جبران شود.

اسطوره ها و پهلوان ها در فرهنگ ما نقش متناقض داشته اند. در عین نیستی هستند ودرعین هستی نیست اند. ایکاش روزگاری فرارسد چنین نباشد.زنده باد اسطوره.زنده باد پهلوانان.

یاری اندر کس نمی‌بینیم یاران را چه شد

دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

آب حیوان تیره گون شد خضر فرخ پی کجاست

خون چکید از شاخ گل باد بهاران را چه شد

کس نمی‌گوید که یاری داشت حق دوستی

حق شناسان را چه حال افتاد یاران را چه شد

لعلی از کان مروت برنیامد سال‌هاست

تابش خورشید و سعی باد و باران را چه شد

شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار

مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

گوی توفیق و کرامت در میان افکنده‌اند

کس به میدان در نمی‌آید سواران را چه شد

صدهزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخاست

عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد

زهره سازی خوش نمی‌سازد مگر عودش بسوخت

کس ندارد ذوق مستی میگساران را چه شد

حافظ اسرار الهی کس نمی‌داند خموش

از که می‌پرسی که دور روزگاران را چه شد

حسین پائین محلی 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۴۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ نکته داوود اوغلو درباره پاسخ نظامی ایران به رژیم اسراییل

نخست وزیر اسبق ترکیه نگران موقعیت کشورش در منطقه است و پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی را به عنوان یک نقطه عطف تلقی می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پس از حمله گسترده جمهوری اسلامی ایران به سرزمین های اشغالی، بسیاری از سیاستمداران منطقه و جهان، به ارزیابی ابعاد سیاسی این موضوع پرداختند.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر اسبق ترکیه و رهبر کنونی حزب آینده، از سیاستمدارانی بود که به تفصیل به اظهارنظر درباره این موضوع پرداخت.


احمد داوود اوغلو، رهبر حزب آینده، گام‌های فوری را برای مقابله با تشدید تنش در منطقه برشمرد و به چند نکته مهم اشاره کرد.

شواهد نشان می‌دهد که مولف کتاب «عمق استراتژیک» و نخست وزیر اسبق ترکیه نگران موقعیت کشورش در منطقه است و حمله موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی را به عنوان یک نقطه عطف تلقی می‌کند.

15 دیدگاه داوود اوغلو درباره اهمیت «وعده صادق»

1. یک میز بحران بین نهادی با مشارکت وزارت امور خارجه، ستاد کل و سرویس اطلاعاتی میت در آنکارا ایجاد شود تا به صورت ساعت شبانه روز بر روی ابعاد جدید تنش در منطقه، کار کند.
2. نقطه شروع باید این واقعیت باشد که منشأ تنش بین اسراییل و ایران، نسل کشی غزه است.
3. تماس فوری با آمریکا در بالاترین سطح - ترجیحاً مستقیماً بین رهبران - برقرار شود و تاکید شود که خطر جنگ منطقه‌ای در حال افزایش است مگر اینکه آتش بس در غزه حاصل شود. باید از آنها خواسته شود که اسراییل را برای آتش بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهند.
4. سفر رئیس جمهور ترکیه به آمریکا از نظر زمانی حائز اهمیت است و باید درخواست آغاز بررسی درباره اقدامات مشترک مطرح شود. لازم به تاکید است که موفقیت این سفر که همزمان با ادامه نسل کشی در غزه انجام می‌شود، در گروی تلاش برای آتش بس است.
5. باید به آمریکا اطلاع داد که از پایگاه‌های ترکیه به ویژه اینجرلیک نمی‌توان در جنگ منطقه‌ای استفاده کرد.
6. همانطور که از همان لحظه اول بحران تاکید کردیم، حریم هوایی ترکیه باید به روی تمامی پروازها به اسراییل بسته شود.
7. به عنوان الزام روابط همسایگی متقابل محترمانه با ایران، باید کانال‌های مشورتی در خصوص این روند، به ویژه تحولاتی که ممکن است ترکیه را تحت تأثیر قرار دهد، به کار گرفته شود.
8.سازوکارهای دوجانبه هماهنگی بحران با عراق، عربستان سعودی، اردن و لبنان که از جمله کشورهای همسایه هستند که مستقیماً تحت تأثیر بحران قرار خواهند گرفت، ایجاد شود. همچنین لازم است کانال‌های امنیتی و اطلاعاتی نیز با سوریه باز بماند.

9. در صورت سرایت تنش به خلیج فارس، ترکیه باید با کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه قطر تماس‌های مشورتی نزدیک برقرار کند و در شورای همکاری خلیج فارس، بر ایجاد ابتکار عمل تاکید کند.
10. یک گشت منطقه‌ای فوری در سطح وزیر امور خارجه برای تماس مستقیم انجام شود.
11. در مورد احتمال افزایش تنش بین اسراییل و ایران، باید به صراحت تاکید کرد که ترکیه به عنوان تنها کشور عضو ناتو در منطقه، نباید تحت تاثیر این وضعیت قرار گیرد. لذا ناتو نباید وارد این موضوع شود. علاوه بر این، باید در مورد خطراتی که ترکیه ممکن است با آن مواجه شود، بررسی لازم صورت بگیرد.
12. جلسات منظم در همه سطوح با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس فوری در غزه برگزار شود.
13. فشار عمومی بین‌المللی باید با ایجاد «گروه ابتکاری آتش بس» با کشورهایی که در قبال نسل کشی غزه موضع فعالی اتخاذ کرده‌اند، به ویژه آفریقای جنوبی، برزیل، ایرلند و نروژ افزایش یابد.
14. تدابیر امنیتی فوری باید در پایگاه‌های ترکیه در عراق، قطر و سومالی اتخاذ شود.
15. ترکیه باید موقعیت خود را به عنوان کشوری حفظ کند که ضمن حفظ اولویت‌های امنیتی خود، به حمایت از آرمان عادلانه مردم فلسطین ادامه می‌دهد و برای صلح منطقه‌ای و جهانی تلاش می‌کند.

اعتراض داوود اوغلو به انفعال دولت اردوغان
روزنامه قرار چاپ آنکارا در گزارشی ویژه نوشت: «در تلافی حمله روز گذشته اسراییل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، ایران با حدود 290 موشک از جمله 100 موشک بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری موسوم به کامیکازه به اسراییل حمله کرد. در حالی که واکنش‌ها به این حمله از سراسر جهان ادامه دارد، هنوز هیچ بیانیه‌ای از سوی ترکیه صادر نشده است.

احمد داوود اوغلو، رهبر حزب آینده به این وضعیت اعتراض کرده و گفت: آنکارا بیدار شو، بیدار شو.

داوود اوغلو در ادامه نوشت: «دیروز شبی طولانی برای منطقه ما و جهان بود. در حالی که همه پایتخت‌ها با بیانیه‌ای موضع خود را اعلام می‌کردند، تنها آنکارا ساکت و منفعل بود. در طول شب نه بیانیه‌ای داده شد و نه جلسه بحران تشکیل شد. تاکنون هیچ توضیحی ارائه نشده است. فکر کنم دو احتمال وجود دارد: اول: نهادهای مرتبط، بیانیه‌ای تهیه کردند اما نتوانستند از رئیس جمهور اردوغان تاییدیه بگیرند. دوم: آقای رئیس جمهور قبل از سفر آتی خود به ایالات متحده از بیان اظهاراتی که باعث تشویش محافل در واشنگتن شود اجتناب کرده است. دلیل اول، پیامد جدی تضعیف ترکیه توسط نظام ریاست جمهوری با ناکارآمد ساختن نهادهای دولتی است. اگر دلیل دوم معتبر باشد، وضعیت از این هم بدتر است. ترکیه نباید موضع خود را در مورد مسائل منطقه‌ای بر اساس خواسته‌های یک قدرت جهانی دیگر تنظیم کند. برخورد منفعلانه، اعتبار و نفوذ کشور ما را از بین می‌برد!»

سخنان داوود اوغلو نشان دهنده این واقعیت است که او به عنوان یک نظریه‌پرداز روابط بین الملل و آگاه به مناسبات قدرت در خاورمیانه و جهان، پی به این واقعیت برده که پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی، موجب تثبیت هر چه بیشتر جایگاه ایران به عنوان مهمترین حامی مردم فلسطین است و در عین حال به عنوان کشوری شناخته می‌شود که حمله به اماکن دیپلماتیک خود را بر نمی‌تابد.

پیداست که این سطح از قدرت، برای همسایه‌ای همچون ترکیه که همواره ایران را رقیب خود پنداشته و با اسراییل روابط سیاسی و تجاری گسترده دارد، قابل تحمل نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پهلوانان ایران در فینال رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا
  • بهروز افخمی: دوران بزمجه‌ها تمام شده است
  • فیلم | بی تابی سگ رضا داوود نژاد در آخرین لحظه ها، بر سر مزار صاحبش
  • (ویدیو) بهروز افخمی: دوره بزمجه‌ها تمام شد و دوره پهلوانان فرا رسید
  • بهروز افخمی: دوره بزمجه‌ها تمام شد و دوره‌ پهلوانان فرا رسید | ببینید
  • داوود هزینه کیست؟ | بیوگرافی داوود غفاری
  • کاروانسرای دویازِی‌مُن هنوز سرپاست | کن روزگاری محل اتراق و استراحت کاروان‌ها بود
  • ۱۵ نکته داوود اوغلو درباره پاسخ نظامی ایران به رژیم اسراییل
  • «پینوکیو» در تالار هنر خوانش می‌شود
  • عکس| بزرگ‌ترین هتل خاورمیانه؛ ساختمان ١۵ طبقه‌ای که روزگاری آسمان خراش بود