Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@14:51:40 GMT

برخی افراد سودجو چشم به املاک موقوفات دوخته اند

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۴۷۴۶

برخی افراد سودجو چشم به املاک موقوفات دوخته اند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: برخی افراد سودجو چشم به املاک موقوفات دوختند تا نسبت به آن دست‌درازی کنند اما اوقاف و ثبت با سنددار کردن اراضی وقفی این اجازه را به سودجویان و موقوفه‌خواران نمی‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری‌جناسمی بعد از ظهر امروز در جلسه کارگروه مشترک استانی ادارات‌کل ثبت اسناد و اوقاف مازندران اظهار کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی این است که روحانیون بسیاری از کشورهای مختلف در جمهوری اسلامی تربیت شدند و در کشورهای خود به تبلیغ دین اسلام می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه تمامی افتخارات نظام را مدیون شهدا و رهبری هستیم، افزود: شهدای مدافع حرم جان دادند تا مکتب اهل بیت و ولایت زنده بماند و ما باید این مکتب را به نسل‌های بعدی جامعه تحویل و آموزش دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران مودت، محبت و احیای فرمایشات اهل بیت را از خصوصیات بارز شیعیان دانست و تصریح کرد: واقفان خیراندیش بخشی از اموال خود را در راه اسلام و اهل بیت وقف کردند و ما میراث‌دار نگاه بلند واقفان خیراندیش هستیم که باید این موقوفات را به نسل‌های بعدی جامعه تحویل دهیم.

حیدری با اشاره به اهمیت تثبیت مالکیت موقوفات و سنددار کردن اراضی وقفی، گفت: برخی افراد سودجو چشم به املاک موقوفات دوختند تا نسبت به آن دست‌درازی کنند اما اوقاف و ثبت با سنددار کردن اراضی وقفی این اجازه را به سودجویان و موقوفه‌خواران نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه سنددار کردن اراضی وقفی موجب تثبیت مالکیت وقف و جلوگیری از هرگونه تعرض به املاک وقفی می‌شود، گفت: طی سال جاری ۱۳هزار رقبه موقوفات در مازندران سنددار شدند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران نیز از افزایش صدور سند مالکیت اراضی وقفی در مازندران خبر داد و گفت: طی سال جاری ۲۳۴ میلیون مترمربع از عرصه‌های وقفی در مازندران سنددار شدند.

عباسعلی زارع اظهار کرد: فرهنگ وقف ریشه در مسائل اعتقادی دارد و اولین واقفان نیز ائمه اطهار (ع) بودند که مسلمانان با پیروی از امامان معصوم بخشی از اموال خود را وقف کردند.

وی با بیان اینکه واقفان خیراندیش برای توسعه علمی، آموزشی، کمک به نیازمندان، ایتام و برای عزاداری شهادت امام حسین(ع) وقف کردند، افزود: واقفان نگاه بلندی به مسائل اعتقادی داشتند و باید تلاش کنیم نیات موقوفات زنده و پویا باشد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران با اشاره به اینکه در گذشته برخی افراد سودجو به املاک و زمین‌های وقفی دست درازی کردند، تصریح کرد: طبق فرمایشات امام راحل موقوفات باید به اصل خود برگردند و در این راستا اوقاف و ثبت با یکدیگر همکاری می‌کنند.

زارع خاطرنشان کرد: در راستای تفاهم‌نامه مشترک بین سازمان اوقاف و سازمان ثبت اسناد تثبیت مالکیت موقوفات مازندران یکی از برنامه‌های اداره ثبت اسناد استان به‌شمار می‌رود و همکاران ما در شهرستان‌ها سنددار کردن اراضی وقفی را با توجه به وقف‌نامه و مستندات موقوفات با جدیت دنبال می‌کنند.

وی از افزایش صدور سند مالکیت اراضی وقفی در مازندران خبر داد و گفت: طی سال جاری ۲۳۴ میلیون مترمربع از عرصه‌های وقفی در مازندران سنددار شدند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران گفت: در تلاش هستیم با تعامل و تلاش بیشتر تمامی اراضی موقوفات استان مازندران دارای سند مالکیت شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۴۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۴ واحد ثبتی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند

صفدر کشاورز، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صبح امروز ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ در همایش بررسی عملکرد حدنگاری اراضی کشاورزی واحد‌های ثبتی به تشریح وضع موجود پرداخت.

وی گفت: ۱۱۷ واحد ثبتی داریم که عملکرد حدنگاری آن‌ها بیش از ۶۰ درصد است، از این تعداد واحد ثبتی، عملکرد ۵۰ واحد ثبتی بیش از ۸۰ درصد است که انتظار می‌رود تا پیش از هفته قوه قضائیه عملکرد این واحد‌های ثبتی به صد در صد برسد؛ در نهایت تا پیش از هفته قوه قضائیه ۱۰۳ واحد ثبتی با عملکرد صد در صدی در حوزه حدنگاری اراضی کشاورزی خواهیم داشت.

کشاورز اظهار کرد: با توجه به سفر‌های استانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و جلساتی که برگزار شد و مکاتباتی که با ریاست قوه قضائیه و رئیس جمهور شد، رئیس جمهور طی نامه‌ای به وزرای جهادکشاورزی برای تسریع و تسهیل برای صدور املاک زراعی تاکید کرد. اقدامات صورت گرفته منجر شد که روند صدور اسناد کشاورزی تسهیل شود.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: ۷ کارگروه برای کمک به واحد‌های ثبتی که عملکرد آنها در حوزه حدنگاری اراضی کشاورزی راه اندازی شده؛ هر یک از این کارگروه‌ها بیش از ۲۰ واحد ثبتی را پوشش خواهند داد، امروز موانع و مشکلات را بررسی خواهند که و در نهایت مصوباتی برای این موانع به تصویب خواهد رسید. این کارگروه‌ها تا ۱۵ خرداد ماه عملکرد واحد‌های ثبتی را رصد و موانع و مشکلات را بررسی خواهند کرد و در کنار این واحد‌های ثبتی خواهند بود.

در ادامه این همایش، حسن بابایی، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به پرتاب صد‌ها فروند موشک و پهپاد اهداف مهم و راهبردی در داخل سرزمین‌های اشغالی گفت: شب گذشته شاهد اقدام خوب در غالب دفاع مشروع بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بودیم.

وی افزود: منشور ملل متحد به تمامی دولت‌ها این حق را داده است که در مقابل هر عمل خصمانه‌ای که جامع ملل هیچ دفاعی را انجام نداد، دفاع مشروع انجام دهد. دولت ایران نیز بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل اقدام کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: اقدام متقابل حق مشروع کشورمان بود و یک اقدام خوب و بسیار هوشمندانه علیه رژیم اشغالگر قدس انجام شد که به نیرو‌های غیور و شجاع سپاه پاسداران خداقوت می‌گوییم.

وی با تأکید بر اینکه این اقدام علیه رژیم صهیونیستی لازم بود، گفت: طی چند ماه اخیر چندین اقدام تروریستی انجام شده بود و چندین فرمانده ما در سوریه ناجوانمردانه شهید شدند و به کنسولگری کشورمان با وجود کنوانسیون ۱۹۶۱ وین که مصونیت دیپلماتیک و کنسولگری را در پی دارد، برای نخستین بار در تاریخ جهان این مصونیت توسط رژیم صهیونیستی شکسته شده بود، این اقدام انجام شد.

در ادامه بابایی بیان کرد: حدنگار در سیاست‌های کلی برنامه هفتم به عنوان تکلیف قوه قضائیه احصا شده و مقرر است که صد در صدر پهنه‌های کشاورزی و منابع طبیعی به اتمام برسد.

وی افزود: حدنگاری منابع طبیعی به اتمام رسید، حدنگاری پهنه‌های کشاورزی قریب به ۵۱ درصد انجام شد. ۱۲۴ واحد ثبتی در یک وضعیت نا مطلوبی قرار دارند. پیش از برگزاری این همایش، موارد مختلفی مطرح شد، نشست‌هایی برگزار شد و پس از آسیب شناسی و منجر شد برخی از واحد‌های ثبتی ارتقا پیدا کنند، اما هنوز برخی از این واحد‌ها هنوز به وضعیت مطلوب دست پیدا نکرده اند.

بابایی تصریح کرد: انتظاراتی از واحد‌های ثبتی داریم، تکلیف ما این است که حدنگار را با کمک واحد‌های ثبتی به اتمام برسانیم، بسیاری از نهاد‌ها بر این باورند که قوه قضائیه و سازمان ثبت نمی‌تواند حدنگاری را به اتمام برساند؛ چرا که حدنگاری یک کار اجرایی است.

وی افزود: از همین رو موضوع انتزاع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از قوه قضائیه مطرح شد، اما ما معتقد هستیم که ما می‌توانیم، همانطور که در بسیاری از واحد‌های ثبتی صد درصد حدنگاری خود را به اتمام رسانده اند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در رابطه با موفقیت و عدم موفقیت واحد‌های ثبتی در حوزه حدنگاری اراضی آسیب شناسی شده و کارگروه‌هایی در این رابطه تشکیل و طی ۵۰ روز در کنار واحد‌های ثبتی خواهند بود تا موانع و مشکلات برطرف شود و ما شاهد موفقیت‌های بیشتر این واحد‌های ثبتی باشیم.

بابایی با بیان اینکه معتقدیم که می‌توانیم همچنان که در ۵۲ واحد حدنگار منابع طبیعی انجام شده در واحد‌های ثبتی دیگر هم می‌توانیم این عملکرد را داشته باشیم، گفت: تا هفته قوه قضاییه ۱۰۲ واحد را می‌توانیم حدنگاری آن را به انجام برسانیم. با آسیب شناسی انجام شده ۷کارگروه متشکل از بیست واحد ثبتی قرار است تشکیل شود. تا پانزدهم خرداد این کار انجام خواهد شد. هرشب عملکرد این واحد‌های ثبتی در کارگروه‌ها رصد می‌شود تا به میانگین کشوری ۵۰درصد برسیم.

وی به تخصص گرایی در سازمان ثبت اشاره کرد و گفت: ده رشته فنی و تخصصی در حدنگار دخیل است تا بتوان در نهایت سندی را صادر کنند.

بابایی گفت: دنبال این نیستیم که پستی را یدک بکشیم. ثبت از سازمان‌های فنی است، این سازمان دوندگی‌های بسیار دارد و پنج معاونت با ماموریت‌های تخصصی در آن فعالیت می‌کند و مدیران سازمان ثبت باید میدانی باشند، در حوزه کاداستر و املاک بالای هزار میلیارد اعتبار گرفتیم.

بابایی گفت: مدیران باید اعتماد به نفس داشته باشند امروز حدنگار جزئی از مطالبات دادگستری‌ها و دادستان‌ها شده است و حدنگار را جز آمار عملکرد دادگستری‌ها قرار دادیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • رسانه ها نقش مهمی در ترغیب مالکین اراضی و املاک برای اخذ سند دارند
  • آیت‌الله اعرافی: موقوفات در اختیار ادارات تعیین تکلیف شود
  • حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران
  • رسانه ها مالکین اراضی و املاک را برای اخذ سند ترغیب کنند
  • ۲ هزار قطعه زمین نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان سنددار شد
  • ۵۹۰۰ هکتار اراضی غیرملی در استان بوشهر تثبیت شد
  • سرمایه‌گذاری مسکن در موقوفات زنجان ۲,۰۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد
  • حدنگاری در ۵۲ واحد ثبتی به اتمام رسیده است
  • ۲۳۶ هزار متر مربع زمین کشاورزی سوادکوه شمالی سنددار شد
  • ۱۲۴ واحد ثبتی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند