Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:04:18 GMT

ارتفاعات کوهشاه احمدی حاجی آباد برفی شد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۴۷۶۷

ارتفاعات کوهشاه احمدی حاجی آباد برفی شد

بندرعباس- ایرنا- رییس شورای بخش احمدی حاجی آباد گفت: بارش برف دهستان کوهشاه احمدی که از عصر دیروز آغاز شده، ارتفاعات این بخش را سفید پوش کرد.

سلیمان منصوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارتفاع برف در روستا‌ها کم بود، اما در ارتفاعات بیش از 20 سانتی متر برف باریده است.
بیان داشت: در این بارندگی روستا‌های شریف آباد، رزدر، باغ چنار، چاه قلمی، گیشاب، چغان، آبید، مرزاندر، گدارشاه و عربو پوشیده از برف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منطقه کوهشاه احمدی شهرستان حاجی آباد به دلیل کوهستانی بودن یکی از جاذبه های گردشگری و منطقه بکر در این شهرستان به شمار می رود.
ارتفاعات قله شاه، کوه آبید و باغ چنار در این منطقه در فصل زمستان به خصوص با برودت هوا، پوشیده از برف می شود.
این منطقه دارای دو نوع شرایط آب و هوایی است، در قسمت مرکزی آن گرم و مرطوب و گاهی هم خشک و قسمت شمال و به خصوص دهستان کوهشاه آب و هوای معتدل کوهستانی است.
درختان بنه و کسور، هورس و بادام کوهی و انواع میوه های سردسیری طبیعت چشم نوازی را در این منطقه ایجاد کرده است.
دهستان کوهشاه تا مرکز استان بیش از 300 کیلومتر فاصله دارد.
در بارندگی های اخیر در استان هرمزگان نیز در ایستگاه های این استان در شهرستان حاجی آباد 56.9 میلیمتر بارندگی ثبت شد و براساس اعلام مرکز باران سنجی حاجی آباد، در بخش احمدی 65 میلیمتر باران بارید.
همچنین بر اثر شدت بارندگی و ورزش باد، یک منزل مسکونی در روستای برود این بخش به طور کامل تخریب شد و سقف بیش از 100 خانه روستایی نیز فرو ریخت.
شهرستان حاجی آباد نیز در 175 کیلومتری شمال شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
9887 /6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جغرافيا برف حاجي آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۴۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امامزاده شاه‌ سلیمان علی(ع)؛ زیارتگاه‌ مورد اقبال خراسان جنوبی‌ها

ایسنا/خراسان جنوبی بقعه مبارکه شاه سلیمان‌ علی(ع) در منطقه‌ای کوهستانی به نام رشته کوه شاه قرار دارد، این بقعه مبارک در تمام جهات ‌میان ارتفاعات محصور است و آب و هوای آن معتدل و از نظر مکانی و کوهنوردی و تفریحی موقعیت مناسبی دارد.

امامزاده شاه سلیمان علی(ع) در دهستان قلعه زری بخش ماژان شهرستان خوسف قرار دارد که به دلیل موقعیت کوهستانی دارای مناظر طبیعی و مزارع و باغات سرسبز است.

این بقعه متبرکه در منطقه کوهستانی به نام رشته‌کوه "شاه" قرار دارد که در مسیرهای شرقی غربی کشیده شده است و این بقعه مناسبت‌های مختلف سال میزبان نوروزی خیل زیادی از مسافران و زائران است.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان‌جنوبی، علاقه و ارادت مردم خراسان‌جنوبی به اهل بیت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) همواره زبانزد خاص و عام است و اکثر مردم استان این ارادت خود را با حضور در امامزاده ها و آرامگاه های موجود در منطقه نشان می دهند.

از این رو اعتقاد به خاندان امامت و نبوت، حقیقتی گسست ناپذیر بوده که از دیرباز در سرشت و هویت ایرانیان پاک آئین و نیک زاد ریشه دوانده و موجب گرایشات آنان به فضایل ایمانی و انسانی گردیده که خود بازتابی از اعتقادات مذهبی و توسل آنان به امامزادگان آرامیده در بقاع متبرکه این سرزمین دارد.

مسلم است که قبور متبرکه امامزادگان، مکان برگزاری اعیاد، فعالیت‌های مذهبی، بیتوته و نشستگاه مسافران در سفرهای سیاحتی - زیارتی، نذر و نیاز حاجت داران، منبع فیض و رحمت الهی، پشتوانه اعتقادات دینی و اعتبار بخشی به هویت مذهب تشیع جعفری است.

آستان امامزاده شاه سلیمان علی(ع) در هر فصل از سال و در هر روز از هفته دل های بی قراری را به سمت خود می کشاند، زائران این بقعه همچون زائران حرم های مطهر دیگر در جوار قبر مطهر امامزاده به راز و نیاز پرداخته و آرامشی خاص را تجربه می‌کنند.

این بقعه متبرکه در دهستان قلعه زری بخش ماژان شهرستان خوسف در طول 59 درجه و 5 دقیقه و عرض 32 درجه و 27 دقیقه در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع است، این مزار در 75 کیلومتری خوسف قرار دارد که از طریق جاده آسفالته خوسف دولت آباد – گیو، رسیدن به آن امکان پذیراست.

آستان مقدس امامزاده بر دامنه رشته کوه شاه که با جهت شرقی – غربی امتداد یافته قرار دارد، مزار به دلیل موقعیت کوهستانی دارای مناظر طبیعی و مزارع و باغات سرسبز است.

 بنای امامزاده

این مکان دارای ایوان و رواقی است که بر میانه آن گنبدی فیروزه ای می‌باشد، ساختمان جدید این بقعه از سال 1382 شروع شده و هم اکنون ساخت دو شبستان، سنگ فرش جلوی شبستان ها، مناره، منبع آب، زائر سرا، پارکینگ و نماسازی شبستان به اتمام رسیده است.

سابقه تاریخی

آنچه مسلم است قدمت این مرقد مطهر زیاد و تحقیقاً تاریخ آن مشخص نیست عده‌ای از بزرگان و علما و اکابر محلی نقل به نقل و سینه به سینه از پیشینیان خود معتقدند که این مرقد مطهر، متعلق به یکی از فرزندان حضرت امام موسی‌ کاظم‌(ع) است که بر اساس دعوت ایشان به همراه عده‌ای دیگر از صحابه و فرزندان آن امام همام به خراسان آمده‌اند ولی چون تحت تعقیب و آزار خلفای عباسی قرار گرفته‌اند و مسیر حرکت آنان از طریق کویر بوده، صعوبت راه و رنج تعقیب وگریز هر یک را به‌سویی هدایت کرده است.

این مزار در روزهای تعطیلی شاهد حضور زائرین زیادی است و هر سال جماعت بسیاری از شهرهای دور و نزدیک از نقاط مختلف به این حریم الهی شرفیاب می‌شوند به گونه ای که حضور مسافران و گردشگران این بقعه متبرکه در ایام نوروز هر سال آماری چشم گیری را به خود اختصاص می دهد.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی شامل فروشگاه، حمام، آب، برق، 42 واحد زائرسرا، سرویس های بهداشتی و کشتارگاه، 27 سوئیت مجهز به یخچال، تلویزیون، پنکه و آب شرب لوله کشی است.

از دیگر امکانات این امامزاده دارای موزه، کتابخانه، خانه عالم، درمانگاه، دفتر پاسگاه، سوئیت خدام و دفتر هیئت امنا است.

بیرجند، خوسف، ماژان، روستای تاریخی کاخک، دولت‌آباد، رودکاج و تقی‌آباد، سرچاه عماری و تقی‌آباد، اکبرآباد، کشوک پایین، کاجو، زید و برمزید و تقی‌آباد و نهبندان، مزار سیدالحسین، زرخوان، کفتر میلان، شمس‌آباد و تقی‌آباد از مسیرهای قابل دسترسی به این آستان مبارک است.

همچنین چهار کیلومتر از جاده آستان مقدس امامزاده خاکی است که دو کیلومتر آن در دست احداث و زیرسازی است.

راه ارتباطی آن از طریق جاده آسفالت خوسف - دولت‌آباد - گیو و جاده خاکی تا محل زیارتگاه است که به طول 90 کیلومتر از خوسف است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد تونل برفی در ترکیه + فیلم
  • اقدامات موثر شرکت سهامی آب منطقه ای یزد در جلوگیری از خسارات ناشی از سیلاب ها
  • انتقال ۵ کولبر مصدوم بر اثر سقوط در ارتفاعات مرزی پاوه
  • ایجاد بازاچه روستا در آبشار بیشه
  • امامزاده شاه‌ سلیمان علی(ع)؛ زیارتگاه‌ مورد اقبال خراسان جنوبی‌ها
  • اقدامات شهرداری منطقه ۲ خرم‌آباد برای میزبانی از گردشگران نوروزی
  • مصدومیت هفت تن بر اثر تصادف زنجیره‌ای در حاجی آباد
  • تصاویر تماشایی از شب و روز برف جاده چالوس
  • توسعه گردشگری شهری با «تهران کارت»
  • تصاویر| منطقه گردشگری عباس آباد بهشهر