Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهواز - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ام آر آی(MRI) در تشخیص ضایعات یا آنومالی های جنینی برای تایید نهایی و تصمیم به پایان بارداری موثر است.

دکتر احمد سلطانی شیرازی در حاشیه دومین روز از برگزاری دهمین همایش کشوری تصویربرداری بیماری های زنان در اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این روش از جمله محورهایی است که در این کنگره مورد بحث قرار می گیرد و به عنوان یک راه تکمیلی توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: البته در بیشتر موارد سونوگرافی حرف اول را می زند و ما می توانیم به تشخیص نهایی برسیم اما در برخی موارد برای تصمیم نهایی باید از ام آر ای کمک گرفت.
سلطانی شیرازی با اشاره به اینکه اشعه برای زنان زیان آور است گفت: از آنجا که پرتوهای ام آر آی رادیویی هستند اثرمنفی ندارند و به عنوان یک وسیله سالم برای تشخیص قابل استفاده است به همین دلیل ام آرآی در تشخیص تومورهای تخمدان، رحم، آندومتر و سرطان سینه روش قابل توجهی است.
دبیر علمی همایش کشوری تصویربرداری بیماری های زنان بیان کرد: تشخیص آنومالی های جنین در سه ماهه نخست نیز از جمله محورهایی است که مورد بررسی قرار می گیرد چون تشخیص آنومالی ها بیشتر در سه ماهه دوم و سوم اانجام می شود و بعد از تشخیص این ضایعات در سه ماهه دوم تا زمان 18 یا 19 هفتگی فرصت پایان بارداری وجود دارد بنابرای در اکثر موارد بیمار دچار مشکل می شود.
وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که در سه ماهه اول، بیشترین امکان تشخیص آنومالی ها فراهم شود که به علت بهتر شدن امکانات تشخیصی ، پیشرفت دستگاههای سونوگرافی، کسب تجربه و تحقیقات صورت می گیرد.
سلطانی شیرازی اضافه کرد: محور دیگر همایش استفاده ازآزمایش های ژنتیک است که بتوان از این امکانات به نحو احسن با کمترین هزینه و بهترین نتیجه بیماری ها را تشخیص داد.
دبیر علمی همایش تصویربرداری بیماری های زنان گفت: همچنین غربالگری سرطان سینه در زنان توسط سونوگرافی نیزمورد بحث قرار می گیردکه استفاده از ام آرآی به عنوان روش تکمیلی و کمک کننده است.
همایش تصویربرداری بیماری های زنان 30 بهمن تا سوم اسفند با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور و انجمن رادیولوژی ایران در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درحال برگزاری است.
هدف اصلی از برگزاری این همایش ارتقای سطح علمی و امکانات پیشگیری و تشخیص به موقع در بیماری های زنان و مامایی است.
در این همایش پزشکان، متخصصان زنان و رادیولوژیست هایی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور از جمله مشهد، شیراز و تهران حضور دارند.
3004/ 6037

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه علوم پزشكي اهواز ام آر آي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۶۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع

سید امیر محسن ضیایی رئیس جامعه اورولوژی ایران در نشست خبری گفت: رشته جراحی مجاری ادرار و کلیه پیشرو در کشور است و بسیاری از کارهای غیر تهاجمی از این رشته شروع شده است و در منطقه بهترین خدمات جراحی کلیه و ادرار در ایران ارائه می شود. 

وی بیان کرد: با توجه به محدودیت های واردات تجهیزات و منابع مالی به دلیل تحریم ها ایران در تراز جهانی، از جایگاه خوبی در حوزه اورولوژی برخوردار است. 

ضیایی ادامه داد: سنگ های ادراری و بیماری های پروستات همچنین عفونت های دستگاه ادراری از جمله بیماری شایع محسوب می شود. 

سطح سواد سلامت تاثیر زیادی بر تشخیص به هنگام بیماری ها دارد. امروزه دسترسی به خدمات در کشور افزایش یافته و همین موضوع سبب تشخیص به هنگام بیماری ها می شود. 

وی گفت: در کنگره امسال تازه های اورولوژی مطرح و کارشناسان تجربیات خود را به اشتراک می گذارند. در این کنگره دستیاران رشته اورولوژی در این همایش شرکت خواهند داشت. 

در ادامه مراسم محمد علی زرگر استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: الان ۱۴۰۰ متخصص اورولوژی در کشور داشته و ۲۰۰ دستیار در ایران در حال تحصیل هستند. 

وی بیان کرد: بیماری پروستات در همه دنیا شایع است و با تشخیص بموقع قابل درمان بوده و بیماران زندگی طبیعی را خواهند داشت. 

زرگر ادامه داد: اکنون جراحی ها در کشور به صورت بسته و به صورت لاپاراسکوپی نیز انجام می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • تایید نهایی بیش از۱۱۶ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه با دستاورد محققان ایرانی
  • ایران در انتظار اعلام رسمی فدراسیون جهانی ژیمناستیک برای تایید سهمیه المپیک
  • سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» در دانشگاه الزهرا (س) برگزار می‌شود
  • مکس ابرل: ناگلزمان از نحوه جدایی‌اش ناراحت بود؛ سرمربی جدید به زبان انگلیسی صحبت می‌کند
  • غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی