Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مرور کارنامه بلند نظام بانکي ايران طي 40 سال اخير نشانگر اين حقيقت است که اين نظام در عرصه هاي مختلفي همچون گسترش زيرساخت هاي فني بانکداري، رشد و توسعه بانکداري خصوصي، بانکداري تجاري، بانکداري اختصاصي، بانکداري تخصصي، بانکداري توسعه اي و بانکداري شرکتي، توسعه ابزارهاي بانکداري الکترونيک، ارتقاي سطح مشتري مداري و اخلاق بانکي، افزايش رقابت سازنده بين بانکي، تحقق زمينه هاي بانکداري يکپارچه، استفاده مؤثر از ابزارهاي سياست پولي، نظارت بر شبکه بانکي و همچنين توجه به تأمين مالي خرد در ايجاد کارآفريني، تأمين مالي ساخت و نوسازي صنايع کشور و همچنين بخش هاي کشاورزي، معادن، بازرگاني، خدمات، صادرات، راه سازي و مسکن شهري و روستايي و اعطاي تسهيلات ازدواج جوانان، پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي نسبت به دوران پيش از انقلاب داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا، از مهم ترين تحولات مثبت نظام پولي و بانکي کشور در اين دوران، هجرت از بانکداري ربوي به سوي بانکداري اسلامي بوده است.
به گواه تاريخ، بانکداري اسلامي و به طور خاص ربازدايي از عمليات بانکداري ايران، نه تنها بعد از پيروزي انقلاب اسلامي که حتي قبل از آن نيز مورد تقاضا و دغدغه جامعه ايراني بوده است. به عنوان نمونه مي توان از شکل گيري صندوق هاي قرض الحسنه در دوران پيش از انقلاب ياد کرد که تلاشي در همين راستا بوده است. اما اوج تحولات در اين زمينه به دوران پس از استقرار جمهوري اسلامي ايران و در فراز و نشيب هاي سال هاي ابتدايي انقلاب برمي گردد که ايده بانکداري بدون ربا با الهام از ديدگاه شهيد بزرگوار محمد باقر صدر، بر پايه عقود شرعي فقه شيعه، در قالب تصويب قانون عمليات بانکي بدون ربا جامه عمل پوشيد.
با تصويب اين قانون بود که اراده نظام بر اين استوار گرديد که تمام بانک ها و موسسات مالي غيربانکي ملزم به رعايت اصول شرعي در ساختارها و فعاليت هاي خود باشند.
البته بانک مرکزي به عنوان بالاترين مقام نظام پولي و بانکي، در طي اين سال ها همواره تلاش داشته است. به نحو مستمر از اقدامات و نوآوري هاي شبکه بانکي در جهت استقرار هر چه قوي تر نظام ارزشمند اقتصاد اسلامي حمايت کند.
همچنين، راه اندازي بازار بين بانکي ريالي، مديريت نقدينگي، انضباط پولي بانک ها در کوتاه مدت، سياستگذاري در راستاي اقتصاد مقاومتي، اصلاح و روزآمدسازي قوانين پولي کشور، هدايت منابع به سمت فعاليت هاي توليدي و حمايت از اشتغال، ساماندهي بازار متشکل غيرپولي، توسعه مدل پيش بيني تورم، انتشار آمارهاي اقتصادي و توليدي و ... از ديگر دستاوردهاي اين نهاد مهم اقتصادي بوده است.
سياستگذاري و تنظيم گري ارزي منعطف، اجراي طرح حساب ذخيره ارزي براي تأمين طرح هاي توليدي، سرمايه گذاري، تسهيل تأمين مالي خارجي، تشکيل بازار بين بانکي ارزي، انتشار اوراق قرضه ارزي بين المللي، ارتقاي سيستم معاملاتي بين المللي بانک، ارتقاي مديريت ذخاير ارزي، مديريت روابط کارگزاري متناسب با شرايط تحريم و ... از اهم دستاوردهاي 40 ساله با لحاظ شرايط جنگي و تحريمي مي باشد.
توسعه فناوري هاي بانکي از جمله ثمرات درخشان جمهوري اسلامي در عرصه بانکداري بوده است. سطح بالاي فناوري در ارايه خدمات متنوع و در دسترس به عموم مشتريان شبکه بانکي، رخداد بزرگي است که نمونه آن نه تنها در کشورهاي منطقه بلکه در برخي از کشورهاي همتراز ايران در سطح جهاني کمتر قابل مشاهده است.
اين در حالي است که توسعه فناوري در نظام بانکي، زمينه ساز رشد و توسعه عرصه هاي مختلف اقتصادي کشور اعم از واحدهاي صنعتي، توليدي و خدماتي شده و اين واحدها محصولات نوين خود را در بستر مستعد بانکداري الکترونيک به مخاطبان خود عرضه مي دارند.
به عبارتي امروزه بانکداري ايران توانسته است با کسب ظرفيت هاي گسترده در بانکداري الکترونيک، خدمات خود را در سراسر کشور اعم از نقاط دورافتاده و محروم، به نحو گسترده ارايه کرده و نقش پيشران را در رونق حوزه هاي مختلف کسب و کار و کارآفريني در اقتصاد کشور ايفا نمايد. به طور خاص مي توان به مواردي همچون راه اندازي سامانه هاي شتاب، ساتنا، پايا، مکنا، شاپرک، نماد، نهاب، سيما، کاشف چکاوک، صياد، بهداد، نسيم، تجميع قبوض، سپام، سپند، ايمن، سيب، ازدواج، نيما، سينپ، واريز يارانه ها، مبارزه با پولشويي و ... اشاره نمود.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۷۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجمع برای دفاع از نظام و انقلاب اسلامی شکل گرفته است

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اصفهان با بیان اینکه در سال پیش رو نسبت به اصلاح برخی امور اقدام خواهد شد، گفت: این مجمع برای دفاع از نظام و انقلاب اسلامی شکل گرفته و سعی دارد در این راستا نقش‌آفرینی کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ابوالفضل قربانی شامگاه چهارشنبه _هشتم فرودین _در نشست نوروزی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان ضمن تبریک میلاد امام حسن (ع) اظهار کرد: مجمع نیروهای انقلاب حدود ۱۴ سال پیش شکل گرفته و تا به امروز فعالیت مؤثری داشته است.

وی با بیان اینکه این مجمع برای دفاع از نظام و انقلاب اسلامی شکل گرفته است و سعی دارد در این راستا نقش‌آفرینی کند، افزود: سال گذشته به‌واسطه برگزاری انتخابات سال پر کاری برای مجمع نیروهای انقلاب بود؛ این مجمع از حدود ۴۰ تشکل و یکصد نفر عضو حقوقی تشکیل شده و در مقاطع مختلف به انجام مسئولیت‌های خود می‌پردازد.

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اصفهان با بیان اینکه در سال پیش رو نسبت به اصلاح برخی امور اقدام خواهد شد، تاکید کرد: در سال گذشته شاهد بی مهری‌هایی بودیم اما خوشبختانه درگیر هیچیک از حاشیه‌سازی‌ها نشدیم.

کد خبر 739795

دیگر خبرها

  • بحران‌های اقتصادی کشور از حد متعارف فراتر رفته | فساد و فقدان دانایی‌، ما را با شوک‌های درون‌زا نیز روبرو کرده‌ | علائم نگران‌کننده در ایران داریم
  • فرشاد مومنی: بحران‌های اقتصادی کشور از حدود متعارف فراتر رفته است
  • ۱۲ فروردین تکمیل کننده نهضت و انقلاب امام‌ خمینی راحل می باشد
  • دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی نیست!
  • هوشیار باشیم توطئه انشقاق بین مردم و نظام عملیاتی نشود
  • مجمع برای دفاع از نظام و انقلاب اسلامی شکل گرفته است
  • بانکی پور: فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • واردکنندگان خودرو، برنامه واردات را اعلام کنند
  • مکاتبه معاون وزیر صمت با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • مکاتبه ضیغمی با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید