Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ششمين همايش ملي پيشرفت و توسعه علمي کشور با موضوع رسالت انجمن‌هاي علمي در تبيين مسائل راهبردي کشور، با حضور دکتر جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور و دکتر غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در تاريخ 30 بهمن 1397 و در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، در اين همايش در خصوص رسالت انجمن‌هاي علمي در تدوين راهبردهاي کشور و موضوعات علمي مرتبط با فعاليت انجمن‌هاي مختلف بحث و گفتگو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنين ضمن قرائت تفاهم‌نامه في‌مابين شوراي انجمن‌هاي علمي ايران و کميسيون انجمن‌هاي علمي، از انجمن‌هاي علمي برتر تقدير بعمل آمد.
معاون اول رييس‌جمهور: مهم‌ترين وجه توسعه ملي، توسعه علمي است
اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور در اختتاميه ششمين همايش ملي پيشرفت و توسعه علمي کشور ضمن بيان اين مطلب که ارتقاي سطح استقلال و اقتدار ملي کشور در مواجهه با مسائل جهاني و منطقه‌اي يکي از مسائل اصلي کشور است گفت: اجلاس ورشو در حالي برگزار مي‌شود که عده‌اي با کمک اسراييل، آمريکا و سعودي مي‌خواهند ديگران را از ايران بترسانند، دوره‌اي اين کار را کردند شکست خوردند و اين بار هم به فضل الهي مفتضح شدند. اما ما بايد بدانيم که چگونه با اين مسائل مقابله مقتدارانه داشته‌باشيم.
وي با اشاره به وقوع برخي جنگ‌ها در منطقه مانند عراق و افغانستان توسط امريکا و به دنبال آن ايجاد گروه‌هاي تروريستي ادامه داد: در نتيجه همه اتفاقات، برگ برنده با ايران بود. آمريکا به بهانه القاعده و طالبان به افغانستان حمله کرد، ولي در آخر دوستداران انقلاب‌اسلامي در صحنه ماندند و در سوريه هم چنين شد.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: اين موقعيت ايران حسادت مجموعه‌اي را برانگيخته که مي‌خواهند اقتدار منطقه‌اي ايران را از بين ببرند. جرياني راه افتاده که مي‌خواهد اقتدار ايران را در منطقه به چالش بکشاند.
وي ادامه داد: همزماني اين نشست با آغاز پنجمين دهه عمر انقلاب‌اسلامي و گام دوم اعلام‌شده از سوي رهبر انقلاب براي اينکه در دهه جديد چه مسائل راهبردي بايد در دستور کار باشد، را به فال نيک مي‌گيريم. وي بار اصلي اين کار را بر دوش مراکز علمي کشور دانست و ادامه داد: اين مراکز علمي نقش مهمي دارند و اميدوارم به نحو مطلوبي کمک کنند تا در دهه پيش رو وضعيت بهتري داشته‌باشيم.
جهانگيري در ادامه تصريح کرد: قاعدتا در هر کشوري و به‌طور مشخص در کشور ما وقتي به درک مشترکي از مسائل بنيادين در سطوح تصميم‌گيري و تصميم‌سازي و به راهکار مشترک و به اجماع دست‌يابيم، قدرت حل و به نتيجه رساندن آن بيشتر مي‌شود تا اينکه هم در مساله و هم در راهکارها اختلاف‌نظر وجود داشته‌باشد.
معاون اول رييس جمهوري افزود: بصورت طبيعي در شرايطي که محدوديت‌ها زياد و موانع جدي‌تر مي‌شود، سردرگمي و يأس هم بيشتر مي‌شود، در چنين شرايطي اگر جامعه به درجه‌اي از عقلانيت رسيده و به سمت حل مساله رود، خيلي بهتر مي‌تواند آن را حل کند. وي با اشاره به تهديد تحريم امريکا عليه پاکستان در دوره ترامپ افزود: با وجود همه اختلاف‌نظرها در پاکستان، انديشمندان و صاحبنظران اين کشور از هر عقيده و دسته‌اي تصميم گرفتند يک دست شوند تا از تحريم امريکا دور بمانند.
جهانگيري خاطرنشان کرد: در زمان حاضر افزايش ظرفيت ملي کشور براي توسعه لازم است. ظرفيت ملي بايد به کار گرفته شود تا نيازهاي اصلي و ضروري جامعه رصد شود چون در مقطعي هستيم که انديشمندان، صاحبنظران و گروه‌هاي مرجع بايد بر نيازهاي اصلي کشور تمرکز داشته باشند. وي اعتماد همگاني، اميد به آينده و سرمايه اجتماعي را از نيازهاي جامعه برشمرد و تصريح کرد: در مقطع فعلي مهم‌ترين راهکار براي برون‌رفت از مشکلات فعلي جامعه سرمايه اجتماعي است و تقريبا نقطه کانوني آن همين محافل علمي است. نخبگان کشور مي‌توانند نقش اصلي در ترميم سرمايه‌هاي اجتماعي ايفا کنند.
معاون اول رييس جمهوري، ارتقاي سطح تفاهم و گفت وگوي سياسي ملي را دومين نياز کشورعنوان و تصريح کرد: جامعه‌اي که از بيرون مورد دشمني قرار مي‌گيرد، مسائل داخلي را عمده نمي‌بيند و به دنبال راهکارها براي رفع اختلافات با گفت وگو است و نمي‌گذارد اختلافات قديمي ادامه يابد، تا جامعه به سمت وحدت برود.
جهانگيري آخرين مسئله و چالش‌هاي جدي را مسائل اقتصادي دانست و تأکيد کرد: بايد بر اين مسئله غلبه کنيم. بخشي از اين چالش‌ها در گام دوم رهبر انقلاب آمده‌‌است.
وي با اشاره به خصوصي‌سازي در کشور ادامه داد: اگر خصوصي‌سازي انجام مي‌شود، مي‌گويند فساد شده و اگر انجام نشود مي‌گويند دولت همه امور را در دست گرفته‌است. اين ساختار دولتي بايد کوچک شود يا اتکاء به نفت، يکي از ساختارهاي اصلي مشکل‌زا بايد از بين برود. چون امروز امريکايي‌ها مي‌خواهند از طريق همين مسئله‌ي نفت فشار سختي بر ما وارد کنند و مي‌دانند اقتصاد ما متکي به نفت است.
وي گفت: بخش خصوصي ما آنقدر توانمند نيست که بار اصلي اقتصاد را بر دوش بکشد اين بخش بايد توانمند سازي شود و بودجه دولت هم نامتوازن است به‌طوري که هزينه‌هاي آن بسيار زياد و درآمدهايش محدود است. به گفته وي، نظام بانکي، صندوق هاي بازنشستگي، محيط زيست، بحث آب که امروز به مسئله جدي کشور تبديل شده از ديگر چالش‌ها و مسائل جامعه است.
جهانگيري با بيان اينکه مهم‌ترين وجه توسعه ملي، توسعه علمي است، گفت: توسعه علمي درحقيقت پيش نياز توسعه ملي است. بار اصلي توسعه علمي کشور بر دوش مراکز علمي است؛ اما نهادهاي واسطي مانند انجمن‌هاي علمي هم هستند که مي‌توانند بار عمده‌اي از توسعه علم و فناوري کشور را به دوش بگيرد. مهم اين است که همه بپذيريم اينها ظرفيت‌هاي کشور هستند و ظرفيت فقط نفت و گاز، منابع طبيعي نيست. معاون اول رييس جمهوري ادامه داد: ظرفيتي که تعيين‌کننده است، نيروي انساني است که امروز در مراکز علمي تحقيقاتي فعاليت مي کنند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري: نظرخواهي از انجمن‌هاي علمي از برنامه‌ هاي اصلي وزارت علوم است
در اين همايش وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: مجموعه‌هاي علمي از افتخارات آموزش عالي کشور هستند و استادان با وقتي که در انجمن‌هاي علمي صرف مي‌کنند، ذخاير و گنجينه‌هايي هستند که هدايت نسل جوان را بر عهده دارد. وي با بيان اينکه رئيس جمهوري و همه اعضاي هيأت‌دولت هميشه مشوق استفاده از نظرات و توانايي‌هاي اساتيد دانشگاهي به ويژه اعضاي انجمن‌هاي علمي بوده‌اند، ادامه داد: اين رويکرد مثبت استفاده از توان دانشگاهيان در گذشته نيز مدنظر بوده، ولي در چند سال اخير توسعه بيشتري يافته است.
وي همچنين با تأکيد بر ارتباط مستمر وزارت علوم با انجمن‌هاي علمي گفت: اين ارتباط از قبل هم وجود داشته ولي در سال گذشته گسترش بيشتري يافته و در اين راستا بيش از 70کارگروه تخصصي برنامه‌ريزي شده تا بتوانيم از توان اين انجمن‌ها در ارزيابي و برنامه‌ريزي‌هاي آموزش عالي کشور استفاده کنيم. وي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري در خصوص اجراي الگوي نظام اسلامي پيشرفت افزود: اجراي اين الگو بدون توجه به بخش علمي و نگاه کارشناسانه به اين بخش و استفاده از توانايي‌هاي اساتيد دانشگاهي و انجمن‌هاي علمي ميسر نمي‌شود.
وزير علوم با اشاره به چهل سالگي انقلاب‌اسلامي و توصيه‌هاي مکرر مقام معظم رهبري در خصوص توجه بيشتر به مقوله علم و فناوري و توسعه علمي تصريح کرد: تقاضاي ما اين است که انجمن‌هاي علمي با نگاهي آينده‌نگر در جهت توسعه علمي کشور به کمک وزارت علوم بيايند و در اين راستا ما هم انشالله بتوانيم خدمات لازم را در جهت بهره‌گيري بيشتر از توان انجمن‌هاي علمي و رفع کاستي‌هاي آنها انجام دهيم.
غلامي با بيان اينکه برنامه‌هايي براي استفاده از نظرات و ظرفيت‌هاي انجمن‌هاي علمي تدوين شده‌است تصريح کرد: وزارت علوم يکي از موضوعات اصلي فعاليت‌هايش را به موضوع نظرخواهي از دانشگاهيان و انجمن‌هاي علمي معطوف کرده‌است.
رئيس شوراي انجمن‌هاي علمي: انجمن‌هاي علمي مي‌توانند در اتخاذ تصميمات کلان، نقش اساسي ايفا کنند
دکتر مجيد قاسمي رئيس شوراي انجمن‌هاي علمي با اشاره به هدف برگزاري همايش پيشرفت و توسعه علمي کشور گفت: در اين همايش به رسالت انجمن‌هاي علمي در تدوين راهبردهاي کشور پرداخته شد و بحث اصلي آن بود که ذخيره مهم و گرانبهايي که حاصل زحمات چندين ساله علما و دانشمندان و انديشمندان رشته‌هاي مختلف کشور است، چگونه مي‌تواند در سياست‌گذاري‌ها مؤثر باشد و خواسته‌هاي مردم را به‌صورت علمي و عملي به گوش بزرگان سياست‌گذار در سطح دولت و حاکميت برساند.
وي افزود: بحث اين است که آيا آنچه در سطح اجرايي عمل مي‌شود، منطبق با علم هست يا خير و اگر بخواهيم اين موضوع را محک بزنيم، چه کساني بهتر از اعضاي فرهيخته انجمن‌هاي علمي هستند که بتوانند خطرات و انحرافات مسير را به مسئولين کشور انتقال دهند؟ رئيس شوراي انجمن‌هاي علمي تأکيد کرد: پيام همايش اين است که انجمن‌هاي علمي اعتقاد دارند و مدعي‌اند که مي‌توانند به اصلاح فرآيندها، اجراييات و تصميمات مهم در سطح سياست‌هاي کلان و راهبردها کمک کرده و در اين موارد نقش مؤثر خود را ايفا کنند.
رييس دانشگاه خاتم در ادامه افزود: بر اين اساس هدف ما از برگزاري همايش فوق، باز کردن سرفصل‌ها و ارائه پيام محکمي به سياست‌گذاران است، مبني بر آن که علم ناب و خالص انجمن‌هاي علمي در به‌کارگيري در سياست‌گذاري‌هاي کشور مغفول مانده و انجمن‌ها وظيفه خود مي‌دانند علم خالص، ناب و اصيل خود را عرضه کنند. در حقيقت اين همايش پيام دردمندانه عالمان، متفکران و انديشمندان است که خود را موظف مي‌دانند علم خالص و ناب خود را عرضه کنند.
وي ادامه داد: 270هزار نفر عضو انجمن‌هاي علمي هستند و چهار هزار نفر در رأس انجمن‌ها و هيأت‌مديره آنها حضور دارند و همچنين 374انجمن علمي زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري فعاليت مي‌کنند.
قاسمي با اشاره به اينکه کميسيون انجمن‌هاي علمي مسئول ارتباط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با انجمن‌هاي علمي است و زير نظر معاونت پژوهشي وزارت علوم اداره مي‌شود، يادآور شد: تاکنون بيش از 770همايش ملي از سوي اين انجمن‌ها برگزار شده که جنبه علمي داشته‌است. اين در حالي است که انجمن‌ها مجبور بودند بابت برگزاري اين همايش‌ها ماليات بر ارزش افزوده پرداخت کنند در حالي که آموزش از ماليات معاف است و هيچ‌يک از اعضا بابت کاري که انجام دادند يک ريال هم دريافت نکرده بودند.
رئيس شوراي انجمن‌هاي علمي همچنين از برگزاري 250همايش بين‌المللي از سوي انجمن‌هاي علمي خبر داد و افزود: اين انجمن‌ها 88نشريه در سطح بين‌المللي و 320نشريه در سطح ملي منتشر کردند و 1500کارگاه آموزشي نيز برگزار کردند.
گفتني است در اين همايش سخنراني‌هاي کاربردي و 5 نشست تخصصي در خصوص موضوعات مختلف سياسي و حقوقي، فرهنگي و اجتماعي، مديريتي، کشاورزي و محيط‌زيست و اقتصادي برگزار شد. برخي از سرفصل‌هاي مطرح‌شده در اين پنل‌ها عبارتند از: حکمراني خوب، ثبات سياسي و فقدان خشونت، حکمراني خوب و کيفيت مقررات، وضعيت سرمايه اجتماعي در ايران، راهبردهايي براي کاهش نابرابري و مقابله با فرسايش سرمايه‌اجتماعي، نقش انجمن‌هاي علمي ايران در رفع چالش‌ها و مسائل مديريت کشور، امنيت غذايي، کفايت، سلامتي و دسترسي، بحران آب و تغيير اقليم، نقش انجمن‌هاي علمي در تبيين سياست‌گذاري، اجراي سياست‌ها و نظارت بر آن، برنامه پيشنهادي اصلاح نظام بانکي، آسيب‌شناسي بي‌ثباتي در اقتصاد که در نتيجه رکود تورمي مزمن پايدار ايجاد شده‌است و بررسي علل آن، و ....
اسامي انجمن هاي برتر
بيانيه پاياني ششمين همايش پيشرفت و توسعه علمي کشور









































-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۷۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد

آئین بزرگداشت استاد "مصطفی کمال پورتراب" پژوهشگر، مولف و استاد فرهیخته موسیقی در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن مفاخر فرهنگی برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، آیین بزرگداشت استاد «مصطفی کمال پورتراب» پژوهشگر، مولف و استاد فرهیخته موسیقی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با حضور پرشمار استادان، پژوهشگران، مدیران فرهنگی و هنری و علاقه مندان به موسیقی در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن  برگزار شد.

در ابتدای این آیین پس اجرای زنده قطعاتی از آثار موسیقایی استاد کمال پورتراب از سوی دوتن از نوازندگان جوان کشور، محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخن پرداخت و گفت: هنوز هم شخصیت و سلوک استاد پورتراب برای عموم مردم و دانشجویان موسیقی کشور ناشناخته است، حال آنکه این استاد فقید حائز ویژه گی هایی منحصر به فرد بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آثار موسیقایی مرحوم پورتراب همواره در هنرستان های موسیقی مورد توجه و مرجع هنری آن هاست همچنین در واحدهای علمی و کاربردی و دانشگاه های ایران از گذشته تا کنون آثار این استاد گرانقدر از جمله کتاب وزین «تئوری موسیقی» محل رجوع استادان و دانشجویان موسیقی بوده و هست.

شالویی در پایان گفت: شوربختانه استاد پورتراب در میان ما نیست، اما نام و یاد او همچنان زنده است و ما نیز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تلاش می کنیم بار دیگر اندیشه و آثار هنری ایشان را بازخوانی نموده و میراث گرانقدر فرهنگی و هنری وی را به نسل جوان و جدید کشور منتقل نماییم.

قاسم افشار: آن زمان قیمت بلیت کنسرت 5 هزار تومان بود / ما جاده صاف کن موسیقی پاپ بودیم + فیلم

«پورتراب» با کسی تعارف نداشت
در ادامه این آیین شاهین فرهنگ استاد موسیقی و آهنگساز نامدار کشور به ایراد سخن پرداخت. او گفت: مرحوم پورتراب هم آهنگساز بود و هم نوازنده و استاد دانشگاه. او موسیقی دانی سرزنده و کوشا بود که اکثر نوازندگان و موسیقی دانان از مجلس درس او بهره مند شده بودند.

او اضافه کرد: «پورتراب» صریح الهجه بود و بمانند «پیرِ دیر» همگان را راهبری می کرد. او با هیچ کس تعارف نداشت و همواره در عرصه فرهنگ و هنر دیدگاه ها و نظرات خود را با صراحت بیان می‌کرد.

فرهت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در عرصه موسیقایی باید وقت گذاشت و تلاش و کوشش کرد. هیچ کس در جهان موسیقی بدون جد و جهد به جایی نمی رسد.
«پورتراب» نیز تلاش فراوان می کرد و پشتکار چشمگیری داشت تا به مقام استادی رسید و به بهترین شکل ممکن دانش موسیقایی خود را به شاگردانش منتقل کرد.

استاد «پورتراب» عاشق موسیقی بود
سومین سخنران این نشست داوود گنجه ای عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران بود. او اظهار کرد: اگر کسی عاشق باشد می تواند در مسیر زندگی خود به تکامل برسد. پورتراب نیز عاشق موسیقی بود و از رهگذر این سلوک به جایگاهی رفیع در سپهر موسیقایی ایران دست یافت و خوشبختانه شاگردان فراوانی را هم رشد و پرورش داد.

او تأکید کرد: مرحوم استادپورتراب، مردی دانشمند، بخشنده و با اخلاق بود که به معنای واقعی کلمه متخلق به اخلاق کریمه شده بود.

گفت‌وگو با حمید غلامعلی خواننده قدیمی موسیقی پاپ

تعهد و مسئولیت پذیری استاد پورتراب
در بخش دیگری از این رویداد، محمد میرزمانی آهنگساز و استاد موسیقی با ذکر خاطراتی از استاد پوتراب گفت: پورتراب به غایت متعهد و مسئولیت پذیر بود. از اینرو اگر مسئله ای در ذهنش شکل می گرفت، تا راه حلی برای آن پیدا نمی کرد از پای نمی نشست.

او تصریح کرد:پورتراب به معنی واقعی کلمه، عاشق موسیقی بود و در بسط و گسترش هنر موسیقی در ایران، نقشی مهم و تأثیرگذار داشت.

پورتراب؛ شخصیتی خستگی ناپذیر
در پایان، حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران طی سخنان کوتاهی گفت: استاد پورتراب در بسیاری از جنبه ها کم نظیر بود و اما متاسفانه در ایام بعداز انقلاب کمتر نزد نسل های جوان و جدید شناخته شد.

اوافزود: پس از انقلاب، استاد با حضور در خانه موسیقی ایران  و برخی شوراهای تخصصی، جانی دوباره گرفت و مجدانه و با  مسئولیت پذیری فراوان، به عرصه موسیقایی کشور خدمات شایان تقدیری ارائه کرد.

مدیر عامل خانه موسیقی ایران تأکید کرد: پورتراب شخصیتی خستگی ناپذیر داشت و هیچوقت دست از تلاش و کوشش هنری و فرهنگی نکشید و در تمام طول عمر پربرکت خویش از سرامدان عرصه علم، فرهنگ و هنر ایران بود.

نوربخش پس از پایان سخنرانی خود به یاد استاد پورتراب، آوازخوانی کرد و در پایان این آیین بزرگداشت نیز پس از رونمایی از کتاب زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی استاد مصطفی کمال پورتراب، لوح تقدیر و سپاس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور رئیس انجمن و استادان حاضر در نشست به حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران و نماینده خانواده استاد پورتراب اهدا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
  • همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران
  • سومین همایش «روایت پیشرفت» در خرم‌آباد برگزار شد
  • بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان برگزار می‌شود
  • مراغه میزبان نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران
  • برگزاری آزمون المپیاد‌های علمی کشور در خراسان رضوی
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • برگزاری سومین همایش روایت پیشرفت در لرستان
  • نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست به میزبانی شهرکرد برگزار شد