Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-23@09:22:57 GMT

روحانیان باید به سیاست ورود پیدا کنند

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۷۸۴۰

روحانیان باید به سیاست ورود پیدا کنند

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، حجت‌الاسلام‌ سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی‌ صبح امروز در همایش علمداران عاشورایی، نکوداشت رزمندگان روحانی استان آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه ۴۰۰ روحانی رزمنده استان در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشتند، اظهار کرد: وجب‌به‌وجب منطقه آذربایجان غربی آغشته به خون شهداست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه روحانیان همواره در کنار مردم در جبهه‌ها حاضر بوده‌اند، افزود: اگر نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی داشته باشیم، می‌دانیم که علما همواره مسئولیت راهنمایی و هدایت جامعه را برعهده داشته‌اند و در حوادث مختلف و جریانات و بحران‌های بسیاری، به‌ویژه مبارزات مردم ایران علیه طاغوت، پیشاپیش مردم حرکت کرده و به قیام برخاسته‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم ادامه داد: تشکیل حکومت اسلامی نیز افق‌های تازه‌ای را برای ملت ایجاد کرد و علما و روحانیان مسئولیت سنگین‌تری را عهده‌دار شدند تا از ارزش‌های والای امام راحل دفاع کنند.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران از آغاز تحت عنوان یک نظام روحانی شناخته شده و هیچگاه امکان تفکیک نظام از روحانیت وجود ندارد و نهاد مقدس روحانیت از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی نقش بی‌بدیلی ایفا کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی بیان کرد: مدیریت عمومی جامعه، یکی از ممتازترین نقش‌ها برای روحانیت بود که در طول این چهل سال ایفا شده است و ترویج ارزش‌های اخلاقی و دینی از دیگر وظایف روحانیت بوده و در دوران دفاع مقدس به نحو بارزی این نقش خود را نشان داده و تقویت شده و کاملاً برای مردم نیز روشن است.

وی با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر که رویکرد دشمنان در مقابله با نظام اسلامی نرم‌افزارانه و فرهنگی بوده است، یادآور شد: نقش روحانیت در دفاع از حریم اخلاق و باورهای دینی مردم نیز بسیار قابل‌توجه بوده است و امروز روحانیت در مقابل هجمه عظیم فرهنگی دشمن محکم ایستاده و در حال مقابله هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم گفت: نقش روحانیان در جهاد و شهادت و ترغیب دیگران برای جهاد و مبارزه در راه خدا و مبارزه با دشمنان اسلام محدود نشده است، بلکه نه تنها وظیفه دعوت به جهاد و مبارزه با دشمنان را داشته‌اند، بلکه خود نیز پیشگام بوده و ۳۴۱۷ نفر از روحانیان در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشته‌اند.

وی تأکید کرد: روحانیت نمی‌تواند خود را از مسائل سیاسی دور کند و نباید وابسته به جناح‌ها باشد، بلکه باید با مفاهیم انقلاب آشنا بوده و تجزیه و تحلیل کنند و باید آگاه‌ترین قشر نسبت به مسائل سیاسی باشند و روحانیون نقش بی‌بدیلی در مبارزه با خرافات و شبهه‌پراکنی‌ها دارند.

انتهای پیام

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۷۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب و چالش خلاقیت در حکمرانی

واقعیت این است که نظام حکمرانی ما هنوز به اندازه رشد مردم غنا نیافته است. نظام حکمرانی ما هنوز تصور می‌کند مردم یعنی صندوق رأی و خلاص.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان؛ مدیرمسئول روزنامه همشهری طی یادداشتی نوشت:

ماجرای حکمرانی در این روزگار با گذشته یک تفاوت اساسی کرده است. مهم‌ترین رکن متفاوت آن حکمرانی در فضای شیشه‌ای است؛ جایی در معرض چشم مردم. اساسا در نزدیک‌ترین حالت ممکن به متن مردم هستیم.

همه تصمیمات مسئولان در مقابل چشم مردم قرار دارد و نتیجه اقدامات آنها توسط مخاطب دیده و ارزیابی می‌شود. اجمالا اگر این حکمرانی شیشه‌ای منجر به مردم‌سالاری و رشد آگاهی مردم شود، باید بدان بالید، و اما اگر ثمره‌اش پوپولیسم باشد باید نگران بود. پدیده‌هایی شبیه پروژه‌بگیری در فضای مجازی ثمره همین آسیب است. بماند. در این رابطه باید بیشتر نوشت. اما غرض این متن توجه‌دادن به مسئله دیگری ازجمله قصه دامنه‌دار حجاب است.

هر میزان که حاکمیت مردمی‌تر شود، باید به هنر نزدیک‌تر شود. مخلص کلام همین یک جمله است. هر میزان مردم سهم‌شان در حاکمیت فربه‌تر شود، چالش هنر و به‌طور اخص خلاقیت بیشتر خود را نشان می‌دهد.

واقعیت این است که نظام حکمرانی ما هنوز به اندازه رشد مردم غنا نیافته است. نظام حکمرانی ما هنوز تصور می‌کند مردم یعنی صندوق رأی و خلاص. فضای مجازی با همه آسیب‌هایش باعث شده است مردم به شکل ناخواسته قدر و منزلت پیدا کنند. جبر روزگار کم‌کاری ما را جبران و به تحقق مردم‌سالاری به‌مثابه آرمان انقلاب اسلامی کمک کرده است. اینجاست که باید قدر دانست، اما باید متناسب با این تحول خودمان را مهیا ‌سازیم. یکی از مهم‌ترین مقدمات نیز همین ساحت هنر در سیاست است.

هر میزان تصمیم حاکمیتی مردمی‌تر شود، باید هنری‌تر جلوه کند. هر میزان به متن حقیقی مردم نزدیک‌تر شویم، باید هنرمندانه‌تر رفتار کنیم؛ چون ساحت وجودی انسان ساحتی هنری است. هنر زبان فطرت است. گرایش فطرت، جمال‌پرستی است. به همین دلیل است که شهید مطهری هنر را زیبایی‌آفرینی می‌نامد و آیت‌الله جوادی‌آملی هنر را در اعلی‌درجه‌اش حرکت به سمت جمال وجودی می‌دانند. با این مقدمه مختصر وقتی قرار است حکمرانی مردمی شود و به زبان فطرت اجتماعی باشد و مردم را همراه سازد، باید هنرمندانه باشد و خلاقیت ابزار گفت‌وگو با مردم است.

اینکه در مواردی گویی بین حاکمیت و مردم یک زبان بیگانه حاکم است، به همین دلیل است؛ چون سهمی برای خلاقیت در سیاست‌ورزی‌مان قائل نیستیم. اساسا زبان هنر و خلاقیت را بلد نیستیم. هر تصمیمی که بدون خلاقیت باشد محکوم به شکست است. خلاقیت تبدیل یک ایده کارشناسی در سطح حاکمیت به ادراک اجتماعی است؛ یعنی به‌قاعده سیاست هنرمندانه. تصمیمات در بالاترین سطح کارشناسی اگر ابعاد هنری نداشته باشد، نمی‌تواند به زبان مردم ترجمه شود و لذا همراهی مردم را نخواهد داشت. با این توضیح ماجرای حجاب را نگاه کنید. مردم ما واقعا دیندارند؛ اما ما چقدر توانسته‌ایم با خلق زیبایی و زبان فطری مردم از دین بگوییم؟ چقدر با زبان هنر از حجاب گفته‌ایم؟ فقط هم وجه تبلیغی و فرهنگی حجاب نیست که هنر لازم دارد؛ حتی قهریه ما نیز برای اقدام سلبی باید به رنگ هنر و خلاقیت شود؛ وگرنه بهترین تصمیمات شکست می‌خورد. اینجاست که در اجرای مقدس‌ترین سیاست‌ها دچار لکنت می‌شویم.

چه باید کرد؟ واقعیت این است که هنوز مسئولان ما فکر می‌کنند رسانه یعنی همان روابط‌عمومی سنتی گذشته. سال‌ها گفته می‌شد تصمیمات حاکمیتی باید همراه با پیوست رسانه‌ای باشد؛ اما واقعیت این است که هنوز به این مرحله نرسیده، باید از آن عبور کنیم. در دوره‌ای قرار داریم که این‌بار سیاست‌ها و تصمیمات حاکمیتی باید پیوست هنر و رسانه شود؛ چون ابتدا جان مخاطب هدف است و بعد محیط و کالبد او. برای ساخت ذهن و قلب و ادراک اوست که توسعه و پیشرفت را در واقعیت رقم می‌زنیم. اساسا انقلاب اسلامی یعنی همین. باید بیشتر گفت.

دیگر خبرها

  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • روایت متخصص مصری از اوضاع فاجعه بار غزه
  • تبیین سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار بر بازآفرینی شهری
  • حجاب و چالش خلاقیت در حکمرانی
  • حفظ جایگاه طلاب از وظایف دادگاه ویژه روحانیت است
  • حامی اقتصاد اسلامی
  • دولت برای رهایی از بحران اقتصادی از الگوی مشارکتی و واگذاری وظایف به شوراها استفاده کند
  • مجلس به موضوع قطعی برق چاه‌های کشاورزی ورود کند
  • وضعیت قیمت شیرخشک بعد از تغییر سیاست های ارزی
  • برای ورود مردم به اقتصاد راه پیدا کنید