Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ندا محمدی کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، با بیان تفاوت جراتمندی و پرخاشگری گفت: رفتار غیر جراتمندانه، برای جلب رضایت همیشگی دیگران، یا تسلیم شدن در برابر خواسته‌های دیگران است، در صورتی که رفتار جراتمندانه با همدلی، تصدیق و طرح مسأله همراه است و نشان می‌دهد فرد موقعیت نفر مقابل را فهمیده و درک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همیشه گفته شده اگر کسی کار یا صحبتی بر خلاف رای ما انجام داد، سکوت کنیم و نباید خواسته‌های خود را مهم‌تر از خواسته‌های دیگران بدانیم که این موجب ایجاد رفتار‌های غیر جراتمندانه در فرد می‌شود.

محمدی با بیان اینکه فقدان مهارت جراتمندانه، احساساتی همچون افسردگی، رنجش، ناامیدی، خشم، خشونت، نگرانی و روابط ضعیف در همه عرصه‌ها را به همراه دارد، اضافه کرد: افسردگی نتیجه خشم درونی، ناامیدی و احساس نبود کنترل بر زندگی خود و خشم نسبت به دیگران است، در حالی که خشم و خشونت به دلیل ابراز نکردن عصبانیت به شکل صحیح بروز می‌کند.

این کارشناس سلامت روان، نبود رفتار جراتمندانه در فرد را موجب ایجاد روابط ضعیف در همه عرصه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: نبود رفتار جراتمندانه موجب می‌شود در یک رابطه دو طرفه، خواسته‌ها و احتیاجات افراد به درستی منتقل نشود.

محمدی پیامد‌های رفتار جراتمندانه را در اکثر موارد مثبت ارزیابی کرد و گفت: همدلی یا تصدیق، یعنی بیان مطالبی که نشان دهد ما موقعیت نفر مقابل را فهمیده و درک می‌کنیم و قصد جنجال و درگیری نداریم و طرف مقابل را خلع سلاح می‌کنیم.

او استفاده از زبان بدن را یکی از راه‌های جراتمند شدن نام برد و ادامه داد: تمرکز خود را روی مشکل بگذاریم و از مقصر دانستن و سرزنش کردن طرف مقابل خودداری کنیم؛ قضاوت نکنیم و افکار، احساسات و عقاید خود را نشان دهیم و درخواست‌های خود را واضح و مستقیم بیان کنیم.

این کارشناس سلامت روان توصیه کرد: خود را به جای افرد جراتمند تصور کنیم، هنگامی که در موقعیت‌های آسان و بی خطر جرأتمندی را یاد گرفتیم، می‌توانیم آن را در همه حال حتی در موقعیت‌های دشوار نیز به کار بگیریم.

محمدی تبدیل جراتمندی به یک عادت را موجب رفع نیاز به این تکنیک‌ها دانست و یادآور شد: احساس احترام به خود، مانند جرقه‌ای آرام آرام از یک نور کم سو به یک شعله تبدیل می‌شود، بدین معنا که وقتی شما به خود احترام بگذارید، بقیه نیز آن را درک کرده و آن‌ها هم به شما احترام خواهند گذاشت که این هدف نهایی ارتباطات جرأتمندانه است.
انتهای پیام/م

تقویت مهارت جراتمندی در زندگی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۹۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین پارک کارآفرینی با رویکرد مردم‌محوری در قم راه‌اندازی می‌شود

احمدرضا فاضلی ، با تاکید بر اهمیت ایجاد بستر‌های لازم جهت کشف و پرورش استعداد افراد در رشته‌های فنی،گفت: در این پارک که توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم فعالیت خود را شروع خواهد کرد، رشته‌های پرتقاضا مبتنی بر نیاز‌های روز و آینده استان و کشور به مردم آموزش داده می‌شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم  با تاکید بر اینکه از پایه‌های اصلی توسعه جوامع بشری رشد اقتصادی است و آن نیز در گرو رونق تولید محقق می‌شود، گفت: مهارت آموزی و کارآفرینی با رویکرد مردم محوری می‌تواند یکی از شاخص‌های مشارکت آنان در اقتصاد باشد.

به گفته فاضلی، ازآنجایی‌که به‌منظور پرورش نسلی کارآمد و پویا باید مسیر‌های افزایش مهارت دانش‌آموزان و دانشجویان را گسترش داد، بنابراین رشد و توسعه اقتصادی و افزایش سطح تولید به ایجاد و توسعه اشتغال وابسته است که در این میان توجه ویژه به آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم ادامه داد: از سوی دیگر مهارت‌آموزی نقش مهمی در رونق تولید، اشتغال و کارآفرینی دارد و در دستیابی به توسعه پایدار اثرگذار است که دراین راستا باید فرهنگ مهارت‌آموزی در بین اقشار مختلف جامعه ترویج شود.

فاضلی افزود: امروزه مهارت‌آموزی از دغدغه‌های اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه مهارتی کشور است و باید بدانیم دانش‌محوری به‌تن‌هایی قادر به رونق تولید نیست و رویکرد مهارت‌محوری و مهارت‌آموزی برای کلیه اقشار به‌ویژه جوانان است که زمینه اشتغال و تولید را رونق می‌بخشد.

او ادامه داد: آنچه مسلم است جهش تولید نیازمند جهشی شگرف در به‌کارگیری استعداد‌ها و توانمندسازی مهارتی مردم و به‌ویژه جوانان خلاق و پرانگیزه در تمامی بخش‌های اقتصادی و مدیریتی کشور است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم  یادآور شد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان قم نیز با رسالت تربیت نیروی متخصص متعهد در صدد تدوین برنامه‌های حضور حداکثری مشارکت مردم و به‌خصوص جوانان دانشگاهی در عرصه صنعت است و ما همچون سال گذشته ضمن تقویت برنامه‌های آموزشی کارگاهی هم در توانمندسازی مهارتی نقش ایفا کرده و هم به هدایت جوانان جهت ورود به بازار کار و صنعت و ایجاد فرصت‌های کارآفرینی اهتمام خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم  عنوان کرد: سه هزار و ۱۰۰ دانشجو در ۲ آموزشکده دخترانه و پسرانه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان قم در ۱۹ رشته مهارتی مشغول تحصیل هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • گرامیداشت ثبت ملی سیاه دوزی و مهارت ساخت لعبتک، درمنطقه سیستان
  • مهارت‌های پرتقاضا در بازار کار آینده
  • اولین پارک کارآفرینی با رویکرد مردم‌محوری در قم راه‌اندازی می‌شود
  • گل ها، مهارت‌ها و حرکات تکنیکی اندریک، پدیده 17 ساله برزیلی و بازیکن فصل آینده رئال مادرید / فیلم
  • در رفتار فردی و اجتماعی باید خود را به اهل بیت(ع) نزدیک کنیم
  • ۹۵۰ مورد سرکشی و بازدید نظارتی از آثار تاریخی و فرهنگی مینودشت
  • مرد ۶۸ ساله در عرض یک دقیقه ۱۴۸ روپایی زد! (فیلم)
  • اضطراب اجتماعی، اضطراب جمعیت و راه‌های مقابله با آن
  • ۴۹ هزار نفر پارسال مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فراگرفتند
  • موسوی لاری: ممکن است دولت و مجلس در مقابل همدیگر قرار گیرند/ تفرقه‌افکنان تغییر مشی دهند تا فضای وحدت ملی فراهم باشد/ شورای نگهبان بپذیرد که یکی از ‎عوامل شکستن وحدت ملی نوع رفتار این شورا است