Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-24@12:06:23 GMT

پاسخ عسگراولادی به بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۹۸۵۷

بانک مرکزی در واکنش به اظهارات یکی از صادرکنندگان با سابقه و مشهور کشور، جوابیه‌ای خطاب به ایشان منتشر کرد. با نگاهی به متن این جوابیه، مشخص شد منظور از شخص مورد نظر، اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین بوده است. عسگراولادی که از تجار معروف و شناخته کشور است نسبت به این مطلب بانک مرکزی واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : اسدالله عسگراولادی اظهار کرد: بنده شصت سال است که فقط با یک شرکت صادرات انجام می‌دهم و در تمام این مدت مشغول صادرات خشکبار بوده‌ام. وی در پاسخ به اینکه چرا بانک مرکزی گفته شما دو شرکت دارید و تا پایان آبان امسال بیش از ۱۶ میلیون یورو نیز صادرات داشته‌اید که هنوز وارد چرخه اقتصادی نشده است، اظهار کرد: بنده سه ماه است که صادرات را تعطیل کرده‌ام و از طرفی تنها با یک شرکتی که دارم، بیش از یک‌میلیون یورو صادرات نداشته‌ام که آن ‌هم هنوز سررسیدش نرسیده است. وی ادامه داد: اینها دروغ می‌گویند، چیکارش کنم؟ بانک مرکزی می‌خواهد با این حرف‌ها، سربه‌سر من بگذارد. وی درخصوص مشکلات کنونی صادرات اظهار کرد: وقتی اکنون صادرات داریم (صادرات خشکبار)، طرف خریدار (خارجی) به بنده می‌گوید، یک بانک معرفی کن تا پول واریز کنم. من هم می‌گویم نیما واریز کنید. در مقابل، طرف خارجی می‌گوید: نیما را نمی‌توانم واریز کنم. چقدر باید بگویم خارجی‌ها نیما را نمی‌شناسند.
حتی اگر اسم نیما را ببریم، حساب‌هایمان را می‌بندند، زیرا تحریم هستیم. با این شرایط، پیش‌بینی می‌کنم که صادرات کمتر شود؛ هرچند برای صادرات خشکبار در شرایط فعلی، کار بسیار سخت شده و به همین دلیل، سه ماه است صادرات خشکبار را تعطیل کرده‌ام.
عسگراولادی در پاسخ به اینکه چه باید کرد، اظهار کرد: به نظر بنده راهکار کنار گذاشتن سامانه نیماست، زیرا اگر راه را باز نکنند، صادرات روز‌های سخت‌تری را تجربه خواهد کرد و کمتر می‌شود. وی ادامه داد: باید نیما را حذف کنند و در مقابل، جواز صادراتی صادرکننده را تحت نظارت و کنترل بانک مرکزی به واردکننده بدهند تا کالای مورد نظر را وارد کند. عسگراولادی در واکنش به اینکه بانک مرکزی در جوابیه خود گفته است: شفافیت هدف اصلی سامانه نیماست و برخی آقایان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند و اینکه تمایلی ندارند در فضای شفاف فعالیت کنند و طی سالیان طولانی، در اتاق‌های بسته حوزه تجارت خارجی کشور را قبضه کرده‌اند و صرفا منافع شخصی و گروهی خود را می‌بینند به خبرنگار تابناک اقتصادی گفتند: خود بانک مرکزی شفاف نیست و بی‌شفاف‌ترین است...
عسگراولادی در پاسخ به پرسشی دیگر درخصوص اینکه آیا این امکان دارد که بانک مرکزی در سال آینده، نرخ ارز را تعدیل و کاهش دهد، گفت: خیر. بانک مرکزی نمی‌تواند با این برنامه‌هایش کاری کند. به گفته عسگراولادی، بزرگ‌ترین فسادی که در نرخ ارز به وجود آمد، اعلام نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. قبل از ۴۲۰۰ تومان، ما دو نرخ داشتیم، ولی بعد اعلام دلار ۴۲۰۰، ما با پنج نرخ ارز روبه رو شدیم. در این خصوص باید به گفت وگوی اخیر این فعال اقتصادی ۸۵ ساله در برنامه دست خط اشاره کرد. وی در آن برنامه گفته بود: نرخ اصلی ۴۲۰۰ تومان است. بعد نرخ نیما و سپس نرخ سنا است. نرخ هواپیمایی، نرخ دانشجو جداست، نرخ بیمار جداست، مسافر جداست. همه اینها نرخ‌های متفاوت است. یک نرخ نیست. این خیلی بد است. یک نرخ هم در بازار آزاد است. مردم بلاتکلیف هستند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به آخرین وضعیت همکاری بانک کونولن چین با فعالان اقتصادی اظهار کرد: کونولن در حال حاضر برای آنهایی که می‌توانند شرکت ثبت کنند، روبه‌راه و مشغول است.
منبع: تابناک

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عسگراولادی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۹۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش

امتداد - بانک مرکزی مهم‌ترین اقدامات خود در مهار تورم را بر کنترل متغیر‌های پولی به‌خصوص کاهش نرخ رشد نقدینگی متمرکز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  در سال‌های گذشته، نرخ رشد نقدینگی بالا یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور محسوب می‌شد و بسیاری از کارشناسان اقتصادی هشدار داده بودند که تداوم نرخ رشد نقدینگی بالا، اقتصاد کشور را در ورطه ابرتورم می‌اندازد. این متغیر اقتصادی در پایان سال ۱۳۹۹ به رقم ۴۰.۶درصد رسیده بود و در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ نیز رقم ۳۱.۱درصد را تجربه کرده بود اما با تمرکز دولت سیزدهم بر کاهش نرخ رشد نقدینگی، این شاخص طی یک روند نزولی در پایان سال۱۴۰۱ به ۳۱.۱درصد رسید.

بانک مرکزی در سال۱۴۰۱هدف‌گذاری خود برای نرخ رشد نقدینگی را ۳۰ درصد اعلام کرده بود که رقم نهایی در این سال، با میزان هدف‌گذاری فاصله اندکی داشت. در سال ۱۴۰۲ اما کنترل رشد نقدینگی با شدت بیشتری پیگیری شد. بانک مرکزی در این سال برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و افزایش نسبت کفایت سرمایه بانک‌های ناتراز را در قالب بخشی از بسته سیاستی تثبیت اقتصادی با جدیت دنبال کرد. در اثر این اقدامات، نرخ رشد نقدینگی در پایان اسفندماه۱۴۰۲ با کاهش ۱۶.۵ واحد درصدی نسبت به ابتدای دولت سیزدهم به رقم ۲۴.۳ درصد رسید که کمترین میزان این شاخص در پنج سال گذشته را نشان می‌دهد.

بررسی تحولات بلندمدت نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران نیز نشان می‌دهد که نرخ رشد نقدینگی در پایان اسفندماه۱۴۰۲نسبت به متوسط ۲۰ساله و ۲۵ساله  این شاخص میزان کمتری را نشان می‌دهد. در بازه زمانی ۲۰ ساله ۱۴۰۲-۱۳۸۲ متوسط رشد بلندمدت نقدینگی ۲۸.۵ درصد است که نشان می‌دهد رشد محقق شده ۴.۲ درصد کمتر از متوسط بلندمدت۲۰ساله است. در بازه بلند مدت حدود ۲۵ ساله ۱۴۰۲-۱۳۷۸ نیز متوسط رشد بلندمدت نقدینگی ۲۸.۲ درصد است که نشان می‌دهد رشد محقق شده ۳.۹ درصد کمتر از متوسط بلندمدت ۲۵ ساله است.

 

 

 این آمار در حالی به دست آمده که بانک مرکزی هدف‌گذاری خود برای نرخ رشد نقدینگی درسال۱۴۰۲ را ۲۵ درصد اعلام کرده بود؛ بنابراین سیاست‌گذار پولی کشور نه‌فقط به اهداف ازپیش تعیین‌شده خود رسیده، بلکه در کنترل متغیرهای پولی حتی بهتر از هدف‌گذاری خود نیز عمل کرده است.

روزنامه جام جم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • بانک‌های دشتی در تحقق شعار سال مشارکت و همکاری لازم داشته باشند
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو رفع شد | این سه دستگاه مسئولند
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • جزئیات و شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣
  • صادرات زعفران به ۲۰۰ تن رسید
  • دلنوشته قاری بین‌المللی کشورمان در پاسخ به اظهار لطف رهبر انقلاب
  • تخصیص ارز محموله‌های برنج در انتظار تأیید بانک مرکزی
  • نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش