Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@09:27:13 GMT

با بچه هایی که دست بزن دارند چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۲۹۸۶۷

 پرخاشگری در کودکان یک مسئله و داشتن دست بزن کودک و اقدام به کتک زدن دیگران بحثی دیگر در مشکلات تربیتی کودکان است که متاسفانه در جامعه پرتنش امروزی این رفتار به وفور در بین بچه ها دیده می شود. این روزها بچه ها هم پرخاشگری و کتک زدن یکدیگر را در رفتارهایشان جای داده اند و این کار فقط مختص بزرگسالان نیست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پرخاشگری و کتک زدن کودکان دیگر توسط کودکتان علت های زیادی مانند برونی سازی احساسات ، ترس و جلب توجه و... دارد بنابراین ابتدا باید دلایل این رفتار در کودکان را بررسی کنید و سپس دنبال راه مناسبی برای کاهش این رفتار در کودک باشید . اگر بچه شما جزء کودکانی است که بچه های دیگر را می زند، لطفاً او را تنبیه نکنید و راهکارهای کاربردی این بخش از نمناک را امتحان کنید.

بعضی از بچه ها به جای بازی و تعامل دوستانه با کودکان دیگربا آنها دست به یقه می شوند و کتک کاری راه می اندازند و والدینشان نمی دانند در این موقعیت باید چه رفتاری با کودکشان داشته باشند و به تنبیه کردن او می پردازند. غافل از این که این کار به تقویت رفتارهای پرخاشگرانه او دامن می زند . در ادامه با شیوه های مناسب رفتار با کودکانی که دوستان خود را کتک می زنند ، آشنا شوید.
پیشگیری کنید
قبل از تعامل کودکتان با کودکان دیگر احساس امنیت او را افزایش دهید و کاری کنید که او نترسد و همیشه در دسترس او قرار بگیرد. اگر متوجه شدید کودک شما به سمتی که احتمال کتک زدن وجود دارد،می رود دخالت کنید و بین او و کودکی که می خواهد او را کتک بزند قرار بگیرید.

آرام باشید
هنگامی که کودکتان در حال گریه کردن است، او را متوقف نکنید زیرا با گریه احساسات کودک بیرون می ریزد و احساس بهتری پیدا می کند. اگر کودکتان بچه ای را زده، عصبی نشوید زیرا عصبانیت شما چیزی را حل نمی کند پس آرام باشید، نفس عمیق بکشید و به خودتان بگویید «او کتک زده چون ترسیده است و من با آرامش و صمیمیت این ترس را کم کنم».

آموختن جبران کردن به کودک

قبل از اینکه به سراغ کودک خود بروید به سمت کودکی که کتک خورده بروید و او را آرام کنید ، این فرصت شما را در برخورد با فرزندتان آرامتر می کند سپس وقتی آرام شدید به کودکتان با صمیمیت بگویید برخورد تو درست نبوده و سپس او را با کودک کتک خورده روبرو کنید. هنگام مواجهه با کودک کتک خورده بگویید متاسفیم که علی یا... تو را کتک زد و یادش رفته بود با تو حرف بزند. آیا با این عذرخواهی حال تو بهتر می شود.
سرزنش نکنید
اگر به سرزنش کودکتان بپردازید او فکر می کند بچه بدی است و شما او را دوست ندارید و او نمی تواند کودک خوبی باشد. بنابراین احساس ترس خواهد کرد و به پرخاشگری روی می آورد پس باید با کودک همدلی کنید تا او نیز طرز برخورد با دیگران را از شما بیاموزد .

او را از معرکه دور کنید
آرام باشید و کودک خود را از محل درگیری دور کنید، شما با این روش زمانی برای روبرو شدن کودکتان با احساساتش روبرو می کنید .

کمک به شناخت احساسات
کودک شما می داند که کتک زدن کار بدی است اما او نمی تواند جلوی خود را بگیرد پس باید شما به او کمک کنید تا احساساتش را بشناسد و احساس امنیت کافی در او ایجاد کنید. مثلا بگویید :تو از زدن دوست خیلی ناراحتی و من می دانم و خیلی نراحتم که آنجا نبودم تا به تو کمک کنم اما الان پیش تو هستم .

راهکاری برای بروز احساسات
قبل از این که کودک تان در تعامل با بچه های دیگر قرار بگیرد، ترس او را کاهش داده و احساس امنیتش را افزایش بدهید. اگر کودک شما دارد گریه می کند او را متوقف نکنید. گریه کردن یعنی بیرون ریختن احساسات و این باعث می شود که او کم کم احساس بهتری پیدا کند.

به اندازه کافی با او صحبت کنید، بیشتر از اینکه حرف بزنید صمیمیت و مراقبت تان را به او نشان بدهید. احساسات او را تحلیل نکنید و فقط موقعیتی را فراهم کنید که او بتواند احساساتش را با خیال راحت بروز بدهد.

بهبود حال کودک با خنده
اگر کودک شما گریه نکرد ، نگذارید که به میان بچه ها برگردد زیرا ممکن است دوباره دعوا و کتک کاری راه افتد پس در این مواقع او را به خنده اندازید زیرا خنده سبب بهبود حال کودک و کم شدن احتمال کتک کاری می شود.

یاد دادن مدیریت کردن هیجانات
هنگامی که خود و کودکتان آرام شدید، از کودک خود بخواهید روش های بهتری برای کنترل احساسات خود بیابد . مثلا به کودکتان بگویید امروز که دست خودت رو زدی چه اتفاقی بینتان افتاده بود؟ سپس به حرفهای او بدون هیچگونه قضاوتی گوش دهید و اگر او در جواب به شما گفت که از دست دوستش ناراحت بوده ، درباره عصبانیت او بیشتر باهم حرف بزنید و به کودکتان بگویید دفعه بعد اگر کسی تو رو ناراحت کرد به جای کتک زدن چه کار دیگری می توانی انجام دهی ؟

اگر راهی به نظر او نرسید ، شما به او پیشنهاداتی مانند ترک کردن موقعیتی که در آن عصبانی است و یا صحبت کردن با یک دوست دیگر درباره عصبانیت بدهید و سپس این روش ها را با بازی با عروسک هایش با او تمرین کنید.

خواسته اش را اجابت نکنید
وقتی کودک از این راه می خواهد به خواسته اش دست یابد و از موضع خود کوتاه نمی آید ، شما نباید خواسته اش را اجابت کنید و در صورت اصرار با مهربانی و قاطعانه به او بگویید تا وقتی که این طور رفتار کنی من خواسته تو را انجام نمی دهم . سپس به رفتار او توجه کنید و وقتی رفتار خوبی نشان داد به سمتش بروید و به او توجه و محبت کنید.

احساس تان را مدیریت کنید
احساسات خود را کنترل کنید تا بتوانید بهتر به کودک خود کمک نمایید.

الگوی خوبی باشید
کودکان اگر ببینند والدین آنها تنبیه بدنی را به کار می برند، بیشتر تمایل به کتک زدن بچه های دیگر پیدا می کنند.

ریشه یابی کنید
علت هایی که منجر به این رفتار می شود مانند شرایط جسمی کودک ، ساعات خواب یا غذا خوردنش ، جلب توجه دیگران را بررسی کنید و درصدد رفع آنها برآیید.


منبع: تبیان

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تربیت کودک کودک پرخاشگر مدیریت استرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۲۹۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان در یک قدمی اجرا

قرار بود نخستین دوره جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان تا پایان سال ۱۴۰۲ برگزار شود‌، اما نه خبری از برگزاری شد و نه خبری از اعلام فراخوان. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ حوزه کودک و نوجوان به عنوان یکی از حوزه‌های مهم در سال 1402 مورد توجه مسئولان و مدیران قرار گرفت،‌ پس از بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران وتاکید معظم‌له بر تولید محتوا در این حوزه‌، رئیس جمهور نیز در بازدید از نمایشگاه کتاب،‌ بخش کتاب‌های کودک و نوجوان را در اولویت قرار داد و از لزوم تولید محتوای مناسب در این حوزه سخن گفت.

حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان که چند سالی است، دغدغه بسیاری را برای فعالان این عرصه به وجود آورده است، ورود بی‌رویه و چمدانی کتاب‌های ترجمه و حضور کی‌پاپ‌ها و مانگاها در این حوزه در کنار کاهش روز به روز کتاب‌های چاپ اول در مقابل تجدید چاپی‌ها یکی از پویاترین حوزه‌های نشر را دچار مشکل کرده است.

 پس از توجه رهبر انقلاب و رئیس جمهور به این حوزه اگرچه مجموعه وزارت ارشاد و معاون فرهنگی نیز تلاش کرد، توجه خود را به این حوزه معطوف دارد،‌ اما در نهایت در سال 1402 اتفاقی برای این حوزه رخ نداد.

اضافه‌شدن جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان به جوایز خانه کتاب/ نگاه سیاسی نمایشگاه کتاب فرانکفورت با دعوت دوباره از سلمان رشدی

وزیر ارشاد در تیرماه در مراسم بزرگداشت یک نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت این حوزه،‌ از لزوم برگزاری یک جایزه ملی برای ادبیات کودک و نوجوان خبر داد. پس از آن یاسر احمدوند نیز تدارک جایزه بین‌المللی ادبیات کودک را حق نویسندگان و ناشران ایرانی دانست و گفت: در سال جاری اولین دوره این جایزه را برگزار می‌کنیم. توجه بیشتر به تشکل‌ نویسندگان، شاعران و تصویرگران ادبیات کودک در دستور کار ارشاد است.

چندی بعد علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب در گفت‌وگویی با تسنیم،‌ از نهایی شدن آیین نامه برگزاری جایزه خبر داد و افزود:  اعضایی به‌عنوان هیئت مؤسس از متخصصان حوزه کودک و نوجوان و نویسندگان این حوزه گرد هم می‌آیند،‌ تا مقدمات کار فراهم شود،‌ ان‌شاءالله امسال فراخوان اولین دوره برگزاری این جایزه اعلام خواهد شد‌، در تلاش هستیم تا این جایزه وجه بین‌المللی نیز داشته باشد.احتمالاً بخش ملی‌ این جایزه به صورت سالانه و بخش بین‌المللی‌ به صورت دوسالانه در حوزه‌های مختلف شعر، داستان، حوزه دانش در کتاب‌های کودک و نوجوان، حوزه تصویرگری و موضوعات دیگر برگزار می‌شود.

حالا، نه جشنواره‌ای برگزارش شده و نه خبری از اعلام فراخوان جشنواره است. خبرگزاری تسنیم برای پیگیری این وعده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سراغ معاون فرهنگی این وزارتخانه رفته است.

یاسر احمدوند از تصویب اساسنامه جایزه خبر داده و می‌گوید: اساسنامه به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است‌، جلسات متعددی با بخش‌های مختلف در داخل وزارتخانه برگزار شده و نظرات آن‌ها نیز اعمال شده است.

وی ادامه می‌دهد: حتما نخستین دوره این جایزه در سال 1403 برگزار خواهد شد و در ابتدای سال نیز فراخوان جشنواره اعلام شده و اطلاع‌رسانی‌‌ها انجام خواهد شد.

امروز،‌ کتاب کودک و نوجوان که همواره در دهه‌های متمادی به‌عنوان سکوی پرش ایران در بازارهای جهانی و امید نشر ایران مطرح بوده، نه تنها فاصله بسیاری از دوران طلایی خود گرفته بلکه این بیم وجود دارد که هویت گذشته خود را نیز از یاد ببرد،‌ در چنین شرایطی، دغدغه‌های اقتصادی بر دغدغه‌های فرهنگی سایه می‌اندازد. در سال‌های اخیر عمده فعالان بازار نشر از دغدغه‌های اقتصادی این صنف که موجب شده تا دغدغه‌های فرهنگی فدا شوند. اگرچه صرف برگزاری یک جایزه یا رویداد نمی‌تواند نجات‌بخش نشر کودک و نوجوان از آسیب‌های موجود باشد،‌ اما می‌تواند هم توجه‌ به آسیب‌ها را افزایش دهد و هم موجب دیده شدن کتاب‌های خوبی که در حجم انبوه کتاب‌های زرد پنهان شده‌اند‌، باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان در یک قدمی اجرا
  • ۱۷ هزار کودک در غزه والدین خود را از دست داده‌اند
  • جود بلینگام و دادن گرمکن خود به کودک معلول پیش از آغاز دیدار انگلیس و بلژیک / فیلم
  • ذوق کودک فلسطینی از پخت نان (فیلم)
  • رفتار غیراخلاقی نظامیان صهیونیست با کودک فلسطینی + فیلم
  • مرگ ۵ کودک به دلیل غرق شدن در باتلاق
  • یک زن و پنج کودک در باتلاقی در حوالی شیراز جان باختند
  • عصبانیت رژیم کودک کش صهیونیستی از مقاومت مردم غزه + فیلم
  • استان فارس / مرگ 5 کودک به دلیل غرق شدن در باتلاق
  • فیلم/ شعر طیبه عباسی درباره پیدا شدن وصیتنامه کودک فلسطینی