Web Analytics Made Easy - Statcounter

تظاهرات گسترده در هند در اعتراض به سفر «بن سلمان» به دهلی نو، مخالفت بشار اسد با خودمختاری کردهای سوریه، لغو دیدار پوتین و نتانیاهو، پشت پرده شیوع وحشتناک سرطان در عراق و برگزاری رزمایش مشترک دریایی هند و عربستان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح جدید آمریکا برای ایجاد اختلاف در ایران نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، وزارت خارجه ایالات متحده در حساب توئیتر خود با انتشار ویدیویی از سفارت سابق ایران در واشنگتن، نسبت به برقراری دوباره پیوندهای دیپلماتیک میان دو کشور ابراز امیدواری کرد، اما در عین حال مدعی شده که این امر میسر نیست مگر آن که حکومت ایران سیاست هایی متفاوت با چهار دهه گذشته در پیش بگیرد.

این ویدئو با گفتاری از برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، همراه است که در ابتدای سخنان خود از تعهد ایالات متحده نسبت به حفظ ساختمان سفارت ایران در واشنگتن و متعلقات این ساختمان از جمله فرش‌های ایرانی نفیس می‌گوید تا روزی که کلید آن به نمایندگان واقعی مردم ایران بازگردانده شود.

هوک سپس از ضرورت بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشورگفته و در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید که اما این امر دست حکومت ایران است که مسیر بهتری برای مردمش ترسیم کند. این رژیم باید کمتر مانند یک آرمان انقلابی و بیشتر شبیه یک کشور نرمال رفتار کند.

آمریکا تاکید دارد که ایران باید رفتار خود را تغییر دهد. مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور، نیز در گفتگویی که به تازگی انجام داد، مدعی شد که واشنگتن می‌خواهد رفتار ایران مانند یک کشور معمولی باشد.

برایان هوک در ویدئوی وزارت خارجه آمریکا منظور از این رفتار معمولی را شرح داده است، که از جمله آن پایان دادن به سیاست تهدید ایالات متحده و شرکای آن در خاورمیانه و توجه به منافع و خواست ملت ایران است.

تظاهرات گسترده در هند در اعتراض به سفر «بن سلمان» به دهلی نو

حزب کنگره هند استقبال گرم نخست‌وزیر این کشور از بن‌سلمان را محکوم کرد. مردم هند نیز در اعتراض به ورود بن سلمان به این کشور به خیابان‌ها آمدند.

خبرگزاری «ایندیا اکپرس» نوشت، روز چهارشنبه «راندیپ سورجوالا» سخنگوی حزب «کنگره» هند با اشاره به تصویر درآغوش کشیده شدن بن‌سلمان توسط «نارندرا مودی» در حساب توییتری خود، نوشت: «منافع ملی در مقابل دیپلماسی آغوشی مودی که ناقض پروتکل است، استقبال گرم از کسی که قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری با پاکستان می‌بندد و تلاش‌های ضدترور پاکستان را می‌ستاید. آیا این رسم یاد کردن از شهدای "پول‌واما" است؟»

حزب کنگره هند یکی از احزاب پرطرفدار این کشور به رهبری «راهول گاندی» است. این حزب در زمان سکان‌داری «مهاتما گاندی» توانست هند را از چنگ استعمار انگلیس رها کند.

پنجشنبه هفته گذشته یک گروه تروریستی طی حمله انتحاری به اتوبوس حامل ماموران پلیس شبه‌نظامی هند در منطقه تحت مناقشه «کشمیر»، ده‌ها  نفر را کشتند. مناقشه بر سر کشمیر از ۱۹۴۷ با استقلال پاکستان از هند ادامه دارد. 

به نوشته پایگاه اینترنتی «یورو نیوز»، یک فرمانده ارشد ارتش هند، سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان (آی‌اس‌آی) را به ایفای نقش در انفجار مرگبار منطقه کشمیر متهم کرد. 

«اسلام آباد» این حمله انتحاری را محکوم و ایفای نقش پاکستان در آن را به شدت رد کرد.

روز سه‌شنبه، صدها نفر در خیابان‌های منطقه «لداخ»  واقع در کشمیر علیه سفر «بن سلمان» ولیعهد سعودی به خیابان‌ها آمدند. سازمان دانشجویان مسلمان هند نیز با انتشار تصاویری از تظاهرات علیه سفر بن سلمان به دهلی نو، از حکومت عربستان به عنوان حامی تروریسم و افراطی گری وهابیسم یاد کرد.

تظاهرات‌کنندگان اعتراضات خود را از مسجد جامع آغاز کردند و به سمت نقاط مختلف شهر حرکت کردند.

سازمان دانشجویان مسلمان هند نیز با انتشار تصاویری از تظاهرات علیه سفر بن سلمان به دهلی نو، از حکومت عربستان به عنوان حامی تروریسم و افراطی گری وهابیسم یاد کرد. 

سفر دوره‌ای بن سلمان به شرق آسیا از روز یکشنبه آغاز شده و وی در بدو این سفر به پاکستان سفر کرد. اقامت وی در پاکستان دو روز به طول انجامید. بن‌سلمان پس از هند به کشورهای مالزی، اندونزی و چین سفر خواهد کرد.

مخالفت بشار اسد با خودمختاری کردهای سوریه

بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با اشاره به مخالفت خود با طرح اعطای حکومن خودمختاری به کردها اظهار کرد: چنین اقدامی راه را برای تقسیم سوریه باز خواهد کرد.

شعبان گفت: سوریه کشوری است که همه گروه‌ها را در خود جای می‌دهد و همه این گروه‌ها در برابر قانون در سوریه برابر بوده و از حقوق مساوی در قانون اساسی برخوردار هستند.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای اسد در ادامه کردها را بخش باارزش و مهمی از مردم سوریه توصیف کرد. وی افزود: کردها جزئی از ملت سوریه بوده و دولت سوریه آماده حمایت از آنهاست.

کردها بارها اعلام کردند که از ایجاد دولتی غیرمتمرکز در سوریه حمایت می‌کنند، آنها در بخش‌های مختلفی در شمال سوریه اداره‌ خودمختار تشکیل داده‌اند.

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن هستند که رهبران کرد در جریان نشست‌هایی که به تازگی با هم‌پیمان اصلی خود یعنی روسیه داشتند، نقشه راهی درباره دستیابی به توافقی با مسؤولان سوریه ارائه کردند.

بثینه شعبان این اظهارات را همزمان با قصد آمریکا برای خروج نیروهایش از مناطق تحت کنترل کردها در سوریه، مذاکرات درباره استقرار نیروهای فرانسوی و انگلیسی برای حمایت از کردها و نیز تهدیدات ترکیه به آغاز عملیاتی نظامی علیه کردها در منبج و شرق فرات بیان کرد.

لغو دیدار پوتین و نتانیاهو

براساس گزارش یکی از مقامات رژیم صهیونیستی دیدار برنامه ریزی شده پنجشنبه بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین در مسکو، به تعویق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام گفت: با توافق هر دو طرف ملاقات فردای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل چند روز به تأخیر افتاده است. دو طرف فردا با یکدیگر گفت و گویی تلفنی خواهند داشت و به زودی تاریخ جدیدی برای این دیدار تنظیم خواهد شد.

یوری اوشاکوف از مشاوران کرملین نیز گفت که نتانیاهو به دلیل مسائل سیاسی داخلی سفرش به روسیه را چند روز به تعویق انداخته است.

به گفته اوشاکوف به دلیل مسائل سیاست داخلی و آماده شدن برای انتخابات دیدار نتانیاهو از مسکو برای چند روز به تعویق افتاده است. 

 کرملین اعلام کرده بود که نتانیاهو و پوتین قرار است تا در مورد مسائل خاورمیانه از جمله سوریه با یکدیگر گفت و گو کنند.

پشت پرده شیوع وحشتناک سرطان در عراق

تعداد مبتلایان به بیماری‌های سرطانی در عراق به علت استفاده اشغالگران آمریکایی از صد‌ها تُن مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده در جنگ‌های سال ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ میلادی رو به افزایش است. فقط در استان دیاله بیش از ۵۰۰ مورد مرگ ناشی از ابتلا به سرطان گزارش شده است.

خبرنگار الاتجاه در گزارشی گفت: جنایات ناشی از اشغالگری زیاد است. زیرساخت‌ها ویران شده و انسان‌ها در نتیجه اشغالگری نابود شده اند. سازمان حقوق بشر دیاله از موارد مرگ ناشی از ابتلا به سرطان خبر داد که مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان نیز نوعِ مهمات جنگی است که اشغالگران آمریکایی در عراق به کار برده اند.

طالب الخزرجی، مدیر سازمان حقوق بشر دیاله گفت: «آمار مرگ و میر‌های ناشی از ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۸ میلادی بیشتر از ۵۰۰ مورد بوده است. همچنانکه همگی می‌دانند نیرو‌های اشغالگر پس از سال ۲۰۰۳ میلادی نیز از اورانیوم ضعیف شده استفاده کردند و بیش از ۹۷۰ گلوله توپ و موشک دارای اورانیوم ضعیف شده شلیک شد. سرطان در عراق از جمله در استان دیاله به سرعت در حال افزایش است.»

خبرنگار گفت: آمریکا در حمله سال ۱۹۹۱ میلادی به عراق ۳۰۰ حمله هوایی انجام داد و نیز ۷۰۰ فروند موشک تاماهوک و نه میلیون گلوله حامل اورانیوم شلیک کرد. همچنین ۳۵۰ تن اورانیوم در سال ۱۹۹۱ میلادی علیه ۲۵۰ موضع در سراسر عراق به کار گرفته شد. سازمان محیط زیست عراق تأیید کرد همه این مواضع به طور کامل بررسی و پاکسازی نشده‌اند.

حسن ناصر، متخصص بیماری‌های سرطانی در دیاله گفت: «بیماری‌ها و شیوع آن‌ها عوامل متعددی دارد نخستین این عوامل نیز آگاهی اندک از مسائل بهداشتی است. مشکل دوم، تشخیص است. همه پزشکان می‌باید به تشخیص اهمیت بدهند. سوم مسائل ژنتیکی است که نقش زیادی در این بیماری‌ها دارد. ما شرایط سختی از جمله جنگ‌ها و مهمات بر جای مانده از جنگ‌ها را پشت سر گذاشتیم.»

خبرنگار در پایان گفت: پس از گذشت پانزده سال هم اکنون آثار جنایات اشغالگران در تعدادی از مناطق از جمله در دیاله در حال آشکار شدن است. پاکسازی نشدن جا‌هایی که هدف حملات اشغالگران آمریکایی قرار گرفته‌اند باعث افزایش مبتلایان به بیماری‌های سرطانی شده است.

برگزاری رزمایش مشترک دریایی هند و عربستان

عربستان سعودی و هند به زودی رزمایش دریایی برگزاری خواهند کرد. این اولین بار است که این دو کشور رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کنند.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در حال حاضر در هند حضور دارد و امروز پنج تفاهمنامه بین دو کشور در حوزه‌های تجارت، مسکن، انرژی، گردشگری و سرمایه‌‌گذاری امضا شد.

ولی‌عهد سعودی روز گذشته در دومین ایستگاه سفر خود به شرق آسیا بعد از پاکستان، وارد هند شد و مورد استقبال نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت. وی قصد دارد پس از هند به کشورهای مالزی، اندونزی و چین سفر کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام آمریکا اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۱۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان

رسانه‌های تاجیکستان از برگزاری رزمایش مشترک این کشور و روسیه در امتداد مرز افغانستان برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی خبر دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های تاجیکستان، رزمایش مشترک چهار روزه روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی درحال برگزاری است.

رسانه های تاجیکستان هدف از برگزاری این رزمایش مشترک را مقابله با افزایش تهدیدات تروریستی و هرگونه تهدید احتمالی عنوان کردند.

بر پایه اخبار منتشر شده برخی تجهیزات نظامی روسیه برای این رزمایش به پایگاه نظامی 201 تاجیکستان منتقل شده است و انواع تاکتیک‌های رزمی به ویژه تاکتیک مهار گروه‌های تروریستی که به صورت غیرقانونی وارد تاجیکستان می‌شوند را در این رزمایش تمرین می‌کنند.

انهدام مخفیگاه داعش در مرز افغانستان با پاکستانتاجیکستان: تهدیدهای تروریستی در مرز افغانستان افزایش یافته استآغاز رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در نزدیکی مرز افغانستان

پیش از این در فروردین ماه سال گذشته نیز نیروهای مسلح روسیه و تاجیکستان رزمایش مشترکی را در مرز با افغانستان برگزار کرده بودند.

پایگاه نظامی 201 در شهرهای دوشنبه و باختر تاجیکستان واقع شده است که  بزرگترین مرکز نظامی روسیه در خارج از مرزهای این کشور گفته می‌شود.

تاکنون هیئت حاکمه افغانستان به این رزمایش مشترک که در نزدیکی افغانستان برگزار می‌شود واکنشی نشان نداده است، اما مقامات حکومت طالبان بارها تأکید کرده‌اند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه دیگر کشورها و به خصوص همسایگان افغانستان نمی‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم
  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • برگزاری نخستین نشست کمیته قضایی ایران، عراق و سوریه
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان