Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
کيست مويي تخمدان يا درموئيد علائم و نشانه ي خاصي ندارند
کيست درموئيد يا کيست مويي در حقيقت يک تومور خوش‌خيم است که حاوي مو، خون، چربي، ناخن، استخوان، غضروف يا بافت‌هاي تيروئيدي است. نوع کيست مويي تخمدان در سن توليد مثل در زن‌ها ايجاد مي‌شود. اين کيست‌ها روي يک يا هر دو تخمدان‌ ايجاد مي‌شوند و معمولا علامتي ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر اين کيست‌ها بزرگ شوند، باعث چرخش تخمدان و اختلال در جريان خون مي‌شوند.
کيست مويي تخمدان چيست؟
کيست درموئيد که به آن کيست مويي هم گفته مي شود، روي يک يا هر دو تخمدان ايجاد مي شوند که حاوي چربي، خون، مو، غضروف يا بافت هاي تيروئيد است، در حقيقت اين نوع از کيست ها تومور هاي خوش خيمي هستند که در اکثر موارد بدون علامت مي باشند، در صورتي که اين نوع از کيست ها درمان نشوند و بزرگ شوند ممکن است باعث چرخش تخمدان شود.
علائم کيست مويي تخمدان:
کيست مويي تخمدان يا درموئيد علائم و نشانه ي خاصي ندارند. اما اگر اين کيست ها شروع به رشد بيش از حد کنند ممکن است باعث ايجاد مشکلاتي براي فرد مبتلا به کيست مويي تخمدان شوند. از جمله :
- حالت تهوع و گاهي استفراغ
- افزايش وزن شديد و بدون دليل
- دردناک شدن رابطه ي جنسي با همسر
- دردهاي شکمي
- درد شديد و ماندگار در قسمت هايي پاييني کمر و داخل ران ها
- خونريزي واژني غيرطبيعي
- بزرگ شدن شکم در برخي از خانم ها به گونه اي که مانند حاملگي 6 ماهه باشد.
- مشکل در ادرار به خصوص اگر کيست فشاري به مثانه وارد کند.
کيست‌ مويي تخمدان روي يک يا هر دو تخمدان‌ ايجاد مي‌شوند
دلايل ايجاد کيست مويي تخمدان:
کيست هاي مويي تخمدان (کيست درموئيد)معمولا از دسته سلول هاي پرتوان تشکيل شده اند. اين دسته از سلول ها که به آن ها سلول هاي master نيز مي گويند قابليت تبديل به هرکدام از اعضاي بدن را داشته و در حقيقت اين دسته از سلول ها مي توانند يک انسان کامل را به وجود بياورند. دليل اصلي تحريک شدن اين دسته از سلول هاي هنوز مشخص نيست ولي برخي از پزشکان دلايل ابتلا به کيست مويي تخمدان را موارد زير ميدانند:
بارداري
در دوران بارداري اين سلول‌ها به شدت تحريک مي‌شوند و باعث ايجاد کيست مي‌شوند.
آندومتريوز
بيماري آندومتريوز باعث رشد سلول‌هاي اندومتري رحم بيرون از رحم مي‌شود. برخي از بافت‌ها مي‌توانند به تخمدان وصل شوند و رشد کنند و باعث ايجاد کيست شوند.
مشکلات هورموني
بالا بودن هورمون‌ها به خصوص استروژن و مصرف دارو‌هاي باروري کلومفين که به تخمک گذاري کمک مي‌کند احتمال ابتلا به کيست تخمدان را افزايش مي‌دهد.
عفونت شديد لگن
اگر عفونت به تخمدان‌ها گسترش يابد مي‌تواند باعث ايجاد کيست شود.
کيست تخمدان قبلي
داشتن سابقه کيست تخمدان احتمال ابتلا به اين عارضه را افزايش مي‌دهد.
سن ابتلا به کيست مويي تخمدان:
اين کيست ها در هر سني ممکن است ايجاد شوند، اما در سنين باروري و يا در ميان زنان با رده سني20 تا 30 سال بيشتر مشاهده مي شود.
اندازه کيست مويي تخمدان:
اندازه ي اين کيست ها مي تواند در طيف وسيعي متفاوت باشد معمولا اين کيست ها از قطر کمتر از 1 سانتي متر تا قطر بيش از 45 سانتي متر را خواهند داشت. اگر اين کيست ها بزرگ باشند مي توانند باعث چرخش تخمدان و اختلال در جريان خون آن شوند ، هرچه کيست مويي (کيست درموئيد ) بزرگ تر باشند ريسک ايجاد چرخش تخمدان بيشتر خواهد بود.
کيست مويي تخمدان در چه مواردي احتمال بدخيمي دارد؟
کيست درموييد يا کيست مويي تخمدان در صورتي که در سن بالي 40 سال باشد بيشتر خطر تبديل شدن به بدخيمي دارد.
روش هاي تشخيص کيست مويي تخمدان:
کيست درموييد ممکن است کاملا بدون علامت باشد و فقط در سونوگرافي به عمل آمده متوجه وجود اين کيست مي شوند ولي در صورتيکه کيست بزرگ باشد ممکن است در معاينه لگن نيز تشخيص داده شود.
روش هاي درماني کيست مويي تخمدان:
اگرچه در بيشتر اوقات کيست هاي مويي تخمدان (کيست درموئيد)بي خطر و بدون آزار هستند اما پزشکان معتقدند بهترين راه برداشتن هرچه سريعتر اين کيست ها با جراحي مي باشد. چراکه در صورت برنداشتن آنها ممکن است باعث چرخش تخمدان شده و اين مشکل به دليل اختلال در جريان خون تخمدان مي تواند مشکلات نازايي براي فرد ايجاد کند. معمولا زمان و چگونگي انجام اين جراحي قابل انتخاب مي باشد مگر اينکه کيست مويي براي فرد ايجاد يک مشکل اورژانسي کرده باشد.
در صورتي که تمام شرايط مساعد باشد بهترين روش جراحي با لاپاروسکوپي يا جراحي بسته است ولي اگر شرايط مساعد نبود با عمل جراحي باز نيز درمان مناسب است.
کيست مويي تخمدان در هر سني ممکن است ايجاد شوند
بارداري با کيست تخمدان درموئيد، خطر ساز است؟
بهتر است بانواني که کيست مويي دارند اول عمل کنند و بعد اقدام به بارداري کنند. در صورتي که نميدانستند که کيست مويي تخمدان دارند وباردار شدند حتما زير نظر پزشک متخصص زنان و زايمان قرار بگيرند و همين طور بايد دائما در بارداري سونوگرافي شوند. و همين طور چون جاي کيست مويي تخمدان خيلي مهم است به دليل اينکه کيست چربي دارد و سبک است و در قدام رحم قرار مي گيرد و در بارداري احتمال چرخش آن زياد است.
راه هاي پيشگيري از کيست مويي تخمدان:
براي جلوگيري از ابتلا به کيست مويي تخمدان بهتر است خانم‌هاي بالاي 20 سال، هر سال يک بار سونوگرافي شوند تا از وضع داخلي شكمي و لگني خودشان به طور كامل مطلع شوند. كيست‌هاي درموئيد تاثيري روي قاعدگي خانم‌ها ندارد و باعث تاخير يا نامرتب شدن آن نمي‌شود.
گردآوري: بخش سلامت بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۱۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای جلیل محبی از بازگشت دوباره گشت ارشاد به خیابان‌ها | کار کیست؟

جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها را از اقدامات دولت نامیده است. وی در پاسخ به یک کاربر گفته است؛ اون متن مرکز پژوهش ها کنار رفت متن آقای بانکی پور تصویب شد که هنوز قانون نشده، این اقدامات هم کار دولت است بر مدار سابق.

روز چهارشنبه هم غضنفرآبادی، رییس کمیسیون قضایی حقوقی مجلس گفت که طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است.

 

دیگر خبرها

  • نشانه‌ها و راه‌های درمانی حساسیت به گردو را بدانید
  • ارائه رایگان ۳۶ میلیون خدمت آزمایشگاهی به بیمه‌شدگان در مراکز درمانی تأمین‌ اجتماعی
  • پیرترین فرد زنده جهان کیست؟
  • علائم هشداردهنده حمله قلبی
  • حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟
  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • فیلم/ سرباز آمریکایی کیست؟
  • ادعای جلیل محبی از بازگشت دوباره گشت ارشاد به خیابان‌ها | کار کیست؟
  • «مبینا رستمی» والیبالیست کیست و چرا عذرخواهی کرد؟
  • معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟