Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@08:03:50 GMT

دوچرخه؛ پیوندگر ورزش همگانی و قهرمانی

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۲۹۲۶

دوچرخه؛ پیوندگر ورزش همگانی و قهرمانی

تهران - ایرنا - محبوبیت دوچرخه و گرایش به دوچرخه سواری در سطح جهان نشان از آن دارد که این وسلیه تنها در بخش ورزش قهرمانی و تورهای حرفه ای دنیا مورد توجه قرار نمی گیرد بلکه یک وسیله نقلیه سبک است که کارکردهای متنوع ورزشی، قهرمانی، اجتماعی و زیست محیطی دارد.

به گزارش ایرنا، وسیله نقلیه سبک محبوب این روزهای برخی از کشورهای های جهان هر چند قدمتش به نخستین دهه های قرن نوزدهم میلادی باز می گردد اما نحوه استفاده از آن در دهه های گوناگونِ 2 سده گذشته متفاوت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در شرایط کنونی آنچه موجب شده تا دوچرخه جایگاه ویژه ای در حمل و نقل جهانی پیدا کند بعد سلامت و زیست محیطی آن است که موجب کاهش آسیب های مختلف در بعد سلامت و محیط زیست خواهد شد. نخستین کارکرد استفاده از دوچرخه در فضاهای شهری به ویژه کلان شهرها، کاهش میزان تصادفات و مصرف سوخت در ترافیک ها است.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی، 27 درصد تصادفات سال 1396 در محدوده خیابان و بزرگراه های درون شهری رخ داده، که نتیجه آن مرگ بیش از 4 هزار و 300 نفر در ایران بود؛ این آمارها از افزایش پنج درصدی تصادفات نسبت به سال قبل آن (95) حکایت دارند.
یکی دیگر از ضرورت های استفاده از دوچرخه کاهش ترافیک زنجیره ای در کلانشهرها است زیرا براساس آمارهای اعلام شده از سوی «سید محسن طباطبایی مزدآبادی» دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، فقط در شهری مانند تهران هر سال در 4 هزار میلیارد تومان از منابع شهر تهران در اثر اتلاف سوخت، از بین می رود.
این آمار زمانی می تواند برای اقتصاد فرد و شهر تهران مشکل ساز باشد که بنا به گفته «محمد حقانی» رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، سالی 200 ساعت «عمر» پایتخت نشین ها در ترافیک تلف می‌شود.
شمار تلفات تصادفات رانندگی، میزان مصرف سوخت در ترافیک های طولانی مدت و صرف زمان های مختلف در شلوغی شهرها، می طلبد تا در حمل و نقل شهری به دنبال جایگزینی مناسب باشیم؛ جایگزینی که بتواند در ابعاد اقتصادی، زیست محیطی و فعالیت های جسمانی شهروندان نقش بارزی داشته باشد.
برای این مهم لازم است فدراسیون دوچرخه سواری، سازمان ورزش شهرداری ها و نهادهای مرتبط اقدامات لازم برای کاهش بار ترافیکی و هزینه های ناشی از اتلاف سوخت انجام دهند. در این زمینه «خسرو قمری» رییس فدراسیون دوچرخه سواری باور دارد یکی از رسالت های این فدراسیون در حال حاضر آن است که بتوانیم در هیاهوی ماشینی شدن، یک نفر را از ماشین های تک سرنشین پیاده کنیم زیرا دوچرخه سواری یکی از به صرفه ترین وسایل نقلیه به شمار می رود که هم جنبه درمانی دارد و هم اقتصادی؛ از یک سو می تواند سلامت جسمی و روحی فرد و شهروندان جامعه را تامین کند و در سوی دیگر موجب کاهش هزینه ها و صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد شد.
بعد دیگر استفاده از دوچرخه، سبک جدید زندگی است که امراضی مانند چاقی و بی تحرکی از ثمره های آن به شمار می رود. استفاده از دوچرخه و جایگزینی آن با ماشین در مسیر های کوتاه مدت می تواند دارویی پیش گیرنده از این امراض باشد.
این همان کارکرد هایی است که رییس فدراسیون دوچرخه سواری از آن به عنوان یکی از وسایل برون رفت از مشکلات کنونی دنیای صنعتی یاد می کند.
او چندی پیش با بیان اینکه زندگی شهروندان به خاطر صنعتی شدن دچار مشکل شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: در روزگار گذشته پیاده روی و دوچرخه سواری در جامعه رایج بود و مشکلاتی مانند اضافه وزن و بی تحرکی نداشتیم اما سبک زندگی جدید موجب شده تا پیاده روی و دوچرخه سواری نقش کمتری در تحرکات جسمی شهروندان داشته باشد و ماشین و دیگر وسایل نقلیه، جای فعالیت های بدنی را بگیرد.
در کنار کارکردهای فوق ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه و نهادینه کردن آن در زندگی اجتماعی و ورزشی خانواده ها می تواند افزون بر سلامت به توسعه ورزش همگانی در جامعه منجر شود. با توسعه دوچرخه سواری و میزان استفاده از آن بدون شک استعدادیابی در این رشته بیش از هر زمان دیگر چشمگیر خواهد شد و می توان شاهد ظهور ستاره های جدید در این رشته ورزشی بود.
در این زمینه رییس فدراسیون دوچرخه سواری باور دارد نباید دوچرخه و دوچرخه سواری را فقط در بعد قهرمانی آن حبس کنیم و وظایف فدراسیون تنها در حمایت از قهرمانان خلاصه شود بلکه با توجه به کارکردهای متعدد استفاده از این وسیله نقلیه به نحوی پیوند دهنده ورزش همگانی با ورزش قهرمانی باشیم. او با بیان اینکه فدراسیون 2 کارکرد قهرمانی و فرهنگ سازی دارد، گفت: بعد قهرمانی شامل نخبه های خاص و ورزشکاران حرفه ای خواهد بود اما در بعد فرهنگ سازی ما باید اقدامات لازم برای گسترش دوچرخه سواری را در بین مردم فراهم کنیم. اگر این مهم محقق شود بدون شک شاهد شناخت نخبگان جدید در این رشته خواهیم بود و استعدادیابی لازم نیز صورت خواهد گرفت.
همچنین یکی از مهمترین نمودهای ورزش همگانی دوچرخه سواری است که در کنار فعالیت های ورزشی می تواند ضمن ایجاد رقابت سالم نشاط اجتماعی را در فعالیت های گروهی خانواده ها ایجاد کند.
ورزشی ** 2052**1597**1067**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش دوچرخه سواري خسرو قمري ترافيك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۲۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس هیات دوچرخه سواری گلبهار گفت: این مسابقات انتخابی تیم ملی بوده که در تقویم فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان نیز ثبت شده است.

مجتبی گلمکانی  افزود: چند کشور آسیایی برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کردند.

وی بیان کرد: ارتقاء سطح دو چرخه سواری، استعداد یابی  و معرفی برای حضور در کلاس جهانی از جمله اهدافی است که دنبال می شود.

گلمکانی اظهار کرد: این دوره از مسابقات در دو رده سنی برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • همایش دوچرخه سواری و کوهپیمایی به یاد ورزشکار فقید
  • بانوی دوچرخه‌سوار کازرونی قهرمان مسابقات دوچرخه‌سواری کشور شد
  • برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان
  • معرفی رکابزنان اعزامی به مسابقات کوهستان قهرمانی آسیا
  • مدال طلای مسابقات دوچرخه سواری کشوری از آن ورزشکار کازرونی
  • قهرمانی پرتو آذر در مسابقات کراس کانتری دوچرخه‌سواری اسپانیا
  • فرانک پرتوآذر قهرمان کراس کانتری کلاس۲ جهانی اسپانیا شد
  • قهرمانی پرتوآذر در دوچرخه‌سواری کراس کانتری کلاس۲ جهانی
  • کلانتری: اقدامات انجام شده در حوزه همگانی خانواده محور است
  • همایش بزرگ دوچرخه سواری در آبیک برگزار می‌شود