Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-18@20:54:23 GMT

شبیه به شوخی؛ VAR در شهرآورد؟

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۳۳۱۸

به گزارش پارس نیوز، 

فریدون اصفهانیان(رئیس کمیته داوران-24بهمن ماه1397): «سیستم VAR را در چند نوبت آزمایش کردیم ولی کاستی‌هایی دارد و نمی‌توانیم اجرا کنیم. کار را با یک شرکت دیگر شروع کرده‌ایم و البته درنهایت باید فیفا همه چیز را تایید کند. تلاش‌مان این است که سیستم را در همین لیگ اجرا کنیم.»

داود رفعتی(10بهمن 1397): «ان‌شاءالله مجوزهای لازم را فیفا بگیریم و VAR را در کلیه ورزشگاه‌ها پیاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

فریدون اصفهانیان(دو دی ماه 1397): «باید این سیستم در یک دیدار غیررسمی امتحان شود تا سپس در ورزشگاه‌های منتخب به کار گرفته شوند. چهار ورزشگاه آزادی، امام رضا، نقش جهان و فولاد آره‌نا در صورت موفقیت در آزمایش دوم میزبان این تکنولوژی خواهند بود.»

این جمله‌ها، نمونه‌ای از اظهارات ضدونقیض دست‌اندرکاران داوری فوتبال کشورمان است. مسئولانی که الحق و الانصاف روزهای دشوار و پرفشاری را پشت‌سر می‌گذارند و شاید به همین دلیل باشد که چنین صحبت‌های دوگانه و متفاوتی را انجام می‌دهند. گفت‌وگوهایی که عدم انسجام در کمیته و دپارتمان داوری را عیان می‌کند. مورد دیگر در همین‌باره به اظهارنظر اخیر داود رفعتی و فریدون اصفهانیان بر می‌گردد؛ جایی که رئیس دپارتمان از استفاده شدن VAR در دربی پایتخت خبر داد و رئیس کمیته داوران از تاییدیه فیفا برای اتفاق افتادن این امر صحبت کرد و احتمال وقوع آن را بالا ندانست.

رفعتی: مثل اسپانیا و برزیل استفاده می‌کنیم

خبرهایی که این روزها از گوشه و کنار به گوش می‌رسید گواه بر این بود که گویا ماجرای استفاده از تکنولوژی VAR حداقل در این فصل شدنی نیست و نمی‌توان امیدی به حضور موثر آن داشت. با این حال در چند مسابقه به صورت آفلاین از این تکنولوژی استفاده شد. در ادامه داود رفعتی مصاحبه جالبی را انجام داد و اطلاعات جدیدی از جزئیات امکان بهره‌برداری از VAR در لیگ برتر ایران را مطرح کرد. «سامانه کمک داور ویدئویی به دو صورت نرم‌افزاری و پخش تلویزیونی استفاده می‌شود. در برخی از کشورها مثل برزیل و اسپانیا این سامانه به شکل پخش تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی دیگر از کشورها با استفاده از نرم‌افزارهای خاص شناخته شده است. پیش از این سامانه را با روش نرم‌افزاری مورد آزمایش قرار دادیم که باید بگویم نتیجه آن چندان رضایت‌بخش نبود. در واقع نیاز به تجهیزات و نرم‌افزارهای پیشرفته‌تری در این بخش داریم که طبیعتا در مدت کوتاه این امکانات فراهم نخواهد شد. اما می‌توانیم مثل الگوی برخی از کشورها از روش پخش تلویزیونی استفاده کنیم که به نظرم کاملا موفق خواهد بود.»

رفعتی همچنین گفت: «این سامانه با روش پخش تلویزیونی در مسابقه تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت مجددا به شکل آفلاین مورد آزمایش قرار می‌گیرد که در این آزمایش از دوربین‌های پخش صداوسیما همچنین سایر دوربین‌های لازم برای پوشش کامل صحنه‌ها استفاده می‌کنیم. مطمئنا اگر این تجربه موفق باشد برای اولین بار در ایران و در مسابقه شهرآورد بین دو تیم پرسپولیس و استقلال به‌صورت آنلاین می‌توانیم VAR را مورد آزمایش قرار بدهیم.»

حال سوالاتی از دل مصاحبه داود رفعتی ایجاد می‌شود. مثلا اینکه چه نرم‌افزاری مورد نیاز بوده که ما از داشتن آن محروم بودیم؟ ‌با دوربین‌های اندک صداوسیما می‌توان VAR را به تایید فیفا رساند؟ استفاده از این تکنولوژی در بازی پرسپولیس و استقلال بی‌عدالتی در حق الباقی تیم‌ها نیست؟

VAR در برزیل؛ زمین تا آسمان متفاوت با ایران!

داود رفعتی در صحبت‌های خود به VAR در برزیل اشاره کرد که آنها هم به جای استفاده از نرم‌افزارهای خاص، از سیستم پخش تلویزیونی بهره می‌برند. تحقیق صورت گرفته درباره استفاده از VAR در برزیل حکایت از سازوکار دیگری داشت. آنها با امکاناتی پیشرفته و با بهره‌گیری از نرم‌افزارها و دوربین‌های مناسب تایید فیفا را گرفته‌اند و سیستم مذکور را پیاده کرده‌اند.

 مسابقات لیگ برزیل از این فصل مجهز به VAR شد. 80 داور، 400 ساعت آموزش دیدند و سپس ویدئوها از طریق 17 دوربین که توسط رسانه‌های «فاکس اسپورت» و «تی‌وی گلوبو» تهیه می‌شد به‌صورت خام در اختیار کمک داوران ویدئویی قرار می‌گرفت. در کنار آن همه ورزشگاه‌ها مجهز به این سیستم شدند و اتاق VAR در همه این استادیوم‌ها به وجود آمد. داوران با استفاده از سیستم‌های صوتی پیشرفته با اتاق کمک داوران ویدئویی و همچنین یک اتاق مرکزی در ریودوژانیرو در تماس هستند و در کنار دوربین‌های مجهز، ارتباط بین داور و کمک‌داوران ویدئویی در سطح بسیار بالایی برقرار است. 

در پایان باید گفت که وجود VAR در لیگ برتر ایران می‌تواند به کم شدن هرج و مرج داخل زمین و فشار روی داوران کمک شایانی کند اما این اتفاق باید به صورت اصولی صورت بگیرد و در کنار آن جانب عدالت هم رعایت شود. تا دربی پایتخت کمتر از یک ماه دیگر فرصت باقی است و VAR پیشنهادی باید به تایید نماینده فیفا برسد. معمولا هر بازی لیگ برتر در حضور تعداد اندکی دوربین برگزار می‌شود و از طرفی اتاق مربوط به VAR و سیستم‌های صوتی لازم برای ارتباط بین داور و کمک‌داوران ویدئویی‌اش مهیا نیست. آیا می‌توان در این زمان کوتاه همه نواقص را برطرف کرد؟ پاسخ به این شوخی با شما...

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: فیفا جهان فولاد فوتبال پایتخت کمیته داوران اسپانیا برزیل مصاحبه لیگ برتر پرسپولیس صنعت نفت پوشش ایران استقلال بازی زمین دوربین هرج و مرج جهان دی ماه زمین نیم فصل دوم هرج و مرج پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۳۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای ماشین پلیس‌های دوربین‌دار چیست؟

معاون عملیات پلیس راهور  تهران بزرگ گفت: هدف از بکارگیری خودروها و موتورسیکلت‌های مجهز به دوربین، اعمال قانون، جهت کاهش ترافیک و ایجاد نظم بیشتر است.

به گزارش مشرق، سرهنگ احسان مؤمنی در خصوص اعمال قانون‌های مکانیزه در تهران توضیح داد و گفت: در سال جدید بحث برخورد با تخلفات ساکن را ادامه خواهیم داد. از ابتدای سال نیز این برخوردها به صورت جدی انجام شده است و کارهای جدید تری را نیز در این خصوص انجام خواهیم داد.

وی افزود: به زودی این اعمال قانون‌ها به صورت مکانیزه خواهد بود. خودروهایی که مجهز به دوربین هستند در سطح معابر تردد خواهند کرد. این ترددها در مناطق ۱، ۴ و ۵ شهر تهران بیشتر خواهد بود و هر کجا که تخلفات ساکن را ببینند همانجا به صورت بر خط اعمال قانون انجام و پیامک برای مالک ارسال خواهد شد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: همچنین در جاهایی که عرض معبر کم است و توقفات دوبله را داریم برای اولین بار موتورسیکلت‌هایی را در همین خصوص به دوربین مجهز می‌کنیم که در شش طرف دوربین دارند و تخلفات ساکن اعم از پارک در پیاده رو، توقفات دوبله و زیر تابلویی را اعمال قانون می‌کنند که بتوانیم ان شاء الله یک نظم خاص و روان سازی ترافیک را در سطح شهر تهران شاهد باشیم.

دیگر خبرها

  • داوران با ذوب‌آهن رفتار مهربانانه‌تری داشته باشند
  • دوربین ثبت وقایع خودرو؛ مزایا، قیمت و هر آنچه باید بدانید
  • ماجرای ماشین پلیس‌های دوربین‌دار چیست؟
  • ماشین پلیس‌های دوربین‌دار در شهر تهران
  • گشت خودرهای پلیس دوربین‌دار در شهر تهران
  • ماجرای ماشین پلیس‌های دوربین‌دار در تهران چیست؟
  • ارتباط رادیویی داوران در تمام بازی‌های لیگ برتر
  • برگزاری تمامی مسابقات لیگ برتر با هدست های جدید داوری
  • برگزاری تمام مسابقات لیگ برتر با هدست داوری
  • هدست‌های جدید داوری آماده استفاده در مسابقات لیگ برتر