Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد المنظری مدیر کل دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در مراسم اعطای گواهی حذف بیماری چشمی تراخم در جمهوری اسلامی ایران که در بیمارستان فارابی برگزار شد، در پیامی ویدیویی حذف بیماری تراخم چشمی را تبریک گفت و اظهار کرد: من می‌خواهم به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر از بین بردن بیماری چشمی تراخم به عنوان یک معضل سلامت عمومی تبریک بگویم، تراخم یک بیماری چشمی نگران کننده در منطقه مدیترانه شرقی در چند دهه اخیر بوده و ارتقای زیرساخت‌های بهداشتی میزان شیوع این بیماری را کاهش داده است، اما این بیماری هنوز در برخی بخش‌های منطقه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تراخم همچنان یکی از علل اصلی نابینایی قابل پیشگیری و جداسازی غیر ضروری بوده و جمهوری اسلامی ایران از طریق گسترش مراقبت‌های بهداشتی اولیه مداخلات پزشکی موثر و ارتقای سلامت، تعهد سیاسی بالا، همکاری بین بخش‌ها، مشارکت اجتماعی، سرمایه‌گذاری کافی و تقویت سیستم بهداشتی از جمله کشور‌های پیشگام در برخورد با این معضل بهداشتی بوده که همگی به از بین بردن تراخم در کشور کمک کرده و این یک نمونه و سرمشق واقعی از دستیابی به سلامتی برای همه از طریق مشارکت همگانی است.

مدیر کل دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این دستاورد در جمهوری اسلامی ایران این بوده که با ارائه خدمات و رسیدگی به مردم بدون در نظر گرفتن اصالت نجات یا شرایط تابعیت آن‌ها اطمینان حاصل شده که هیچ از قلم نیفتد.

وی ادامه داد: این رویکرد یک جا با همکاری بین مرزی در امر سلامت برای کنترل یا از بین بردن بسیاری از بیماری‌ها در منطقه ماست که خانه تعدادی زیادی پناهنده و جمعیت آواره داخلی است بسیار حیاتی به شمار می‌رود.

مدیر کل دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: من می‌خواهم متخصصان سلامت عمومی ایران را تشویق کنم تا همینطور که در حال گسترش تلاش برای از بین بردن سایر بیماری‌ها هستند که جمعیت آسیب‌پذیر و محروم را تهدید می‌کند تجربه‌های خود را نیز با دیگر کشور‌ها در منطقه به اشتراک بگذارند.

وی یادآوری کرد: بار دیگر اجازه دهید به خاطر دستاورد حذف تراخم به مردم ایران تبریک بگویم و این اطمینان را بدهم که به حمایت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرکای آن به تلاش‌های آن‌ها برای ارتقای سلامت عمومی ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/

موفقیت ایران در از بین بردن تراخم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۳۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

انواع مختلفی از بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت، بیماری کبد چرب، سرطان کبد، فیبروز، سیروز و نارسایی کبدی وجود دارد که هر کدام باعث بروز علائم خاصی می‌شوند؛ در صورت بروز این علائم هشداردهنده، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است که به متابولیسم غذا، ذخیره انرژی و حذف سموم کمک می‌کند. انواع مختلفی از بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت، بیماری کبد چرب، سرطان کبد، فیبروز، سیروز و نارسایی کبدی وجود دارد. هر یک از این بیماری‌ها، مجموعه علائم منحصر به فرد خود را دارد. در حالی که هر نوع بیماری کبد علائم را کمی متفاوت نشان می‌دهد، همه انواع بیماری‌های کبدی ممکن است علائم مشترکی نیز داشته باشند.

علائم هپاتیت چیست؟

هپاتیت نوعی التهاب کبد است که در نهایت می‌تواند به کبد آسیب برساند و بر عملکرد طبیعی آن تأثیر بگذارد. هپاتیت معمولاً پس از آلوده شدن شما به ویروس‌های هپاتیت A، B، C، D یا E رخ می‌دهد. در برخی موارد، هپاتیت همچنین می‌تواند به دلیل نوشیدن الکل زیاد یا زمانی که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به خود حمله می‌کند رخ دهد.

اگر دچار هپاتیت شوید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

تب
از دست دادن اشتها
حالت تهوع
ادرار تیره
درد مفاصل
خستگی
مدفوع سفالی رنگ
یرقان یا زرد شدن چشم و پوست
علائم فیبروز کبدی

فیبروز یک بیماری کبدی است که باعث ضخیم شدن بافت کبد می‌شود. این وضعیت معمولاً به دلیل التهاب مداوم (مداوم) کبد ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به ساخت کلاژن و سایر پروتئین‌ها در کبد می‌شود.

درنتیجه، کبد شما شروع به تشکیل بافتی می‌کند که مضر است زیرا می‌تواند جریان خون را در کبد مسدود یا محدود کند و سلول‌های سالم کبد را از بین ببرد.

هنگامی که فیبروز خفیف یا متوسط باشد، ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. با این حال، اگر وضعیت نامساعد کبد پیشرفت کند، احتمالاً به سیروز مبتلا خواهید شد؛ یک نوع شدیدتر از بیماری کبدی که علائم ایجاد می کند.

علائم سیروز کبدی

سیروز وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که بافت ناسالم جایگزین بافت سالم کبد شود و منجر به انسداد جریان خون از طریق کبد شما شود. اگر سیروز را تجربه کنید، ممکن است دچار علائم زیر شوید:

خارش پوست
خستگی
حالت تهوع
از دست دادن اشتها
درد در سمت راست بالای شکم
گرفتگی و ضعف عضلانی
کاهش وزن ناخواسته
اگر وضعیت شما بدتر شود، ممکن است علائم جدی تری را نیز تجربه کنید، مانند:

تورم در مچ پا، پایین پا یا ساق پا
خونریزی داخلی به دلیل ترکیدن وریدهای بزرگ در کبد
آسیت یا تجمع مایع در شکم
ادرار تیره
کبودی یا خونریزی
زردی
سردرگمی و از دست دادن حافظه
علائم بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب وضعیتی است که در آن چربی اضافی در کبد تجمع می‌یابد. تجمع چربی می‌تواند به دلیل بیماری کبد چرب غیرالکلی یا بیماری کبد چرب الکلی باشد. بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌تواند به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت نوع ۲، چاقی یا فشار خون بالا ایجاد شود. بیماری کبد چرب الکلی در صورت مصرف الکل رخ می‌دهد.

هر دو نوع بیماری کبد چرب عمدتاً بیماری‌های خاموشی هستند که علائم کمی ایجاد می‌کنند. اگر علائم بیماری کبد چرب را بروز دهید، احتمالاً درد شکم در سمت راست یا خستگی را تجربه خواهید کرد. مانند فیبروز، بیماری کبد چرب نیز می‌تواند بدتر شود و باعث سیروز شود. اگر وضعیت شما پیشرفت کند، ممکن است که بعداً علائم سیروز را نیز تجربه کنید.

به‌وسیله سونوگرافی می‌توان کبد چرب غیرالکلی را تشخیص داد؛ همچنین در این بیماری میزان آنزیم‌های کبدی افزایش می‌یابد که می‌توان با آزمایش خون آن را تشخیص داد.

کبد چرب عمدتاً علامت خاصی ندارد و به‌صورت اتفاقی در آزمایشات دوره‌ای یا سونوگرافی تشخیص داده می‌شود، با وجود این در صورت پیشرفت بیماری، ممکن است علائمی همچون احساس ضعف و خستگی، کاهش وزن، کاهش اشتها، تهوع، درد در سمت راست بدن بالای شکم و بزرگ شدن کبد بروز یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • فعالیت ۸۰۰۰ آزمایشگاه در کشور
  • آمریکا سیاست دوگانه خود در قبال تروریسم را کنار بگذارد
  • جذب بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی جدید در بدنه وزارت بهداشت
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • ایران مرجع بهداشت منطقه است
  • ایران برای سازمان بهداشت جهانی یک کشور مرجع است
  • مرجعیت ایران برای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی
  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟
  • سازمان‌های بین‌المللی برای غزه جز ابراز همدردی کاری نمی‌کنند