Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور چین ساعاتی قبل از ورود، ولی عهد سعودی به پکن، بر تحکیم روابط با تهران تأکید کرد. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، در آستانه ورود «محمد بن‌سلمان»، ولی عهد سعودی به «پکن»، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در گفتگو با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، تاکید کرد، با وجود پیچیدگی شرایط بین‌المللی، توسعه پیوندی نزدیک با ایران تغییر نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به نوشته خبرگزاری «رویترز»، با این‌که چین به میزان زیادی به نفت خاورمیانه اتکا دارد، تا کنون مداخله چندانی در منازعات این منطقه نداشته است، اما در تلاش است نقش خود را در این زمینه و به‌خصوص با جهان عرب پررنگ‌تر کند.

روز چهارشنبه هیئتی از مجلس شورای اسلامی و دولت ایران به پکن سفر کرد. قرار است بن‌سلمان امروز پنجشنبه وارد چین شود. رئیس‌جمهور چین با تاکید بر استوار ماندن روابط ایران و چین، راه را بر هرگونه تلاش سعودی‌ها جهت تفرقه‌افکنی میان تهران و پکن بست. با این‌حال چین در این دیدار‌ها همچنان باید بر روی خطی باریک گام بردارد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه چین، آقای شی در ملاقات با علی لاریجانی در پکن گفت، دو کشور دوستانی قدیمی هستند و اعتماد متقابل تضمین‌شده‌ای به یک‌دیگر دارند.

همچنین افزود: «فارق از این‌که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی چگونه تغییر کند، عزم چین در توسعه همکاری راهبردی گسترده با ایران بدون‌تغییر می‌ماند».

وی در ادامه تاکید کرد چین و ایران باید اعتماد متقابل راهبردی را تعمیق بیشتری بخشند و به حمایت از یکدیگر در راستای منافع اساسی و نگرانی‌های عمده ادامه دهند. چین مدافع همکاری میان طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای قرار دادن خاورمیانه در مسیر ثبات و توسعه است.

شی جین پینگ گفت: «ما از نقش سازنده ایران در پاسداری از صلح و ثبات حمایت می‌کنیم و خواهان ارتباط نزدیک و هماهنگی بر سر مسائل منطقه‌ای هستیم».

در این سفر، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «بیژن زنگنه» وزیر نفت نیز علی لاریجانی را مشایعت می‌کنند. ظریف ساعاتی قبل در حساب توییتری خود نوشت: «به همراهی علی لاریجانی رئیس [مجلس شورای اسلامی]برای گفتگو‌هایی مهم با رئیس‌جمهور شی و رهبری چین درخصوص همکاری راهبردی گسترده بین ملت‌هایمان به پکن آمده‌ایم. دستورکار اصلی: نقش ایران در طرح یک کمربند یک جاده و ادامه همکاری سیاسی، امنیتی و اقتصادی».

پروژه جاده ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده، یک طرح سرمایه‌گذاری در بخش راه‌های ارتباطی است که با مشارکت ۶۰ کشور در سال ۲۰۱۳ از سوی پکن ارائه شده است.

چند روز پیش مجلس آمریکا طرحی را تصویب کرد که طی آن حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن قطع می‌شود. در انگلیس نیز فشار‌های زیادی برای قطع صادرات سلاح به دولت سعودی شکل گرفته است.

از این رو بن‌سلمان با امید یافتن متحدان جدید راهی کشور‌های شرق آسیا شده است. مقصد اول سفر او پاکستان بود. با ورود وی به «اسلام‌آباد»، خیابان‌ها پر از نیرو‌های امنیتی شده و به مردم اجازه تردد در مسیر‌های اصلی داده نمی‌شد. با اینکه خیابان‌ها برای ورود بن سلمان تزئین شد، اما مردم برای استقبال از وی حضور پیدا نکردند و معترضان به حضور او در پاکستان نیز توسط نیرو‌های امنیتی سرکوب شدند. بن‌سلمان در این سفر قرارداد‌هایی به ارزش اجمالی ۲۰ میلیارد دلار با اسلام‌آباد امضا کرد.

ورود بن‌سلمان به هند به‌عنوان مقصد دوم سفر خود نیز با اعتراض گسترده مردم و حزب «کنگره» هند به ریاست «راهول گاندی» همراه بود. ولی عهد سعودی ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری در هند و فرصت‌های اشتغالی که قرار است ایجاد کنند، توضیح داد: «احتمالا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هند از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر برود».

مقاصد بعدی سفر منطقه‌ای بن‌سلمان بعد از پاکستان، هند و چین، شامل اندونزی و مالزی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بن سلمان رئیس جمهور چین ولیعهد سعودی علی لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۳۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی وقوع سیلاب در استان بوشهر

ایسنا/بوشهر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با توجه به هشدار قرمز سازمان هواشناسی و احتمال بالای وقوع سیلاب در جنوب استان، این شرکت در آماده‌باش کامل است.

علی محمدی امروز (۲۷ فروردین ماه) اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده سازمان هواشناسی و موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، یک سامانه بارشی از ساعات ابتدایی روز ۲۸ فروردین، استان بوشهر به‌ویژه نواحی جنوبی استان را دربر می‌گیرد و تا روز بعد از آن، بارندگی‌های موثری دارد.

وی ادامه داد: این سامانه در استان‌های همجوار نیز بارش‌هایی را به همراه دارد و همین موضوع، احتمال وقوع سیلاب از حوضه‌های بالادست استان را تشدید می‌کند.

محمدی بیان کرد: با توجه به نداشتن بارندگی‌های موثر در این سال آبی، ظرفیت ذخیره‌سازی مناسبی در سدهای استان بوشهر از جمله سد رییسعلی دلواری، سد تنگ ارم، سد اخند، سد باغان، سد خاییز و سد ارغون وجود دارد و پروژه‌های در حال احداث نیز در شرایط پایداری در برابر سیلاب‌ها قرار دارند.

وی گفت: با وجود ظرفیت ذخیره‌سازی، امکان وقوع سیلاب‌های میان حوضه‌ای نیز محتمل است و ضروری است همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع سیلاب، آمادگی لازم را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: از مردم به‌ویژه ساکنان حاشیه رودخانه‌ها و آبراهه‌ها تقاضا می‌شود در زمان سیلاب از هرگونه ورود یا تردد در محدوده حریم و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند. هرگونه ورود به محدوده تاسیسات آبی از جمله سدها، بندها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و ... غیرمجاز است و در زمان وقوع سیلاب به بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیری منتهی خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «سلمان فارسی» از عزا درآمد/۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
  • تأکید رییس‌جمهور چین بر توسعه روابط پکن و برلین
  • حمایت از تحکیم خانواده در مجامع بین‌المللی
  • رهبر مخالفان اسرائیل خواستار سرنگونی نتانیاهو شد
  • پیش بینی وقوع سیلاب در استان
  • پیش‌بینی وقوع سیلاب در استان بوشهر
  • تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار با چین
  • تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت با چین
  • بیانیه رئیس مرکز در حمایت از عملیات موشکی سپاه و اعلام آمادگی در راستای تحکیم همبستگی ملی
  • ورود نخست وزیر عراق به واشنگتن در میانه حملات ایران به رژیم صهیونیستی