Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:47:17 GMT

دومین مجموعه داستان امیر پروسنان رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۳۶۹۱

دومین مجموعه داستان امیر پروسنان رونمایی شد

تهران - ایرنا - دومین مجموعه داستان کوتاه امیر پروسنان با عنوان «زن‌ها همیشه همین طور هستند» با حضور رضا ساکی، نویسنده و جمعی از خبرنگاران و دوستداران ادبیات داستانی رونمایی شد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، رضا ساکی در این مراسم که در تهران برگزار شد، گفت: سال‌ها است که در جمع‌های ادبی تعداد اندکی از افراد حضور دارند و این واقعیت جامعه ما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جامعه‌ای که بیش از 80 درصد آن در سال حتی یک بار سینما نمی‌روند یا بیش از 95 درصد آن حتی تئاتر نمی‌روند، انتظاری نیست که از ادبیات حمایت کنند. امروز باید به کیفیت افراد در جلسه‌های ادبی توجه داشته باشیم.
این داستان نویس با اشاره به یکی از داستان‌های این کتاب با عنوان «مشت علی هیچ جای داستان نبود»، بیان کرد: نویسنده متولد رشت است و باید توجه کرد که اصلا چرا نویسنده باید فضای داستان را وارد شهر رشت کند. وقتی به این داستان رسیدم، دیدم فضا به خوبی وارد شهر رشت شده است. اکثر نویسندگان رشتی نگاه نوستالژیک به این شهر دارند و تکلیفشان با این شهر معلوم نیست. چون رشتی‌ها پیشینه تجدد دارند و خیلی نمی‌توانند حالا درباره آن گذشته صحبت کنند. از طرفی رشت تبدیل به کلان شهری شده که اقوام زیادی وارد آن شدند و فضای اجتماعی آن نسبت به گذشته متفاوت شده است و روزنامه نگاران و نویسندگان رشتی در شرایط فعلی نمی‌دانند با این شهر باید چه برخوردی در ادبیات داشته باشند. از طرفی بسیاری از فضاها و خانه‌های تاریخی در این شهر به راحتی حذف می‌شوند. مثلا اگر قرار باشد بلایی سر ساغریسازان رشت بیاورند، خیلی ساده این کار را انجام می‌دهند؛ در حالی‌که رسانه‌ها و مجله‌های خیلی خوبی در این شهر وجود دارد.
وی ادامه داد: بیشترین کتاب فروشی‌ها در این شهر وجود دارد، اما رشت در ادبیات و سینما به شکل نوستالژیک نشان داده می‌شود. حتی فیلم اخیر آقای یزدانیان در جشنواره فیلم فجر، نگاهی داشت که می‌گفت دلش برای رشت بارانی تنگ شده، ولی هیچ وقت برخورد با رشت نمایش داده نمی‌شود و نمی‌گوید که مثلا وضعیت رودخانه زرجوب این شهر چقدر بد است. این اتفاق در این داستان کتاب وجود دارد. نویسنده رشتی باید وارد قلب این شهر شود و از نوستالژی‌ها فاصله بگیرد.
این طنزنویس اظهار داشت: فضاهای طنز نیز در داستان‌های کتاب وجود دارد و نگاه‌های کمدی را می‌شود دید که گاهی سرنوشت محتوم انسان را نشان می‌دهد.
این داستان نویس گفت: سه داستان این کتاب خیلی خوب است و فکر می‌کنم اگر سه داستان خوب در یک مجموعه داستان وجود داشته باشد، اتفاق بسیار خوبی است. داستان «آتش سیگار از دور پیداست»، «مشت علی هیچ جای داستان نبود» و «اعترافات مهلک آقای الف. پ» به نظر من برجسته‌ترین داستان‌های این کتاب هستند.
ساکی ادامه داد: داستان «آتش سیگار از دور پیداست» در سربازخانه‌ای اتفاق می‌افتد که ماجرایی برای دو سرباز رخ می‌دهد و به دنبال یک اتفاق معمایی پلیسی و کشف یک داستان می‌روند. داستان «اعترافات مهلک آقای الف. پ» نیز ماجرای انسان عجیب و غریبی است که در یک آپارتمان زندگی می‌کند و یک صحنه قتل در داستان اتفاق می‌افتد.
این داستان نویس گفت: فضاهای نوستالژیک در داستان‌های کتاب وجود دارد و فکر می‌کنم پروسنان باید این ماجراها را در همین کتاب جا بگذارد و سراغ فضاهای دیگری برود. زیرا کسی که می‌تواند داستان‌های خوب بنویسد، چه نیازی به نوستالژی نویسی دارد. از این نوع ادبیات بسیار چاپ شده و به چاپ هفتادم هم می‌رسد. در نتیجه یک قلم فنی نباید سراغ عاشقانه‌های معمولی برود.
وی افزود: مهارت داستان نویس در فن داستان نویسی احساس می‌شود و به طور مثال در داستان «نمی‌دانستم که می‌خواهد برود» یا «عروسِ تهران» می‌توان فن داستان نویسی نویسنده را مشاهده کرد.
ساکی ادامه داد: فضاهای اول شخص و ذهنی با توجه به توان کمدی ساختن نویسنده قابل توجه است. داستان «اعترافات مهلک آقای الف. پ» یک کمدی غربی است و مخاطب در لفظ نمی‌خندد، اما سرنوشت شخصیت داستان خنده دار است.
این منتقد ادبیات داستانی گفت: هرچند برخی از جمله‌های امیر پروسنان در داستان‌ها به کلام حکمت آمیز نزدیک شده است. جمله‌هایی در این داستان‌ها وجود دارد که هرچند از زبان شخصیت‌ها گفته شده، اما پند و نصیحت دارد، ولی از طرفی در داستان نشسته است. این اتفاق به خاطر حس‌های نوستالژیک بروز پیدا می‌کند. چون نسل دهه شصت درگیر این مسائل است، اما باید از این موضوع فاصله گرفت و نگاه انتقادی پیدا کرد.
ساکی اظهار داشت: می‌توان به این قلم حسادت کرد و امیدوار بود که کتاب بعدی این داستان نویس یک رمان باشد. چون می‌توان بسیاری از این داستان‌ها را ادامه داد. هرچند پایان بندی‌های داستان‌های کوتاه این کتاب بسیار خوب است.
این داستان نویس افزود: کتاب بی غلط است و حتی یک نقطه یا غلط سهوی ندارد. این نشان از ویرایش درست کتاب دارد. حتی قلم و روانی داستان‌ها مشخص است و یکی از ویژگی‌های کتاب محسوب می‌شود. مخاطب در داستان‌ها گیر نمی‌کند و روان خوانده می‌شود.
وی ادامه داد: برخی داستان‌ها در انتشارات معروف منتشر می‌شود که حتی یک داستان سه صفحه‌ای آن را نمی‌شود روان خواند.
به گزارش ایرنا، مجموعه داستان کوتاه «زن‌ها همیشه همین طور هستند» دومین مجموعه داستان امیر پروسنان است که توسط انتشارات صدای معاصر چاپ و روانه بازار کتاب شده است. پروسنان خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایرنا است.
اجتمام*9482 ** 1200

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مجموعه داستان كوتاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۳۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

هشت اثر از ایران به عنوان نامزد فهرست کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه معرفی شدند. 

به گزارش ایسنا، گروه جوایز کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه شورای کتاب کودک در جلسه داوری اسفندماه ۱۴۰۲ از میان آثار رسیده، هشت اثر را برای معرفی به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) انتخاب کرد. 

 در بخش کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه:  

«افسانه نمکی» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای ستاره اقتداری. این کتاب براساس روایتی از روستای کبودر آهنگ همدان بازنویسی شده. برای فعال کردن کودکان نابینا و کم‌بینا درحین خواندن کتاب از المان‌های معماری ایرانی  و ابزارهای سنتی استفاده شده است. 

«خاله می‌بافه من می‌پوشم» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای سودا آزادی، نویسنده خط بریل ناصر مرادی. از ویژگی‌های کتاب راویت داستان توسط ﮐودکی نابیناست. از بافت‌های متنوع و حجم‌های گوناگون در ساخت اثر استفاده شده است. ظرافت اجرا و تنوع در بافت‌ها برای کودک با آسیب بینایی جذاب است. 

«روباه و زاغ» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای سمانه نادری. بازسازی یک روایت کلاسیک  به شکل حسی - لمسی. استفاده از بافت‌های متنوع برای نمایش شخصیت‌ها و فضای داستان. ابتکار عمل در ساخت کتاب برای حرکت شخصیت‌ها به وسیله مخاطب.

 «من مترسکم ولی می‌ترسم» نویسنده احمد اکبرپور، تصویرگر مریم طهماسبی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. (اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

 «تو یک جهانگردی» نویسنده شهرزاد شهرجردی، تصویرگر غزل فتح الهی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. (اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

 «موزی که می‌خندید» نویسنده حمیدرضا شاه‌آبادی، تصویرگر حسن موسوی، انتشارات افق.(اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

در این سه اثر صوتی در کنار خواندن متن از موسیقی و جلوه‌های صوتی برای انتقال بهتر مفاهیم استفاده شده و برای شنونده‌ با آسیب بینایی فضایی ایجاد می‌کند که می‌تواند داستان و تصاویر کتاب را از طریق صدا در ذهن خود تصور کند. 

در بخش کتاب با شخصیت‌های معلول:   

 «جهان مال من است» نویسنده تهمینه حدادی، تصویرگر هاله قربانی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. داستان با روایتی ساده به جزئیاتی از تجربیات خیال‌انگیز کودکی می‌پردازد. شخصیت‌پردازی در متن پویاست و عدم آشکارسازی و عدم تمرکز بر معلولیت کودک دیده می‌شود. 

«ترسناک‌ترین کاری که تا حالا انجام دادی چه بوده؟» نویسنده سولماز خواجه‌وند، تصویرگر مرجان وفاییان، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. داستان با شخصیتی باورپذیر، به دور از کلیشه‌ها و با برانگیختن حس پذیرش معلولیت به موضوع ترس از دیدن و بینایی می‌پردازد. 
  
داوران گروه جوایز کودکان با نیازهای ویژه شورای کتاب کودک، مرضیه شاه کرمی، سوده کریمی، مرجان ریحانیان، ماندانا رضوی زاده، میترا مؤدب، فریبا کیهانی و طاهره بشیر هستند. مسعود طاهریان( عضو نابینای گروه‌ خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) نیز به عنوان مشاور در گروه حضور دارد. 

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یک بار فهرستی از کتاب‌های مناسب برای کودکان ویژه را به منظور ایجاد فرصت لذت از کتاب برای کودکان ویژه، تشویق ناشران و توسعه این نوع محصولات منتشر می‌کند. داوری نهایی در تورنتو کانادا برگزار می‌شود و آثار برگزیده در فهرست دوسالانه‌ای تحت عنوان کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه منتشر و در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا ۲۰۲۵ به نمایش گذاشته می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه
  • جلد دوم «سمفونی رنگ، هارمونی خط» رونمایی می‌شود
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • امیر تتلو در دومین دادگاه ؛ ریش و مو اصلاح شده، تتو‌ها بیرون زد (عکس)
  • امیر تتلو در دومین دادگاه ؛ ریش و مو اصلاح شده (عکس)
  • (تصاویر) دومین دادگاه امیر تتلو؛ تتلو به تنظیمات قبلی برگشت!
  • بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر