Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@12:52:36 GMT

خطر غرق شدن شنای همدان در استخرهای خصوصی

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۳۸۶۱

خطر غرق شدن شنای همدان در استخرهای خصوصی

گسترش استخرهای خصوصی، اجاره استخرهای متعلق به اداره کل ورزش و جوانان استان به بخش خصوصی و پروازی بودن مدیر هیئت، افت شنا و شیرجه همدان را در سال‌های اخیر به همراه داشته است. ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، شنا از جمله ورزش‌هایی است که دین اسلام به یادگیری آن توصیه‌ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر ،این ورزش از رشته‌های پایه محسوب می‌شود و در بازی‌های المپیک و آسیایی در ماده‌های مختلف مدال‌های متعددی را به خود اختصاص داده. همچنین به عقیده کارشناسان این ورزش بهترین تفریح برای پرکردن اوقات فراغت افراد در سنین مختلف به شمار می‌رود؛ اما با همه این اوصاف این رشته ورزشی و سایر رشته‌های زیرمجموعه آن از جمله شیرجه و واترپلو در استان همدان وضعیت مناسبی ندارند.

افت شنا و شیرجه همدان در دهه 90

شنای همدان از دهه‌ 60 تا 80 در سطح کشور مطرح بود و شیرجه همدان با برادران میرابیان نه تنها در کشور بلکه در آسیا آقایی می‌کرد.

مرحوم قائم میرابیان اولین مدال برون مرزی شیرجه ایران را پس از انقلاب برای کشور به ارمغان آورد و قائم میرابیان نیز چندین مدال بین المللی در کارنامه خود دارد.

اما از اواخر دهه 80 شنا و شیرجه همدان با خصوصی شدن استخرها و نیز اتخاذ برخی تصمیمات اشتباه با روزهای اوج خود فاصله زیادی گرفت‌؛ به‌طوری‌که نه از مقام آوری شناگران همدانی در مسابقات کشوری خبری هست و نه از دایو برای شیرجه شیرجه‌روهای همدانی. واترپلوی استان هم به نوعی در خواب زمستانی به سر می‌برد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در بخش قهرمانی شنا و شیرجه همدان هزینه‌های سرسام‌آور آموزش است

هزینه 10 تا 15 جلسه آموزش شنا به قدری در چندسال اخیر افزایش یافته که خانواده‌ها رغبتی برای فعالیت فرزندشان در این رشته ندارند.

از سوی دیگر قرار بود بر اساس طرحی از وزارت آموزش و پرورش شنا در مدارس دولتی و خصوصی در ساعات ورزش آموزش داده شود که این طرح نیز به دلیل هزینه‌های گزاف در نطفه خفه شد.

خصوصی‌سازی بلای جان شنای همدان

اما کارشناسان، خصوصی‌سازی زیرساخت‌های ورزش شنا یعنی استخرها در همدان را اصلی‌ترین دلیل افت شنای استان در بخش قهرمانی می‌دانند.

بیشتر استخرهای شهر همدان متعلق به نهادها و ارگان‌های مختلف است که از آن جمله می‌توان به مجموعه آبی و تفریحی شهدای شهرداری همدان متعلق به شهرداری، استخر شهدای غواص وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران‌ همدان، استخر آبیاران وابسته به شرکت آب و فاضلاب همدان اشاره کرد.

از سوی دیگر استخرهایی که متعلق به اداره کل ورزش و جوانان ‌‌استان است بر اساس ماده 88 واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی واگذارشده‌.

بی‌تردید بخش خصوصی و سایر نهادهایی که استخر در اختیاردارند به منظور سودآوری پا به این عرصه گذاشته‌اند و نباید از آنها انتظار داشت در بخش قهرمان‌پروری هزینه کنند

استخر الوند نیز که متعلق به اداره کل ورزش و جوانان است به بخش خصوصی اجاره داده شده و تنها 3 سانس در هفته در اختیار ورزشکاران تیم‌های شنای استان در رده‌های مختلف سنی قرار می‌گیرد.

در واقع امکانات سخت‌افزاری شنا حداقل در مرکز استان وجود دارد اما در اختیار متولیان امر قهرمان‌پروری قرار نمی‌گیرد و به‌صورت مداوم این استخرها در اختیار هیئت استان نیست.

به عنوان مثال در استان‌هایی همچون مشهد و تهران که در شنای کشور صاحب جایگاه هستند 12 جلسه تمرینی به حوزه قهرمانی اختصاص داده‌شده در صورتی که در همدان تنها سه جلسه تمرینی به بحث پرورش قهرمانان اختصاص یافته است.

کمال تبریز قهرمان لیگ برتر شیرجه شداستخرهای ورزشی همدان هفته معلم افتتاح می‌شودنخستین استخر تخصصی شیرجه کشور در تبریز افتتاح شد

شیرجه همدان دایو ندارد

کارشناسان معتقدند اگر می‌خواهیم به دوران اوج شنا و شیرجه استان در دهه 60 بازگردیم باید حداقل در مرکز استان دو استخر را در اختیار هیئت قرار دهیم به طوری که یک استخر برای بانوان و یک استخر برای آقایان مدنظر باشد.

اما در بخش شیرجه اوضاع بدتر است و شاید کسی باور نکند شیرجه همدان که چندین مدال برون مرزی در کارنامه خود دارد از داشتن تخته شیرجه محروم است.

تامین یک تخته شیرجه استاندارد بین 150 تا 200 میلیون هزینه دربردارد و این درحالی است که هیئت شنا و شیرجه توانایی تامین چنین ارقامی را ندارد.

وقتی شرایط مرکز استان در بخش شیرجه اینگونه باشد وضعیت شهرستان‌های استان نیز کاملا مشخص است.

تمرینات کم شنای همدان را عقب انداخته

رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که پیشینه ورزش شنا به قبل از میلاد مسیح می‌رسد اظهار داشت: این ورزش برای همه سنین توصیه می‌شود و از بروز بیمار‌های قلبی‌ و عروقی و تنفسی جلوگیری می‌کند و تقویت عضلات و سلامت جسمی و روانی را به همراه دارد.

صادق بختیاری افزود: شنای همدان در دهه 70 و80 دوران اوج خود را سپری می‌کرد، اما در حال حاضر با دوران اوج خود فاصله گرفته است.

وی عنوان کرد: با این حال با توجه به برنامه‌های استعدادیابی هیئت در حال حاضر شرایط بهتر از قبل شده است و امسال تیم‌های همدان در مسابقات منطقه‌‌ای چند عنوان اول تا سومی کسب کردند.

رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان همدان با اشاره به این که مهمترین دلیل پسرفت شناگران همدانی در دهه 90 کمبود سانس برای تمرین است تصریح کرد: شناگران استان همدان در هفته 3 جلسه تمرین می‌کنند، اما شناگران استان‌های دیگر در هفته 6 جلسه به تمرین می‌پردازند.

بختیاری  با اشاره به این که با این شرایط شناگران همدان در هفته 21 کیلومتر شنا می‌کنند، اما شناگران استان‌های مطرح 70 کیلومتر گفت: این اختلاف فاحش باعث می‌شود شناگران همدانی از رقبای خود عقب بیافتند و عرصه رقابت را به آنها واگذار کنند.

وی  تاکید کرد: خصوصی‌سازی استخرها به بلای جان شنای همدان تبدیل شده است. از تمام استخرهای موجود در شهر همدان فقط 3 سانس 2 ساعته در هفته آن هم در استخر الوند به شنای قهرمانی اختصاص دارد.

 رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان همدان، گرانی آموزش شنا را هم یکی دیگر از دلایل افت شنای استان ذکر کرد و گفت: برای 16 جلسه آموزش شنا خانواده‌ها باید رقمی بین 400 تا 500 هزار تومان پرداخت کنند‌ که خانواده‌های کمی توانایی پرداخت چنین ارقامی را دارند.

بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر 80 ورزشکار در بخش شنای آقایان و 30 ورزشکار در بخش شنای بانوان در هیئت استان همدان ساماندهی شده‌اند.

وی با اعلام این که استعدادیابی اولویت برنامه‌های هیئت شنای استان همدان است عنوان کرد: به همین منظور چندین مربی دوره دیده با حضور در مدارس استان به شناسایی بچه‌هایی که دست و پای کشیده دارند و فیزیکشان برای شنا مناسب است مشغولند. بچه‌هایی با این فیزیک تحت تعلیم قرار می‌گیرند و نفرات برتر این جمع به عضویت تیم‌های رده‌های پایه استان در می‌آیند.

  رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان همدان،محروم بودن هیئت از حامی مالی را دیگر مشکل شنای همدان عنوان کرد و گفت: محروم بودن از حامی مالی و کمبود منابع مالی باعث شده در بخش تامین تجهیزات و اعزام‌ها نیز با مشکلاتی مواجه باشیم.

رئیس هیئت پروازی است، دبیر استعفا داده

اگرچه خصوصی‌سازی و مشکلات مالی از دلایل مهم افت شنا و شیرجه همدان به شمار می‌آید، اما عدم برنامه‌ریزی مناسب در هیئت و پروازی بودن رئیس هیئت نیز در پسرفت شنا و شیرجه همدان موثر بوده.

صادق بختیاری در آبان ماه امسال با رای مجمع برای سومین دوره متوالی به عنوان رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان همدان انتخاب شد، اما بختیاری که کارمند یکی از بانک‌های دولتی است مدتی است که به استان زنجان منتقل شده و از جمله رؤسای پروازی هیئت‌های ورزشی استان همدان محسوب می‌شود.

از سوی دیگر محرم روزبه، دبیر هیئت نیز که کارمند اداره کل ورزش و جوانان استان همدان است و معاونت جوانان این اداره کل را بر عهده دارد با توجه به دستور مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان مبنی بر عدم فعالیت کارمندان این اداره کل در هیئت‌های ورزشی از سمت خود استعفا داده تا هیئت بدون دبیر به کار خود ادامه دهد.

همه این موارد دست به دست هم داده تا شنا و شیرجه همدان هر روز بیش از پیش از روزهای خوب خود فاصله بگیرد.

آنچه مسلم اگر متولیان ورزش استان در پی آن هستند که شنا و شیرجه همدان به دوران آقایی خود در کشور و حتی آسیا بازگردد باید طرحی نو در این بخش براندازند؛ اتفاقی که در دوره ریاست مدیرکل قبلی ورزش و جوانان استان رخ نداد تا شنا و شیرجه همدان با شیب تندی پسرفت کند.

انتهای پیام/ ت

R41405/P/S6,75/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای هیئت دولت در جمع خبرنگاران

اعضای هیئت دولت صبح امروز با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ دادند. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3059993 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • حمایت ویژه از بخش خصوصی برای توسعه ورزش لرستان
  • فرماندار بافق: مسئولان استان در قبال ورزش بافق متعهد باشند
  • توزیع بیش از ۶۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در خراسان رضوی
  • پیشکسوت ورزش پهلوانی کشور درگذشت
  • کهن پیشکسوت ورزش پهلوانی کشور در همدان درگذشت
  • کلاکت ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • پزشک و پیشکسوت ورزش پهلوانی ایران درگذشت
  • راکد ماندن ۱۰ ساله ساخت استخر شنای سرپوشیده آموزش و پرورش بردسکن
  • مفت‌فروشی محبوب‌ترین تیمهای دنیا در اینستاگرام! / شیرجه خریداران پرسپولیس و استقلال در استخر عسل
  • اعضای هیئت دولت در جمع خبرنگاران