Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی در مراسم حذف تراخم که در بیمارستان‌های فارابی برگزار شد، گفت: امروز یک دستاورد بزرگ و افتخار مهم را که حاصل زحمات ۴٠ ساله در جمهوری اسلامی ایران و عزیزانی که طراحی نظام شبکه را طراحی کردند، کسب می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ما هر دستاوردی در حوزه سلامت داریم یکی از دلایل آن همین طراحی نظام شبکه بهداشت بود؛ ١٧٠ مرکز جامع سلامت، ١٨ هزار خانه بهداشت و ٣ هزار بهورز در قالب شبکه بهداشت داریم که خدمات ادغام یافته در شبکه را در حوزه سلامت ارائه می‌کنند.

تراخم بیماری بومی ۴۴ کشور در دنیا

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی با بیان اینکه تراخم بیماری بومی ۴۴ کشور در دنیاست، گفت: بیش از ٣٣ میلیون نفر در دنیا در معرض این بیماری هستند و ٨ کشور در جهان توانستند گواهینامه حذف تراخم را اخذ کنند که ایران به همراه عمان و مراکش در منطقه آسیا و آفریقا موفق به حذف این بیماری و اخذ گواهینامه شدند.

وی افزود: کشوری مثل سودان سومالی پاکستان و مصر درگیر بیماری تراخم هستند و اطلاعاتی در مورد این بیماری در افغانستان و جنوب لیبی وجود ندارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی همواره چشم پزشکان در طول تاریخ دیدگاه بهداشتی داشتند و زمانی که دکتر شمس به ایران بر می‌گردند به خوزستان می‌روند و دستاورد های، چون حذف تراخم را مدیون پروفسور شمس‌ها و دکتر خدادوست‌ها هستیم.

رئیسی با اشاره به برنامه ٢٠٢٠ سازمان بهداشت جهانی در حوزه‌های مختلف گفت: در سال ٩۶ مصوب شد که تا ٢٠٢٠ تراخم در جهان حذف شود، اما روند بیماری به گونه‌ای است که دنیا و سازمان بهداشت جهانی به این هدف نمی‌رسند، اما اینکه به ٨٠ درصد اهداف برسیم مطلوب بوده این افتخارآمیز است که ما سال‌ها قبل به اهداف تعیین شده سازمان بهداشت جهانی رسیده ایم.

۴ برنامه بهداشت جهانی برای حذف بیماری نابیناکننده تراخم

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی با اشاره به ۴ جزء برنامه سازمان بهداشت جهانی در راستای حذف بیماری نابیناکننده تراخم افزود: در جزء اول کشور‌ها باید بتوانند با جراحی عوارض بیماری تراخم مثل پلک برگشتب را اصلاح کنند و در جز دوم آنتی بیوتیک‌های خوراکی تجویز شود.

رئیس گفت: در مرحله سوم و چهارم پاکیزگی صورت و بهداشت قرار دارد و بر این اساس باید آب سالم و تمیز در دسترس همه باشد و خوشبختانه ما پوشش صد درصدی در دانش آموزان زیر ١٢ سال در این زمینه در کشور داریم.

وی افزود: همچنین ما در دفع بهداشتی آب و فاضلاب در منطقه ما بی نظیر هستیم و در دسترسی به آب پاکیزه در شهر‌ها و روستا‌های جایگاه خوبی در منطقه داریم و ٩٧ درصد جمعیت کشور به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی گفت: ما در زمینه دسترسی اقدامات خوبی در حوزه شبکه بهداشت و ارتباطات بین بخشی با آب و فاضلاب و آموزش و پرورش انجام دادیم و تفاوت تا با بقیه کشور‌ها این بود که نسبت به بقیه کمتر به آنتی بیوتیک و جراحی نیاز پیدا کردیم و و ما برخلاف سایر کشور‌ها توانستیم با پیشگیری گواهینامه حذف تراخم را از سازمان بهداشت جهانی اخذ کنیم.

وی ادامه داد: حذف تراخم یعنی بیماری در کمتر از ۵ درصد جمعیت کشور وجود داشته باشد، اما ما اکنون حتی یک مورد تراخم در ایران نداریم و در برنامه جراحی باید به زیر ٢ درصد در جمعیت مبتلا برسیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی یادآوری کرد: ما در کشور باید به جامعه پزشکی و فرهیختگان این حوزه افتخار کنیم چرا که در حوزه سلامت ادعا داریم به اهدافی که اول انقلاب در همه حوزه‌ها تعریف کردیم نزدیک شده و در موارد بسیاری به اهداف دست پیدا کردیم و جایگاه برجسته‌ای در منطقه داریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۴۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰ هزار بیمار در ایران

حسین فرشیدی از برنامه وزارت بهداشت برای شناسایی و درمان موارد ابتلا به هپاتیت سی برای حذف این بیماری در کشور خبر داد و اظهار کرد: هپاتیت C نوعی بیماری ویروسی است که علت اصلی بیماری مزمن کبدی بوده و می‌تواند به سیروز، سرطان کبد و مرگ منجر شود.

تشخیص هپاتیت سی با پیگیری مراکز بهداشتی

وی افزود: تصمیم گرفتیم در سال جاری افراد مبتلا به هپاتیت سی را شناسایی کنیم و در همین راستا در مرحله اول مراقبان سلامت به امر پیگیری و شناسایی افراد پرخطر و پزشکان عمومی در مراکز بهداشتی به تشخیص این بیماری خواهند پرداخت.

فرشیدی ادامه داد: پس از انجام تست‌های تشخیصی در صورت ابتلای افراد به هپاتیت C، بیمار به بخش‌های درمانی ارجاع داده می‌شود. درمان بیماران هپاتیت سی به این روش نیز برای بیماران هزینه‌ای ندارد و رایگان شده است.

تخمین وجود ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا در ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره آمار ابتلا به هپاتیت سی در کشور گفت: تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به هپاتیت سی در کشور داشته باشیم.

درمان همه مبتلایان تا دو سال آینده

فرشیدی با بیان اینکه با استفاده از داروها، درمان این بیماری قطعی خواهد بود؛ ادامه داد: هدفگذاری کرده‌ایم که ظرف دو سال آینده همه افراد مبتلا را درمان کنیم و داروی درمان این بیماری نیز به میزان موردنیاز تأمین شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره راه‌های انتقال ویروس هپاتیت سی بیان کرد: تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده و رابطه جنسی از شایع‌ترین راه‌های انتقال این ویروس هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • جزئیات بیماری ترانه علیدوستی؛ ابتلا به یک سندروم خاص؟!
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰ هزار بیمار در ایران
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران
  • اجرای طرح ارتقای سواد سلامت در مناطق عشایرنشین چهارمحال و بختیاری
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟