Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-24@05:13:30 GMT

ذخایر طلا و ارز کشور ۲برابر میزان مصارف است

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۴۳۸۲

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: میزان منابع ارزی و طلای کشور همیشه ۲ برابر میزان مصارف بوده و در سه ماه اخیر مجموعه ذخایر طلای کشور نه تنها افزایش یافته، بلکه نسبت به گذشته نیز این ذخایر بیشتر شد.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: بین منابع و مصارف ارزی منطق حکمفرما است و در طول سال های اخیر میزان منابع ارزی کشور همیشه 2 برابر میزان مصارف ارزی بوده  و هر میزان که کشور نیاز به ارز داشته 2 برابر آن ارز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه منابع ارزی کشور از فروش نفت و صادرات غیرنفتی  حاصل می شود، افزود: حتی اگر کشور یک بشکه نفت نفروشد، مجموع منابع ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی نیازهای وارداتی کشور را پوشش می دهد، بنابراین از جهت منابع و مصارف ارزی در شرایط گذشته و کنونی هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌شود.

منابع ارزی 2 برابر میزان تقاضا در کشور است

وی با اشاره به اینکه شاید عدد مثبت تراز بازرگانی کشور کمتر شود اما همچنان مثبت می ماند، ادامه داد: سال ۹۴، حدود ۵۰ میلیارد دلار واردات و 105 میلیارد دلار صادرات داشته ایم که در واقع صادرات بیش از 2 برابر واردات است، همچنین سال گذشته ۸۰ میلیارد دلار میزان صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات داشته ایم  و تقریبا دو برابر بودن منابع ارزی کشور همیشه وجود داشته است.

پورابراهیمی با بیان اینکه دست ما برای افزایش درآمدهای نفتی بسته نیست، اظهار داشت: روش هایی برای فروش نفت ایجاد شده همانند اینکه بخش خصوصی صادرات نفت را انجام دهد و در این زمینه موفقیت‌هایی ایجاد شده است .

درآمدهای غیرنفتی تا پایان دی ماه سال جاری حدود ۳۵ میلیارد دلار بوده است

وی  با اشاره به اینکه درآمدهای غیرنفتی کشور نیز در شرایط تحریمی تا پایان دی ماه سال جاری حدود ۳۵ میلیارد دلار بوده است، افزود: مولفه اصلی برای اینکه نرخ ارز در بازار چه میزان باشد این بوده که چه میزان منابع و مصارف داشته باشیم، لذا زمانی که منابع و مصارف ارزی کشور حتی با تحریم ها تحت تأثیر قرار نگیرد،  پوشش کامل داده شده و تراز بازرگانی مثبت باشد، مشکلی در کشور وجود نخواهد داشت.

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه با بیان اینکه نخستین بار نیست که ایران در حوزه بانک‌ها، بانک مرکزی و نفت تحریم شده است، ادامه داد: در سال ۹۱ ایران از سوی آمریکا، اروپا و سازمان ملل تحریم شده بود، اما در شرایط کنونی تنها از سوی آمریکا تحریم شده است، لذا شرایط نقل و انتقال ارز به داخل کشور از گذشته بدتر نیست.

منابع ارزی کشور نیازهای جاری را در طول سه ماه اخیر کاملا پوشش داده شده است

وی تاکید کرد:ذخایر طلای کشور نه تنها افزایش یافت، بلکه نسبت به گذشته نیز این ذخایر بیشتر شد.

پورابراهیمی با بیان اینکه میزان منابع ارزی کشور نیازهای جاری را در طول سه ماه اخیر کاملا پوشش داده شده است، افزود:  علاوه بر اینکه اشتباهات گذشته جبران شده مازاد منابع نیز نسبت به متوسط سنوات گذشته وجود دارد، بنابراین در بخش  ذخایر ارزی و طلا جبران کامل صورت گرفته است.

۸۰ درصد سیاست های ارزی دولت بر اساس پیشنهادات مجلس و کمیسیون اقتصادی تغییر یافت

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های کنترلی بر بازارهای موازی همانند بازار ارز شرایطی ایجاد کرده تا بازار ارز را به شکل غیرمستقیم از مسیر دلالی و سوداگری خارج کند، ادامه داد: در مسیر حرکت اقتصادی کشور در بازار ارز اتفاق خاصی رخ نمی دهد و در سال آینده نیز نگرانی نخواهیم داشت.

ارتباط تنگاتنگی بین کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی برقرار شده است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ۸۰ درصد سیاست های ارزی دولت بر اساس پیشنهادات مجلس و کمیسیون اقتصادی تغییر یافت، تصریح کرد: در حال حاضر رویکرد بانک مرکزی نیز تغییر یافته و ارتباط تنگاتنگی بین کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی برقرار شده که این فضا سبب ارتقا عملکرد بانک مرکزی نسبت به گذشته شده است.

خانه ملت

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000CZP برچسب ها: ذخایر طلا و ارز ، میزان مصارف ، کمیسیون اقتصادی مجلس

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ذخایر طلا و ارز میزان مصارف کمیسیون اقتصادی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۴۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شگفتی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این شرکت بزرگ ترین تولید کننده کود سوپر فسفات تریپل در کشور است، اظهار داشت: این کود فسفاته، جامد بوده و برای تولید آن از واکنش اسید فسفریک و خاک فسفات استفاده می شود. به جهت سهولت استفاده، تریپل سوپر فسفات عمدتا به صورت گرانولی GTSP)) تولید می شود.

وی در خصوص روش تولید کود تربیل سوپر فسفات، افزود: ساخت تریپل سوپر فسفات طی دو مرحله انجام می شود؛ در مرحله نخست از واکنش اسید سولفوریک با آپاتیت خاک فسفات اسید فسفریک به دست می آید و در مرحله دوم اسید فسفریک را از گچ جدا کرده و پس از تغلیظ مجددا آن را روی آپاتیت خاک فسفات می ریزند؛ بدین ترتیب تریپل سوپر فسفات حاصل می شود.

شگفتی درباره مزایای کود تریپل سوپر فسفات تولیدی شرکت کیمیاداران کویر گفت: کود تریپل سوپر فسفات، بیشترین غلظت فسفات را در بین کودهای فسفاته دارد به گونه ای که میزان P۲۰۵ در دسترس آن بیش از ۴۶ درصد است. همچنین از آنجا که حدود ۹۰ درصد از فسفر موجود در ساختار آن محلول است به راحتی در دسترس گیاه قرار می گیرد.

به گفته او، از دیگر مزایای کود سوپر فسفات تریپل، برخورداری آن از عناصر میکرو و ماکرو مغذی برای گیاه کلسیم به میزان ۱۵ درصد سولفات به میزان دو درصد آهن به میزان یک درصد و سایر عناصر است. فسفات موجود در این کود تنه گیاهان را تقویت کرده و مقاومت آنها را در برابر بیماریها و آفات افزایش میدهد.

شگفتی همچنین تاکید کرد: کود سوپر فسفات تریپل تولیدی این شرکت در مقایسه با کودهای وارداتی که دارای میزان فلزات سنگین بخصوص کادمیوم بالا هستند عاری از کادمیوم و سایر فلزات سنگین است.

وی با بیان اینکه این کود برای تمام محصولات باغی و زراعی و صیفی مناسب است، افزود: برای استفاده از این کود، نخست بر اساس آنالیز خاک، میزان فقر فسفر مشخص شده سپس طبق آنالیز آن میزان استفاده مشخص می شود.

وی در خصوص روش مصرف کود سوپر فسفات تربیل توضیح داد:روش مصرف کود، بر اساس پخش یکنواخت است. در این روش قبل از کشت کود بطور یکنواخت پخش شده و با خاک مخلوط می شود. این روش در خاک هایی که سطح فسفر آنها پایین یا متوسط باشد. کارانی کمتری نسبت به روش نواری دارد و بنابراین میزان مصرف کود در روش پخش کردن و مخلوط کردن با خاک باید دو تا چهار برابر باشد تا بتوان محصولی مساوی با روش نواری بدست آورد. بنابر این روش پخش کردن و مخلوط کردن با خاک هنگامی که مقدار زیادی فسفر برای افزایش محصول مورد نیاز باشد، اقتصادی و عملی نیست.

شگفتی، روش نواری را مدل دیگر استفاده از این نوع کود ها دانست و در خصوص نحوه اجرایی کردن این مدل گفت: در روش نواری، فسفر هنگام عملیات کاشت بصورت نواری در نزدیک بذر قرار داده می شود. این کود معمولاً ۲.۵-۵cm در کنار و زیر ردیف بذر قرار داده می شود.

به گفته او، کودهای فسفاتی حتما باید قبل از زمان کاشت و به صورت جای‌گذاری عمقی مصرف و ترجیحا با استفاده از دستگاه کودکار بذرکار در زیر بذور جای‌گذاری شود. معمولا این ترکیب برای انواع خاک با دامنه pH اسیدی و قلیایی ملایم مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان کود پاییزه شناخته می شود.

شگفتی، همچنین مزیت این محصول را نسبت به نمونه های مشابه خارجی، درصد پائین عناصر سنگین در این نوع از کودها دانست و گفت: در نمونه های مشابه خارجی، درصد عناصر سنگین اعم از آرسنیک و کادمیوم بسیار بالا است ولی با سرمایه گذاری ای که در حوزه تحقیق و توسعه انجام دادیم، موفق شدیم تا در نسخه بومی سازیani میزان و درصد این عناصر سنگین را کاهش دهیم.

به گفته او، این شرکت طبق پروانه چیزی حدود ۱۰۰ هزار تن در سال تیراژ تولید دارد که تا ۲۰۰ هزار تن در سال هم قابل افزایش است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت ۲۵۰ هزار تن در سال کود وارد می کند و ما در شرکت کیمیاداران کویر با انجام طرح های تحقیق و توسعه و بومی سازی این کود توانسته ایم کشور را از واردات آن بی نیاز کنیم و با بومی سازی این محصول ۳۷ میلیون دلار سالانه صرفه جویی ارزی را رقم بزنیم.

کد خبر 6085266 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • بارش‌های جنوب کشور در تابستان هم ادامه خواهد داشت
  • حق بیمه کارگران برا اساس دستمزد واقعی است
  • افزایش مصرف آب مشترکان گلستانی با گرمای تدریجی هوا/مردم از مصارف غیرضروری خودداری کنند
  • تامین ارز کالای قاچاق در چهارراه استانبول/ بازار غیررسمی آرام می‌شود
  • اعلام دستمزد غیرواقعی حقوق بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را ضایع می‌کند
  • صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست
  • هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید
  • بانک مرکزی ایران سبد دارایی‌اش را تغییر داده است