Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@18:37:37 GMT

تفاوت موشک سازی با خودروسازی

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۴۵۲۰

تفاوت موشک سازی با خودروسازی

ساعت24-زمانی که شوروی اولین فضانورد را به دور زمین فرستاد و ایالات متحده را از این پیشرفت به حیرت انداخت و... مردم شوروی دربه‌در دنبال کالای مصرفی بودند.

عباس عبدی تحلیلگر سیاسی در روزنامه اعتماد نوشت:

این روزها برخی افراد و گروه‌ها شعار می‌دهند که اگر میدان در اختیار دیگران قرار گیرد آنان که موشک و ماهواره می‌سازند اقتصاد را درست می‌کنند و احتمالا خوروهای با کیفیتی نیز تحویل خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا این ادعا می‌تواند درست باشد؟

 زمانی که اتحاد جماهیر شوروی اولین فضانورد را به دور زمین فرستاد و ایالات متحده را از این پیشرفت به حیرت انداخت، زمانی که قوی‌ترین بمب جهان را منفجر کرد، زمانی که شنیدن قدرت تخریبی موشک‌های اتمی و قاره‌پیمای آن مو را بر تن هر فرد و سیاستمدار غربی سیخ می‌کرد، زمانی که شوروی هر گاه اراده می‌نمود در هر کشوری کودتا می‌کرد، زمانی که احزاب کمونیست وابسته به شوروی در کشورهای جهان و اروپا رو به رشد بودند، و زمانی که نیمی از قاره اروپا را فتح کرده بودند، و هر جا اراده می‌کردند بی رودربایستی دخالت نظامی می‌نمودند و... با این حال در همان زمان اقتصاد شوروی تکان نمی‌خورد و تولیدات کشاورزی‌اش رو به افول بود و مردم شوروی دربه‌در دنبال کالای مصرفی حتی در حد و اندازه‌های تولیدات ایران و کشورهای مشابه بودند. کفش ملی ایران بزرگترین هدیه‌ای بود که می‌توانستند به دست آورند. یک پیراهن تترون برایشان از دیدن یوری‌گاگارین جذاب‌تر بود.

داشتن یک یخچال ارج ۱۹ فوت ایرانی آنان را بیشتر خوشحال می‌کرد تا فتح کردن پراگ و رژه سالروز انقلاب اکتبر. تولیدات مصرفی آنها چنان کم‌کیفیت بود که کمتر کشوری حاضر به واردات آن می‌شد.

چرا چنین تفاوت چشمگیری در پیشرفت یک کشور در این دو حوزه وجود دارد؟ چرا این مسأله در کشورهای غربی وجود نداشت؟ یعنی توسعه و پیشرفت فن‌آوری نظامی کشورهای پیشرفته کمابیش مشابه کیفیت دیگر تولیدات مصرفی و البته پیشرفته آنان مثل خودرو و لوازم خانگی و الکترونیکی و... است. به عبارت دیگر هر دو نوع تولیدات این کشورها در سطح عمومی و جهان در بالاترین اندازه از کیفیت است و شکاف چندانی میان سطوح کیفی تولیدات این دو دسته از تولیدات وجود ندارد.

اکنون به این پرسش برگردیم که آیا مجموعه‌ای که موشک ولو در حد اس.اس.۲۰ می‌سازند، می‌توانند خودروی باکیفیت مثلا در حد تویوتا بسازند؟ در اتحاد جماهیر شوروی هر دو حوزه تحت نظر حکومت و حزب واحدی بود ولی چرا این اتفاق رخ نداد؟ چرا؟ به این علت که تولید کالاهای مصرفی مثل وسایل خانه و خودرو و پوشاک و غذا... تحت ساختار نظام رقابتی هستند. مشکل تولید فقط به سطح فن‌آوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به صرفه است.

ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند، یا برخی کشورها به دلائل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالاها به واردات وابسته باشند، لذا به هر قیمتی شده می‌کوشند که نیازهای خود را از حیث این کالاها در داخل کشور تأمین کنند. در نتیحه هرگونه سرمایه‌گذاری ولو غیر اقتصادی را در این راه به کار می‌اندازند. چنین تولیداتی لزوماً اقتصادی نیست و اگر قرار باشد که همه کالاها از جمله کالاهای مصرفی نیز به این صورت تولید شود کل اقتصاد کشور دچار بحران خواهد شد. بنابراین فرآیند تولید موشک از طریق غیر اقتصادی و به کار گرفتن افراد و کارشناسان برجسته و با حقوق‌های بالا و غیر رقابتی، و بسیج تمام امکانات کشور برای تولید آن کالا، و مستثنا بودن از تمامی مقررات، قابل تعمیم به تولید سایر کالاها نیست.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۴۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت حدود دو هزار نفر در زنبورستان‌های چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ تن عسل از ۲۷۶هزار و۹۴۰ کلونی زنبورعسل در استان تولید شده است.
وی افزود: افزون بر این ۷۶ کیلوگرم ژل رویال (ماده ژلاتینی است که زنبور‌های عسل برای تغذیه ملکه و بچه‌های آنها تولید می‌کنند)، ۱۵تن گَرده و۷۲ تن موم از کلونی‌های زنبور عسل در استان تولید شد.
میراحمدی، ارزش ریالی تولیدات پارسال کندو‌های زنبور عسل را پنج هزار میلیارد ریال عنوان کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت زنبورعسل در گرده افشانی باغات و به خصوص بادام گفت: براساس تحقیقات انجام شده ۱۰۰ درصد گرده افشانی بادام از طریق حشرات و زنبورعسل انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • طرح‌های کشاورزی در انتظار ابلاغ اعتبار/ تولیدات باغی افزایش یافت
  • مسکو: فعالیت ناتو در شرق اروپا به سمت درگیری با روسیه است
  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • «آمرلی» روایت به مثابه منشوری چند وجهی
  • فعالیت حدود دو هزار نفر در زنبورستان‌های چهارمحال و بختیاری
  • نوروز؛ مبنای جدید هنجار سازی در روابط بین الملل
  • تولید ۲.۵ هزار تن عسل در چهارمحال و بختیاری
  • میزان تفاوت تحصیلات زن و شوهر تا چه اندازه مطلوب است ؟
  • «آنتن» دیگر گروگان «تولید» نیست/ ۱۴۰۳ بهار تولیدات سیمافیلم
  • میزان تفاوت تحصیلات زن و شوهر تا چه اندازه مطلوب است؟