Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته حجت‌الاسلام فخرالدین صابری مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از کشف یک شی‌ء تاریخی (سنجاق‌سر مفرغی منقوش) سه هزار ساله در کرج خبر داد.

وی با اشاره به اطلاعاتی که یگان حفاظت استان البرز در این خصوص به دست آورده بود، اظهار کرد: طبق اطلاعات به‌دست‌آمده متوجه شدیم که یک شی‌ء تاریخی از طریق پست و از کرمانشاه به استان البرز ارسال‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگام تحویل بسته پستی به مقصد موردنظر فرد خاطی دستگیر شد.

صابری با اشاره به اینکه شی‌ء تاریخی بخشی از سنجاق مفرغی (سنجاق‌سر) است، گفت: پنج سانتی‌متر از این شی‌ء به‌جامانده که متأسفانه قسمت سوزن سنجاق وجود ندارد.

صابری با اشاره به اینکه این اثر متعلق به هزاره اول پیش از میلاد است، گفت: به عبارتی این اثر قدمتی سه‌هزارساله دارد.  

متصرفان آسمان‌خراش قاجاریه پشت فنس‌ها هستند

عمارت قاجاری ملک در شهر بوشهر قرار است به بخش خصوصی متقاضی واگذار شود اگر برای آن سرمایه گذاری پیدا شود که بتواند آن را مرمت کرده و ماهیانه اجاره ای نیز به سازمان میراث فرهنگی بدهد.

عمارت ملک سالها سکونتگاه افراد جنگ زده و مهاجر استان بوشهر بوده است تا اینکه بلاخره از تصرف آنها در آمد و کلیدش را به سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی بوشهر دادند. حالا هم صندوق احیا آن را به مزایده گذاشته تا سرمایه گذاری را پیدا کند که هم این بنای عظیم را مرمت کرده و هم بتواند به آن کاربری گردشگری بدهد.

سرمایه گذاری و واگذاری حق بهره برداری بنای تاریخی عمارت ملک(عرصه و اعیان عمارت به متراژ حدود ۱۳۰۰ متر مربع) با کاربری اقامتی و فرهنگی و پذیرایی توسط صندوق احیای بناهای تاریخی تعیین شده است.

قیمت پایه اجاره بهای این بنا ماهانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که ضریب افزایش سالانه مطابق آخرین ساخثص تورم اعلامی بانک مرکزی محاسبه و اعمال می شود.

اما خانواده ای در نزدیکی بنا زندگی می کند که مدعی هستند بخشی از این عمارت برای آنهاست و باید میراث فرهنگی هر کاری می کند به آنها از قبل خبر بدهد و برای آنها یک خانه دیگر خریداری کند.

وضعیتی که این خانواده در کنار بنا دارند چندان مناسب نیست. بیشتر به خرابه ای می ماند که کنار بنا ایجاد شده تا سرپناه باشد. برخی تصور می کنند برای راهیابی به داخل این بنا که به کارهای مرمتی زیادی نیاز دارد باید از این در وارد شوند به همین  دلیل آنها روزانه باید پاسخگوی افراد زیادی باشند و بگویند که از این در نمی توان وارد عمارت شد.

پشت عمارت نیز خانه هایی شبیه به بیغوله ایجاد شده است زمین پشتی عمارت بیشتر به زباله دانی می ماند تا عمارت تملک شده توسط سازمان میراث فرهنگی.

عزل یک مدیر

ین هفته خبر رسید که یکی از مدیرکل‌های سازمان میراث فرهنگی پس از سه بار نامه نهادهای نظارتی به رئیس سازمان میراث فرهنگی برای اجتناب از به کارگیری نامبرده در پست های مدیریتی، از این سازمان رفت.

یکی از مدیرکل‌های میراث فرهنگی که سال ۹۲ به این سمت منصوب شده بود به دلیل منع نهادهای نظارتی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفت. او که با تیم محمدعلی نجفی وارد سازمان میراث فرهنگی شده بود، در سالهای اخیر دچار حاشیه های زیادی شد. در کمتر از یک سال اخیر پیرو این اتفاقات،   نهادهای نظارتی  سه نامه برای عزل وی به رئیس سازمان میراث فرهنگی نوشتند.

چند روز پیش بلاخره هسته مرکزی گزینش سازمان میراث‌فرهنگی او را فاقد صلاحیت دانست و قراردادش را برای سال جدید تمدید نکرد.   وی اکنون دو هفته ای هست که به این سازمان نیامده است.

مزایده ۱۰ بنای تاریخی صندوق احیاء تمدید شد

صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی مهلت شرکت در مزایده ۱۰ بنای تاریخی را تا هشتم اسفندماه سال جاری تمدید کرد.   بناهای یاد شده شامل خانه شادمان یزد، خانه فاطمی استان گلستان، قلعه زائر خضرخان شهر اهرم استان بوشهر، عمارت ملک بوشهر، کاروانسرای مهر سبزوار خراسان رضوی، خانه حشمت اللشکر شهر سرخه استان سمنان، خانه میررحیمی وخانه ابراهیمی شهر دامغان استان سمنان، حمام خان شهر سنندج استان کردستان، خانه غفاری کرمان است.

هنرنگاری مینیاتور در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شد

در جلسه کمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس هنر نگارگری مینیاتور در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شد و چهار هنرمند از جمله بیژن کامکار نوازنده ساز رباب، علی محمد اعتباری رودی به عنوان آخرین بازمانده دانش سنتی ساخت آسباد، علی اکبر بهاری استاد سرنا نوازی کردی خراسان و محمود فرشچیان در هنرنگارگری به عنوان حاملان میراث فرهنگی در فهرست گنجینه های زنده بشری قرار گرفتند.

در این جلسه ۴۰ پرونده از سوی استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کهگلیویه وبویراحمد ارائه شد که از این تعداد ۲۰ پرونده میراث ناملموس و ۴ نفر به عنوان حاملان زنده بشری برای ثبت در فهرست میراث ملی ناملموس انتخاب شدند.

راهنمای ایرانی روز جهانی راهنمایان گردشگری را جشن می گیرند

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری گفت: امسال ۵۰۰ ر اهنما جشن روز راهنمایان را در شیراز برگزار می کنند یکی از برنامه های آنها توجه به اثر ثبت جهانی شده محور ساسانی است.

اویس کیانی راهنمای گردشگری و رئیس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری  گفت: دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری کشور امسال در استان فارس و شهر شیراز  برگزار می‌شود. ‌ در روز اول همزمان با۳۰ بهمن راهنمایان گردشگری به بازدید از جاذبه های شیراز می‌روند  و مراسم آغاز گردهمایی نیز در یکی از هتل‌های بزرگ آن برگزار خواهد شد. ‌ سپس روز اول اسفند نیز بازدید از جاذبه های شیراز از جمله تخت جمشید و سپس حضور در حرم مطهر شاهچراغ جهت آشنایی با ظرفیتهای گردشگری این مجموعه و بازدید از بازارهای تودرتوی شیراز مانند بازار حاجی، اردو بازار، سرای مشیر و بازار وکیل و حضور در مجموعه زندیه برای اجرای برنامه ویژه امسال در کنار ارگ کریمخانی در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 4548579 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گردشگری میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۴۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سلماس برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  افراسیاب گراوند با اعلام این مطلب اظهار کرد: این جشنواره روز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ از ساعت ۱۵ تا ۱۸ با اجرای برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سلماس افزود: اجرای موسیقی زنده آشیقی، اجرای گروه‌های هنری، اجرای بازی‌های بومی‌محلی، تفریحی و همگانی، برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی، سوارکاری، قایق‌رانی، پخت و توزیع غذای محلی، راه‌اندازی غرفه‌های کشاورزی و دامی و پرواز پاراگلایدر از  برنامه‌های جشنواره هستند.

او گفت: این جشنواره به همت شهرداری سلماس و با مشارکت اداراتی مانند ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ‌... برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم
  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سلماس برگزار می‌شود
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • آغاز فاز دوم مرمت و بهسازی محوطه باغ کیهانی + تصاویر
  • روزی به نام بناهای تاریخی/ از آسیب‌های میراث فرهنگی غافلیم
  • معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه