Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:38:52 GMT

منشور جامعی از سلامت معنوی در کشور تهیه شود

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۴۷۷۶

منشور جامعی از سلامت معنوی در کشور تهیه شود

قم- ایرنا- مدیرحوزه های علمیه کشور گفت: سلامت معنوی عامل پیشرفت و ترقی کشور و پیمودن قلمروهای علمی جهان است و باید منشور جامع قرآنی و روانی از سلامت معنوی تهیه و عرضه شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روزپنجشنبه درششمین همایش علمی سلامت معنوی درقم افزود: اگرچه موسسه های حوزوی، فرهنگستان علوم پزشکی و دانشگاه ها برای تهیه طرح جامع سلامت گام هایی برداشته اند، ولی کافی نمی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: درحوزه گاهی منتقدانی حرف های درستی نسبت به جریان سلامت معنوی دارند که این نقص ها باید شنیده و برطرف شود و همه کسانی که مسئول هستند پای کار بیایند.
وی با بیان اینکه تلاش کنیم با نقد سازنده درکنار هم مسیر را روشن نماییم، ادامه داد: تهیه طرح جامع سلامت معنوی با مولفه های دهگانه اسلامی مسیر را طی نماید و با نگاه سکولاریستی، غیرتوحیدی و شریعتی حرکت نکند.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: نگارش چند جلد کتاب سنجیده در حوزه فلسفه سلامت معنوی نیاز امروز است و می تواند راهنمای همه دانشمندان باشد.
وی تاکید کرد:دبیرخانه انجمن های علمی و موسسه های حوزوی در پرتو اندیشه ای که رهبری عرضه فرمودند و توصیه مراجع، قدم هایی مبتنی بر اصول و مبانی بردارند و کار علمی و فاخری در زمینه سلامت معنوی ارائه دهند.
وی افزود: فرهنگستان علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که نقش مهمی در این زمینه دارد،باید با همکاری حوزه الگوهای صحیح مبتنی بر اندیشه اسلامی تولید و به جامعه بین الملل عرضه نمایند.

** تحقیق و پژوهش نخستین گام محور بیانیه رهبری
مدیرحوزه های علمیه کشور در ادامه با اشاره به بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب است، گفت: تحقیق و پژوهش نخستین محوری است که توسط معظم له برای دهه پنجم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است و مخاطب آن حوزه و دانشگاه می باشد.
وی اضافه کرد: ملت ایران می تواند با برداشتن گام های بلند نه تنها به مرزهای دانش در همه نقاط جهان برسد، بلکه از آن قلمروها نیز بیش تر رود.
وی ادامه داد: حوزه های پیرامون پزشکی و مرزهای سلامت روحی و معنوی از قلمروهایی است که می توانیم از مرزهای دانش عبور کنیم و الگوساز و تمدن ساز برای جهانیان باشیم.
آیت الله اعرافی با تاکید بر این که معنویت اسلامی از مولفه توحیدی و قدسی است، گفت: معنویت اسلامی، معادمحور، اخروی و فرا دنیوی و از سوی دیگر، معنویت مناسکی است به این معنا که فرانگرشی و فراقلبی می باشد.
وی خاطرنشان کرد: معنویت اسلامی تنها بر نگرش درون و باطنی تکیه نمی کند، بلکه نگرش را در عرصه های مناسکی و عبادی تجلی یافته می بیند.
آیت الله اعرافی با بیان این که اسلام فراتر از امر قلبی و معنوی به سلامت نگاه کرده است، بیان کرد: انبوه دعا و مناجات و زیارت هایی که در گنجینه اسلام است، در جای دیگری وجود ندارد، تنها دعای ابوحمزه ثمالی و دعای کمیل می تواند قلمروهای بسیار مهمی را در سلامت معنوی به روی انسان بگشاید.
ششمین همایش ملی سلامت معنوی با حضور باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید مسعود خاتمی دبیر شورای عالی بسیج جامعه پزشکی و سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.
نخستین و دومین همایش ملی سلامت معنوی سال های 92 و 93 در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار و دوره های بعدی این همایش ملی در سال های 94، 95 و 96 در قم ترتیب یافته است.
/2085/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آيت الله اعرافي همايش سلامت معنوي قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۴۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران

عباس عبادی افزود: در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت بوده و تعداد محدودی از همکاران ما در مناطقی که مجوز استخدام در آن ها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده اند.

وی از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران هایی مانند کرونا و غیره در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن ها در مجلس بتوان اقدمات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.

عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یک چالش عمومی جهانی است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست، گفت: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آن ها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چندسال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

وی تصریح کرد: اکنون ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از همکاران پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح مشغول به خدمت هستند، و نسبت پرستار به تخت، ۹ دهم و نسبت گروه پرستاری به تخت، ۱.۲ است که امیدواریم با افزایش جذب و تربیت نیروی انسانی، فاصله ۱.۲ تا ۱.۸ در سال‌های آتی برطرف شود.

عبادی اظهار داشت: از اقدامات خوب دولت سیزدهم اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، زیرا این قانون پس از ۱۵ سال مسکوت ماندن و در دوره طرح تحول سلامت که زمان طلایی اجرای این طرح بود و اتفاقاً برخی افراد که امروز منتقد اجرای این طرح هستند در آن دوران مسئولیت داشتند، می‌توانست اجرایی شود اما نشد.

وی افزود: ارزش نسبی خدمات پرستاری در بخش هایی که سختی کار بیشتر است، بالاتر است. در سال جاری، مثلا در بخش های عمومی و داخلی جراحی ارزش نسبی معادل ۸ کا و در بخش های مراقبت های ویژه تا ۳۳.۴ کا هم افزایش پیدا می کند. البته چون تعداد بیماران بخش های عمومی نسبت به بخش های ویژه بیشتر است، نوعی تعادل در پرداختی ها صورت می گیرد؛ در آیین نامه هم پیش بینی شده که نباید بین همکاران پرستار هم رده تفاوت کارانه بیشتر از ۲.۵ برابر باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه
  • برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • همایش تبیین دستاورد‌های عرصه سلامت و تجلیل از فعالان بخش سلامت در شهرستان خوی
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • آغاز به کار همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده در قم
  • همایش تبین دستاوردهای حوزه سلامت در خوی
  • انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وساز‌های جدید قم
  • انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وسازهای جدید قم