Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:57:12 GMT

شعر و شعور در شعر آیینی نباید مقابل هم قرار گیرند

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۵۴۳۱

شعر و شعور در شعر آیینی نباید مقابل هم قرار گیرند

تهران- ایرنا- یکی ازشاعران آیینی گفت: ایجاد یک دوگانه شور و شعور در شعر آیینی امری اشتباه است و باید هر دو را در کنار هم قرار داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی مرکز اسلامی فاطمیه (س) روز نخست از سومین همایش ملی ریحانة‌النبی دیروز(چهارشنبه) در مرکز اسناد کتابخانه ملی با حضور مصطفی رحماندوست، سهیل محمودی، مسجد‌جامعی و بسیاری از شاعران آیینی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این همایش که در دوم و سوم اسفند در شیراز ادامه خواهد یافت به مدد عبدالواحد موسوی لاری موسس مرکز فاطمیه و انجمن شاعران ایران با حضور تنی چند از شاعران مذهبی در آستانه ولادت حضرت فاطمه(س) در خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران آغاز به کار کرد.
رئیس انجمن شاعران ایران، این همایش را برنامه ای باشکوه ،ملی و گسترده دانست و ادامه داد: اهمیت شعر آیینی در این است که از دیرباز درخشش خود را در تاریخ ادبیات دارد و آنچه از این سبک شعری انتظار می‌رود توجه به کمالات انسانی، اخلاق و هستی و تاریخ زندگی بزرگواران دین است.
فاطمه راکعی با اشاره به جایگاه دخت گرانقدر پیامبر گفت: با توجه به اختلافی که در نوع نگاه به زن در پیش از اسلام وجود داشت، در آن زمان بوسه‌های تکریم بر دستان زن بزرگی چون فاطمه(س) نشان می‌دهد که دست یک زن جایگاه بوسه حضرت محمد(ص) می‌شود.
رییس انجمن شاعران ایران وجود اشعاری در تکریم شخصیت های والایی همچون حضرت فاطمه زهرا(س) را یکی از نکات برجسته همایش ملی ریحانه النبی دانست.
وی در پایان شعری درباره حضرت علی(ع) و حضرت فاطمة‌الزهرا(س) خواند.
سیدعلی موسوی گرمارودی به عنوان دیگر سخنران این مراسم نیز برپایی همایش ریحانه النبی را مجالی برای بروز استعدادهای جوان ذکر کرد و گفت: بنده برای حضرت فاطمه زهرا(س) شعر بسیار دارم در ۶ قالب مختلف هست. یکی از آنها ترکیب‌بندی است که آخرین بند آن را می‌خوانم و فرصت را می‌دهم به کسانی که سن آنها کمترین است.
حسین اسرافیلی، شاعری که با «تولد در میدان» و «آتش در خیمه‌ها» در بین شاعران معروف است، به خوانش شعری در مدح حضرت فاطمه(س) پرداخت.
ساعد باقری شاعر آیینی و سراینده سرود جمهوری اسلامی ایران نیز دیگر سخنران این همایش بود که گفت: حقیقت این است که این جایزه می‌تواند محل خیر باشد و می‌تواند باعث جشنواره‌زدگی شود. در این آثار غالباً‌ با توجه به دشواری‌های شعر آیینی، که البته این حکم شعر آیینی هم جامع و مانع نیست، ما نمونه‌‌های نوآوری‌های اصیل در این جنس آثار را در حال مشاهده هستیم.
وی افزود: چقدر این نوآوری‌ها صرفاً به خاطر ضرورت نوآوری و نیاز نوآوری است. این مهم است که نوآوری ماندگار شود.
باقری گفت: یکی از آفات جشنواره‌ها، تقسیم همیشگی و یک دوگانه شور و شعور درست کردن است که این امر اشتباه است چه بسا شعری در مجلسی خوانده شده است و بسیار فاخر دیده و شنیده شده اما از آن طرف مقابل هم نهادن شعر و شعور هم جالب نیست ولی قطعاً اگر قرار است من استفاده کنم، از زمینه‌های عاطفی به‌گونه‌ای استفاده می‌کنم که هر دو را در نظر بگیرم. جداسازی شعر و شعور در شعرها زیاد مطلوب نیست. نوآوری باید پشتوانه داشته باشد.
وی با خوانش شعری که سه واژه «در» و «فاطمه» و «دیوار» را در ردیف غزل خود قرار داده است، گفت: ما می‌توانیم در نقد نوآوری‌های شعر امروز، مثال بیاوریم. در سطح کلان شعر، این ابداعات قابل توجه است.
باقری با خوانش شعری که با واژه «بگذریم» و «بیت» از هر دو معنای آن بهره برده است، آن را تأمل‌برانگیز دانست و شاعر آن را موفق و خوانش این شعر را یک روضه‌خوانی کامل دانست.
این شاعر آیینی در پایان گفت: نباید میان نوآوری ها مرز‌بندی کرد ، چون به ضرورت حتی می توان «وزن» را رها کرد، و این حرکت به خاطر توجه به احساس و عاطفه، ماندگار می‌شود. اگر شعر آیینی می‌خواهد جایگاهی که حقش است را کسب کند باید در قلمرو شعر عمومی جایگاه خود را تثبیت کند.
سپس غزل تاجبخش، در جایگاه حاضر شد و گفت: با سپاس از سرکارخانم راکعی که این جمع را گردهم آوردند. درباره حضرت فاطمه(س) گفتن، افتخاری است.
وی ادامه داد: معروف است که مردم از گریه حضرت فاطمه(س) به علی(ع) شکوه می‌کردند که ای کاش شب یا صبح گریه بکند که او مجبور شد به بیت‌الاحزان برود. این مسأله شد که به سفر بروم و بیت‌الاحزان را پیدا کنم و برای این احوال شعری بگویم.
تهرام/3036//6139

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي همايش شاعران مذهبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۵۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نازنین فاطمه عیدیان راهی فینال شد

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی، در جریان برگزاری رقابت‌های دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا و در دور مقدماتی ماده ۴۰۰ متر با مانع نازنین فاطمه عیدیان موفق شد با ثبت زمان ۱:۰۰.۰۶ دقیقه ضمن کسب عنوان نخست در گروه خود و در مقدماتی راهی مرحله نهایی این مسابقات شود.

گفتنی است مرحله نهایی رقابت ماده ۴۰۰متر با مانع این مسابقات روز جمعه به میزبانی دبی امارات برگزار خواهد شد.

کد خبر 6088040

دیگر خبرها

  • معرفی قهرمانان رده سنی جوانان مسابقات کاراته دختران کشور در همدان
  • معرفی قهرمانان مسابقات کاراته دختران کشور در همدان
  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • نازنین فاطمه عیدیان راهی فینال شد
  • دختران کبدی قم در جمع ۱۶ تیم برتر کشور
  • ترخیص ۵ مصدوم حادثه برخورد اتوبوس با تریلر در یزد
  • بزرگترین شاعر شیعی کشمیر
  • شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خوانده‌اند
  • رهبر انقلاب در جلسه مرتبط با عملیات «وعده صادق» چه شعری خواندند؟+ عکس
  • دختران فوتبال ایران، ترکمنستان را هفت‌تایی کردند