Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@04:30:20 GMT

مشارکت دانشگاه ها برای رفع چالش های جامعه ضروری است

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۶۰۱۶

مشارکت دانشگاه ها برای رفع چالش های جامعه ضروری است

یزد - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این وزارتخانه از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که برای رفع چالش ها و مسائل مختلف جامعه همکاری و مشارکت کنند، همواره حمایت می کند.

به گزارش ایرنا دکتر منصور غلامی روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت سی امین سال تاسیس دانشگاه یزد افزود: سرعت بخشی به گسترش علوم، تحول و تبدیل علوم به فناوری و بهره‌گیری از فناوری های مبتنی بر دانش با ایجاد قدرت های وسیع از جمله قدرت اقتصادی می‌تواند به سایر زمینه‌های قدرت هم کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه هم اکنون ایران رتبه 16 تولید علم در میان کشور های مختلف جهان و حتی در برخی رشته ها رتبه ای بهتر از این دارد، افزود: در حالی که پیش از انقلاب 10 دانشگاه در شهرستان ها و 10 دانشگاه هم در تهران فعال بود اکنون همه استان ها دارای دانشگاه و موسسه های آموزش عالی هستند.
غلامی ادامه داد: پیش از انقلاب کارشناسان و متخصصان خارجی زیادی از سایر کشورها در حوزه های نفت، پالایشگاه ، پزشکی و ... در ایران حضور داشتند که با تلاش دانشگاه ها این نیاز رفع شده است؛ این مهم نشان می دهد که دانشگاه‌های ایران از نظر تربیت نیروی انسانی عملکرد خوبی دارد.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به مشکلات جامعه و اتخاذ راهکارهایی برای رفع آنها در دانشگاه ها تصریح کرد: اکنون افزون بر 190 مرکز رشد در دانشگاه ها و 43 پارک علم و فناوری در سراسر کشور فعال است و به تولید ثروت از علم می پردازد.
وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد جامعه و دانشگاه ها را به سمت کارآفرینی می برند و وزارت علوم به جد از این راهکار مناسب حمایت خواهد کرد.
وزیر علوم با یادآوری توجه به دانشگاه های نسل چهارم (مهارت محور) اظهارداشت: با تاکید وزارتخانه در سال های اخیر، دانشگاه‌ها باید به دنبال حل مسائل و چالش های مختلف و مهم جامعه باشند و بر این اساس به مسائل مختلف ورود کنند.
غلامی افزود: در سال های اخیر سازماندهی دانشگاهها و تعامل با دولت به نحو مطلوبی انجام شد، امیدواریم این روند در آینده با سرعت بیشتری ادامه یابد؛ بر این اساس تاکنون 900 نفر از صاحبان صنعت و سرمایه گذاران از طرح نیاز صنایع وزارت علوم استقبال کرده اند.
وزیر علوم همچنین با تاکید بر اهمیت طرح ساماندهی آموزش عالی تصریح کرد: این طرح در وهله نخست به مفهوم ارتقای کیفیت دانشگاه هاست و ماموریت گرا و هدفمندکردن منابع مراکز علمی نیز مدنظر قرار می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی آموزش عالی به مفهوم تعطیلی دانشگاه ها نیست، افزود: هر مرکز علمی و دانشگاهی در هر منطقه ای از کشور وحتی شهرهای کوچک که توجیه مناسبی برای اجرای ماموریت آموزشی خود داشته باشد حمایت خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری و تعامل مناسب دستگاه های مختلف، تشکیلات و شبکه علمی مناسبی برای اتصال دانشگاها و مراکز آموزش عالی به یکدیگر و دیگر بخش ها شکل بگیرد.
وی با یادآوری محدودیت های کنونی در کشور خاطر نشان کرد: کیفیت دانشگاه ها و فارغ التحصیلان به تاثیرگذاری در جامعه منجر می شود و اطمینان داریم که از تنگناها و شرایط سخت کنونی عبور می کنیم و از آینده نیز غافل نخواهیم بود.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برگزاری بزرگداشت برای یک دانشگاه، پاسداشت علم و دانش است، اظهار داشت: ایران از دیرباز مهد دانش و مراکز علمی بود، طوری که قدیمی ترین دانشگاه جهان با قدمت یکهزار و 735 سال از ایران در سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است.
غلامی افزود: ایرانیان از گذشته ملت دانشجو و دانش پرور بودند و دانشگاه جندی شاپور محل حضور دانشجویان و دانش پژوهان از سراسر دنیا بود؛ در ادامه نیز با شکل گیری جمهوری اسلامی دانشمندان کم نظیری در کشورمان ظهور پیدا کردند.
وی اضافه کرد: ایران در همان دوره‌های ابتدایی راه اندازی دانشگاه، نقش مهمی در توسعه علم و دانش در نقاط مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی، شمال آفریقا و شرق از جمله هندوستان و چین داشت و اکنون نیز باید این حرکت به صورت جدی تر دنبال شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عصر چهارشنبه در سفری 2روزه وارد یزد شد و مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت.
بهره برداری از 2 طرح عمرانی، دیدار با آیت الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و بازدید از پارک علم و فناوری یزد از برنامه‌ های نخستین روز سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یزد بود.
وی علاوه بر شرکت در آیین گرامیداشت سی امین سال تاسیس دانشگاه یزد، بازدید از طرح های عمرانی و فناوری سایت اصلی دانشگاه یزد و دانشگاه های اردکان و میبد و حضور در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز از برنامه های دومین روز سفرش به یزد است.
استان یزد حدود یکصد هزار دانشجو دارد که در 68 مرکز آموزش عالی به تحصیل مشغول هستند و از این تعداد حدود 14 هزار نفر در دانشگاه یزد تحصیل می کنند.
دانشگاه یزد افزون بر 400 عضو هیات علمی و 100 رشته تحصیلی دارد.
این استان بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌ میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
7532/ 2047/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه ها رفع چالش ها دانشگاه يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۶۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان از مصادیق مشارکت مستقیم مردم در اقتصاد است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی   اظهار کرد: انتخاب شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب راهبردی برای همه مدیران است و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار تحقق شعار سال و افزایش نقش مردم در اقتصاد است.

جواد نوری‌نیا، افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر تولید در سال جاری و در سنوات گذشته به عنوان یکی از راهبردهای اساسی کشور باید مورد توجه مسئولان و متولیان کشور قرار گیرد و یکی از راهکارهای استفاده از ظرفیت‌های عموم مردم برای رشد تولید این بوده که کارها را از مقیاس بزرگ به سمت مقیاس‌های کوچک و متوسط مردمی ببریم، چرا که درصد قابل توجهی از مشاغل رسمی ایجادشده در کشورهای درحال توسعه، توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد شده است.

وی بیان کرد: این یعنی در سال جاری، متناسب با شعار سال، باید حمایت ویژه‌تری از پارک‌ علم و فناوری استان‌ها، در جهت توسعه کسب و کارهای فناورانه و دانش محور شود.

نوری‌نیا ادامه داد: به بیان دیگر، تقویت اقتصاد دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم نوآوری، هم‌راستا با تحقق شعار سال خواهد بود و آن جوامعی که به شهروندان خود اجازه و انگیزه می‌دهند تا به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نو بپردازند، سریع‌تر رشد می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از مصادیق مشارکت مستقیم مردم در اقتصاد است و توسعه این مسیر تاثیر تعیین‌کننده‌ای در تحقق راهبردهای مشارکت مردم در اقتصاد خواهد داشت.

وی توسعه فعالیت‌‎های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را از مصادیق مشارکت مستقیم مردم در اقتصاد دانست و گفت: حوزه دانش‌بنیان که در گفتمان نوروزی امسال رهبری نیز برای سومین سال متوالی، مورد تاکید قرار گرفت، اساس خصوصی و مردمی است و توسعه این مسیر تاثیر تعیین‌کننده‌ای در تحقق راهبردهای مشارکت مردم در اقتصاد خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
  • تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
  • بررسی چالش‌های سد راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور
  • جامعی: راز‌های کائنات و مغز انسان هنوز سر به مهر مانده است
  • بیانیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پی عملیات وعده صادق
  • توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان از مصادیق مشارکت مستقیم مردم در اقتصاد است
  • پروژه هوشمندسازی خدمات دانشگاهی ایران در بخش جوائز سازمان ملل منتخب شد
  • ۱۵ اردیبهشت؛ آخرین مهلت اعلام نیاز‌ها در سامانه وزارت علوم
  • آخرین مهلت اعلام نیاز‌ها در سامانه وزارت علوم ؛ ۱۵ اردیبهشت
  • سومین رویداد بین المللی نوروتاک دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود