Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@05:39:22 GMT

حفظ گیاهان در خطر انقراض با فناوری کشت بافت

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۶۱۵۸

حفظ گیاهان در خطر انقراض با فناوری کشت بافت

به گزارش خبرگزاری مهر، مهران شریعت پناهی درباره زمینه های همکاری مشترک پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، به اجرای پروژه تحقیقاتی تکثیر گیاهان در حال انقراض اشاره کرد و گفت: در گیاهان برخلاف جانوران که سلولهای بنیادی دارند، قابلیت تکثیر و تمایز سلولها و تولید گیاه کامل در تمام اندامها وجود دارد و می توان با در اختیار داشتن قطعه ای از برگ، جوانه، ساقه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از طریق کشت بافت، گیاه کامل را تولید کرد.

وی ادامه داد: این روش تکثیر در گیاهانی مثل خرما که روش های معمول تکثیر در آنها سخت و بسیار زمانبر است، اهمیت زیادی دارد و می تواند از انقراض گونه های گیاهی که اتفاقا بیش از گونه های جانوری است جلوگیری کند.

رئیس بخش کشت بافت و سلول پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: از دیگر فعالیتهای بخش کشت بافت، برنامه سالم سازی و تکثیر انبوه ارقام و پایه های عاری از ویروس درختان باغی است که با توجه به آلودگی ویروسی بالای نهالستانهای کشور، به افزایش عملکرد محصولات باغی کشور منتج می شود.

شریعت پناهی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از زمینه های فعالیت بخش کشت بافت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، که اهمیت اقتصادی فوق العاده ای دارد تولید بذور هیبرید سبزیجات از طریق مهندسی معکوس است.

به گفته وی، با روش هاپلوئیدی و اصلاح معکوس می توان به سرعت به لاینهای اینبرد والدینی دست یافت که به روش متعارف حدود ۴۰ تا ۵۰ سال زمان می برد. بدین ترتیب می توان با تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی در کشور، از واردات آنها بی نیاز شد.

کد خبر 4548611 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: بیوتکنولوژی گونه های در حال انقراض کشت بافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۶۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صید ۳۰ هزار قطعه ماهی سفید در رودخانه سپیدرود

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان باقری پور در حاشیه بازدید فرماندار آستانه اشرفیه از محل مولد گیری ماهیان استخوانی در دهنه رودخانه سپیدرود اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل شیلات استان گیلان برای حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی همه ساله صید ماهیان مولد و بالغ از اسفند ماه شروع و تا فروردین ماه توسط دو پیمانکار معتمد شیلات و با نظارت اداره پارک ملی بوجاق ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون نیز حدود بر ۳۰ هزار قطعه ماهی سفید در سال جاری در این رودخانه صید شده است، افزود: ماهیان مولد صید شده برای تکثیر به مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر استان ارسال می‌شوند.

باقری پور ادامه داد: رودخانه سپیدرود که نقش بسیار مهمی در زادوولد ماهیان دریای خزر از جمله ماهیان استخوانی دارد تحت کنترل و نظارت مأمورین یگان این اداره است و امید می‌رود مهاجرت چشمگیر ماهیان جهت تخم ریزی در این رودخانه همچنان ادامه یابد.

وی از آمادگی مأمورین این اداره برای همکاری با نهادهای ذیربط و احیای رودخانه سفیدرود و فراهم شدن زیستگاه تکثیر طبیعی برای ماهیان استخوانی و طبیعی خبر داد.

کد خبر 6079775

دیگر خبرها

  • توسعه اشتغالزایی در اقتصاد گیاهان زینتی با هدایت استارت‌آپ‌ها
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • چگونه با کمک عسل، گیاه آلوئه ورا را در خانه تکثیر و پرورش دهیم؟ (فیلم)
  • صید ۳۰ هزار قطعه ماهی سفید در رودخانه سپیدرود
  • معرفی میش مرغ ایرانی از ویژگی ظاهری تا محل زیست این پرنده (+عکس)