Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@13:02:59 GMT

نگاهی به اقدامات اخیر مخالفان دولت

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۶۶۱۲

نگاهی به اقدامات اخیر مخالفان دولت

تهران- ایرنا- اقدامات اخیر مخالفان دولت از طرح موضوع استیضاح رئیس جمهوری تا انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت، مورد توجه و بررسی رسانه های داخلی قرار گرفته است.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز (پنجشنبه 2 بهمن ماه )روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماها نشان می دهد که رسانه های منتسب به اصلاح طلبان، طرح شکست خورده استیضاح رئیس جمهوری و انتقاد از عملکرد وی را اقدامی تبلیغاتی از سوی مخالفان دولت در راستای کسب قدرت برای انتخابات های پیش رو مطرح کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین این رسانه ها از طرح استیضاح رئیس جمهوری به عنوان 'مانور سیاسی مخالفان دولت' یاد کرده اند. به گزارش این رسانه ها، برخی نمایندگان مجلس در حالی به طرح استیضاح از رئیس جمهوری می پردازند که شهرهای حوزه انتخابیه آنها با مشکلات اساسی مواجه هستند و این نمایندگان غافل از وعده های خویش اند.
دست پیش گرفتن حامیان استیضاح به دلیل پاسخگو نبودن ؛ سخنان ذوالنور در پاسخ به واکنش‌ها به طرح استیضاح؛منصفانه‌نبودن انتقادهای تند به روحانی و نقش صدا و سیما در میان رسانه های اصولگرا از دیگر محورهای مورد بررسی در رسانه های اصلاح طلب است.
رسانه های اصولگرا نیز به نقد عملکرد اقتصادی دولت پرداخته و مدعی شده اند که نارضایتی امروز مردم به دلیل سیاست‌های روحانی است. همچنین این رسانه ها پیشنهادی مبنی بر استعفا یا برکناری برخی از سکانداران اقتصادی دولت ارائه کرده اند.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
** طرح استیضاح رئیس جمهوری با اهداف انتخاباتی
روزنامه شرق در ستون سرمقاله خود با طرح سوال 'استیضاح روحانی با کدام هدف؟' نوشت: عملکرد آقای روحانی در مدیریت اجرائی کشور منفی نیست. می‌دانیم کلیت نظام در مقابل شرایط به‌وجود‌آمده‌ خواه دلخواه جریان‌های سیاسی باشد یا نباشد، مسئول است. نمی‌دانم نمایندگانی که قصد جمع‌آوری امضا برای استیضاح رئیس‌جمهور را دارند چه موضوع یا موضوعاتی را مصداق اجرانشدن وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرائی کشور می‌دانند؟ از منظر حقوقی درخواست بدون پشتوانه مردود است، به‌ویژه اگر چند نماینده در شرایط دشوار فعلی بخواهند از آن برای مطرح‌کردن خود در سال منتهی به انتخابات مجلس استفاده کنند و الا کیست که نداند در شرایط موجود و خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شرایط ویژه اقتصادی که بر کشور حاکم شده است، نمی‌توان یک فرد یا قوه را مقصر قلمداد کرد.

به گزارش روزنامه شرق، حجت‌الاسلام فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شعارهای حاشیه‌ای راهپیمایی قم از ستاد خاصی هدایت می‌شود. وی در مورد شعارهای حاشیه‌ای در راهپیمایی قم، گفت: حرکت‌های افراط‌گرایانه‌ از جای خاصی هدایت می‌شود و ستاد خاصی دارد که درون حوزه هم نیست. فاضل میبدی با بیان اینکه هیچ‌یک از اهداف طراحان این شعارها محقق نشده است، گفت: شاید عده‌ای که منافعی در تحریم‌ها و ... دارند، به منافعی رسیده باشند، اما اینکه بتوانند در انتخابات‌های پشت‌سر یا پیش‌رو جایی میان مردم باز کنند و از طریق آرای مردم به قدرت برسند، خیر! ...این استاد دانشگاه ادامه داد: حتی مقام معظم رهبری هم چند بار تذکر دادند که این نوع حرکات نباشد و در راهپیمایی اخیر نیز این تأکید رهبری هم بود که اگر شما کسی را نمی‌پسندید، علیه او شعار ندهید. باوجوداین، شعارهایی مشاهده شد که در تقابل با حرف رهبری بود؛ یعنی این گروه حتی از رهبری هم حرف‌شنوی ندارند و گوش‌به‌فرمان جایی هستند که ستادی با اهدافی به دنبال منافع خاص خود است.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، در پاسخ به این پرسش روزنامه شرق که آیا می‌توان مخالفت‌های تعدادی از اصلاح‌طلبان با دولت را یک راهبرد استراتژیک برای حفظ سبد رأی انتخاباتی فرض کرد، گفت:‌‌ «ما چه بخواهیم، چه نخواهیم مسئول دولت روحانی‌ هستیم. تمام اصلاح‌طلبان، از جمله آقای خاتمی و مرحوم هاشمی از روی‌کارآمدن روحانی حمایت کردند و مسئولیت این دولت بر دوش اصلاح‌طلبان است. اگر برخی از دوستان ما تصور می‌کنند که با انتقادهای تندوتیز می‌توانند خود را جدای از دولت فرض کنند، باید بگویم که اشتباه می‌کنند، زیرا برای این کار خیلی دیر است و سرنوشت ما و روحانی با هم گره خورده»...روزنامه شرق در ادامه این مطلب نوشت: اصلاح‌طلبان درعین‌حال که باعث پیروزی روحانی شدند، نمی‌توانند از مسئولیت حمایت خود چاره‌گیری کنند و فرار از مسئولیت‌پذیری شاید حربه‌ای برای تحکیم سبد رأی اصلاحات باشد که بعید است مردم چنین موضوعی را بپذیرند.

روزنامه اعتماد نیز به نقل از محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری نوشت: استیضاح روحانی کار تبلیغاتی است. در این مطلب آمده است: «استیضاح روحانی کار تبلیغاتی است» اهم واکنش محمود واعظی نسبت به خبری بود که خبرنگاران روز گذشته و پس از جلسه هیات دولت در مورد طرح استیضاح روحانی با او مطرح کردند. استیضاحی که برخی معتقدند، آغاز راه محسوب می‌شود و قرار است جدی‌تر شده تا به «عدم کفایت رئیس‌جمهوری» برسد یا به «استعفای خودخواسته روحانی» ختم شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به این طرح گفت:«فراکسیون امید، مستقلین و ولایی مخالفت خود را صریحا با این طرح اعلام کردند. کسانی که دنبال این مساله هستند، کسانی‌اند که از محمود احمدی‌نژاد با تمام وجود حمایت کردند و با دولت فعلی هم با همه وجود مخالف هستند.»

** مانور سیاسی مخالفان دولت با سوژه استیضاح
در بخشی از یادداشت منتشر شده در روزنامه آرمان می خوانیم: متاسفانه وقتی مخالفان تندروی دولت، علم استیضاح شخص دوم مملکت را بلند می‌ کنند قطعا روحیه صدها مدیر به‌ شدت تضعیف می‌شود. ...استیضاح رئیس قوه مجریه که معلوم شد از هیچ زمینه‌ای در فضای سیاسی کشور و حتی در میان اصولگرایان برخوردار نیست فقط برای این به میان آمده است تا به اصطلاح تابوشکنی شود و به محض فراهم شدن زمینه با قوت دوباره مطرح شود. استیضاح را گفتند و نوشتند تا فقط به طرح موضوع پرداخته باشند و سطح ریاست‌جمهور را تنزل دهند و امکان هدف گرفتن آن را شدنی جلوه دهند. آنها می‌خواهند همه مشکلات موجود را به گردن دولت بیندازند و سوابق دولت پیشین را پاک کرده باشند. آنان چنان وانمود می‌کنند که گویی دولت همه اهرم‌ها را در دست دارد ولی مایل به حل مسائل نیست. آنها فراموش می‌کنند که دولت را برای تصویب الحاق به یک کنوانسیون تا چه حد دست بسته کرده‌اند و امر می‌کنند که با همین محدودیت‌ها معجزه کند. ... این است انتظار بی‌حد وحصری که از دولت می‌رود وآقایان با کمال بی تقوایی آدرس غلط به مردم می‌دهند وهنگام بروز هر مشکلی قوه مجریه را به مردم نشان می‌دهند. در واقع مشکل اصلی کشور همین مانورهای سیاسی رندانه مخالفان دولت است.

** بی توجهی نمایندگان حامی استیضاح رئیس جمهوری از مشکلات حوزه انتخابیه خود
روزنامه آرمان در صفحه نخست خود مطلبی با عنوان 'مشکلات قم را رها کرده‌اید؛ دنبال استیضاح‌رئیس‌جمهورید!' منتشر کرد و نوشت: تاکنون بسیاری از مسئولان و مقامات نسبت به شرایط حساس جامعه و لزوم وحدت و انسجام قوا، مدیران، نمایندگان و مردم تاکید داشته‌اند، اما برخی افراد و جریانات اساسا با این رویکرد میانه‌ای ندارند و بر اساس خواسته‌های خود عمل می‌کنند. از این رو برخی از نمایندگان مجلس که بیشتر متمایل به جبهه پایداری هستند چند روزی است که به بهانه گرانی‌ها، عدم اشتغال و بیکاری به سمت و سوی سوال و استیضاح از رئیس جمهور رفته و به جمع‌آوری امضا مشغولند. این در حالی است که مثلا استان قم خود با مشکلات بسیاری از جمله طرح نیمه کاره منوریل، فرودگاه، حاشیه نشینی و مشکلات اجتماعی و فرهنگی مواجه است. لذا به‌نظر می‌رسد نمایندگانی که از مردم در این استان رای گرفته‌اند باید قبل از هر طرحی به سوی حل مشکلات مردم و نیز استان خود گام بردارند.

** دست پیش گرفتن حامیان استیضاح به دلیل پاسخگو نبودن
روزنامه آرمان در مطلب دیگری با عنوان 'اگر روحانی حقایق را بگوید...' آورده است: رفتاری که از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مثل مجتبی ذوالنوری دیده می‌شود، بیشتر در راستای گرفتن دست پیش است. درحالی که بعضی از شرایط امروز اقتصادی کشور به گذشته عملکردی همین طیف و بخشی هم به عملکرد فعلی شان برمی‌گردد. ....طبیعتا آنچه از وضعیت اقتصادی امروز می‌بینیم، قبل از اینکه حاصل کار دولت باشد، حاصل تاثیرگذاری گسترش تلاش افرادی مثل آقای ذوالنوری است. آنها به جهت اینکه مورد پرسش جدی مردم قرار نگیرند دنبال این هستند که به نحوی این مسأله را به سمت رئیس‌جمهور و دولت سوق دهند. وقتی صحبت از استیضاح و سوال می‌کنند، طبیعی است احتمالا مطمئن هستند اگر روحانی برای پاسخگویی وارد مجلس شود، به خاطر ملاحظه برخی شرایط یکسری از واقعیت‌ها را نمی‌تواند بازگو کند ...هرچند وضعیت اقتصادی فعلی را نه به معنای اینکه بگوییم در کار دولت کاستی نیست ولی واقعیت این است که حاصل کار تنها دولت نیست بلکه ریشه شرایط کنونی به رفتارهایی برمی‌گردد که از دیماه 96 در مشهد شروع شد و گسترش یافت....درواقع آنچه برایشان اهمیت ندارد که دم از آن می‌زنند، فقط معیشت مردم است. فقط به خاطر اینکه مورد سوال مردم قرار نگیرند، سعی می‌کنند به مردم آدرس غلط دهند و آنان را از دولت برگردانند. والا فهمیدن این بازی کار خیلی سختی نیست فقط سوال این است که اگر طرح سوال یا استیضاح به نتیجه برسد و روحانی به مجلس برود، شهامت پیدا خواهد کرد تا در برابر این جریانی که این همه خسارت به کشور زده زبانش را باز کند و یکسری حقایق را بگوید؟ اگر فقط 50، 60 درصد هم احتمال دهند روحانی چنین کاری خواهد کرد، مسأله سوال را جدی دنبال نخواهند کرد.

** سخنان ذوالنور در پاسخ به واکنش‌ها به طرح استیضاح
به گزارش روزنامه شرق، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفته استیضاح رئیس ‌جمهوری به مصلحت کشور نیست. وی به این موضوع هم اشاره کرد که طرح استیضاح حسن روحانی از سوی تعداد معدودی از نمایندگان پیش کشیده شده و هیچ پایگاه فراکسیونی هم ندارد. بااین‌حال مجتبی ذوالنور، مبدع این طرح، دیروز درباره واکنش‌ها به طرح استیضاح و موضوع تلاش مخالفان دولت برای روی‌ کارآوردن دولت نظامی گفته است: «غلط می‌کند کسی به دنبال دولت نظامی باشد و غلط زیادی می‌کنند کسانی که چنین حرفی را می‌زنند. چرند می‌گویند. عروس بلد نیست برقصد، می‌گوید زمین کج است. من با چه کسی حرف زده‌ام که به دنبال دولت نظامی هستم؟ بنده طراح این استیضاح بودم.

**منصفانه‌نبودن انتقادهای تند به روحانی
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، باور دارد که انتقادهای تند به روحانی غیرمنصفانه است، زیرا چنین رویکردی ناشی از بی‌توجهی به فشارهایی است که بر دولت وجود دارد. او در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «گلایه‌های برخی از اصلاح‌طلبان نسبت به دولت آقای روحانی قابل فهم است، اما نباید از این نکته غافل شد که اصلاح‌طلبان برای سربلندی کشور و مردم با دولت روحانی در اتحادی استراتژیک به‌سر می‌برند؛ از سوی دیگر انتقادهای تندی که اخیرا به دولت روحانی می‌شود قدری غیرمنصفانه است، زیرا دولت زیر فشار بین‌المللی بی‌سابقه‌ای قرار دارد؛ به‌نحوی‌که تحریم‌های آمریکا علاوه‌بر آنکه مستقلا باعث ایجاد شرایط سخت این روزهای ایران شده است، بر متحدان ایران مانند چین و کشورهای اروپایی نیز تأثیرگذار بوده است. در کنار چنین شرایط سختی مخالفان داخلی نیز به هر قیمتی می‌خواهند دولت را زمین‌گیر کنند.»

** نقش صدا و سیما در میان رسانه های اصولگرا
تارنمای فرارو به نقل از روزنامه شرق نوشت: «تقصیر خودتونه مردم، بالشت نرم زیر سر مسئولین میذارین، تقصیر خودتونه بهشون رأی میدین!» یا «خودمان رأی داده‌ایم، نمی‌شود موقع رأی‌دادن بی‌مبالاتی کنیم و بعد از کسی دیگر بخواهیم مشکلات ما را حل کند»...به گزارش این تارنما، این جملاتی است که این روز‌ها در رسانه‌های اصولگرا زیاد تکرار می‌شود؛ خواه از زبان یک فرد عادی در صداوسیما یا یک سیاست‌مدار در یک رسانه. احتمالا برای نخستین‌بار است که از صداوسیما یک شهروند امکان و اجازه پیدا می‌کند تا نسبت به رأی ‌دادن به رئیس ‌جمهوری مستقر ابراز پشیمانی کند. رسانه ملی و جریان همسویش با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی‌شان پروژه آزادی بیان و نقد را سمت‌ و ‌سودهی و کانالیزه پیش می‌برند و در کنارش خط «خودمقصرسازی مردم» را بعد از خط «پشیمانیم»...خط ظریفی هم که اصولگرایان در ذیل پروژه مقصرسازی مردم در برآمدن روحانی دنبال می‌کنند، برجسته‌کردن رقیب روحانی است؛ به این معنی که مردم مقصر وضع موجودند، چون از بین دو گزینه رقیب هم، به حسن روحانی رأی دادند، اگر به رقیب او رأی می‌دادند وضعیت این‌گونه نبود.

رسانه های اصولگرا
..............................
** انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت
در بخشی از یادداشت منتشر شده در روزنامه کیهان می خوانیم: وقتی محبوبیت مدیری بین مردم مثلاً، به 7 درصد سقوط می‌کند، تورم افسار پاره کرده و مردم را به سختی می‌اندازد، صف‌های دهه شصت گوشت یخی بازمی‌گردد، وقتی میان این همه احتکار و گرانفروشی و تخلف جای خالی سازمان عریض و طویلی مثل تعزیرات حکومتی، خالی حس می‌شود، و در چنین وضعی به خودمان نمره 20 یا 19.5 می‌دهیم، یعنی به بازخوردها و هشدارها توجهی نداریم. یا از تغییر ریل می‌ترسیم چون آن‌را به معنای «پذیرفتن شکست» تلقی می‌کنیم. شاید هم اصرار به ادامه این راه، دلایل دیگری دارد که ما از آن سر درنمی‌آوریم. دلیل هرچه هست، دولتمردان محترم توجه داشته باشند که نمره را مردم باید به آنها بدهند نه خودشان. ما هم مطمئن نیستیم اما شنیده‌ایم، مردم با دیدن این بازخوردها، به «نقشه راه» دولت، حداکثر نمره 7 داده‌اند!

همچنین این روزنامه در ستون گفت و شنود خود زیر عنوان 'کارنامه!' نوشت: اعلام شده که دولت در همه زمینه‌ها نمره20 گرفته است و فقط در بخش اقتصادی نمره 19.5گرفته!... با وجود بیکاری و گرانی و رکود و تعطیلی کارخانه‌ها و از رونق افتادن کسب‌و‌کار و قاچاق و رانت‌خواری و... نمره اقتصادی دولت 19.5 شده است؟!... با هزینه کردن 5 ساله امکانات و ظرفیت‌های نظام برای برجام و تحمیل فاجعه به ملت به‌جای رفع تحریم‌ها و تعطیلی فعالیت هسته‌ای کشور و بازداشت و اخراج چند دیپلمات ایرانی و انفعال در برابر زورگویی‌های غرب و... نمره سیاست خارجی دولت 20 شده است؟!... معلوم نیست این نمره‌های 20 را چطوری به کارنامه دولت سنجاق کرده‌اند؟!.

در بخشی از گزارش منتشر شده در ستون نگاهی به دیروزنامه های زنجیره ای روزنامه کیهان می خوانیم: اگر بیشترین میزان رضایتمندی از دولت اول روحانی وجود داشت میزان 16 میلیون رای رقیب رئیس‌جمهور مستقر که به معنای رای منفی به دولت یازدهم بود چه معنایی داشت؟! در کدام یک از دوره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری رقیب رئیس‌جمهور مستقر به این میزان رای آورده است که در دوره اخیر شاهد آن بودیم؟!...اگر در دولت اول روحانی پیش از تصویب و اجرایی شدن برجام وضعیت اقتصادی خوب بوده است چرا پس از برجام این وضعیت به هم ریخت و نامناسب شد؟! آیا برکت قدم برجام بوده که تورم سیر صعودی به خود گرفته و حالت انفجاری یافت؟! برجام که حاصل آن در دولت دوم روحانی وضعیت کنونی اقتصادی و معیشتی است چه دفاعی را می‌تواند انتظار داشته باشد؟!....می‌گفتند اگر به رقیب رای بدهید نرخ دلار به 5 هزار تومان صعود خواهد کرد و امروز نرخ دلار بیش از 12 هزار تومان را تجربه می‌کند و آنان می‌گویند اگر ما نبودیم جنگ می‌شد و...!

در ستون اخبار ویژه روزنامه جوان زیر عنوان 'بن بست یا راه حل بن بست؟!' می خوانیم: در حالی که وضعیت معیشتی مردم و اوضاع اقتصادی کشور مناسب نیست و مردم این اوضاع بد را ناشی از وحدت و تکرار روحانی و خاتمی و تدابیر نامناسب دولت می‌دانند، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در سخنانی گفته که تکرار افرادی همچون خاتمی و روحانی حلال مشکلات است. ....این در حالی است که نارضایتی امروز مردم اتفاقاً به دلیل سیاست‌های روحانی است، پس چگونه می‌شود او را راه حل بن بست دانست؟!

** برکناری سکاندارن اقتصادی دولت
'در سایه تعبیری به نام بی‌کفایتی؛ واقعیتی به نام مطالبه استعفا یا استیضاح حسن روحانی' عنوانی است که در روزنامه رسالت منتشر شده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: نه از بعد داخلی و نه بین‌المللی، استعفا یا استیضاح روحانی به صلاح نیست و تنها فردی که باید تا آخرین روز دولت دوازدهم ناچارا بر سر کار بماند شخص حسن روحانی است که در این صورت ارزش رای مردم به آقای روحانی به عنوان نماد دولت دوازدهم باقی است. اما هیچ دلیل و توجیهی بر ادامه برخی همکاران آقای رئیس‌جمهور که اغلب آنها در اصطلاح به سوهان روح مردم تبدیل شده‌اند، وجود ندارد. پس شاید بهترین پیشنهاد این باشد که آقای روحانی به کار خود ادامه دهد و برخی از موثرین اقتصادی دولت، که اینک ناکارآمدی‌شان بیش از گذشته مشخص شده و مهمتر از همه اینکه حتی ذهنیت و محاسبات آنها نیز با شرایط فعلی کشور حتی در تضاد قرار می‌گیرد، خود استعفا دهند یا در یک روز و یک ساعت همه با هم برکنار شوند تا ذهنیت و مطالبه مردم در فرصت باقیمانده دولت دوازدهم تا حدی از بی‌کفایتی مسئولان قوه مجریه زدوده شود.البته این استعفا نیز بدین معناست که افرادی سکان اقتصادی دولت را برعهده بگیرند که همان تفکر شکست خورده قبلی را ادامه نداده و متناسب با واقعیات موجود و نقشه راهی همچون اقتصاد مقاومتی در عمل معتقد و متعهد به اجرای آن باشند. وگرنه سابقه استعفاها در دولت روحانی نشان می‌دهد که نه تفکر حاکم عوض می‌شود و نه افراد به جای دور می‌روند! بلکه در صندلی دیگر قرار می‌گیرند.
**گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1181

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي استيضاح رييس جمهوري رسانه هاي داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۶۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد

آفتاب‌‌نیوز :

سایت روحانی روایت کرده، یکی از سؤالاتی که از روحانی پرسیده شد، درباره جلسه فرماندهان سپاه پاسداران با او پس از انتخابات ۹۶ بود که روایت‌های مختلفی از آن شده است. اما روایت رئیس‌جمهور پیشین این‌طور است:

به گزارش سایت حسن روحانی، آن جلسه برای صلح و صفا پس از انتخابات بود. برای این آمده بودند بگویند شما که انتخاب شده‌اید ما هم کنار شما هستیم، با هم می‌خواهیم کار کنیم. موقع خداحافظی سردار شهید سلیمانی درخواستی داشت که بقیه فرماندهان هم تکرار کردند که وزیر دفاع سپاهی باشد. در دولت یازدهم وزیر از اعضای سپاه بود. من گفتم بعید می‌دانم، اما همچنان دارم فکر می‌کنم. وزیر دفاع هم جزو وزرایی است که در نهایت باید رهبری موافقت کنند. من قبل از این جلسه به مقام معظم رهبری گفتم که از نظر شما فرق می‌کند که یک ارتشی وزیر دفاع شود یا یک سپاهی؟ گفتند: نه. من از ارتش سه نفر را مطرح کردم یکی از آن‌ها آقای حاتمی بود که گفتند ایشان خوب است.

البته برخی وزرا مانند وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی با مقام معظم رهبری معرفی می‌شوند. در دولت دوازدهم به دلایلی انتخاب رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با رهبری هماهنگ شد. با این وجود من تمام وزرای دولت را بدون استثنا با ایشان چک کردم. درباره بعضی وزرا ایشان نظری نمی‌دادند، اما مثلا از آقای حجتی در وزارت جهاد کشاورزی راضی بودند. ابتدای دولت یازدهم وقتی به ایشان گفتم آقای حجتی را می‌خواهم معرفی کنم، ایشان گفتند خیلی خوب است. دولت دوازدهم آقای حجتی قبول نکرد. فرد دیگری را برای وزارت تعیین کرده بودم. وقتی به رهبری گفتم، ایشان گفتند چرا آقای حجتی نیست؟ گفتم آقای حجتی خودش قبول نکرد. گفتند نه صدایش کنید و خودتان به او بگویید. دوباره آقای حجتی را خواستم و پذیرفت، البته سال ۹۸ استعفا داد.

روحانی در پاسخ به سؤالی راجع به دکتر ظریف گفت: در ابتدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم که وزرا را با رهبری چک کردم، ایشان موافق وزارت آقای ظریف بودند.

دیگر خبرها

  • واکنش تند عضو دولت رئیسی به سخنان روحانی درباره بنزین
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آقای روحانی، با مردم صادق باشید!
  • آیا روحانی از گران شدن بنزین خبر نداشت؟
  • دلیل رد صلاحیت حسن روحانی مشخص شد؟ | خلجی: آقای روحانی؛ لطفا با مردم صادق باشید!
  • واکنش دولت به اظهارات روحانی درباره گران‌شدن بنزین در سال ۹۸
  • واکنش رئیس اطلاع رسانی دولت به روحانی: با مردم صادق باشید
  • نگاهی به اقدامات صورت گرفته برای رفع آبگرفتگی معابر اهواز
  • حسن روحانی: تمام وزرای دولت را با رهبری چک کردم
  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • وصول بیش از۱۷۵۴ میلیارد ریال در حق صندوق دولت با پیگیری‌های دستگاه قضا