Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@19:41:50 GMT

آیین سنتی “سو چرشنبه سی” در منطقه آزاد ماکو

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۶۷۸۵

آیین سنتی “سو چرشنبه سی” در منطقه آزاد ماکو

در اولین چهارشنبه اسفندماه آیین سنتی " سو چرشنبه سی"که ریشه هزار ساله در فرهنگ آذربایجان دارد در نوع خود نوآوری در احیای آداب و سنن کهن منطقه محسوب می شود که متاسفانه به جهت مکانیزه شدن زندگی به فراموشی سپرده شده بود.

به گزارش ایسنا، در این آیین دختران ملبس به لباس زیبای بومی آذربایجانی با همراهی موسیقی سنتی مغام، کوزه‌های سفالینه را از آب رودخانه پر کرده و با گفتن دکلمه بایاتی‌ها و همراهی ساز  "قوپوز"  آداب در اولین چهارشنبه اسفند این آیین را اجرا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی خورابلو رئیس اداره میراث فرهنگی ماکو در گفت و گو با خبر نگار ایسنا، از اهتمام انجمن ها برای احیای آیین‌های قدیمی منسوخ شده منطقه مانند قوچ قاتما، سوچرشنبه سی، اودچرشنبه سی، یئل چرشنبه سی و توپراق چرشنبه سی خبر داد و گفت: میراث فرهنگی حسب وظیفه ذاتی خود همواره در کنار فعالیت‌های فرهنگی و مردم شناسی، میراث ناملموس و معنوی منطقه بوده و خواهد بود.

وی در ادامه عنوان کرد: امید است حیای مراسمات آیینی ضمن آشنایی مردم با فرهنگ و اندوخته های قدیمی خود که جزو هویت ملی آن‌هاست بتواند ظرفیت گردشگری منطقه را به مراتب بالا ببرد.

وی ادامه داد: به منظور معرفی اندوخته‌های فرهنگی منطقه برای نخستین بار  آئین موسوم به سو چرشنبه سی به همت انجمن مردم نهاد قالابوم ماکو در جوار رودخانه همیشه خروشان رند برگزار شد.

رییس اداره میراث فرهنگی ماکو با تاکید براین‌که یکی از ظرفیت‌های گسترش و جذب گردشگر به این منطقه، احیا، حفظ و معرفی آداب و سنن قدیمی ابا و اجدادی است، تصریح کرد: این آیین ریشه در باورهای اعتقادی و یگانه پرستی مردم آذربایجان دارد که برگزاری چنین برنامه‌هایی در کنار حفظ آثار معنوی به شناسایی درست و جذب گردشگر می انجامد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آئین سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۶۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حمزه حورسی در نشست رفع موانع تولید با فعالان اقتصادی منطقه آزاد ماکو افزود: تدوین مقررات برای سرژمین اصلی در وزارتخانه ها بدون استثنا قائل شدن مناطق آزاد باعث بروز مشکل شده و رعایت این قوانین در مناطق آزاد برای تولیدکنندگان فشار زیادتری را تحمیل کرده است.

وی افزود:‌ مناطق آزاد در دنیا موتور پیشران اقتصاد هستند، چون فعالیت های تولیدی و خدماتی در این مناطق با استفاده از مزیت های قانونی کمتر از قلمرو گمرکی کشور کم هزینه تر و محصولات تولیدی رقابتی تر هستند.

این مسئول با تایید صحبت های تولیدکنندگان در خصوص اجرایی نشدن قانون ماده ۶۵ اضافه کرد: مناطق آزاد الگوی به کارگیری روش ها و مدل های جدید مدیریتی باید باشند و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی این مناطق فارغ از دیوانسالاری قلمرو گمرکی کشور بایستی مسائل و مشکلاتشان به فوریت حل و فصل شده و صدور پروانه و ثبت شرکت و کل فرآیند دریافت مجوز سرمایه گذاری در حداقل زمان ممکن به انجام برسد.

این جلسه در شهرک صنعتی ماکو طی بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد برگزار شد.

 

دیگر خبرها

  • (تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌های لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌ها لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است
  • قوانین خلق الساعه مانع جهش تولید است
  • سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیاردی در گردشگری منطقه آزاد ماکو
  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • سرمایه گذاری هلدینگ گردشگری در سواحل رود ارس درماکو
  • برگزاری جشنواره آیین‌های «سرزمین من» در بوشهر