Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-29@07:53:29 GMT

آغاز صادرات انرژی تجدیدپذیر از سال ۹۸

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۶۸۷۵

آغاز صادرات انرژی تجدیدپذیر از سال ۹۸

رئیس سازمان انرژی‌های نو گفت:با رایزنی‌های صورت گرفته از سال ۹۸ صادرات انرژی‌های نو در کنار برق‌های تولید شده از نیروگاه‌های حرارتی صورت خواهد گرفت.

صادق‎زاده گفت: ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو در کشور به ۷۰۰ مگاوات رسیده است و امیدواریم پایان امسال به ۱۰۰۰ مگاوات برسد.
 سید محمد صادق‎زاده رئیس سازمان انرژی‌های نو در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت انرژی‌های نو در کشور اظهار کرد: ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو در کشور به ۷۰۰ مگاوات رسیده است و امیدواریم در پایان سال ۹۷ به ۱۰۰۰ مگاوات برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان انرژی‌های نو تصریح کرد: آهنگ رشد انرژی‌های نو با توجه به پتانسیل کشور روند مناسبی به خود گرفته است که هزینه‌های تولید حدود ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلووات است که رقم مناسبی نسبت به سایر کشور‌ها است.

وی ادامه داد: در صورت مهیا شدن شرایط، بخش خصوصی توانایی صادرات برق به کشور‌های دیگر را دارد و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد شکوفایی این صنعت باشیم.

صادق‌زاده بیان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته از سال ۹۸ صادرات انرژی‌های نو در کنار برق‌های تولید شده از نیروگاه‌های حرارتی صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته بیش از ۱۱ خط تولید تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از صفحات خورشیدی، توربین بادی و الکترونیک قدرت راه‌اندازی شده است و با رشد تکنولوژی تامین مواد اولیه و تجهیزات از این به بعد به راحتی در داخل کشور صورت می‌گیرد و تحریم‌های آثار چندانی بر روند حرکت انرژی‌های نو نخواهد داشت.

صادق زاده تصریح کرد: در زمینه انرژی‌های نو در چهار سال گذشته مطالبات بخش خصوصی پرداخت شده است و تنها در دو ماه گذشته به دلیل بی نظمی در تخصیص اعتبارات پرداخت‌ها با تأخیر مواجه شده است.

به گفته وی؛ منابع مالی انرژی‌های تجدیدپدیر از محل عوارض ۸ درصدی بر قبوض مردم تأمین می‌شود و امسال مردم ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین منابع مالی انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت کرده اند که تنها ۳۰۰ میلیارد تومان آن از سوی سازمان مدیریت و بودجه پرداخت شده است.

صادق‎زاده گفت: تا مرداد ۹۸ صورت حساب‌های نیروگاه تجدیدپذیر پرداخت شده است و در صورت همکاری سازمان برنامه و بودجه باقی مطالبات تا پایان سال پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان انرژی‌های نو با اشاره به افزایش عوارض برق بیان کرد: با مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی سهم عوارض برق از ۸ به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و منابع حاصل از آن از ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی افزود: مطابق قانون این منابع برای توسعه شبکه برق روستایی و انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است.

صادق‎زاده با اشاره به الگوی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور بیان کرد: ظرفیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ۹۰ درصد مربوط به انرژی خورشیدی و بادی است و سهم انرژی‌های زمین گرمایی و زیست توده‌ای ۱۰ درصد است، بنایراین به طور طبیعی میزان افزایش نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کشور بیشتر است.

رئیس سازمان انرژی‌های نو با اشاره به افزایش تولیدی انرژی خورشید بیان کرد: برای نخستین بار میزان تولید انرژی‌های خورشیدی از بادی پیشی گرفت و سهم انرژی‌های خورشیدی و بادی به ترتیب به  ۴۲ و ۴۱ درصد رسید که می‌توان افزایش تولیدی انرژی‌های خورشیدی را در آینده پیش‌بینی کرد.

وی ادامه داد: ظرفیت نیروگاه‌های زباله سوز و زیست توده حدود ۸۰۰ مگاوات است و همه آلودگی‌های ناشی از سوخت زباله را برطرف می‌کند.

به گفته وی؛ کشور پتاتسیل تولید ۱۰۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی و بادی را دارد.

صادق‎زاده با اشاره به اهمیت انرژی تجدیدپذیر در کشور بیان کرد: میزان تابش در کشور ۳ برابر کشور‌های اروپایی است، بنابراین هزینه تمام شده انرژی‌های نو در کشور بسیار پایین‌تر از اروپا است و می‌تواند در کنار سوخت‌های فسیلی، انرژی مورد نیاز کشور را تأمین کند.

رئیس سازمان انرژی‌های نو گفت: اوج مصرف برق کشور در تابستان ۵۸ هزار مگاوات بود که با توجه به تولید ۷۰۰ مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر، سهم آن از تولید برق ۱.۲ درصد است و با توجه به الگوی رشد می‌توان به افزایش ۵ درصدی سهم آن در پایان برنامه ششم توسعه امیدوار بود./ باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۶۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحیدر محمدی، به اقدامات و برنامه‌های سازمان غذا و دارو در حوزه غذا و صادرات محصولات خام کشاورزی اشاره کرد و گفت: طرح غنی‌سازی نان با آهن و اسید فولیک را توانستیم اجرا کنیم و همه شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند.

وی افزود: در تداوم طرح غنی سازی شیر با ویتامین D موفق شدیم مراحل اولیه غنی سازی آرد با ویتامین D را شروع کنیم، چون قوت قالب مردم ما نان است و بیشترین مصرف در کالاهای اساسی هم گندم است.

محمدی ادامه داد: یکی از اقدامات بزرگ ما در سال گذشته، توسعه پایش سموم در مواد غذایی است که ما هر سال این کار را انجام می‌دهیم و سال ۱۴۰۲ بسیار بیشتر انجام دادیم و اقلامی که آلودگی با آفت کش‌ها، سموم و نیترات را دارند، شناسایی می‌کنیم.

وی افزود: بالغ بر ۵۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور داریم که ۵۳ آزمایشگاه مربوط به وزارت بهداشت است، دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزمایشگاه مرجع که این آلودگی‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. مثلاً برای پسته یکی از شاخص‌هایی که همه کشورها از ما می‌خواهند، آلفاتوکسین پسته است و سه آزمایشگاه در تهران، رفسنجان و کرمان توسط اتحادیه اروپا تأیید شده است.

محمدی در ارتباط با آلفاتوکسین، گفت: با توجه به مشکلاتی که برای صادرات به وجود آمد تاکید شد که همه محصولات خام کشاورزی مشمول آزمایش شوند، یعنی موقع صادرات ما شاخص مورد تأیید کشور مقصد را می‌گیریم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار شاخص را تدوین و کتابچه آن را در اختیار همه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دادیم که بومی‌سازی شده است. یعنی بر اساس میزان مصرف همه محصولات خام کشاورزی؛ مثل ذرت، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، هویج و…، در کشور ما این میزان مشخص است. حالا اگر بخواهیم این محصولات را صادر کنیم، سطح شاخص را باید کشور مقصد به ما بدهد، یعنی مقصد صادراتی اعلام می‌کند که سطح آرسنیک برنج مورد قبول من مثلاً ۲۵۰ است، در کشور ما این سطح بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ است. ما بر اساس استاندارد آن کشور اگر سختگیرانه‌تر باشد به صادر کننده‌ها اعلام می‌کنیم که مقصد صادراتی شما تا این سطح را قبول می‌کند بیش از این سطح ما غیر منطبق اعلام می‌کنیم؛ در نتیجه اجازه صادرات نمی‌دهیم، به همین دلیل ما در رابطه با پسته و محصولات خام کشاورزی، تا زمانی که جواب آزمایش مشخص نشود اجازه صادرات نمی‌دهیم، طبیعتاً به مواردی اجازه صادرات می‌دهیم که منطبق باشند.

کد خبر 6063231 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • گام بلند افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال جهش تولید
  • اهمیت تکمیل مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار در سال جدید/لزوم نگاه جدی به حوزه گداخت
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر از زبان معاون سازمان انرژی اتمی
  • ممانعت از انتشار ۸ میلیون تن آلاینده با تولید برق هسته‌ای
  • ساخت ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی آغاز شد
  • آغاز ساخت ۷۵۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی
  • شرط سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی
  • پتانسیل خفته انرژی سبز در ایران بیدار شد