Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@15:23:34 GMT

قم| اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها نهادینه شود

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۷۳۷۵

قم| اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها نهادینه شود

رئیس نهاد نمایندگی  مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان وظایف حکومت‌ها برای نهادینه شدن اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها گفت: اولین کاری که منجر به سلامت معنوی در محیط دانشگاه می‌شود این بوده که خود فرد برخوردار از سلامت معنوی باشد. ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳ استانها قم نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مصطفی رستمی ظهر امروز در ششمین همایش ملی سلامت معنوی که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، در هم تنیدگی و آموختگی موضوع ارتباط وسیع معنویت و دین را مورداشاره قرار داد و اظهار داشت: این ارتباط سبب شده که در امور مقدس نیز سلامت معنوی موردتوجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سلامت در موجود زنده و دارای حیات قابل ترسیم است، افزود: حیات در مفاهیم قرآنی و دینی اعم از آن چیزی است که علائم زیستی در علوم پزشکی و دینی برای موجوداتی که قرآن کریم برایشان حیات قائل نیست وجود دارد.

رئیس نهاد نمایندگی  مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: بر اساس آموزه‌های دینی، جامعه سالم جامعه‌ای است که در آن حیات طیبه حاکم بوده و اگر مرد و زن عمل سالم انجام دهد برای او حیات طیب بخشیده خواهد شد، در این جامعه سلامت معنوی حاکم و مستقر بوده و باید آنچه که تأمین‌کننده سلامت در جامعه است در این حیات طیبه بررسی شود.

رستمی مقابله با عوامل مخل و ترویج عوامل تقویت‌کننده سلامت معنوی را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید مراقب بود آنچه را که بر سلامت جامعه آُسیب می‌زند را تقویت و هر آنچه مخل سلامت جامعه می‌شود را از بین برده و آن را تضعیف کرد.

وی با اشاره به نقش مهم مراقبت و پایش در بازدارندگی و تقویت هر آنچه سبب سلامت جامعه می‌شود، اظهار داشت: دو دلیل و ویژگی اهمیت دار بودن دانشگاه را در خود دانشگاهیانی که چهره‌های مهم و فرهیختگانی که ذاتاً ارزشمند هستند باید جست‌وجو کرد، همچنین دانشگاه خود در فضاهای اجتماعی جریان ساز هستند.

رئیس نهاد نمایندگی  مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای دانشگاه مؤلفه‌های تأثیرگذار مختلف برشمرد و تأکید کرد: دانشگاه سالم معنوی و دانشگاهی که در آن سلامت معنوی مزین شده دانشگاهی است که برای تمامی مؤلفه‌های سلامت معنوی اهمیت داده و برای آن ارزش قائل است، بنابراین بدون مشارکت تمامی عوامل تأثیرگذار در دانشگاه نمی‌توان به نهادینه شدن سلامت معنوی در دانشگاه‌ها دست پیدا کرد.

رستمی با بیان تعاریف و مؤلفه‌های سند دانشگاه اسلامی مطرح کرد: دانشگاهی که بینش توحیدی بر تمام شئون دانشگاه و اندیشه دانشگاهیان حاکم است، دانشگاهی که علم‌آموزی را عبادت می‌پندارد و دانشگاهی که محل تربیت اخلاقی و معنوی انسان است، چنین دانشگاهی با این ویژگی‌ها را می‌توان گفت که دانشگاه اسلامی است.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری گفت: مخاطب اصلی این بیانیه، دانشگاهیان بوده و باید موضوع مطالبه از جوانان را در این بیانیه دید، همچنین در توصیه‌های مقام معظم رهبری در این بیانیه اخلاق و معنویت جهت دهنده حرکت‌ها و جریان است.

رئیس نهاد نمایندگی  مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها  با تأکید بر اینکه اخلاق و معنویت از دیدگاه مقام معظم رهبری بحث اصلی بوده است، تصریح کرد: این عنصر مهم در فضاهای اجتماعی و فردی ما جایگاه مهمی دارد، بنابراین با تلاش و کار جهادی و با توجه به اختیارات و فرصت‌هایی که در اختیار هرکدام از ما قرارگرفته باید بر مقوله معنویت اهتمام داشت.

رستمی  با بیان وظایف حکومت‌ها برای نهادینه شدن اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها تأکید کرد: اولین کاری که منجر به سلامت معنوی در محیط دانشگاه می‌شود این بوده که خود فرد برخوردار از سلامت معنوی باشد.

وی ادامه داد: در فضای دانشگاهی و هر محیط اجتماعی، پیشگیری یکی از ضرورت‌ها و اقدامات باید باشد همچنین مقابله با جریان فرهنگی دشمن و اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت جزو وظایف دانشگاه‌ها و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها باشد.

ششمین همایش ملی سلامت معنوی در قم برگزار می‌شودنماینده ولی فقیه در سپاه: سلامت معنوی گم شده جامعه بشری است

همچنین در این همایش، عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با نقل روایاتی که در باب سلامت معنوی آمده اظهار داشت: در روایات واژه عافیت و صحت به‌کاررفته است که نشان می‌دهد سلامت معنوی دارای سبقه دینی بوده است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ساجدی با اشاره به اینکه معنویت از ریشه معنا گرفته‌شده است، گفت: معنویت به معنای فراتر رفتن از ظاهر و ورود به باطن است، کودکی که به دنیا می‌آید دولایه از سطح کمال در او وجود دارد، همچنین سلامت معنوی را می‌توان این‌گونه تعریف کرد اگر معنویت در انسان عالی‌ترین کارکرد مورد انتظار را داشته باشد این انسان سالم بوده و در غیر این صورت از سلامت معنوی برخوردار نیست.

ساجدی ابراز کرد: اگر در مسیر کمال ممکن ظرفیت‌ها را به فعلیت برسانیم انسان سالمی هستیم، و این نوع سلامت برای انسان رسیدن به کمال ممکن را به دنبال دارد و برای رسیدن به کمال مطلق باید ظرفیت و توان رسیدن خود را به بالاترین ظرفیت ممکن رساند.

وی با بیان شاخص‌های سلامت معنوی عنوان کرد: در باب کودک کاری که می‌توان انجام داد این است که زمینه‌سازی رسیدن به هدف سلامت معنوی را فراهم کنیم، یعنی کودک زمانی که بینش‌ها و گرایش‌هایش زمینه‌ساز رسیدن به سلامت معنوی باشد می‌توان امیدوار داشتن سلامت معنوی برای کودک بود.

عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان چندوجهی بودن سلامت معنوی ابراز کرد: بعد از تحقق سلامت معنوی در بخش باور، مدیریت گفت‌وگوهای معنوی در میان اعضای خانواده مطرح می‌شود، دلیل اینکه این گفت‌وگوها اثرگذار است این بوده که تکرارسبب اثرگذاری بیشتر می‌شود.

ساجدی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه سبب می‌شود محیط منزل شیرینی معنویت را به کام فرزند بچشاند سبک زندگی انسانی بوده و در این صورت است که باور در کودک ایجادشده و سبک زندگی انسانی را شیرین می‌کند.

انتهای پیام/ن

R7854/P/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۷۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش «زندگی با آیه‌ها» طرح جدیدی برای فهم قرآن

حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور، مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار مهر در رابطه‌با اهمیت خواندن قرآن گفت: از نظر ساختار وجودی، انسان دارای دو ساحت و بُعد است. یکی بُعد جسمانی و مادی و یکی بُعد روحانی و غیبی. قرآن عمدتاً بر اساس ساختار وجودی انسان ملاحظه هر دو بُعد را کرده است؛ اما عمده‌ترین راه تغذیه بُعد روحانی و بُعد ملکوتی و غیبی انسان از طریق دستاوردهای آسمانی است.


او ادامه داد: انسان‌هایی که بخواهند سرمایه‌ای در بُعد ملکوتی و غیبی خود داشته باشند و آن بُعد خودشان را تقویت کنند، اینها ناگزیرند که با یک دستاوردهای غیبی و ملکوتی اصیل آشنا باشند و قرآن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پیامبر اکرم (ص) که خود سرتاسر غیب و ملکوت بوده، برای انسان‌ها قرار داده شده است. اگر افراد بخواهند در جنبه‌های ملکوتی و غیبی خودشان را رشد دهند، اینها ناگزیر از تماس با قرآن به‌عنوان تجلی اسماً الهی در روی زمین هستند.


مدیر بنیاد مهدویت اصفهان با بیان اینکه امروزه از قرآن تحت عنوان هوش معنوی یاد می‌شود، گفت: افراد اگر بخواهند هوش معنوی خودشان را ارتقا دهند باید به قرآن مراجعه کنند؛ چون یکی از مؤلفه افراد دارای هوش معنوی، ارتباط با کتب قدیمی و عتیق است و یکی از کتاب‌های عتیق و مصون از هرگونه خطا و اشتباه قرآن کریم است؛ لذا از یک دیدگاه هر کسی اهل قرآن نباشد معلوم می‌شود که هوش معنوی خوبی ندارد.


او تأکید کرد: عرفا و بزرگان ما معمولاً حداقل روزی یک مراجعه قرانی داشتند و حضرت امام روزی سه جز قرآن تلاوت می‌کردند. علامه طباطبایی بالاترین هوش معنوی را داشته و بیست سال شبانه با قرآن مأنوس بوده تا تفسیر المیزان را تحویل ما داده است.


حجت‌الاسلام نیلی‌پور پویش «زندگی با آیه‌ها» را اقدامی مؤثر در انس بیشتر مردم با قرآن عنوان کرد و گفت: حقیقتاً پویش زندگی با آیه‌ها که توسط سازمان تبلیغات اسلامی در حال اجرا است، کار بسیار تحسین برانگیزی است؛ چراکه قرآن یک کتاب نظم‌پذیر و نظم ده به انسان است. پویش زندگی با آیه‌ها نیز کار منظمی است که باعث مدیریت ذهن، زمان و فهم می‌شود.


او افزود: سه سال قبل ما در بنیاد مهدویت اصفهان کاری مشابه پویش زندگی با آیه‌ها را اجرا کردیم و هر روز یک آیه از آیات المهدی در فضای مجازی به مسابقه گذاشته می‌شد.


مدیر بنیاد مهدویت اصفهان تصریح کرد: این‌گونه کارهای منظم با موضوعات مختلف مثل مهدویت ظرفیت بالایی است که شما در هر جز چند آیه مرتبط با آیات المهدی می‌توانید پیدا کنید و آنها را ارائه دهید. آیات قرآن معجونی است که شما در آن توحید، اخلاق و عقاید می‌بینید؛ لذا این پویش‌های منظم باید در تمام طول سال با عنوان‌های متفاوتی اجرا شود؛ مثل پویش سبک زندگی از نگاه قرآن.


او در پایان تأکید کرد: پویش زندگی با آیه‌ها کار موفق و خوبی بوده و ان شالله خداوند به متولیان این امر قوت و همت عالی دهد تا بتوانند این اتفاق را با موضوعات متنوع و فراگیر و جذاب بیشتری در سطح کلان حتی در سطح جهانی ایجاد کنند. چون قرآن مخصوص ما نیست و خطاب قران به کل مردم است؛ بنابراین این‌گونه پویش‌ها نباید محدود به ایران باشد و باید در جهان اسلام و حتی با نگاه بین‌المللی رقم بخورد تا همه مردم به شکلی از این مائده الهی و آسمانی بهره‌مند شوند.

کد خبر 6081223 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • هدیه سردار رادان به فرزندان معنویش
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • پویش «زندگی با آیه‌ها» طرح جدیدی برای فهم قرآن
  • برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد
  • مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد
  • سه برابر شدن مبتلایان به دیابت در نیشابور
  • اجتماع خانواده بزرگ نظام سلامت استان بوشهر برگزار شد
  • اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • دادرسی الکترونیک در حوزه‌های قضایی زنجان توسعه می‌یابد