Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@14:09:29 GMT

درمان دستگاه گوارش با طب سنتی

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۷۶۵۳

درمان دستگاه گوارش با طب سنتی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هاشمی دبیر همایش نقش طب سنتی ایرانی در درمان بیماری‌های گوارشی در شیراز گفت: در این همایش متخصصان و فوق تخصصان گوارش از فارس، کرمان، اصفهان و تهران درباره نحوه تغذیه صحیح و شیوه تغذیه در طب سنتی ایرانی تبادل نظر کردند.

وی، هدف از برگزاری این همایش را تبادل نظر پزشکان درباره تحقیقات و نوآوری‌های پزشکی در حوزه طب سنتی و دارو‌های تازه ساخته شده در این زمینه بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشمی ادامه داد: تحرک بیشتر، رفتن به سمت مصرف غذا‌هایی با چربی کمتر و استفاده از سبک سنتی مصرف غذا مثل جویدن بیشتر غذا، نخوردن نوشیدنی همراه غذا می‌تواند موجب بهبود بسیاری از بیماری‌های گوارشی می‌شود.
انتهای پیام/م

نقش طب سنتی در درمان بیماری‌های گوارشی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تغذیه درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۷۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زالو و ۱۲۰ ماده مفیدی که وارد بدن‌تان می‌کند | کوچک‌ترین و هوشمندترین جراح طبیعی جهان را بشناسید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا هرچند زالو کرمی لزج، چسبنده و خون‌آشام است اما یکی از روش‌های درمانی در طب سنتی است، سابقه زالو درمانی به حدود ۳۵۰۰ سال قبل در مصر می‌رسد و از ۲۵۰۰ سال پیش، در هند، یونان، روم، ایران و سپس در اروپا مورد استفاده قـرار گـرفته است.

در کشور ما نیز اطبّای بزرگی چون رازی، ابن‌سینا و جرجانی، این روش را تأیید و تشریح کرده‌اند. با وجود پیشرفت‌های گسترده در علم پزشکی، با تأیید پزشکان بر خواص درمانی زالو، به دلیل بدون عارضه بودن روش زالو درمانی بسیاری از مردم به این روش درمانی روی آورده‌اند و حتی داروهای بسیاری نیز از زالو ساخته می‌شود که همین مسئله باعث شده پرورش زالو به ‌عنوان یک فعالیت اقتصادی مناسب، موردتوجه کارآفرینان قرار گیرد.

زالو و ۱۲۰ ماده مفید

یکی از پزشکان فعال در بخش طب سنتی در این زمینه به ایسنا گفت: طب سنتی در حال افزایش است و مرحله ‌به ‌مرحله این درمان در سبک زندگی، تغذیه و درمان موردتوجه قرار گرفته است.

مجید طاهریان با بیان این که زالو درمانی یکی از مراحل درمان در طب سنتی است، افزود: به ‌عنوان نمونه می‌توان از زالو درمانی برای بیماران مبتلا به سکته‌های مغزی در مسیر درمان و هم چنین برای درمان بیماری‌های چشم، گوش و مفاصل نام برد.

وی اظهار کرد: زالو جراح کوچک و هوشمندی است، روی بدن بیمار که می‌افتد اندکی خون می‌مکد و در عوض بیش از ۱۲۰ ماده مفید وارد بدن می‌کند.

این پزشک فعال در بخش طب سنتی خاطرنشان کرد: زالو درمانی یکی از درمان‌های تخصصی طب سنتی است که باید در کلینیک‌های طب سنتی و توسط متخصص انجام شود.

این جراح کوچک خون‌آشام را بشناسید

این پزشک با بیان اینکه مدتی است از تولیدات زالو در برخی شهرها استفاده می‌شود، بیان کرد: گرچه نوع زالوها در کل کشور یکی است ولی به عنوان مثال زالوهای تولید کاشمر در جنوب خراسان رضوی به لحاظ گیرایی بهتر است، دسترسی آسانی برای ما دارد و تلفات کمتری داریم.

طاهریان با تأکید بر اینکه فضای رشد، پرورش و نگهداری زالو مهم است و هرکس می‌خواهد وارد این فعالیت شود باید به‌خوبی در این زمینه آموزش ببیند، افزود: زالو یک‌بارمصرف است و برای بیمار دیگری ‌استفاده نمی‌شود زیرا زالویی که برای مریض استفاده و خون‌گیری می‌کند از بین می‌رود.

وی بابیان اینکه وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر برای احیای طب ایرانی، فعالیت‌هایی را شروع کرده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی، توسعه طب سنتی ایرانی را در برنامه دارد و هم‌چنین بازار صادرات زالو مهیا است، می‌توان از پرورش زالو به‌عنوان یک اشتغال‌زایی مناسب نام برد.

طاهریان با تأکید بر اینکه نباید کاری کنیم از طب سنتی به بدی در بین مردم یاد شود، گفت: کشورهای آسیایی توجه بیشتری به طب سنتی دارند و این طب قبل از طب نوین در تمامی جهان بوده و کشورهای آسیایی مثل هند، چین و ارمنستان توجه خاصی به این نوع درمان دارند ولی در ایران که مهد و مرکز درمان طب سنتی بوده، سال‌هاست از آن فاصله گرفته‌اند.

هر زالو در سال ۳ لیتر آب مصرف می‌کند

در ادامه یکی از تولیدکنندگان زالو در جنوب خراسان نیز در این زمینه به ایسنا گفت: برای رهایی از وضعیت کم‌آبی و هم‌چنین داشتن برخی از مشاغل در منطقه، می‌توانیم محصولات کم آب طلب را جایگزین محصولات منطقه کنیم که یکی از این فعالیت‌ها پرورش زالو است.

حسن محمدیان بابیان این‌که هر زالو در سال فقط سه لیتر آب مصرف می‌کند، افزود: مدت سه سال است در بخش تولید زالو در جنوب خراسان مشغول به فعالیتم، به‌گونه‌ای که دارای مدرک کارشناسی ارشد غیر مرتبط با تولید و پرورش زالو هستم.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون ۵ نفر در بخش پرورش زالو به‌صورت رسمی فعال‌اند، اظهار کرد: تولید و نگهداری از زالو به دو صورت پرورش و تکثیر امکان‌پذیر است که در سیستم تکثیر یک دوره ۱۸ ماهه باید وقت بگذاریم تا بتوانیم به نتیجه واقعی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی سود برسیم، ولی در زمینه پرورش، یک زالوی مینیاتور را با سه دوره تغذیه حدود هفت ماه می‌توانیم به زالوی طبی تبدیل کنیم و به حدود ۲۰۰ درصد سود ‌برسیم.

محمدیان تأکید کرد: بازار فروش تولید زالو عالی است و حتی تغذیه زالو هر ۴۵ روز تا ۲ ماه برای تکمیل چرخه نیاز است، ولی باید در نوع تغذیه دقت شود.

وی بابیان اینکه زادگاه زالو طبق مدارک و مستندات به ایران و در زمان ابوعلی سینا مطرح بوده و توسط محققین ایرانی زالو به جهان معرفی شده؛ اذعان کرد: پروژه پرورش و درمان زالو از سال ۱۹۹۵ در اروپا شروع شد و تحقیقات آن در سال ۲۰۱۰ به ثبت رسید و در سال ۲۰۱۲ اتحادیه اروپا سیستمی به نام سیستم طب سنتی در زالو و زالو درمانی را شروع و ثبت جهانی کرد.

این تولیدکننده بابیان اینکه پرورش زالو در اتاق معمولی و حتی اتاق‌خواب امکان‌پذیر است و نیاز به فضا و دمای خاصی ندارد، چون هم‌دمای بدن انسان است و آنچه انسان را آزرده می‌کند زالو را هم آزرده می‌کند، بیان کرد: زمینه برای فعالیت پرورش زالو در منطقه بسیار مهیا است و هر فردی می‌تواند پرورش زالو را به‌ صورت ۱۰۰ تایی در خانه خود با مبلغ حدود ۲۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری کند و با ۳ دوره تغذیه بعد از ۷ ماه سرمایه‌اش تبدیل به بیش از ۴۰۰ هزار تومان شود.

وی بابیان اینکه تلفات زالو هم قابل‌استفاده است، گفت: در تن شویه‌ها، سر شویه‌ها و انواع داروهای رشد مو و تقویت‌کننده از زالو استفاده می‌شود.

محمدیان بابیان اینکه تاکنون حمایت خاصی از این فعالیت صورت نگرفته است، افزود: این فعالیت بسیار مناسب برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است زیرا در داخل خانه، هر مددجویی می‌تواند با کمترین سرمایه، سالانه درآمد خوبی کسب کند که در این زمینه نیاز به حمایت مسئولان است.

محمدیان با تأکید بر اینکه علاوه بر مصرف داخلی باید به صادرات هم فکر کنیم، اظهار کرد: گرچه در حال حاضر صادرات انجام می‌شود ولی چشمگیر نیست.

وی بابیان اینکه تولید گسترده، سرمایه بالا و پارامترهای نگهداری قوی نیاز دارد، گفت: در سیستم خانگی با کمترین هزینه بهترین کیفیت تولید انجام می‌شود و بازار فروش زالو خوب است و در قراردادهایی که با تولیدکنندگان بسته می‌شود اولین نکته تضمین خرید تولیدات آن‌ها به‌خوبی انجام می‌گیرد.

وی تأکید کرد: پرورش زالو واقعاً صنعت پر درآمدی است که با روش اشتغال خانگی گسترده می‌توان گفت کاشمر و منطقه ترشیز به‌عنوان قطب تولید زالو در منطقه می‌تواند ایفای نقش کند.

زالو؛ جراح کوچک

یکی از کارآفرینان جنوب خراسان رضوی در ادامه گفت: شاید پرورش زالو، موجودی که به مکیدن خون انسان شهرت دارد، کمی عجیب باشد؛ اما این موجود به‌ عنوان یکی از درمانگرهای انسان از قرن‌ها پیش شناخته ‌شده و حتی در قانون طب بوعلی سینا، فصلی درباره زالو و علائم زالوهای سمی و زالوهای مفید آمده است.

جلال قدوسی اظهار کرد: در طب قدیم ایران طبیبان معروفی مثل ابن‌سینا، جورجانی و عقیلی از سه روش خون‌گیری به نام‌های فصد، حجامت و زالو انداختن برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند.

وی افزود: تاکنون ۶۰۰ نوع زالو شناسایی و کشف شده است که فقط ۱۵ نوع از آن‌ها در طب پزشکی کاربرد دارند، زیرا زالو درمانی اثرات درمانی فوق‌العاده‌ای دارد و البته سایر زالوهایی که در درمان بکار گرفته نمی‌شوند چه بسا بیماری‌زا و خطرناک هستند.

این کارآفرین بیان کرد: زالو از ۲۵۰۰ سال قبل در هند، یونان، روم، ایران و سپس در اروپا مورداستفاده پزشکی قرارگرفته است و در کشور روسیه بیماری‌های مختلف (سردرد و امراض قلبی و پوستی و ضعف قوای جنسی) با زالو معالجه می‌شود.

وی اذعان کرد: در مسکو و اوکراین نیز کرم‌های آرایشی برای رفع چین‌ و چروک صورت تولید شده که ماده مؤثر آن از بزاق دهان زالو گرفته شده و استفاده‌ دارویی از این آبزی مفید و با پیشرفت علم بیشتر و بیشتر شده است.

به ‌این ‌ترتیب است که با استفاده از گنجینه طب سنتی کشور که در فهرست میراث فرهنگی جهان قرار دارد، می‌توان این ظرفیت بکر و کمتر شناخته ‌شده را به ‌آسانی به کار گرفت و از آن، در راه شناساندن توانمندی‌های طب سنتی ایران به جهان بهره برد و در سود سرشار اقتصادی که نصیب مردم منطقه و کشور می‌شود، شریک شد و از سوی دیگر معضل بیکاری جوانان را مدیریت کرد، زیرا به‌طور حتم ایجاد بنگاه‌های تولیدی این‌ چنینی می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی نسل جوان داشته باشد.

کد خبر 841112 برچسب‌ها سلامت طب سنتی خبر مهم

دیگر خبرها

  • «ریشا» شیر باغ وحش مشهد تلف شد
  • زالو ۱۲۰ ماده مفید را وارد بدن‌تان می‌کند!
  • همه دستگاه‌های برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر پای کار باشند
  • زالو و ۱۲۰ ماده مفیدی که وارد بدن‌تان می‌کند | کوچک‌ترین و هوشمندترین جراح طبیعی جهان را بشناسید
  • این جراح کوچک خون‌آشام را بشناسید
  • بیماری اجسام لویی چیست؟
  • سقز چیست و چه خواصی دارد؟
  • درمان بیش از ۵ هزار بیمار در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد
  • راهکار‌های ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی + فیلم
  • جایگاه اسفناج در طب سنتی