Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@02:47:18 GMT

نقش کینوا در تامین انرژی و پروتئین بدن

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۷۸۸۸

نقش کینوا در تامین انرژی و پروتئین بدن

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدیه فرید کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت اظهار کرد: گندم، ذرت، برنج، جو، جو دوسر و چاودار، از عمده غذا‌های حیاتی انسان در سراسر دنیا است.

وی افزود: کینوا گیاهی متعلق به خانواده Chenopodiaceae است که اسفناج و چقندر قند را نیز شامل می‌شود و حدود ۲۵۰ گونه از این خانواده در سراسر دنیا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدیه فرید اضافه کرد: کینوا به عنوان شبه غلات پخته و مصرف می‌شود و دانه و برگ‌های کینوا، قسمت‌های خوراکی آن محسوب می‌شود و هر چند این گیاه خصوصیات غلات را دارد، اما به عنوان شبه غلات عنوان شده است.

این کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت تصریح کرد: هر ۱۰۰ گرم کینوا، ۳۶۸ کیلوکالری انرژی دارد و محتوای پروتئین در دانه‌های خشک کینوا نیز بین ۱۶.۵- ۱۳.۸ درصد است که به طور میانگین ۱۵ درصد محاسبه می‌شود و میزان آن بیشتر از برنج، چاودار، جو، ذرت و نزدیک به پروتئین گندم است.

فرید ادامه داد: کربوهیدرات اصلی کینوا، نشاسته است که حدود ۵۲ تا ۶۹ درصد آن را تشکیل می‌دهد و میزان فیبر آن نیز ۹.۷-۷ درصد است، در مقایسه با نشاسته گندم و جو، نشاسته کینوا بیشترین غلظت (ویسکوزئیه) و ظرفیت بالاتر جذب آب و تورم را دارد.
وی افزود: میزان چربی کینوا ۹.۵-۲ درصد و سرشار از اسید‌های چرب ضروری مانند لینولئیک اسید و آلفا لینولینک اسید (امگا۶ و امگا ۳) است که از چربی‌های خوب محسوب می‌شود و به علت کمیت و کیفیت ذره‌های چربی آن، به عنوان جایگزین دانه چربی مورد قبول واقع شده است.

این کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت اضافه کرد: دانه‌های کینوا سرشار از ویتامین B. ۶ و فولیک اسید است؛ بر اساس گزارش ها، سطح B. ۶ و فولیک اسید در ۱۰۰ گرم کینوا، نیاز‌های روزانه بزرگسالان را تامین می‌کند.

فرید با اشاره به این که میزان مینرال آن نسبت به سایر غلات بیشتر است، گفت: محتوای کلسیم و آهن کینوا نسبت به دانه‌های غلات رایج، بالاتر است.

وی ادامه داد: برخی مطالعات نشان داده، کینوا برای کودکان، سالمندان، افراد با سطح فعالیت ورزشی بالا، افراد با عدم تحمل لاکتوز، زنان با پوکی استخوان، افراد دچار آنمی، دیابتی ها، بیماران دچار دیس لیپیدمی، افراد چاق و مبتلا به سلیاک (این اثر به علت خاصیت آن در زمینه ارزش بالای تغذیه ای، خاصیت درمانی و بدون گلوتن) مفید است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت افزود: خاصیت‌های درمانی کینوا به وجود فیبر، مینرال ها، ویتامین ها، اسید‌های چرب، آنتی اکسیدان‌ها و به ویژه «فیتوکمیکال های» موجود در این ماده غذایی مرتبط است.

فرید گفت: افزودن کینوا به غذای افراد مبتلا به سلیاک که بدون گلوتن است، منجر به بهبود تحمل رژیم غذایی می‌شود و از بدتر شدن بیماری جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/چ

خاصیت گیاه کینوا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۷۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرید مدرسی به مهدی فضائلی: فرمان حمله به شما را شاخه ایدئولوژیک جبهه پایداری صادر کرده /این سوپرانقلابیون گوش‌شان بدهکار توئیت و تذکر نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته، سید مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در یادداشتی مهم در شبکه اجتماعی ایکس ضمن بازنشر بخشی از بیانات رهبری درباره حجاب نوشت: «رهبر انقلاب: کشف حجاب، هم حرام شرعی است هم حرام سیاسی است...منتها...دشمن با نقشه و برنامه وارداین کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بی قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. پی نوشت: به تازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزهٔ حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.»

روایت مهدی فضائلی از تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان به واکنش‌هایی همراه بود. در همین راستا، فرید مدرسی، روزنامه‌نگار، نوشت:

‏«آقای ⁧ مهدی فضائلی⁩

‏فرمان حمله به شما از سوی شاخه ایدئولوژیک جبهه پایداری و انعکاس حملات در شبکه اجتماعی ایتا و سایت رجانیوز، توئیت پیشینم خطاب به شما را اثبات کرد؛ اولا این کارها [حواشی مربوط به بازگشت گشت ارشاد] بی‌قاعده نیست؛ دقیقا با قاعده است.

‏ثانیا هدف آنان، انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ است. می‌خواهند با اینگونه اقدامات، تنها شبکه هواداران‌شان در انتخابات حاضر شود و انتخابات حداقلی باشد که بی‌رقیب همچون گذشته پیروز شوند و از سوی دیگر ذهن مخاطبان و اعتراض جامعه از وضعیت اقتصادی و دیگر ناکارآمدی‌های اینان به زدوخوردهای شهری مشغول شود. همچنین همانند اعتراضات ۱۴۰۱، هماهنگ با اپوزیسیون دایره انتقادات را از خود دور کنند و به سوی رهبر انقلاب و نظام هدایت کنند.

‏ثالثاً همانطور که گفتم سوپرانقلابیون با توئیت و تذکر، گوششان بدهکار نیست. اگر قرار بود تذکر موثر باشد، پدرخوانده‌های این جریان به تذکرات خصوصی و علنی مقامات عالیه نظام توجه می‌کردند و پس از بارها تذکر، همچنان از صراط مستقیم خارج نمی‌شدند؛ بخاطر گندم ری یا خرمای بغداد.»

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897494

دیگر خبرها

  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است
  • باتری این ریزسیاه‌چاله‌، انرژی هفت نسل شما را تامین می‌کند!
  • بزرگترین تولید کنندگان انرژی هسته‌ای در جهان (+ اینفوگرافی)
  • آخرین جزئیات از عرضه پساپ در بورس انرژی اعلام شد
  • خدمات رایگان برای افراد بالای ۶۵ سال در یزد
  • خدمات بستری رایگان افراد بالای ۶۵ سال
  • تامین ۵ درصد از انرژی شهرداری ها از انرژی تجدید
  • فرید مدرسی به مهدی فضائلی: فرمان حمله به شما را شاخه ایدئولوژیک جبهه پایداری صادر کرده /این سوپرانقلابیون گوش‌شان بدهکار توئیت و تذکر نیست
  • توصیه‌هایی برای بهبود کلسترول
  • چه کسانی باید پروتئین بیشتری مصرف کنند؟