Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@13:02:36 GMT

ولیعهد سعودی روی فرش قرمز پرهزینه اتمی ها

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۸۲۳۰

ولیعهد سعودی روی فرش قرمز پرهزینه اتمی ها

تهران- ایرنا- بی پروایی ولیعهد سعودی برای دستیابی به رویاها و اهداف اعلانی سبب شده تا طیفی از بازیگران بین المللی سهم خود را از هزینه های بلندپروازی وی جست وجو کنند. در این میان، آمریکا برای سران سعودی به شریک بی رقیب مبدل شده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، دو روز پیش رسانه ها از انتشار گزارشی جدید از سوی کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا خبر دادند که محور اصلی آن نگرانی از اقدام دولت «دونالد ترامپ» برای اشاعه تجهیزات و تسلیحات اتمی در خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این گزارش، ترامپ در ادامه تلاش هایش برای انتقال فناوری های بسیار پیشرفته هسته ای به عربستان، حدود ده روز پیش با سران شرکت های خصوصی فعال در این حوزه دیدار کرده ودرباره قول و قرار و نقشه های قبلی خود را با آنان گفت وگو کرده است.
گزارش کمیته نظارت می گوید دولت ترامپ برای راه اندازی سریع پروژه هایی با سود کلان چند میلیاردی با فشارهایی روبرو است. همچنین رد پای منافع شخصی در پروژه انتقال فناوری های پیشرفته هسته ای به عربستان در میان است و این در حالی است که دولت بارها با تذکرهایی از سوی نهادهای نظارتی و اطلاعاتی آمریکا مواجه شده است.
با وجود نگرانی های موجود در زمین اشاعه تسلیحات هسته ای در منطقه خاورمیانه، قوانین آمریکا و هشدارهایی که دولت ترامپ با آن مواجه شده، نشانه های پررنگی نزد قانونگذاران آمریکایی به خصوص دموکرات ها در خصوص تلاش برای دور زدن روندهای قانونی و اقدام منافی امنیت ملی به چشم می خورد. رقبای دموکرات ترامپ در کارزار انتخاباتی خود با این وعده که پرونده تخلفات و فسادهای ترامپ و اطرافیانش را پیگیری کنند توانستند اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود سازند.
در پرونده دلالی هسته ای دولت ترامپ نام دو چهره از پیرامونیان رئیس جمهوری آمریکا بسیار پررنگ است؛ یکی «جارد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ که اصلی ترین واسطه معاملات او با صهیونیست ها و سعودی است. دیگری هم «مایکل فلین» اولین مشاور امنیت ملی دولت ترامپ که به دلایل حقوقی برکنار شد.
فلین البته پیش از روی کار آمدن ترامپ و در جریان رقابت های انتخاباتی آمریکا در سال 2016، نقش کلیدی در کنسرسیوم ابرشرکت های طالب صادرات تجهیزات و فناوری های هسته ای به کشورهای خاورمیانه داشت و با وعده های گوناگونی در این زمینه توانست مبالغ هنگفتی را برای کارزار سیاسی ترامپ جمع آوری کند.
تلاش ترامپ برای فروش رویای هسته ای «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی همچنان که اشاره شد با موانع قانونی روبرو است از جمله ماده 123 قانون انرژی اتمی آمریکا که محدودیت هایی را در زمینه انتقال فناوری های هسته ای به سایر کشورها وضع کرده است.
بر اساس همین محدودیت ها بود که اوایل حاکمیت دموکرات ها در کاخ سفید قراردادی اتمی با کشوری چون امارات منعقد شد. این قرارداد اماراتی ها را از غنی سازی هسته ای منع می کرد و معیار طلایی صادرات اتمی آمریکا نام گرفت. این در حالی است که سعودی ها پیش از پادشاهی سلمان به دنبال دستیابی به غنی سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم از سوخت‌ نیروگاه های هسته ‌ای بوده و خواستار مستثنی شدن از قوانین بازدارنده شده اند.
تلاش سعودی ها پس از روی کار آمدن بن سلمان اوج گرفت. وی علنا تهدید کرده بود که در صورت دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای، عربستان را به این تسلیحات تجهیز خواهد کرد. در میانه آبان ماه امسال هم نخستین راکتور تحقیقاتی عربستان به دست ولیعهد سعودی در حوالی ریاض راه اندازی شد.
چشم انداز سعودی در زمینه هسته ای که در چارچوب چشم انداز موسوم به 2030 تعریف شده، تاسیس و فعالیت شانزده راکتور اتمی است که قرار است با هزینه ای بیش از هشتاد میلیارد دلار صورت گیرد.
در این پیوند، دولت ترامپ پس از انعقاد قراردادهای نیم تریلیون دلاری تسلیحاتی با سعودی ها امید بسیاری دارد تا بتواند ده ها میلیارد دلار دیگر با عربستان قرارداد هسته ای به امضا رسانده و منافع شخصی و لابی های حامی خود را نیز تامین سازد.
از نگاه تحلیلگران، سود فراوانی که ترامپ از بلندپروازی های حاکمان کنونی ریاض جست وجو می کند سبب شده تا سیاست خاورمیانه ای واشنگتن دچار بازتعریفی مغایر با امنیت ملی آمریکا و نیز منطقه، رویکرد بسیاری از نخبگان سیاسی این کشور، خواست شرکای اروپایی، نگاه جامعه جهانی و گاه نگرانی سران رژیم صهیونیستی شود. صهیونیست ها بارها نگرانی خود از دستیابی کشورهای عربی به فناوری های پیشرفته هسته ای را عنوان داشته اند.
ریخت و پاش های بن سلمان برای دستیابی به اهداف اعلانی و پیشبرد پروژه های داخلی و خارجی ریاض از طریق جلب همراهی و حمایت کشورهای خارجی سبب شده تا بسیاری از کشورها به صرافت افتند تا از این سفره سرشار از درآمدهای نفتی بهره مند شوند.
در جریان سفر ولیعهد سعودی به هند، وی از امکان همکاری های صدمیلیارد دلاری میان دو کشور سخن گفت و این در حالی بود که پیش از این عربستان جایی میان سرمایه گذاران مهم در اقتصاد هند نداشت. اهمیت سفر بن سلمان به این کشور سبب شد تا «نارندرا مودی» نخست وزیر با زیر پا گذاشتن عرف دیپلماتیک خود شخصا برای استقبال از ولیعهد سعودی راهی فرودگاه شود.
استقبالی گرم تر از مودی را «عمران خان» از کلیددار مخازن سرمایه های سعودی به عمل آورد خصوصا زمانی که وی را در اقامتگاه رسمی نخست وزیر پاکستان اسکان داد و خود شخصا رانندگی خودرو حامل بن سلمان را به عهده گرفت. ثمره این میزبانی قرارداد سرمایه گذاری بیست میلیارد دلاری عربستان در پاکستان بود.
عمران خان چند ماه پیش هم با دست پر و اعتباراتی 12 میلیارد دلاری از ریاض به اسلام آباد بازگشته بود تا در مکش سرمایه های سعودی از رقیب سازش ناپذیر خود در شبه قاره پیشی جوید.
مقصد دیگر سفرهای اخیر بن سلمان چین تعیین شده و بسیاری مترصدند تا ببینند دیگر قدرت هسته ای چه امتیازاتی را از بن سلمان خواهد گرفت.
به این ترتیب می توان شاهد کمربندی غربی- شرقی از جنس اورانیوم بود که فرش قرمزی پرهزینه را برای بهره جویی از منابع سعودی پیش پای ولیعهد خامدست و بی تجربه این کشور گسترده است.
پژوهش**9275**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي محمد بن سلمان فناوري هسته اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۸۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد

گروسی با تکرار ادعاها درباره ابهام در برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که «اهداف برنامه هسته‌ای ایران محل ابهام است»!

به گزارش مشرق، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این ادعا که درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران ابهامات زیادی وجود دارد(!)، گفت که به‌زودی به تهران سفر خواهد کرد.

گروسی مدعی شد که ایران «نه چند ماه بلکه چند هفته تا دستیابی به اورانیوم غنی‌شده موردنیاز برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد» و در ادامه گفت که این بدان معنا نیست که این کشور سلاح هسته‌ای دارد یا اینکه می‌تواند در این بازه زمانی به سلاح اتمی دست یابد.» به ادعای وی، گرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به ساخت سلاح هشدارآمیز است اما نباید مستقیما نتیجه گرفت که ایران سلاح اتمی در اختیار دارد.

گروسی با تکرار ادعاها درباره ابهام در برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که «اهداف برنامه هسته‌ای ایران محل ابهام است»!

این اظهارات و ادعاها درحالی است که ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و انفعال طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند.

مدیرکل آژانس در ادامه نیز با اشاره به اینکه آژانس به اندازه‌ای که ضروری می‌داند، به سایت‌های هسته‌ای ایران دسترسی ندارد، خواستار افزایش دسترسی آژانس شد و مدعی شد: به همتایانم در ایران بارها گفته‌ام و می‌گویم که این فعالیت ابهام برانگیز است و علاوه بر این، ما دسترسی و نظارتی که ضروری می‌دانیم را موردنیاز را نداریم.

وی به بررسی تشدید تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی نیز پرداخت و با محکوم کردن هر نوع حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای، گفت: حمله به تاسیسات هسته‌ای مطلقا قدغن است.

مدیرکل آژانس افزود: مساله‌ای که به آن علاقه دارم، گفتمان بین ماست؛ بین آژانس و ایران زیرا خیلی از موضوعات نیاز به شفاف‌سازی دارد و به همین دلیل قصد دارم به‌زودی به تهران سفر کنم.

وی در پایان گفت که «پیام من به ایرانی‌ها این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کنند.»

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • اسلامی: تعداد نیروگاه‌های اتمی ایران افزایش می‌یا‌بد
  • گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • هشدار روسیه به غرب؛ در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • لاوروف: در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • حمله به پایگاه راداری استراتژیک روسیه؛ کی‌یف از خط قرمز هسته‌ای مسکو عبور کرد؟
  • جدیدترین جزئیات از ساخت نیروگاه‌های برق‌ هسته‌ای ایران
  • توضیحات جدید رئیس سازمان انرژی اتمی از ساخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای+ فیلم