Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-19@04:27:35 GMT

راز‌های سلامتی که هر خانم بالای ۵۰ سال باید بداند

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۳۹۱۰۷

همه‌ی خانم‌ها از سرطان سینه می‌ترسند، اما بیماری قلبی عامل درجه اول مرگ یک سوم زنان در هر سال است. احتمال بیماری قلبی بعد از یائسگی بیشتر می‌شود، اما همچنان فقط یک پنجم از خانم‌ها باور دارند که بیماری قلبی بزرگ‌ترین تهدید برای سلامتی‌شان است.

حمله قلبی آنگونه که در فیلم‌ها می‌بینید نیست

مردی به سمت چپ سینه‌اش چنگ می‌زند و بر زمین می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه‌ی ما این مدل حمله قلبی را در تلویزیون و سینما دیده‌ایم، اما در زنان همیشه اینطور نیست. برای خانمها، شایع‌ترین علامت حمله قلبی، احساس درد یا ناراحتی در سینه است، اما بیشتر احساس تنگی نفس، تهوع و درد در پشت یا آرواره خواهند داشت.

اگر پزشک‌تان یک خانم باشد بیشتر ممکن است جان سالم به در ببرید

مطالعه‌ای که طی ۱۹ سال روی ۵۸۲۰۰۰ مورد حمله قلبی صورت گرفت دریافت زنان درصورتی که یک دکتر خانوم در اورژانس به مداوای آن‌ها بپردازد، احتمال نجات‌شان از مرگ خیلی بیشتر است.

ورزش کردن ریسک زوال عقل‌تان را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهند زنانی که در میانسال از نظر فیزیکی تناسب اندام دارند تقریبا ۹۰ درصد کمتر در معزض ابتلا به زوال عقل در سال‌های بعدی زندگی خود هستند. این یافته‌ها منطقی نیز به نظر می‌رسند، زیرا بهبود فیتنس قلبی و عروقی در میانسالی می‌تواند ابتلا به آلزایمر را به تاخیر بیندازد یا حتی از بروز آن پیشگیری کند. البته به گفته‌ی دانشمندان مطالعاتی که تاکنون انجام شده‌اند رابطه‌ی علت و معلولی را نشان نمی‌دهند، بلکه فقط نشاندهنده‌ی ارتباط میان سلامت قلبی و عروقی و زوال عقل هستند.

سحرخیز‌ها کمتر ممکن است سرطان سینه بگیرند

اگر سحرخیز هستید پس کمتر احتمال دارد دچار سرطان سینه شوید. ضمنا مطالعات نشان می‌دهند زنانی که بیشتر می‌خوابند، بیشتر مستعد ابتلا به سرطان سینه‌اند. البته به تحقیقات بیشتری برای تائید این نتایج نیاز است، اما قرار گرفتن در معرض نور‌هایی که در شب تولید می‌کنیم، ریسک فاکتوری برای سرطان سینه است.

بعد از ۷۵ سالگی هم باید همچنان ماموگرافی انجام دهید

زنان باید در سنین بالا نیز تحت ماموگرافی قرار بگیرند تا طول عمرشان بیشتر شود. یکی از دلایل توصیه به این کار، احتمال زیاد وقوع سرطان سینه در این گروه سنی است.

مصرف سویا در رژیم غذایی استخوانهای‌تان را تقویت می‌کند

این فقط کلسیم و ویتامین D. نیست که به استحکام استخوانهای‌تان کمک می‌کند. غذا‌های بر پایه‌ی سویا مانند توفو و شیر سویا نیز همین کار را می‌کنند.

خروپف کردن به قلب‌تان فشار می‌آورد

بله خروپف‌های همسرتان شما را عصبانی می‌کند، اما خروپف خود شما نیز خطرناک است. آپنه انسدادی خواب که با خروپف‌های شدید و وقفه تنفس در خواب شناخته می‌شود می‌تواند منجر به بیماری قلبی در زنان شود. ضمنا آپنه خواب ممکن است در خیلی از موارد تشخیص داده نشود.

درمان جایگزینی هورمون همیشه هم بد نیست

سالهاست که درمان جایگزین با هورمون، شهرت خود را از دست داده است، چون مطالعات نشان داده‌اند این شیوه‌ی درمانی می‌تواند ریسک سکته مغزی و سرطان سینه و تخمدان را افزایش بدهد، اما اگر درمان جایگزین با هورمون در دوز‌های پایین و به مدت کوتاهی انجام شود می‌تواند به میزان قابل توجهی برخی از علائم یائسگی را کاهش بدهد. درمان جایگزینی با هورمون تنها یک دارو نیست و شامل قرص و چسب و کرم و ژل و داروی تزریقی می‌شود. برخی از فرمولاسیون‌های این درمان کم ضررتر و مناسب‌ترند. نیمی از زنان با ورود به یائسگی دچار خشکی واژن می‌شوند که با گذشت زمان بهتر نخواهد شد، اما قابل درمان است.

رژیم غذایی کم نمک بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به نفع‌تان است

کاهش مصرف سدیم در زنان بهتر می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد تا در مردان. دارو‌هایی که هورمون آلدسترون را مستقیما مهار می‌کنند با مصرف نمک کمتر، بهتر عمل خواهند کرد، زیرا این هورمون به طور طبیعی در زنان بیشتر از مردان بوده و قابض رگهاست و با مصرف نمک بالا می‌رود.

فقط شما دچار بی‌اختیاری ادرار نمی‌شوید

میلیون‌ها زن بعد از یائسگی نمی‌توانند حین ورزش، سرفه، عطسه و یا حتی خندیدن، ادرار خود را کنترل کنند، پس این مشکلی شایع است، اما نرمال نیست و هر گونه نشت ادرار باید درمان شود.

مشکلات زندگی زناشویی می‌تواند علائم یائسگی را بدتر کند

زنانی که در زندگی زناشویی دچار مشکلات روح و عاطفی بیشتری با همسر خود هستند بیشتر از سایر همسالان خود ممکن است علائم یائسگی را تجربه کنند. علائمی، چون تعریق‌های شبانه و روابط جنسی دردناک با مشکلات روحی زندگی زناشویی تشدید خواهند شد.

سیگار و دیابت و فشار خون بالا خطرات جدی هستند

سیگار کشیدن و دیابت و فشار خون بالا همگی برای سلامت قلب مضرند، اما برای قلب زنان مضرتر. مردان سیگاری دو برابر بیشتر از مردان غیر سیگاری در معرض حمله قلبی‌اند و زنان سیگاری سه برابر بیشتر از زنان غیر سیگاری در معرض حمله قلبی قرار دارند. همین نسبت‌ها در زمینه‌ی فشار خون بالا و دیابت نیز دیده می‌شود.

وضعیت خوابیدن‌تان اهمیت دارد

خوابیدن روی شکم و به پهلو می‌تواند به مرور زمان چین و چروک‌ها را افزایش بدهد، مخصوصا اینکه با افزایش سن، پوست نازک‌تر و خشک‌تر و حساس‌تر هم می‌شود. سعی کنید به پشت بخوابید تا کمتر دچار چین و چروک شوید.

شما محکوم نیستید زوال عقل بگیرید

بیش از یک سوم موارد زوال عقل قابل پیشگیری‌اند یا می‌توان آن‌ها را با تغییراتی در سبک زندگی به تاخیر انداخت، مثلا با تغذیه درست و ورزش منظم.

آلزایمر بیشتر بیماری زنانه است

تقریبا دو سوم آمریکایی‌هایی که آلزایمر دارند زن هستند. زن‌ها خیلی به حفظ سلامت مغز اهمیت می‌دهند و آگاهی‌های زیادی در مورد مشکلاتی، چون افت عملکرد ادراکی دارند، اما در مورد اینکه چه باید بکنند دقیقا مطلع نیستند و البته همچنان می‌ترسند.

ارتباط خود با دوستان را قطع نکنید

سرگرم شدن با دوستان و حفظ ارتباط با آن‌ها می‌تواند جلوی افت عملکرد ادراکی مغز را بگیرد. حفظ فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند از مغز محافظت کند. سعی کنید بیشتر در میان جمع غذا بخورید و گروهی ورزش کنید.

شما واقعا همان چیزی هستید که می‌خورید

داشتن رژیم غذایی سالم که سرشار از چربی‌های سالم، سبزیجات برگدار و تازه، انواع توت و تمشک و ماهی باید می‌تواند از مغزتان محافظت کند. رژیم‌های غذایی که کربوهیدرات‌ها در آن محدود شده‌اند نیز برای سلامت مغز مفیدند. مغز شما به چربی‌های سالم و قند کمتری نیاز دارد.

هر شب سر ساعت بخوابید

بیشتر افراد از دوران کودکی عادت به سر ساعت خوابیدن ندارند، اما باید این عادت را ایجاد کنید. خیلی از زنان بعد از ۵۰ سالگی با مشکل خواب روبرو می‌شوند، اما داشتن الگوی خواب منظم می‌تواند تا حدود زیادی این مشکل را رع کند. زنان ۵۰ سال به بالا باید دست کم هفت تا هشت ساعت در شبانه روز بخوابند.

واکسیناسیون فقط برای بچه‌ها نیست

زنان بالای ۵۰ سال نیز باید هر سال واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند و اگر دچار بیماری‌هایی مانند ذات الریه و زونا هستند باید مورد دریافت سایر واکسن‌ها با پزشک مشورت کنند.

هنوز هم می‌توانید باردار شوید

اگر هنوز وارد یائسگی نشده‌اید همچنان ممکن است باردار شوید و احتمالا نیاز به قرص ضد بارداری دارید. یائسگی زمانی است که یک زن به مدت ۱۲ ماه متوالی پریود نشود و هیچ دلیل دیگری هم نداشته باشد. بیشتر خانم‌ها در ۵۱ سالگی وارد دوران یائسگی می‌شوند.

کاهش وزن بعد از ۵۰ سالگی سخت می‌شود

حالا باید بیشتر مراقب تغذیه‌تان باشید و ورزش هفتگی را فراموش نکنید. با ورود به یائسگی سوخت و ساز کُند می‌شود و کاهش وزن را تبدیل به نبردی طاقت فرسا می‌کند.

برای قدرت عضلانی‌تان به پروتئین بیشتری نیاز دارید

یکی از علت‌های افت سوخت و ساز بعد از ۵۰ سالگی این است که توده‌ی عضلانی تحلیل می‌رود. خوردن مقدار کافی پروتئین در هر سه وعده غذایی می‌تواند به افزایش قدرت عضلانی در افراد بالای ۶۷ سال کمک کند.

دیگر ورزش هوازی به تنهایی برای‌تان کافی نیست

بعد از ۵۰ سالگی، تمرینات قدرتی را نیز به روتین ورزشی‌تان اضافه کنید تا وزن کم کنید و از عضلات‌تان محافظت کنید.

به عینک نیاز دارید

حروف چاپی کوچک‌تر نشده‌اند، مشکل از بینایی شماست. خیلی از افراد بزرگسال برای دیدن در فاصله‌ی نزدیک مشکل دارند. این مشکل می‌تواند از اوایل ۴۰ سالگی نیز شروع شود و با افزایش سن شدت بگیرد. شما به عینک نیاز خواهید داشت.

به ویتامین D. بیشتری نیاز دارید

کمبود ویتامین D. منجر به طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌شود مانند سندروم متابولیک در خانم‌ها بعد از سن یائسگی.

برای مغز و قلب‌تان غذا بخورید

اگر غذایی برای قلب‌تان خوب است برای مغزتان نیز خوب است. عادت غذایی‌تان را بر مبنای سلامت قلب و مغزتان بگذارید.

عدد‌های مربوط به سلامتی‌تان مهم‌اند

دانستن سطح کلسترول، فشار خون، قند خون، وزن و شاخص توده بدنی‌تان با رسیدن به ۵۰ سالگی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. دانستن اینکه این ارقام در رنج نرمالی هستند یا نه، نقش زیادی در محافظت از سلامت قلب و مغزتان دارد.

قلب شما قلب مادرتان نیست

اگر مادر شما بیماری قلبی دارد دلیلی ندارد شما هم داشته باشید، اما باید سابقه‌ی سلامتی خانواده‌ی خود را بدانید. هر چه بیشتر در مورد تاریخچه‌ی سلامتی‌تان بدانید بهتر می‌توانید با بیماری‌ها مبارزه کنید. بیماری قلبی ۸۰ درصد مواقع قابل پیشگیری است و هر چه زودتر اقدامات پیشگیرانه شروع شوند موثرتر خواهد بود.

سابقه‌ی بارداری‌تان هنوز هم مهم است

اگر سابقه‌ی سقط جنین یا دیابت بارداری و یا فشار خون بارداری دارید در معرض بیماری قلبی در سال‌های بعدی زندگی‌تان هستید.

ممکن است دچار اضطراب شوید

اضطراب و اختلالات اضطراب در کمین زنان سنین بالا نیز هست. اگر نیاز داشتید با پزشک‌تان این موضوع را مطرح کنید.

به چکاپ‌های منظم نیاز دارید

شما باید به طور مرتب به پزشک‌تان مراجعه کنید تا او کلسترول و فشار خون و قند خون و وزن‌تان را چکاپ کند.

از مفاصل‌تان محافظت کنید

هر چند اوستئور آرتریت می‌تواند جنبه‌ی ژنتیکی داشته باشد، اما آسیب‌هایی که در طول زندگی به مفاصل وارد می‌شوند نیز بی‌اثر نیستند. وزن‌تان را در حد سالم نگه دارید و منظم ورزش کنید و تمرینات کششی را نیز در برنامه داشته باشید.

خوراکی‌های ضد پیری بخورید

برخی از غذا‌ها برای سلامتی مفیدند و برخی دیگر به شادابی پوست‌تان کمک می‌کنند. گردو، هویج، سالمون و ... را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

هنوز برای ترک سیگار دیر نشده

درست است که هر چه زودتر و در سنین پایین‌تر سیگار را ترک کنید برای سلامتی‌تان بهتر است، اما هنوز هم می‌توانید با ترک این عادت بد، بهره‌هایی ببرید.

به طور مرتب کولونوسکوپی انجام دهید

خیلی از افراد از انجام این تست هراس دارند و آن را پشت گوش می‌اندازند. تقریبا ۳۰ درصد از افرادی که باید این تست را انجام دهند برای آن اقدامی نمی‌کنند. توصیه شده است افراد در ۴۵ سالگی اولین کولونوسکوپی خود را انجام دهند، نه در ۵۰ سالگی؛ بنابراین اگر هنوز شروع نکرده‌اید از همین امروز اقدام کنید.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای را در پیش بگیرید

زنانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند ۲۵ درصد کمتر در معرض بیماری قلبی‌اند. این رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های تازه، غلات کامل، چربی‌های سالم و پروتئین کم چرب است.

هله هوله و غذای فرآوری شده نخورید

می‌دانید که باید چربی‌های سالم، غلات کامل، میوه و سبزی فراوان بخورید، اما آیا می‌دانید چه چیز‌هایی نباید بخورید؟ اگر غذا‌های فرآوی شده بخش ثابتی از رژیم غذایی‌تان باشد، سال‌ها به ظاهرتان اضافه می‌کنند.

زدن ضد آفتاب را فراموش نکنید

کمتر از ۲۵ درصد از آسیب‌های نور خورشید به پوست‌تان، پیش از ۱۸ سالگی روی داده‌اند. محافظت از پوست، کاری است که باید در تمام طول زندگی‌تان انجام دهید.

اگر دردی در قفسه سینه‌تان دارید زودتر اورژانس خبر کنید

زن‌ها نسبت به مرد‌ها تقریبا ۳۸ دقیقه دیرتر اورژانس خبر می‌کنند. در واقع خانم‌هایی که دچار حمله قلبی می‌شوند ظاهرا تمایلی ندارند که علائم خود را نیازمند اقدام فوری تلقی کنند. وقتی دچار حمله قلبی می‌شوید هر دقیقه ارزش دارد. اگر هر گونه درد یا احساس ناراحتی در سینه، گلو، گردن، پشت، شکم و یا شانه‌ها داشتید که بیش از ۱۵ دقیقه طول کشید فورا اورژانس را خبر کنید. این علائم معمولا همراه با تهوع، عرق سرد، ضعف، تنگی نفس و احساس ترس هستند.

به زندگی‌تان هدف بدهید

اگر با شور و هدف زندگی کنید، طول عمرتان بیشتر خواهد شد. ببینید چه چیز‌هایی به زندگی‌تان معنا می‌دهند: کار کردن، فعالیت‌های خیرخواهانه و یا کار‌های هنری و هر چه که دوست داشته باشید و حال‌تان را خوب کند به شما احساس رضایت خواهد داد.

به ویتامین B۱۲ بیشتری نیاز دارید

یکی از جنبه‌های غیرمنصفانه‌ی پیری این است که مواد مغذی غذا‌ها به خوبی جذب نمی‌شوند و در نتیجه ممکن است دچار کمبود مواد مغذی شوید. عدم دریافت ویتامین B۱۲ کافی می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. این ویتامین برای تولید DNA ضروریست.

ممکن است فیبر کافی دریافت نکنید

زنان بالای ۵۰ سال باید روزانه ۲۱ گرم فیبر دریافت کنند تا از سلامت قلب خود محافظت کرده، وزن‌شان سالم باشد و کلسترول‌شان بالا نرود.

مصرف کلسیم‌تان را دو برابر کنید

کلسیم استخوان‌های‌تان را قوی و مقاوم نگه می‌دارد. بعد از ۵۰ سالگی باید روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنید. طی یائسگی، افت هورمون استروژن می‌تواند توده‌ی استخوانی را کاهش بدهد و استخوان‌ها را مستعد شکستگی و بیماری پوکی استخوان کند. کلسیم فقط در شیر نیست؛ سبزیجات برگ تیره نیز کلسیم دارند.

زیاد ویتامین مصرف نکنید

نیاز بدن شما به آهن و اسید فولیک بعد از یائسگی کمتر می‌شود. اگر مولتی ویتامین شما حاوی دوز بالایی از این مواد مغذی است، پس ممکن است بیش از حد نیازتان دریافت کنید. با پزشک‌تان در این مورد مشورت کنید تا مطمئن شوید مقدار متناسب با سن‌تان ویتامین مصرف می‌کنید.

به سنجش تراکم استخوان نیاز دارید

زنان بالای ۵۰ سال که دچار شکستگی استخوان می‌شوند باید سنجش تراکم استخوان انجام دهند.

همچنان به تست پاپ اسمیر نیاز دارید

شما هر سه سال یک بار باید تست پاپ اسمیر انجام دهید و فرقی نمی‌کند چند سال دارید.

تازه شروع زندگیست

امروزه طول عمر انسان بیش از هر زمان دیگریست، مخصوصا اگر از خودتان مراقبت کنید. رسیدن به ۵۰ سالگی، انتهای زندگی نیست و شما وارد مرحله‌ی جدیدی از زندگی‌تان می‌شوید. حالا زمان بسیار خوبی است که خودتان و سلامتی‌تان را الویت قرار دهید و روی آن تمرکز کنید.

منبع: msn

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرطان سینه سلامت زنان زنان مسن بیماری قلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۹۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف عطرهای ترکیبی چه خطراتی را برای سلامتی به همراه دارد؟

یک آروماتراپیست گفت: ترکیب دو عطر از خط بویایی متفاوت ممکن است بسیار خطرناک باشد، چرا که محصولات معطر بیش از ۱۰۰ ترکیب آلی فرار (VOCs) منتشر می‌کند که می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت انسان باشد.

محمدحسن شکرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مضرات عطر ترکیبی اظهار کرد: عطرهای ترکیبی هر چند ممکن است رایحه خوشی داشته باشد، اما برای پوست و بدن مضر است، چرا که هر عطری از مواد مخصوص به خود درست شده است و ترکیب آن با عطر دیگر ممکن است سازگاری و هم‌خوانی نداشته باشد.

وی افزود: عطرها در شرکت‌های بزرگ و مطرح در نقاط مختلف جهان (فرانسه، سوسیس، عمان) زیر نظر متخصصان شیمی تولید می‌شود و زمانی که فرمول یک عطر ساخته شد، چندین بار مراحل آزمایش و تست‌های آزمایشگاهی را توسط متخصصان حوزه شیمی طی می‌کند تا برای افراد ضرری از نظر تنفسی، پوستی و عصبی نداشته باشد، به همین دلیل است که فرمول عطرها چندین هزار دلار یا در بعضی از موارد چند صد هزار دلار قیمت دارد، بنابراین ترکیب کردن عطرها با هم اگر خوب بود، خود کارخانه سازنده آن‌ها را با هم ترکیب می‌کرد و نیازی نبود مصرف‌کننده عطر ترکیبی درست کند.

این رایحه‌شناس تصریح کرد: بعضی عطرها حاوی مواد شیمیایی است که می‌تواند پوست را تحریک کند، ترکیب این عطرها با یکدیگر می‌تواند خطر تحریک پوست و ایجاد حساسیت را افزایش دهد، همچنین تحقیقات نشان داده است که فتالات‌ها، آلدئیدها، پارابن‌ها و نمک‌های آلومینیوم از مهم‌ترین آلاینده‌های موجود در محصولات معطر هستند که موجب ایجاد عوارضی مانند آلرژی، سرطان، بیماری‌های دستگاه تولید مثل به‌ویژه در مردان، حساسیت‌های پوستی، بیماری‌های سیستم عصبی و سردردهای میگرنی برای مصرف‌کنندگان می‌شود، اما بروز این عوارض به عواملی مانند سن، جنس، مزاج، میزان و مدت زمان مصرف نیز بستگی دارد.

وی با اشاره به آلاینده‌های مواد معطر بیان کرد: دی اتیل فتالات یک ماده شیمیایی است که برای ماندگاری بیشتر عطر استفاده می‌شود و در فهرست آلاینده‌های سمی قرار دارد و عوارض این ماده شیمیایی شامل نوروپاتی (افسردگی، اوتیسم)، نئوپلاسم‌ها (سرطان سینه، سرطان پروستات)، اثرات روی کبد، حملات آسم، بیماری‌های مخاطی (آبریزش یا قرمزی چشم، عطسه)، مشکلات عصبی (سرگیجه، تشنج، سردرد، غش، نداشتن تعادل)، مشکلات تنفسی (سرفه، تنگی نفس)،مشکلات پوستی، مشکلات سیستم ایمنی (تورم غدد لنفاوی، تب، خستگی)، مشکلات دستگاه گوارش (تهوع، نفخ، اسهال) و قلبی عروقی (ضربان قلب سریع یا نامنظم، لرزش، ناراحتی قفسه سینه) است.

شکرانی گفت: حدود ۷۵ درصد از افراد مبتلا به تنگی نفس، حملات آسم ناشی از عطر را تجربه کرده‌اند، همچنین بیشتر عطرها حتی در مقادیر کم می‌تواند موجب اختلالات عصبی در جنین مادران باردار شود؛ لازم به ذکر است که یکی از علل اوتیسم، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی عطرها در دوران بارداری و پس از تولد از طریق شیر مادر است، این ترکیبات از طریق پوست به جریان خون نفوذ می‌کند و اثر خود را می‌گذارد.

وی اضافه کرد: لازم به ذکر است اگر ترکیب عطرها به‌درستی انجام شود، می‌تواند بی‌خطر باشد، برای نمونه، ترکیب عطرهای با رایحه‌های مشابه یا ترکیب عطرهای با مواد شیمیایی مشابه، احتمال خطر را کاهش می‌دهد، اما به هر جهت این کار نیاز به تخصص و دانش شیمی دارد، همچنین استفاده از عطرهای طبیعی و ارگانیک به جای عطرهای مصنوعی می‌تواند خطر مضرات عطر ترکیبی را کاهش دهد؛ در هر صورت محصولات معطر بیش از ۱۰۰ ترکیب آلی فرار (VOCs) منتشر می‌کنند که می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت انسان باشد.

این آروماتراپیست خاطرنشان کرد: به این نکته توجه داشته باشید که پیش از استفاده از عطر ترکیبی، آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید و خطری شما را تهدید نمی‌کند.

کد خبر 736671

دیگر خبرها

  • با سلامتی به استقبال بهار برویم
  • هیچ فردی نمی‌تواند در مخلوق بودن،خود را بالاتر از انسان‌ ها بداند
  • ساعت جدید هوشمند هوآوی، WATCH GT 4، برای خرید در دسترس است
  • این دانه جویدنی سرشار از ویتامین C و عالی برای کبد
  • سفره هفت‌سین بالای دیوار!
  • فردا به طور موقت در بیشتر مناطق خراسان رضوی جوی به نسبت پایدار خواهیم داشت
  • مصرف عطرهای ترکیبی چه خطراتی را برای سلامتی به همراه دارد؟
  • این ادویه حالت تهوع را کاهش می‌دهد
  • مهربانی کنیم برای حدود ‌235 خانواده سرطانی
  • اتوفاژی چیست و چه ارتباطی با روزه‌داری دارد؟