Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، امروزه با توسعه و پیشرفت در صنایع مختلف، تمایل به استفاده از الیاف طبیعی به دلیل طبیعت زیست‌تخریب‌پذیری، زیست سازگاری و همچنین وزن و قیمت پایین‌تر نسبت به الیاف مصنوعی، افزایش ‌یافته است. یکی از کاربردهای معمول استفاده از الیاف، ایجاد ساختار دو یا چندجزیی است که می‌توان به فایبرگلاس به‌عنوان یکی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال محققان دانشگاه سمنان از الیاف کنف به‌منظور ساخت یک نانوکامپوزیت مستحکم به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای فایبرگلاس استفاده کرده‌اند.

دکتر حسام‌الدین یعقوبی کوپائی، دانش‌آموخته مقطع دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان، با اشاره به اهمیت بالای برخورداری هم‌زمان از مقاومت مکانیکی، فیزیکی و حرارتی برای کامپوزیت‌های زمینه پلیمری، اهداف دنبال شده در این طرح را تبیین نمود: «علی‌رغم مزایای متعدد استفاده از الیاف طبیعی در ساختار کامپوزیت‌ها، در اغلب موارد استحکام مکانیکی و حرارتی آن‌ها نمی‌توانند پاسخگوی بسیاری از کاربردها باشد، ازاین‌رو ما در طرح حاضر تلاش کردیم ضمن استفاده از الیاف طبیعی و زیست‌تخریب‌پذیر کنف، نانوکامپوزیتی با خواص مکانیکی، فیزیکی و حرارتی مطلوب تولید کنیم.»

وی در خصوص کاربردهای احتمالی نانوکامپوزیت تولیدشده در این طرح گفت: «با توسعه روزافزون خودروهای الکتریکی و اهمیت بالای مسئله وزن در این نوع خودروها، یکی از کاربردهای اصلی این نانوکامپوزیت می‌تواند به ساخت بدنه و اجزای خودروهای الکتریکی مربوط شود.»

به گفته این محقق استفاده از نانولوله‌های کربنی، حتی به میزان بسیار اندک، موجب شده تا این نانوکامپوزیت از استحکام کششی، خمشی و ضربه بالایی برخوردار باشد. از سوی دیگر، نانولوله‌های کربنی از مقاومت حرارتی بالایی برخوردارند و حضور آن‌ها در ساختار نانوکامپوزیت، پایداری حرارتی قابل قبولی را به آن القا کرده است.

در این پژوهش یک نانو-بایوکامپوزیت با زمینه پلی‌پروپیلن، 30 درصد وزنی الیاف کوتاه کنف، سازگارکننده پلی‌پروپیلن جفت‌ شده با مالئیک آنیدرید به ‌میزان 5% وزنی و مقادیر مختلفی از نانولوله‌های کربنی ساخته ‌شده و پس از انجام آزمون‌های مشخصه یابی، مورد ارزیابی‌های مکانیکی از قبیل کشش، خمش و ضربه و همچنین بررسی‌های حرارتی قرار گرفته است.

تصاویر میکروسکوپی پراکنده شدن یکنواخت نانولوله‌های کربنی در ماتریس پلیمری را تا 1 درصد وزنی تأیید می‌کنند. همچنین نتایج آزمون‌های مکانیکی بیانگر افزایش استحکام کششی، خمشی و ضربه به ترتیب به میزان 13.8 درصد، 15.6 درصد و 11.4 درصد در حضور 1 درصد وزنی نانولوله کربنی هستند. ضمن اینکه افزایش درصد وزنی حضور نانولوله‌های کربنی در ساختار نانو-بیوکامپوزیت پایداری حرارتی آن را بهبود می‌دهد.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر حسام‌الدین یعقوبی کوپایی و دکتر عبدالحسین فریدون- به ترتیب دانش‌آموخته مقطع دکتری و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان است. نتایج این کار در مجله ‌ Composites Part B: Engineering با ضریب تأثیر 4.920 (جلد 162، سال 2019، صفحات 314 تا 322) منتشر شده است.

انتهای پیام/

169 / 279 نانو کامپوزیت الیاف طبیعی کنف زیست تخربی پذیر محققان دانشگاه سمنان خودروهای الکتریکی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: نانو کامپوزیت محققان دانشگاه سمنان خودروهای الکتریکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۳۹۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان

مهدی بخشی گفت: در راستای رفع تصرف اراضی ملی در تملک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سوی افراد سودجو و زمین خوار اقدام به تفکیک، ایجاد مستحدثات، حصارکشی و فروش غیرقانونی اراضی واقع در کوهپایه شده بود که با حمایت دستگاه قضایی و هماهنگی و تعامل صورت گرفته با دستگاه‌های خدمات رسان رفع تصرف شد و به بیت المال بازگشت.

وی مجموع مساحت رفع تصرفات را ٢٠ هکتار و ارزش آن را ١۶٠ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: زمین‌ها متعلق به نسل آینده است و تمام سازمان‌های متولی مؤظفند نسبت به جلوگیری از تصرفات احتمالی اقدامات لازم را انجام دهند.

مدعی العموم در استان این اقدام را حرکتی مهم در راستای حفاظت و صیانت از بیت‌المال برشمرد و تأکید کرد: دستگاه قضایی هیچ مماشاتی با زمین خواران نداشته و تصرف اراضی ملی و دولتی به هر بهانه‌ای، نتیجه‌ای غیر از تعقیب قضایی و محکومیت کیفری برای متصرفان به همراه ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان
  • افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز
  • ساخت ۱۵۰ هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | ۵۵۰۰ خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند
  • محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند
  • تحول صنعت رباتیک انعطاف پذیر با جوهر پلیمری نرم اما محکم
  • ساخت سامانه خورشیدی جلوگیری از سرمازدگی درختان
  • ساخت انگشت مصنوعی انعطاف‌پذیر بدون اتصال مکانیکی
  • ساخت سامانه ایران ساخت برای جلوگیری از سرمازدگی درختان