Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جشنواره فیلم فجر نباید دنبال فیلم‌های انقلابی گشت؛ چرا که سینمای فجر تبدیل به سالن مُد، پُز، جاه‌طلبی شده و نمی‌توانیم بر پرده فجر، تصویری از انقلاب اسلامی ببینیم. ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۷ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ایران اسلامی چندی پیش چهلمین جشن خودش را برپا کرد و سینمای ایران هم سی و هفتمین دوره خودش را گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما سوال بسیاری از صاحب‌نظران این بود که چقدر این سینما، هنر و فرهنگ ما آمیخته با انقلاب و اسلام است و چقدر به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی نزدیک شده‌ایم؟ پرسشی که در جشنواره فیلم فجر امسال هم به دنبال آن گشتیم اما عمدتاً خبری از این آرمان‌ها و ارزش‌ها نبود؛ در واقع فیلمساز و تهیه‌کننده ما به دنبال ساخت کارهایی هستند که بتواند گیشه را راضی کند و اعتقاد و آرمان قربانی این رفتارهای انحصارطلبانه دفاتر سینمایی، تجارت سینمایی و حتی سرمایه‌گذاری‌های شخصی می‌شود. با سلبریتی‌ها هم که نمی‌توان به چنین قلل ارزشمندی از هنجارها دست پیدا کرد! البته به تعبیر بسیاری از منتقدین و صاحب‌نظران و حتی برخی از سینماگران فیلم‌های انقلابی، دفاع‌مقدسی و حتی ژانرهای امنیتی توانسته‌اند گیشه را راضی کنند و در واقع ساخت چنین پروژه‌های اعتقادی هم توانسته مخاطب را به سینما بکشاند. همان‌گونه که برخی از آثار این چنین کرده‌اند و صاحبان آثار هم به لحاظ ارزشی، مالی و معنوی به توفیقات بالایی دست پیدا کرده‌اند. اتفاقی که امروز کمتر در سینمای ایران می‌افتد و البته بعضاً جوانانی هم پا به این عرصه‌ها می‌گذارند برخی سعی می‌کنند یا در راه ساخت پروژه‌هایشان سنگ‌اندازی کنند و یا در ادامه راه با فضاسازی‌های رسانه‌ای از میدان به دَر شوند. 

حسن عباسی در سینما انقلاب: با فرد غیرانقلابی، هنر انقلابی درنمی‌آید/ پژمانفر: کسی حاضر نیست که برای گفتمان انقلاب سرمایه‌گذاری کندجایزه سینمایی ققنوس از امروز آغاز می‌شود/ رامبد جوان اگر دنبال سوال سخت است با «طلا» به ققنوس بیاید

جایزه سینمایی ققنوس در هشتمین محفل اندیشی سینما انقلاب، فیلم‌های جشنواره سی و هفتم فجر را بر پرده سرچشمه به نمایش درآورد، صاحب‌نظران در پاتوق‌های هم‌فکری دور هم جمع شدند و به مناظره و گفتگو پرداختند. نشست‌های نقد و بررسی با حضور اساتید و پژوهشگران برگزار شد و همه ابراز خرسندی کردند از ورود سینماگرانی که با فیلم‌های انقلابی در جریان سینمایی کشور تأثیرات شگرفی را به جای گذاشتند و امیدوارانه به سال‌های دیگر سینمای ایران نگاه می‌کنند. همان‌طور که حسن عباسی و حسن رحیم‌پور ازغدی ضمن اشاره به آسیب‌های سینمای ایران حضور با صلابت آثار انقلابی و دفاع‌مقدسی در سینمای ایران را خوشایند و رو به رشد دانستند.

حسن عباسی پژوهشگر و تئوریسین در سینما انقلاب یکی از معضلات سینمای ایران را تأکید بر غرب‌گرایی دانست. او تصریح کرد: "از کارگردان گرفته تا بازیگران و سایر عوامل، وقتی که می‌خواهند وارد فضای جشنواره و قدم زدن روی فرش قرمز شوند، ادای بازیگران غربی، در مراسم کن و اسکار را در می‌آورند. بدترین نوع پوشش و زننده‌ترین ری‌اکشن‌ها را جلوی دوربین‌ها نشان می‌دهند. فرد از این جشنواره تا جشنواره بعدی در فکر این است که چه لباسی بپوشد که مورد توجه عکاسان قرار گیرد و در فضای سایبر و اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، لایک جمع کند و بیشتر انگشت‌نما شود. حالا اگر تعدادی از این هنرمندان را دیدید که با این ادا اطوار و رفتارها و پوشش‌های زننده، آمدند و فیلم دفاع مقدسی ساختند، فیلم زندگی پیامبران را ساختند، تصور نکنید که آن اثر، یک فیلم انقلاب اسلامی است، این یک اشتباهی است که مدیران صدا و سیما هم مرتکب می‌شوند و فریب پوشش مذهبی هنرمندان در آثارشان را می‌خورند.

فیلم‌های جشنواره فجر با رده‌بندی سنی اکران می‌شوددر برنامه «ثریا» مطرح شد: علت اصلی قاچاق ارزانی نیست، بی‌تدبیری است+ فیلمحاشیه‌های مجازی برای تلویزیون| چرا «کتایون ریاحی» بازی نمی‌کند؟/ عمو پورنگ با یک دختر هندی ازدواج می‌کند؟!تکلیف سریال‌های نوروزی تلویزیون روشن شد + تصاویرپیمان یوسفی: چرا برای گزارشگران تلویزیون نظرسنجی نمی‌گذارند؟

حسن رحیم‌پور ازغدی پژوهشگر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در محافل هم‌اندیشی سینما انقلاب حضور پیدا کرد و گفت: در دهه اخیر جوانانی را می‌بینیم که نه رژیم پهلوی و نه مقاطع حساس انقلاب را درک کرده‌اند اما تشخیص می‌دهند سینمای انقلاب چیست و به چه معناست. همچنین چگونه باید وارد این عرصه شوند و استعدادی خوبی بدست آمده‌اند. امیدواریم ان‌شاالله این حالت دوگانگی که سینمای فجر دارد و گاهی اوقات می‌بینیم به سالن مُد، سالن معاشقه، سالن پُز و جاه‌طلبی تبدیل می‌شودحضور این فیلمسازان خوش ذوق انقلابی قدری ما را به آینده امیدوار می‌کند. سینمای فجر نتوانسته مولد نمایشی مناسبی از انقلاب اسلامی باشد. 

امیر اهوارکی منتقد سینما درباره ساخت فیلم‌های انقلابی و تأثیرات آن‌ها بر سینمای ایران به یک جمله‌ای از شهید آوینی بسنده کرد؛ او گفت: «سیدمرتضی آوینی جایی می‌گفتند روشنفکران و فیلمسازان انگار در برج عاج هستند و اصلاً در این زمین و کشور زندگی نمی‌کنند و فیلم‌هایی که می‌سازند ربطی به حوادث روز ندارد. اما حاتمی‌کیا فرزند زمانه خودش است و نسبت به وقایع روز خودش واکنش نشان می‌دهد.»

عبدالله متیم منتقد و کارشناس سینما اعتقاد دارد هنوز سینما نتوانسته تصویری جامع از امام خمینی(ره) به جوانان نسل جدید نشان دهد؛ متیم تصریح کرد: شناخت شخصیت حضرت امام(ره) به نظرمن هنوز مغفول مانده است. یعنی هنوز یک امام‌خمینی(ره) انقلابی و دانای فیلسوف به جامعه نشان ندادیم؛ شخصیت حضرت امام(ره) برای جوانان ما شناخته نشده و یک فیلم درست و حسابی برای این اندیشمند تاریخ معاصر نساخته‌ایم حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم با حواشی به این شخصیت بزرگ بپردازیم. 

سعید مستغاثی دیگر منتقد سینما با کنایه از بی‌اعتنایی جشنواره فیلم فجر به انقلاب و فیلم‌های انقلابی تأکید کرد: در جشنواره فیلم فجر نباید دنبال فیلم‌های انقلابی بگردیم شاید یکی دو اثر پیدا شود که فکر می‌کنم دست‌شان خط خورده و برای رسیدن به این هدف باید به سراغ جشنواره عمار برویم و آنجا فیلمسازان جوان انقلابی پیدا می‌شوند و البته فیلم‌های خوب انقلابی هم وجود دارند.

شمس‌الدین فلاح هاشمی منتقد و کارشناس سینما اعتقاد دارد اکثر اتفاقات خوب جشنواره اخیر به ظهور فیلمسازان جوان و انقلابی برمی‌گردد که هم فرم را خوب می‌شناسند و هم محتوا را که ما می‌توانیم به آن‌ها ببالیم. 

سیدمحمد حسینی منتقد و کارشناس سینما به عنوان حسن ختام این بحث، گفت: هر فیلمسازی که می‌خواهد در سینمای ایران، منطقه و جهان خودی نشان دهد خیلی خوب است نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی داشته باشد و فراز و فرودها و اتفاقات و سرنوشت‌های عجیب و غریب انقلاب اسلامی را یک مروری کند. آن‌گاه به این نتیجه خواهند رسید که بیشترین داستان‌های دراماتیک و جذاب از دل انقلاب اسلامی بیرون می‌آید که ناگفتنی‌های ارزشمند و قابل یادآوری به جامعه است. 

وی افزود: به موضوع انقلاب اسلامی نمی‌توان از منظر تکنیکی نگاه کرد باید قدری محتوایی‌تر و تحلیلی‌تر نگاه کرد؛ حتی این دوستان با تکنیک و مطرح در سینمای ایران که عمدتاً جوان هم هستند نیاز به پشتیبانی محتوایی جدی دارند. یعنی باید اطلاعات دقیق‌تری از ساحت انقلاب اسلامی پیدا کنند تا آثار متین‌تر و دقیق‌تری را بسازند و به نمایش درآید.

انتهای پیام/

 

 

R1515/P/S4,34/CT6 واژه های کاربردی مرتبط چهل سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر سینما

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چهل سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر سینما چهل سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۱۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد

طی ساعات اخیر ویدئویی از محمدحسن شانه‌ساززاده مؤسس شاتل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره پلتفرم نمایش خانگی نماوا منتشر شده است که در آن حرف‌های عجیب و غریبی می‌زند و همه بازیگران و تهیه‌کننده‌های سینمای ایران را به بی‌اخلاقی متهم می‌کند.

به گزارش برترين‌ها؛ شانه‌ساززاده در این ویدئو می‌گوید: «بازیگران این سریال‌ها خیلی بی اخلاق‌اند. بازیگران و تهیه‌کننده‌ها همه بی‌اخلاقی‌های خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرف‌شان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف بودم از لوازم خانگی تا مصالح ساختمانی، کاشی سرامیک، خودرو و ... بودم من به بی‌اخلاقی این‌ها هیچ جا ندیدم. اسم‌شان این است که هنرمندند و مثلا فرهیخته و فرهنگی‌اند، اما بسیار بی اخلاق اند [..]اول و آخرشان پول هست. شما پول بده هر کاری می‌کنند.»

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این ویدئو واکنش‌های زیادی به دنبال داشت و نهال موسوی، روزنامه‌نگار نیز طی یادداشتی در این باره نوشت: شنیدن این حرف‌ها از شخصی که سال‌ها مدیر یکی از بزرگترین پلتفرم‌های نمایش خانگی بوده و با این جمع بستن همه هنرمندان به صفاتی که گفته است بسیار تاسف آور است. واقعا این سخنان چنان شرم آور است که حتی نباید به آن اصلا پرداخت، ولی باید به آقای شانه‌ساز (به این اسم معروف است) چند نکته را به اختصار یادآوری کرد. تمام مشکل از همین نگرش است که فکر می‌کنید اول و آخرش پول است و اگر پول بدهی هر کاری را می‌کنند.

این نگاه شما طبیعتا همین توقع را هم ایجاد کرده است و اگر که پول بدهید مطالبه هر کاری را هم دارید! و بالطبع هنرمندی یا هر شخصی مخالفت کند و حاضر به انجام آن نشود از نظر شما احتمالا عهد شکسته است و بی اخلاقی کرده است.

به گفته خودشان، ایشان در چند صنعت مختلف بوده و اتفاقا مشکل بعدی همینجاست شما که در لوازم خانگی یا مصالح ساختمانی و خودرو فعال بوده‌اید به سینما و سریال سازی چه ارتباطی دارید؟ احتمالا فکر می‌کنید، چون پول دارید و پول می‌دهید می‌توانید هر کاری بکنید!

پس دانش، تجربه، تخصص و ... در زمینه هنر صنعت پیچیده‌ای، چون سینما چه می‌شود؟ آیا صرف همین داشتن پول کافی است که شما وارد این حوزه شوید و عاقبت هم به این نتیجه گیری برسید؟ فیلمسازی بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر از این است که یک پولدار فقط به دلیل پول دار بودن وارد آن شد، در همین کشور افرادی بسیار پولدارتر از شما وجود دارد که حاضر به انجام چنین کاری نشده‌اند، چون آن‌ها این درک را دارند که اگر من در فلان صنعت موفق بوده‌ام دلیل نمی‌شود که در سینما هم بتوانم همین موفقیت را داشته باشم.

آقای شانه ساز، حرف شما شاید در مورد برخی از هنرمندان و سینماگران درست باشد هیچ صنف و رشته‌ای در این جهان پاک و منزه نیست و در هر حیطه کاری افراد خوب و بد وجود دارد، ولی این که شما اینچنین نشسته و بدون ذره‌ای استثنا و یا کم و زیاد چنین حکم‌های را صادر می‌کنید به نظر خود شما اخلاقی است؟ به نظرم بسیار مهم است که از شما پرسید شما با چه کسانی کار کرده‌اید و ارتباط داشته‌اید که به این نگرش رادیکال رسیده‌اید؟ حال که شما موضع خود را در ارتباط با افرادی که با آن‌ها همکاری داشته‌اید به این صراحت گفتید، باید نظر طرف‌های مقابل همان محدوده مشخصی که با شما کار کرده‌اند در مورد شما را هم پرسید و بدانیم آن‌ها درباره شما چه می‌گویند که شما آن‌ها را چنین بی اخلاق می‌دانید؟

در پایان باید گفت که چقدر تاسف آور است که یک شخصی با این ادبیات و نگرش نسبت به هنرمندان همچنان در این حیطه فعالیت کند. وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، خانه سینما، ساترا و ... در ارتباط با این بی احترامی نسبت به هنرمندان کشور هیچ نظری ندارند؟ روزگار غریبیست نازنین ...

همایون اسعدیان کارگردان سینما و تلویزیون نیز در واکنش به این اظهارات گفت: آقای شانه‌ساززاده یکی از مدیران ارشد نماوا با حرف‌هایی که بیشتر زیبنده خودشان است بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران را مورد نوازش قرار دادند! من در چهل‌سال گذشته شاهد این میزان از وقاحت در اظهارنظر کسی در مورد هنرمندان نبودم و این صحبت‌ها بی‌سابقه است. به‌خصوص وقتی سوال‌کننده از آقای شانه‌ساززاده می‌پرسد نگران عدم همکاری بازیگران و تهیه‌کنندگان پس از این حرف‌ها نیستید؟ می‌گوید پول که بدهید می‌آیند!

قیاس به نفس می‌فرمایید جناب شانه‌ساز! حداقل برای منی که در دو پروژه با شما کار کردم و چیز‌های بسیاری از شما دیدم این حرف‌ها باعث تاسف است. جناب شانه‌ساز برای حفظ حرمت سینمای ایران، من، همایون اسعدیان عضو کوچک این سینما تا زمانیکه شما در نماوا حضور داشته باشید در هیچ سمتی با این مجموعه همکاری نخواهم کرد.

مازیار میری هم در این مورد گفت: آقای شانه‌ساز فرمایشاتی داشتند که واقعا باعث تاسفه. البته از نظر من تاسف بزرگ‌تر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی به وجود می‌آورند که افراد کاسب کاری همچون ایشان عهده‌دار و تصمیم‌گیر امور فرهنگی می‌شوند و از آنجا که بر خلاف تصورشان معتقدم اخلاق و شرافت بیش از هر حرفه‌ای نزد اهالی سینماست تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکند از تمام پروژه‌هایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم انصراف میدهم.

رضا کیانیان عضو انجمن صنفی بازیگران سینمای ایران نیز در واکنش به این ماجرا نوشت: من هم سخنان نایب‌رئیس پلتفرم نماوا که به بازیگران و تهیه‌کنندگان توهین کرده بود را شنیدم. اتفاقا به همین علت واکنش انتقادی آقایان همایون اسعدیان و مازیار میری را در صفحه خودم استوری کردم و بازنشر دادم. اصلا دوست ندارم راجع به آن فرد و ادبیات زشت او حرفی بزنم و او را مخاطب قرار دهم، ولی این را بگویم که قرار است انجمن بازیگران سینمای ایران یک شکایت قضایی از نایب‌رئیس نماوا تنظیم کند. باید منتظر باشیم و ببینیم قوه قضائیه چه تصمیمی درباره سخنان توهین‌آمیز این فرد می‌گیرد.

اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده سریال جنگل آسفالت که از طریق نماوا پخش می‌شود در جواب به حرف‌های مدیر ارشد این پلتفرم درباره بازیگران و تهیه‌کنندگان نوشت: ما به اندازه جناب شانه‌ساززاده درگیر پول نیستیم که به‌خاطرش هرکاری بکنیم. ما مانند ایشان ابوالمشاغل نیستیم و شغل و میزان درآمد و سابقه و سطح زندگی ما چیز پنهانی ندارد. من در زمان مسئولیت آقای شانه‌ساززاده قراردادی با نماوا نداشتم و قرارداد جنگل آسفالت با تیم مدیریتی جدید بسته شد و علی‌رغم بالا و پایینی که هر پروژه دارد صمیمانه و همراه با اعتماد متقابل مشغول کاریم. تهمت‌های ایشان قابل پیگرد قانونی است، اما در حال حاضر تیم ما و مجموعه نماوا فصل مشترکی به نام «جنگل آسفالت» دارد، پس ما مانند ایشان مصداق این بیت سعدی نمی‌شویم که یکی بر سرِشاخ بُن می‌برید..»

محسن کیایی و پرویز پرستویی نیز به این ویدئو واکنش نشان دادند:


در انتها، اما روابط عمومی پلتفرم نماوا در واکنش به صحبت‌های جنجالی شانه ساز از هنرمندان پوزش خواست و نوشت: غیر از هنر که تاج سر آفرینش است / دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست

مجموعه نماوا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکو‌های نمایش خانگی مفتخر است که سال‌ها خود را به منزله خانه سینماگران و هنرمندان ایران تلقی کرده و رابطه احترام‌آمیز و مبتنی بر اصول حرفه‌ای با ایشان را همواره راهنمای عمل خود داشته است.

نماوا در بحران‌های اقتصادی سال‌های اخیر سینمای ایران، در کنار سایر سکو‌های نمایش، کوشیده فضا و فرصتی فراهم کند تا آسیب‌های کمتری متوجه نیرو‌های خلاق سینما شود. هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعه‌های نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعه‌ای علیرغم صرف هزینه‌های گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیات مدیره نماوا را می‌باید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.

مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودت‌آمیز و محترمانه با سرمایه‌های گران‌سنگ سینمای ایران هم‌چنان مهم‌ترین سرمایه او خواهد بود.

دیگر خبرها

  • دادستان های استان گلستان جوانانی توانمند و انقلابی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله
  • عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست
  • جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد