Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، چندسالیست وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است با ترویج کاشت دانه روغنی کلزا دربین کشاورزان، آمار تولید این محصول استراتژیک را بالا ببرد.این درحالیست که سال گذشته بالغ بر ۳۰۰هزار تن محصول کلزا از مزارع سراسر کشور تولید وبرای روغن کشی روانه کارخانه‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایین بودن هزینه کاشت و مراقبت، همچنین نیاز کمتر به آب، حاصلخیز کردن خاک برای کشت گندم در فصل‌های بعد، سوددهی بیشترنسبت به غلات و قابل استفاده بودن کنجاله تا دانه دراین محصول از جمله مواردیست که کشاورزان درسال‌های اخیر رغبت بیشتری برای کاشت آن ازخود نشان داده اند.

عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، با مثبت ارزیابی کردن وضعیت مزارع کلزای شهرستان دهلران از رشد قابل توجه سطح زیر کشت و کیفیت مطلوب کلزا در این شهرستان خبر داد و گفت: استان ایلام با محوریت شهرستان‌های دهلران ومهران آینده‌ای رو به رشد در تولید دانه روغنی کلزا دارد.

کشاورز ابراز امیدواری کرد: در صورت مراقبت و مبارزه به موقع با علف‌های هرز مزارع، این استان در سال‌های آینده علاوه بر افزایش سطح زیر کشت کلزا، رکورد تولید در واحد سطح را نیز از آن خود نماید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، مزارع کلزا در منطقه دشتعباس از توابع دهلران را درحد استاندارد ملی توصیف کرد و آنرا نتیجه روی آوردن کلزاکاران به علم روز دانست وگفت: در برخی از این مزارع، تراکم و وضعیت خوشه و غلاف در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

توسعه الگوی زراعی ایلام چشمگیر است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: میزان تحول و توسعه در الگوی کشاورزی و زراعت استان ایلام محسوس و چشمگیر است.

عباس کشاورز گفت: توجه به مصرف مناسب بذر و کود، موجب ارتقا عملکرد این محصول در مزارع استان شده است.

وی افزود: ترکیب کشت بخصوص از نظر نسبت کلزا به گندم استان ایلام در کشور استثنا می‌باشد و باید این ترکیب حفظ شود.

رشد دوبرابری استان در افزایش سطح زیرکشت کلزا

اقدسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان، اقدامات ترویجی، برگزاری کارگاه‌های آموزش تئوری و عملی مدرسه در مزرعه برای کشاورزان و علاقمندی کشاورزان به کاشت کلزا را از جمله دلایل توسعه کشت کلزا در استان برشمرد و افزود: درسالجاری بالغ بر ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته که پیش بینی می‌شود برای اولین بار بالغ بر ۲۰ هزارتن کلزا از این سطح برداشت شود.

عباس احمدی مدیر جهاد کشاورزی دهلران با بیان اینکه ۸۰ درصد کلزای کل استان در دهلران تولید می شود اظهار داشت: امسال کلزاکاران دهلرانی بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی خود را به زیر کشت دانه روغنی کلزا برده اند که پیش بینی می‌شود از این سطح حدود ۱۲هزارتن محصول کلزا برداشت شود.

افزایش ۳۰درصدی تولیدگندم باتناوب کاشت کلزا

اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،، از تناوب کشت گندم باکلزا برای افزایش تولید در فصل‌های آینده زراعی خبر داد و افزود: هر کشاورزی یک فصل گندم بکارد و فصل بعد یا دوفصل بعد کشت کلزا را جایگزین گندم کند از ۲۰تا۳۰درصد افزایش تولید و حاصلخیزی در زمین کشاورزی برخوردار می شود.

مهاجر مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود اینکه جهش قابل توجهی درافرایش سطح زیرکشت کلزا در کشور ایجاد شده، اما هنوز حدود ۹۰ درصد دانه روغنی، روغن و کنجاله مورد نیاز را از خارج وارد می‌کنیم.

به دستود مقام معظم رهبری دربحث اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخلی، طرحی را تهیه کرده ایم که طی آن ۷۰ درصد محصول دانه‌های روغنی را در داخل تولید کنیم.

وی افزود: در این بین کلزا برای ما از اهمیت خاصی برخورداراست، زیرا هم پایداری تولید گندم را در پی دارد هم رغن با کیفیتی به دست می‌دهد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور تولید دانه‌های روغنی کشور در خصوص خواص و مزایای روغن کلزا اظهارداشت:

کلزا بین ۴۰ تا ۴۶ درصد روغن دارد که از تمام فاکتور‌های با کیفیت بالاتر از نرمال برخورداراست و تمام فاکتور‌های بد را کمتر از معمول دارد؛ بنابراین یکی از بهترین روغن‌ها در دنیاست و توسعه کشت و تولید این دانه روغنی نقش مهمی در جلوگیری از خروج

ارز از کشور و قطع وابستگی‌به واردات روغن و کنجاله را به دنبال خواهد داشت

مهاجر درخصوص نقش استان ایلام در تامین بخشی از کلزای مورد نیاز کشور گفت: استان ایلام یکی از استان‌های بسیار مهم در تولید دانه‌های روغنی مخصوصا کلزاست و دراین استان شهرستان دهلران و مهران ازجایگاه مناسبی برخوردارهستند.

انتهای پیام/ب

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۱۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت کلزا از اراضی کشاورزی شوشتر

ناصر حسین پور مدیر جهاد کشاورزی  شوشتر گفت: در سال زارعی جاری  حدود سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به دانه روغنی کلزا اختصاص یافته بود.

او با اشاره به آغاز برداشت کلزا در شهرستان شوشتر افزود: پیش بینی می‌شود امسال پنج هزار تن کلزا از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی ادامه داد: یک مرکز خرید در شهرستان شوشتر محوصل کلزاکاران را خریداری خواهد کرد.

شهرستان شوشتر یکی از قطب‌های تولید کلزا در خوزستان محسوب می‌شود.

پیش بینی می‌شود امسال ۶۳ هزار تن کلزا در استان خوزستان برداشت شود.

منبع: صدا و سیما

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران
  • برداشت کلزا در مناطق جنوبی استان ایلام
  • برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد
  • توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان
  • قیمت کود اوره در سال جدید اعلام شد
  • برداشت کلزا از اراضی کشاورزی شوشتر
  • پیش بینی تولید ۳۹۹ هزار تن گندم در سال جاری
  • پیش بینی تولید ۳۹۹ هزار تن گندم در ایلام
  • برداشت کلزا در شهرستان شوشتر