Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از اصلی‌ترین معضلات اقتصاد کشور، قاچاق‌های گسترده است که از مبادی ورودی کشور صورت می‌گردد. موضوغ مذکور این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا قاچاق‌های گسترده بدون همکاری کارکنان گمرک با قاچاقپیان امکان پذیر است؟ گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - در برنامه پایش به موضوع قاچاق تعداد زیادی کانتینر مشروبات الکلی در کشور پرداخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرا بدین گونه بوده است که بیش از هزار کانتینر مشروبات الکی از طریق بندر شهید رجایی وارد کشور شده که به گمرک سرخس جهت ترانزیت به کشور ترکمنستان انتقال داده شود. اما این تعداد کانتینر در مسیر حمل به گمرک سرخص، در کشور توزیع شده است.
در این خصوص سلیمی زادگان، کارشناس اقتصادی برنامه پایش، گفت: معمولاً ترانزیت کالا از کشوری به کشور دیگر، یکی از راه‌های معمول در حمل‌ونقل کشور‌ها است. اما ترانزیت در شرایطی انجام می‌گیرد. بدین‌صورت که کانتینر‌های کالا به‌صورت کامل پلمپ می‌شوند، کامیون‌های کشنده این کانتینرها، فقط در بعضی مکان‌ها اجازه توقف دارند و در صورت توقف باید این کالا‌ها در انبار مخصوص همان مکان‌ها نگه‌داری شوند.
وی افزود:، اما این موارد در خصوص کانتینر‌های مشروبات الکلی رعایت نشده، که خود خبر از تخلف گسترده در این زمینه را می‌دهد. قاچاق این حجم کانتینر نمی‌تواند امری باشد که مسئولان گمرک از آن خبر نداشته باشند و مشخص است در این میان تخلفی گسترده و تبانی صورت گرفته است.
نامه نماینده مجلس به مسئولان گمرک و دیوان محاسبات در خصوص قاچاق سازمان یافته
سلیمی زادگان با انتقاد از روند نظارت گمرک بر مبادی ورودی کشور اظهار داشت: بندر شهید رجایی بیش از ۲۵۰۰ هکتار وسعت دارد که در این میان چند در برای خروج کالا از آن تعبیه‌شده که گمرک در آنجا چندین دستگاه ایکس ری و کارمند جهت نظارت بر کالا‌ها مستقر کرده است. وی ادامه داد: مشخص است با توجه به حجم عظیم کانتینر‌های عبوری از این در‌ها و تعداد اندک دستگاه‌ها و کارمندان، نمی‌توان بر ورود همه کالا‌ها نظارت کرد و حجم زیادی از آن‌ها بدون نظارت وارد کشور می‌شوند. از طرفی با توجه به محوطه باز بندر شهید رجایی، کامیون‌ها می‌توانند بدون گذر از درها، با عبور از جاده‌های خاکی، از گمرک خارج شود که خود مؤید قاچاق در این‌گونه گمرک‌ها است.
دراین‌بین، محمد دهقان، نماینده مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با برنامه پایش گفت: دو نامه در خصوص قاچاق‌های سازمان یافتی یکی به دیوان محاسبات کشور و دیگری به رئیس سازمان گمرک ارسال‌شده است. در نامه‌ای که به رئیس دیوان محاسبات ارسال شد، ۹ پرونده قاچاق تعیین تکلیف نشده تشریح و از عادل آذر خواسته شد به این موضوع ورود کند و مسئولان متخلف این امر که هنوز بر سرکار هستند را به سزای اعمالشان برساند.
موضوع نامه دوم نیز این‌گونه بوده است که در مردادماه ۹۷ خبر قاچاق حجم عظیمی از کانتینر مشروبات الکلی با همکاری برخی کارکنان گمرک بندر شهید رجایی به ما رسید که از آن زمان پیگیر این قضیه بودیم. در این نامه از رئیس گمرک خواسته شد با بررسی اظهارنامه‌های شرکت حمل‌ونقل این محموله به تخلفات آن رسیدگی کند. از طرفی این با توجه به تعداد زیاد کانتینر‌ها احتمال اینکه برخی کارکنان گمرک بندر شهید رجایی نیز در آن دخیل باشند، زیاد است؛ بنابراین باید در این مورد نیز رسیدگی‌های لازم انجام گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قاچاق کالا قاچاق مشروبات الکلی بندر شهید رجایی مشروبات الکلی قاچاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۱۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۱۲۸ میلیارد کالای قاچاق در طرح ۳ روزه پلیس کرمان

سردار ناصر فرشید گفت: همزمان با ایام پایانی فروردین ماه سال جدید طرحی به منظور مقابله با عاملان قاچاق کالا با محوریت پلیس امنیت اقتصادی به اجرا در آمد.

وی افزود: در این طرح ۳ روزه بر اساس اقدامات اطلاعاتی قبلی و استقرار شبانه روزی همکاران انتظامی در مبادی ورودی و خروجی استان کرمان، در مجموع ۷۰ دستگاه خودروی سبک و ۱۴ دستگاه خودروی سنگین توقیف و در بازرسی از آن‌ها انواع کالای قاچاق، شامل: فرآورده‌های نفتی، لوازم خانگی، احشام، مواد محترقه و دیگر کالا‌های اساسی کشف شد.

فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش این اقلام را بیش از ۱۲۸ میلیاردو ۵۳۱ میلیون ریال برآورد کردند، بیان داشت: در این خصوص، ۱۱۹ فقره پرونده برای ۱۲۴ متهم که قصد سودجویی با قاچاق این کالا‌ها را داشتند، تشکیل و تحویل مراجع قضایی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تأکید مسئولان استان بر برخورد جدی با خودرو‌های قاچاق بر
  • ارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه
  • تأکید رئیس جمهور بر مبارزه با قاچاق و رونق تولید
  • کشف ایمپلنت قاچاق از دو مطب در تهران
  • ◄ یک فروند کشتی با ظرفیت 40 TEU کانتینر یخچالی در بندر شهید باهنر پهلوگیری شد
  • کشف بیش از ۱۲۸ میلیارد کالای قاچاق در طرح ۳ روزه پلیس کرمان
  • رشد ۱۰ برابری صادرات راه آهن تهران در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد ۱۰ برابری صادرات راه‌آهن تهران در فروردین ۱۴۰۳
  • ۱۰راهکار مقابله با قاچاق کالا و ارز
  • پهلودهی یک کشتی با ۴۰ TEU کانتینر یخچالی در بندر شهید باهنر