Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-24@09:21:20 GMT

سرطانی که در همه سنین شایع است

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۱۷۳۶

یک فوق تخصص خون، سرطان بالغان و پیوند مغز استخوان گفت: سرطان مغز استخوان به صورت کلی بیماری خطرناکی است که با آزمایش خون ساده مشخص می‌شود.به گزارش بلاغ،دکتر مهرداد مشهدیان با بیان این مطلب افزود: سرطان مغز استخوان یا به عبارتی سرطان خونی که از مغر استخوان یا لوکمی‌ناشی می‌‌شود، در تمام سنین شایع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتهی در سنین کودکی لنفوییدی و سنین بلالاتر سرطان‌های لوکمی‌‌های می‌لوییدی شایع‌تر است هر چند در سنینی بالا هم سرطان لنفوییدی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: دو نوع لوکمی‌داریم، لوکمی‌‌های لنفوییدی و میلوییدی و این نام‌ها براساس میزان گلبول‌های قرمزی است که در مغز استخوان ساخته می‌‌شود و همین موضوع گاه باعث تفاوت بین علائم بیماران نیز می‌شود. برخی علائم در شروع بیماری خونریزی، کبودی در پوست و احساس خستگی و گاها ضعف و بی حالی، درد استخوان و حتی به صورت عفونت‌هایی است که ناشی از نقص سیستم ایمنی است.

مشهدیان با اشاره به زمان شروع بیماری سرطان مغز استخوان افزود: فاصله زیادی بین بروز علائم و تشخیص سرطان وجود ندارد و شاید این زمان کمتر از یک یا ۲ ماه باشد، تشخیص این بیماری هم با یک آزمایش ساده خون می‌تواند انجام شود، اما برای تشخیص قطعی نیازمند تست بر روی مغز استخوان برای مشخص شدن نوع و شدت لوکمی‌ است.

این یک فوق تخصص خون، سرطان بالغان و پیوند مغز استخوان گفت: سلول‌های نارسی که در مغز استخوان با منشاء میلوییدی یا لنفییدی ایجاد می‌شود، میزان شدت بیماری و نوع لوکمی‌ را مشخص می‌کند.

 

وی با اشاره به فراوانی جنسیتی این نوع سرطان اضافه کرد: فراوانی جنسیتی این بیماری تقریبا در زنان و مردان برابر است، در سنین پایین سرطان میلوییدی کمتر و سرطان‌های لنفوییدی بیشتر دیده می‌شود، خوشبختانه سرطان‌های لنفوییدی در سنین پایین در قابل درمان است و بیش از ۹۵ درصد بیماران سرطان‌های لنفوییدی قابل درمان است.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۱۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید کشف کرده است که متیل گلیوکسال، که هنگام تجزیه گلوکز در سلول‌ها تولید می‌شود، ممکن است به توضیح ارتباط بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان کمک کند.

تغذیه نامناسب با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، رحم و روده بزرگ مرتبط است. مصرف زیاد سدیم، چربی‌های اشباع شده و قندها می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد، اما آنچه که رژیم غذایی و سرطان را به هم مرتبط می‌کند چندان مشخص نیست.

اکنون، محققان دانشگاه ملی سنگاپور مکانیسمی را کشف کرده اند که ممکن است به توضیح اینکه چرا رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد کمک کند.

در مطالعات سلولی، محققان دریافتند که متیل گلیوکسال، که زمانی تولید می‌شود که سلول‌ها گلوکز را برای آزاد کردن انرژی تجزیه می‌کنند، می‌تواند ژن‌هایی را که از سرطان محافظت می‌کنند، مهار کند. آنها عنوان می‌کنند که رژیم غذایی نامناسب منجر به سطوح بالاتر متیل گلیوکسال و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

به گفته محققان، این مطالعه ارتباط بالقوه ای را بین سطوح بالای متیل گلیوکسال، یک محصول جانبی متابولیک، و الگوی جهش ژنتیکی که در برخی سرطان‌ها مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد. این یک منطقه جالب برای بررسی بیشتر است، اما به تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی بیشتری نیاز است تا به طور قطعی مشخص شود که آیا سطوح متیل گلیوکسال مستقیماً با خطر سرطان مرتبط است یا خیر.

کد خبر 6086941

دیگر خبرها

  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع